Duitse EuroCity’s mogen na aanhoudende vertragingen niet meer verder Zwitserland in

De Zwitserse spoorwegen laten twee Duitse EuroCity’s niet meer verder naar hun eindpunt rijden in Zwitserland vanwege aanhoudende vertragingen. Sinds vorige week eindigen EuroCity 7 uit Hamburg en EuroCity 9 uit Dortmund in Basel.

De laatste jaren konden sterk vertraagde treinen uit Duitsland al niet verder rijden dan grensstation Basel. Nu is het standaard dat EuroCity’s 7 en 9 eindigen in Basel. De treinen reden normaal door tot Interlaken Ost en Zürich. EuroCity-passagiers moeten voor hun reis verder Zwitserland in overstappen op treinen van de Zwitserse maatschappij SBB.

Tot nieuwe dienstregeling

Deze situatie blijft in ieder geval zo tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat. Voor de terugreis van Zürich en Interlaken, via Basel naar Duitsland, rijden de EuroCity’s 6 en 8 wel gewoon volgens schema naar hun eindbestemming in Duitsland.

Nog wel andere DB-treinen door

Diverse andere treinen van DB van Duitsland naar Zürich rijden vooralsnog wel. Zo gaan de Eurocity Express-treinen vanaf München nog (in samenwerking met SBB), de DB IC-treinen van Stuttgart naar Zürich en de dagelijkse nacht ICE van Berlijn naar Zürich.

Volgens een rapport van het Zwitserse ministerie van transport werd in het eerste kwartaal van 2024 12,5 procent van de ICE treinen op het traject vanaf het Duitse Freiburg naar Zwitserland al in Basel tegengehouden vanwege een grote vertraging. In 2022 en 2023 werden 9 procent van de ICE’s vanwege een vertraging op dit traject in Basel gestopt. Van de ritten op de route München – Zürich, waar de ECE’s rijden, werden in het eerste kwartaal van 2024 11 procent van alle ritten naar Zwitserland beëindigd aan de grens. In 2023 was dit 2,1 procent. Volgens het rapport waren infrastructurele problemen in Duitsland de reden voor 75 procent van de vertragingen. Voor de rest zijn het ongevallen en slecht weer die de treinen ophouden.

DB verwacht dit jaar verbetering

Uit het jaarverslag van DB blijkt dat de punctualiteit van het langeafstandsverkeer van de Duitse treinmaatschappij, waar de internationale treinen onder vallen, vorig jaar is gezakt naar 62,5 procent, van 64 procent in 2023. Topman Richard Lutz van DB zei bij de presentatie van de jaarcijfers inmiddels verbetering te zien. Dit jaar moet de stiptheid van de langeafstandstreinen naar 65 tot 70 procent.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 6 mei 2025 08:15

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug