fbpx
Station Zürich. Foto SBB

Duitse EuroCity’s mogen na aanhoudende vertragingen niet meer verder Zwitserland in

De Zwitserse spoorwegen laten twee Duitse EuroCity’s niet meer verder naar hun eindpunt rijden in Zwitserland vanwege aanhoudende vertragingen. Sinds vorige week eindigen EuroCity 7 uit Hamburg en EuroCity 9 uit Dortmund in Basel.

De laatste jaren konden sterk vertraagde treinen uit Duitsland al niet verder rijden dan grensstation Basel. Nu is het standaard dat EuroCity’s 7 en 9 eindigen in Basel. De treinen reden normaal door tot Interlaken Ost en Zürich. EuroCity-passagiers moeten voor hun reis verder Zwitserland in overstappen op treinen van de Zwitserse maatschappij SBB.

Tot nieuwe dienstregeling

Deze situatie blijft in ieder geval zo tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat. Voor de terugreis van Zürich en Interlaken, via Basel naar Duitsland, rijden de EuroCity’s 6 en 8 wel gewoon volgens schema naar hun eindbestemming in Duitsland.

Nog wel andere DB-treinen door

Diverse andere treinen van DB van Duitsland naar Zürich rijden vooralsnog wel. Zo gaan de Eurocity Express-treinen vanaf München nog (in samenwerking met SBB), de DB IC-treinen van Stuttgart naar Zürich en de dagelijkse nacht ICE van Berlijn naar Zürich.

Volgens een rapport van het Zwitserse ministerie van transport werd in het eerste kwartaal van 2024 12,5 procent van de ICE treinen op het traject vanaf het Duitse Freiburg naar Zwitserland al in Basel tegengehouden vanwege een grote vertraging. In 2022 en 2023 werden 9 procent van de ICE’s vanwege een vertraging op dit traject in Basel gestopt. Van de ritten op de route München – Zürich, waar de ECE’s rijden, werden in het eerste kwartaal van 2024 11 procent van alle ritten naar Zwitserland beëindigd aan de grens. In 2023 was dit 2,1 procent. Volgens het rapport waren infrastructurele problemen in Duitsland de reden voor 75 procent van de vertragingen. Voor de rest zijn het ongevallen en slecht weer die de treinen ophouden.

DB verwacht dit jaar verbetering

Uit het jaarverslag van DB blijkt dat de punctualiteit van het langeafstandsverkeer van de Duitse treinmaatschappij, waar de internationale treinen onder vallen, vorig jaar is gezakt naar 62,5 procent, van 64 procent in 2023. Topman Richard Lutz van DB zei bij de presentatie van de jaarcijfers inmiddels verbetering te zien. Dit jaar moet de stiptheid van de langeafstandstreinen naar 65 tot 70 procent.

(c) Treinreiziger.nl 

4.8 5 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marten Schuttert
8 dagen geleden

De route München Zürich verloop niet via Basel maar via Lindau. Hoe kan 11% van de treinen op deze route dan eindigen in Basel?

visseling
8 dagen geleden
Antwoord aan  Marten Schuttert

Attent opgemerkt, had er zelf overheen gelezen, Ik denk/vermoed dat het gewoon een (te snel?) foutje is en gewoon bedoeld wordt de IC/ICE treinen die vanaf Noord/Mid -DE komen en dus via Basel-eerst bad, dan SBB, de DE en CH kant, verder gaan-meestal Züri.
Ik denk (weet niet zeker) dat de in coöperatie gereden 2-uurs treinen M-Züri SBB/DB helemaal geen ICE zijn-er is amper echt HS-speed mogelijk op dat traject. Ze gaan wel een kort stukkie doorheen Oostenrijk

Barend Köbben
8 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

De trein München-Zürich is dan ook een ECE (EuroCityExpress), geen ICE (InterCityExpress)…. Logisch toch dat die langzamer gaat 😉
Route is München-Buchloe-Memmingen-Lindau(D)-Bregenz(A)-st Margrethen (CH)-StGallen-Winterthur-Kloten-Zurich. 333 km in 3,5 uur, toch best snel voor zo’n bochtig en heuvelachtig traject zonder HSL!

Hanzeboog
8 dagen geleden

Héél begrijpelijk dat de sterk vertraagde treinen uit Duitsland niet allemaal doorgetrokken worden in Zwitserland. Het verstoort de rijpaden van andere Zwitserse en andere internationale treinen.

Bijna twee jaar geleden met de EC Basel – Hamburg een vertraging van 42 minuten gehad. Kon bij Köln de overstap op de ICE naar Amsterdam maken omdat DB de ICE iets later liet vertrekken.

DB zal eerst hun spoornet moeten gaan verbeteren zodat de treinen punctueler gaan rijden. Pas dan kunnen de twee EC ook weer worden doorgetrokken vanaf Basel naar andere bestemmingen in Zwitserland.

Laatst bewerkt op 8 dagen geleden door Hanzeboog
Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
7 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

42 min vertraging was vorig jaar grofweg de gemiddelde vertraging van de EC8.

JaapP
8 dagen geleden

Wat een blamage voor de DB!

lezer
7 dagen geleden
Antwoord aan  JaapP

Dezelfde status als Italiaanse treinen. Daar hadden de Zwitsers decennia eerder volgens mij dezelfde problemen mee in de Cisalpino franchise.

Daar moet aan toegevoegd worden dat de Italiaanse hogesnelheidstreinen op het Italiaanse hogesnelheidsnetwerk erg betrouwbaar schijnen te zijn.

Peter T
8 dagen geleden

“Volgens een rapport van het Zwitserse ministerie van transport werd 11 procent van alle ritten op de route München – Zürich in het eerste kwartaal van 2024 beëindigd in Basel.”
Dat is een super hoge score. Check eens op de kaart. Van München naar Zürich kom je nooit via Basel.
Is alles op treinreiziger.nl op die manier verzonnen of met genAI geschreven? Dan zou ik je toko snel dichtdoen.

T-hijs
7 dagen geleden
Antwoord aan  Peter T

Doe even normaal man. Of is dit humoristisch bedoeld?

NS-fan
7 dagen geleden

Je kan hier veel over zeggen, maar dit is weer een klap voor internationale treinreizen (en daar gaat het al zo lekker mee…). Om preventief alle treinen maar tot Basel te laten rijden vind ik een beetje overdreven. 12,5% is 13 op de 100 treinen ofwel je benadeeld veel mensen die anders in een trein zouden zitten die gewoon ‘op tijd’ genoeg zou zijn geweest. Tuurlijk, Duitse treinen die te laat zijn zijn een groot probleem, maar met deze maatregel jaag je mensen gewoon weer de trein uit!

Zwitserse
7 dagen geleden
Antwoord aan  NS-fan

Ik woon in Zwitserland, in Zwitserland wordt de trein veel meer gebruikt dan in Nederland en vooral voor forenzen.

Ik snap je punt dat dit impact heeft op de Duitse/Internationale reizigers, maar verre weg de meeste reizigers op het spoornet zijn Zwitserse reizigers die een druk en vast schema hebben.

Het is dan ook deel van het algemene visie van hoe transport en persoonlijke mobiliteit functioneert. Het grootste deel van de reizen die men maakt zijn kortere afstanden binnen Zwitserland naar werk.

De snelwegen zelf in Zwitserland kunnen veel minder capaciteit aan dan in Nederland.

De Zwitserse spoorwegen zitten erg vol met treinen en zitten erg op elkaar afgestemd.

Effectief werkt dat alleen als alle treinen op tijd rijden.

Deze Zwitserse reizigers hebben niet de luxe om een auto te pakken want een groot deel heeft dat niet. Daardoor is de impact van vertraging en een slecht netwerk echt veel hoger dan in Nederland.

Daardoor kan je gewoon veel minder experimenteren met een leuke lange afstandstrein omdat je echt de doorstroming nodig hebt om te voorkomen dat Zwitserland zelf dichtslipt.

Je wilt namelijk niet de huidige trein reizigers in de auto jagen.