fbpx

Duitse staking treft ook internationaal treinverkeer

Het treinverkeer in Duitsland ligt woensdag en donderdag grotendeels stil door een staking van Duitse machinisten. De vakbond GDL roept op om het werk neer te leggen. De Deutsche Bahn verwacht dat slechts een kwart van de lange-afstandstreinen zal rijden.

Onnodige escalatie

Ook het regionale treinverkeer wordt hard getroffen. De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.

Hinder voor internationale treinreizigers

De staking werd pas dinsdag aangekondigd. Dezelfde dag legden machinisten het werk neer voor goederentreinen. In de nacht van dinsdag op woensdag hebben ook machinisten van reizigerstreinen het werk neergelegd. Daardoor kon al dinsdag de Nightjet niet meer rijden. Dat treft ook de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck. Woensdag en donderdag is de nachttrein eveneens geannuleerd.

De trein naar Berlijn rijdt woensdag en donderdag niet verder dan Bad Bentheim. De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt wel. De directe trein naar Zwitserland rijdt tijdens de staking alleen tussen Amsterdam en Keulen. Ook DB-dochter Arriva wordt door de staking getroffen. De regionale treinen Maastricht – Aken rijden niet tussen Heerlen – Aken. Op een deel van de route (Heerlen – Herzogenrath) worden bussen ingezet.

Drukke trajecten

Binnen Duitsland legt Deutsche Bahn de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Berlijn en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande houden.

(c) ANP / Ttreinreiziger.nl

23 gedachten over “Duitse staking treft ook internationaal treinverkeer”

  1. Ernst Kers schreef:

    Laatste alinea: “tussen Duitsland en het westen van Duitsland”? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

    1. PJV schreef:

      Waarschijnlijk in eerste instantie in opdracht van de grote leider Honecker geschreven. De DDR wordt door sommigen nou eenmaal beschouwd als het echte Duitsland.

    2. G. van der Leeuw schreef:

      ER STAAT TUSSEN BERLIJN EN HET WESTEN VAN DUITSLAND. BERLIJN LIGT IN HET OOSTEN……..

      1. Johan schreef:

        U reageert op een reactie van gisterenmorgen. De tekst in het artikel is waarschijnlijk in de tussentijd verbeterd.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat is correct

      2. PJV schreef:

        Ok. Je hoeft niet zo te schreeuwen, ik ben niet doof.

  2. Otto schreef:

    Het gaat niet alleen over lonen. De GDL, die vooral machinisten en conducteurs vertegenwoordigt eist ook massale ontslagen onder het DB personeel dat niet in de directe treinoperatie werkt. Volgens de GDL is van dat personeel zo’n 50% overbodig.

    1. Brabo schreef:

      Het lijkt inderdaad meer op een oorlog tussen het rijdend personeel en het ondersteunende, vooral administratieve personeel. Een vakbond die pleit voor massaontslagen zie je niet zo vaak

  3. P.Heesakkers schreef:

    Gelijk of ongelijk van de bonden. Dit soort acties bewerkstelligt dat steeds meer klanten, de trein laten voor wat deze is en het autogebruik wordt aangemoedigd. Tegenslag voor het openbaar vervoer in haar geheel, helaas.

    1. Juriaan schreef:

      Het maakt wel duidelijk de trein voorlopig echt geen alternatief is voor auto en vliegtuig.

      Een woordvoerder van de Duitse regering zei gisteren te verwachten dat de stakingen nog maanden kunnen gaan duren omdat het niet echt om de CAO gaat maar om een politieke staking.

      De GDL verzet zich vooral tegen het geplande Tariffeinheitsgesetz dat vakbonden verbiedt om CAO’s af te sluiten die alleen voor bepaalde delen van het personeel gelden waardoor de GDL buitenspel gezet zou worden. De discussie daarover loopt al enkele jaren omdat die nieuwe wet waarschijnlijk strijdig is met het EU recht.

      Verder eist de GDL een opsplitsing van DB in een infrabedrijf en een exploitatiebedrijf zoals in de meeste EU-landen gebruikelijk is.

      1. Otto schreef:

        Het Tariffeinheitsgesetz speelt in meer sectoren. De laatste jaren zie je in Duitsland steeds vaker dat groepen personeel die schaars zijn zoals ICT’ers en technici via een aparte CAO betere arbeidsvoorwaarden bedingen dan die voor de rest van het personeel gelden. De algemene, linkse vakbonden die vooral willen nivelleren hebben daarom bij de politiek een lobby gevoerd voor de nieuwe wet. Vooral in de luchttvaart die tradioneel aparte CAO’s kent voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel is er veel onrust.

  4. Theo schreef:

    Toevallig vandaag in Duitsland geweest. Met de auto! Als de treinen niet rijden, dan is de auto het aangewezen vervoermiddel.

  5. Falo schreef:

    Ggggrrrrr….zou morgen de trein naar Belijn hebben.

    Gisterenavond net nog een vliegtuigticket kunnen kopen om alsnog in Berlijn te kunnen zijn. Het zou wel niet dat de vakbond mij die additionele € 300,- zal willen vergoeden.

    Zou hier iets lelijks over bonden en vastgeroest vakbondspersoneel willen zeggen maar ik hou me in…..

  6. Daniël schreef:

    Cargo rijdt wel gewoon?

    1. Brabo schreef:

      Dat ligt er aan of het personeel bij de GDL zit en of het wil staken. GDL heeft vooral leden bij DB en bij grotere private vervoerders in het reizigersvervoer. Ze zitten minder bij de kleinere vervoerders en bij de goederenvervoerders.

      1. Anoniem schreef:

        DB Cargo

        1. Brabo schreef:

          Bij DB Cargo zal veel uitvallen, bij de private Cargo bedrijven niet

  7. CB schreef:

    Moet iemand me toch es uitleggen waarom de ICE Asd – Frankfurt wel rijdt. Zit er alleen personeel van NS Int. op die trein?

    1. Brabo schreef:

      Lang niet alle machinisten staken:
      1) Een deel van het personeel heeft nog een oud ambtenarencontract. Voor hen geldt een stakingsverbod.
      2) Een deel van het georganiseerde personeel is lid van de andere vakbond EVG en staakt niet.
      3) Een deel van het personeel is geen lid van een vakbond en staakt ook niet.
      4) Bij sommige treinvervoerders wordt niet gestaakt omdat de GDL daar procentueel te weinig leden heeft.

      1. Mark schreef:

        Klopt. Vandaag reden er ongeveer 220 ice/ic treinen. (Normaal minimaal 800) woensdag reden er ongeveer 200 ice/ic treinen. Dus DB heeft een zeer uitgeklede dienstregeling kunnen bieden

    2. CB schreef:

      Mja, zo’n stakingsverbod gaat me wat te ver. Bezopen dat ambtenaren dus feitelijk gewoon over zich heen hebben te laten lopen.

      1. Karel Geerts schreef:

        Ambtenaren mogen volgens de Duitse wet niet staken. Dan is overigens in de meeste landen van de wereld zo om chantage door werknemers bij vitale diensten tegen te gaan. In Nederland kan de rechter stakingen bij vitale diensten overigens ook verbieden.

    3. Anoniem schreef:

      Uit de cijfers blijkt inmiddels dat slechts 25% van alle machinsten heeft gestaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.