Trein Maastricht – Aken: elk uur in 54 minuten, treintickets voor € 12
18 jan 2019 15:18
Sinds 2019 rijdt er een directe trein van Arriva vanuit Maastricht naar Aken. De trein rijdt elk uur, en doet er 54 minuten over. Je kunt reizen met de OV-chipkaart of vooraf een e-ticket kopen voor 12 euro.
OV-Chipkaart
Bijzonder is dat treinreizigers ook bij de Duitse stopstations gebruik kunnen maken van de OV-chipkaart. Dat is bij de meeste grensoverschrijdende treinen niet mogelijk, uitgezonderd de trein Groningen – Weener (- Leer). Ook NS abonnementen zijn op het traject geldig. Heb je een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement? Dan kun je dus gratis met de trein Maastricht – Aken. Let wel op: treinacties van NS zijn meestal niet geldig naar Aken, omdat je in de regel een traject moet aangeven waarop je reist. Je kunt niet station Aken opgeven als gewenste bestemming. Bij een dagkaart kun je wél naar Aken reizen.
Treinkaartje online kopen
Misschien nog makkelijker is om vooraf een treinkaartje te kopen. Voor de trein Maastricht – Aken gelden vaste tarieven. Voor € 12 koop je een treinticket. De tickets zijn niet gebonden aan een specifieke trein. Je kunt dus flexibel reizen. Online kun je een kaartje kopen bij NS International, Arriva en Deutsche Bahn.
Dienstregeling trein Maastricht – Aken (RE18)
Hieronder de basisdienstregeling. Er kunnen kleine afwijkingen zijn. Als er gewerkt wordt aan het spoor kan er op een deel van de route busvervoer plaatsvinden. Dankzij de verbinding hebben ook plaatsen als Heerlen, Valkenburg en Landgraaf een directe trein naar Aken.
ma-vr | ma-za | ma-zo | ma-zo | ||
Maastricht, v. | 6:19 | 7:19 | 8:19 | elk | 23:19 |
Meerssen, v. | 6:24 | 7:24 | 8:24 | uur | 23:24 |
Valkenburg, v. | 6:30 | 7:30 | 8:30 | t/m | 23:30 |
Heerlen, v. | 6:43 | 7:43 | 8:43 | 23:43 | |
Landgraaf, v. | 6:49 | 7:49 | 8:49 | elk | 23:49 |
Eygelshoven Markt, v. | 6:53 | 7:53 | 8:53 | uur | 23:53 |
Herzogenrath, a. | 6:59 | 7:59 | 8:59 | t/m | 23:59 |
Aachen West, a. | 7:07 | 8:07 | 9:07 | 0:07 | |
Aachen Hbf, a. | 7:13 | 8:13 | 9:13 | 0:13 |
ma – vr | ma-za | ma-zo | ma-zo | ||
Aachen Hbf, v. | 5:46 | 6:46 | 7:46 | elk | 22:43 |
Aachen West, v. | 5:51 | 6:51 | 7:51 | uur | 22:50 |
Herzogenrath, v. | 6:00 | 7:00 | 8:00 | t/m | 22:59 |
Eygelshoven Markt, a. | 6:05 | 7:05 | 8:05 | 23:05 | |
Landgraaf, a. | 6:08 | 7:08 | 8:08 | elk | 23:08 |
Heerlen, a. | 6:13 | 7:13 | 8:13 | uur | 23:13 |
Valkenburg a. | 6:29 | 7:29 | 8:29 | t/m | 23:29 |
Meerssen, a. | 6:34 | 7:34 | 8:34 | 23:34 | |
Maastricht, a. | 6:40 | 7:40 | 8:40 | 23:40 |
Door naar Luik
In de toekomst moet de verbinding worden verlengd naar Luik, zodat het een drielandentrein wordt. Arriva, de vervoerder van deze trein, noemt de verbinding ook wel Limax of RE18.
Bijna een uur onderweg van Maastricht naar Aken.
Met de auto doe je er ook 43 minuten over, volgens Google Maps
35 minuten buiten de spits. Het initiatief is goed, maar ik blijf vermoedelijk de bus gebruiken die bijna net zo snel is maar veel frequenter en minder storingsgevoelig.
Wel goed dat dit gedaan wordt overigens!
Via de A79 29 minuten buiten de spits, aldus Michelin
Misschien woon je in Maastricht, maar als je uit noordelijke richting komt, neem je gewoon de intercity naar Heerlen. Je hebt dan 2 minuten de tijd om het perron over te steken richting Aken.
Rekenvoorbeeld: Eindhoven-Aachen Hbf in 1.35 uur.
Ik lees verderop, dat ik ook nog eens mijn weekendvrijabonnement op het Duitse stuk mag gebruiken.
Ja goed punt inderdaad 🙂
ja alleen in arriva treinen niet bij deutsche bahn krijg je 60 euro boete
Het blijft jammer dat er niet verder gereden wordt naar Dueren Hbf en Stolberg Altstadt dan wel tot Stolberg Rheinland Hbf, Was in de dieseltijd van de Euregiobahn een fijne verbinding!
Als de trein naar Luik gaat rijden , verlng hem dan naar Liege Saint Lambert (voorheen Palais) en eventueel naar Herstal of Liers. Liege Palais ligt midden in het fraaie stadscentrum, dus ideaal voor dagjesmensnen. Gare Guillemins is een druk station waar een extra overstap anders weer gemaakt moet worden! Dan wordt het een win-win situatie! Luik krijgt zo meer grenstoeristen en de trein wordt dan een goed alternatief voor de auto!
Persoonlijk denk ik dat Aken wel de populairste stad is.
Nou,Luik ziet er aan de buitenkant wat groezelig uit,maar de binnenstad viel mij heel erg mee!!! Op zondags een bijna 1,5 km lange markt langs de Maas-oever.Heb mij daar niet verveeld.
Luik-Guillemis is een prachtig station ontworpen door Santiago de Calatrava. Het komt kolosaal over, maar het station is wel transparant. Guilemins is niet eens zo druk. Nederlandse stations van een dergelijke omvang trekken veel meer reizigers.
Je loopt van dit station zo naar de Maas bij de nieuwe voetgangers/fietsbrug Passerelle La Belle Liégeoise. Deze 294 meter lange brug heeft een langste overspanning van 163 meter. Vanaf deze brug heb je een schitterend uitzicht over de Maas. Aan de overzijde is het park de Boverie met in het park het interessante Museum Boverie. Over de rode loper langs de Maas loop je naar het centrum.
De binnenstad van Luik ligt er prachtig bij. De voorheen vieze steegjes bij de Maas zijn trendy winkelstraatjes geworden. Aan de voet van het Perron is het goed toeven op een sfeervol terras. Luik is een treinreisje meer dan waard. Alleen het aftandse materieel dat de NMBS/SNCB inzet tussen Maastricht en Luik trekt nu bepaald géén treinreizigers aan.
Keuze mogelijkheid
Op dit moment kan men voorlopig met comfortabele touringcar bussen in pakweg 50 minuten naar Aken reizen. Als de trein straks daadwerkelijkheid gaat rijden, ontstaan er keuze mogelijkheden die mede dankzij het gebruik van de OV chipkaart extra aantrekkelijk wordt om tussen Aken en Maastricht een rondje Zuid Limburg te reizen, ook mensen met een kortingsabonnement profiteren hiervan en wie nog voordeliger wilt reizen, men neme een Arriva DAGKAART. Voordeel van de trein, er is een ook rolstoel toegankelijk toilet aanwezig en dat ontbreekt logischerwijs in de Arriva bussen. De OV in/uit checkpalen voor de trein bevinden zich in de tunnel vlakbij de Mc Donalds. Een tip. In Aken Hauptbahnhof is een interessante tijdschriften winkel Book and Press de moeite van een bezoek waard ! Neem het beste van twee werelden, de bus en de trein en de stad een 10 tal minuten lopen verwijderd, Viel SpaB…!
Beste Frans,
Nog meer keuze tref je in de Mayersche Buchhandlung in het centrum van Aken. Een waar boekenwarenhuis met ook een afdeling Nederlandstalige lireratuur. Verder veel reisgidsen en kaarten.
Na het dwalen kunt je even bijkomen beim Kaffee und Kuchen in Café Liege. Een reisje naar Aken meer dan waard.
https://www.mayersche.de/Buchhandlung-Aachen/
https://cafe-liege.de/
Kan je dan straks met een NS-Dalvrij-abonnement in de daluren en weekend kosteloos met deze Arrivatrein van Maastricht naar Aken en daar uitchecken? Of ligt dat toch iets anders?
Naar mijn weten kan dat inderdaad. Ook wegwerp dagkaartjes zouden geldig moeten tot Aken. Etickets dan weer niet.
Ja, dat is inderdaad zo. Je Nederlandse abonnement reikt zo tot Aken, geheel gratis. Het enige dingetje is dat de OV-palen op Leer en Weener (naast Groningen) het niet deden toen ik daarheen reisde om dit te testen. Vanuit Bad Nieuweschans ben ik daarom ingecheckt gebleven toen ik naar Weener reisde met Arriva en van daaruit met de bus (omdat de spoorbrug eruit is geramd door een – naar men zegge – dronken binnenvaartschipper en herstel geen prioriteit heeft) naar Leer. Aan het einde van de dag moest ik op de terugweg dus even snel uit- en inchecken op Bad Nieuweschans.
nee in arriva treinen geld normale ov van nl niet bij db daar is duitse ov alleen geldig
met alt(vasthouden)225 komt er een fraaie ß (Ringel-s)te staan, viel Spaß
of alt+0223, die gebruik ik altijd voor de ß 🙂
Voor mij blijft ß toch gewoon de letter die komt na α en voor γ. 😆
voor meer informatie kijk op http://www.arriva.nl/RE18
Goed nieuws! Ik ben veel meer fan van de trein dan
van de bus. Meer beenruimte, meer bagageruimte, je kan in de trein beter werken op een laptop, veel minder stops, geen file als de tweebaansweg naar Aken wordt geblokkeerd door grote landbouwvoertuigen of het in Aken druk is, geen muziek (“lollige” buschauffeurs willen nog wel eens hun muzieksmaak delen met de hele bus). En als mijn Dalvrij ook naar Aken geldig is, ben ik erg tevreden. En dan nu nog verlengen naar Luik….
Weet iemand of op deze lijn gratis gereisd kan worden met over studentenkamer?
ja alleen in arriva treinen niet bij deutsche bahn herzogenrath Aachen hbf want dan ben je 6- euro exlusief ritprijs kwijt
Ik bedoel: ov studentenkaart
Martijn, http://www.arriva.nl/RE18 geeft jou antwoord
Wat zijn jullie een slechte site de hele tijd popt er reclame op terwijl je rustig wat wilt lezen
Dat is waar. Maar we moeten ook ergens ons brood mee verdienen. Ik zal kijken of we het een periode met wat minder kunnen doen.
@Hildebrand,
Als je zorgt dat de reclame aan de zijkant verschijnt, maar niet over (een deel van) de tekst dan zullen veel lezers al zeer tevreden zijn. Reclame op storende/hinderlijke plaatsen kost de adverteerder eerder klanten dan dat het hem klanten oplevert.
Alsof u ooit iets koopt wat door advertenties hier aangeboden wordt. Uw onthouding van klandizie zal iedereen een zorg zijn.
Beste Anoniem,
Als je een AdBlocker op je computer installeert dan heb je helemaal geen last van reclame ik heb er ook een geïnstalleerd en ik heb helemaal geen last van reclame op de site.
Maar je kan niet zeggen dat dit een slechte site is dat is het echt niet zo.Dit is een goede site de berichten worden duidelijk en begrijpelijk weergegeven.
Beste mevrouw of mijnheer achter de schuilnaam “Anoniem”. Ik vind Treinreiziger een prima site
Dank voor het compliment.
Bedankt Bert Sitters voor o.a. de Kaffee und Kuchen en boekhandel tip in Aken en Ton Jonker en Erwin Wessels voor jullie alt + tips. En de website Treinreiziger.nl een goede bron om bij te blijven met het laatste treinreis nieuws.
Dank voor het compliment.
Graag gedaan en jij ook bedankt!
Absoluut een prima site Treinreiziger.nl. Informatief ,goed geschreven artikelen van Hildebrand met overigens dito inzenders. Een van de sites omtrent vervoer die ik het eerst opzoek en lees. pro en contra reacties waarvoor men gaat zitten. Veel vragen over wat hoe over zoveel kaartjes of biljetten, mogelijkheden, als vanuit diverse winkelbedrijven, welke kennelijk in zijn veelheid en verschil veel vragen oproept. Bewonder beslist je geduld. Respect. Ga zo door!
1
Laten we hopen dat het echt 27 januari wordt. In elk geval werken de paaltjes in Aken prima: ik heb er inmiddels tweemaal met mijn weekendvrij uitgecheckt (op weg naar Keulen).
2
Jeroen, in Weener staan inmiddels nieuwe paaltjes die werken, en in Leer deed hij het de laatste keer ook.
3
Aken is niet alleen een aardige stad, barstend van de cultuur, zoals de Paltstkapel (graf van Karel de grote) vol vroeg-Romaanse mozaieken en het Ludwig Forum voor hedendaagse kunst, maar je kunt er ook met een stadsbus de Eifel in rijden, waar je je opeens bevindt in iets wat wij Nederlanders een gebergte noemen. En als je dat te ver is loop je gewoon van Aken naar Vaals door een bijna sprookjesachtig landschap.
4
De bussen die ik nam vanuit Heerlen waren niet bepaald luxe: eerst een voormalige sportclub-bus met extreem weinig beenruimte, de tweede een ooit tot Eindhoven Airportbus omgebouwde stadsbus, maar waarom zou ik erover klagen, er waren nauwelijks andere passagiers en dus kon ik mijn benen naar alle kanten uitstrekken (behalve naar voren), terwijl de bus tussen de files door kroop.
5
Lang geleden reisde ik regelmatig van Maastricht naar Aken via Simpelveld. Ik betaalde 2,30 (guldens) voor een retour vanaf de grens en de rit duurde pakweg 40 minuten. De bus doet er een uur over; de trein gaat het in 54 minuten doen. Ik heb nooit de argumenten begrepen waarom dat lijntje is opgeheven.
6
Hildebrand doet het prima met zijn Treinreizger.nl. Ik heb regelmatig essentiële informatie van deze site gehaald. Dank! Ik heb geen adblocker, maar op de een of andere manier krijg ik toch geen advertenties. Zal uitzoeken hoe dat kan, want ik wil Hildebrand niet zijn inkomsten onthouden.
Gefeliciteerd. De introductie van ERTMS gaat een mensenleven-lang vergen. In plaats van tomaten zouden ze beter meer peper telen om zo de boel wat aan te sporen. 100-den miljoenen blijven over op de I&W begroting maar men weet niet wat daar mee te doen. Wellicht een ERTMS inplementatie plan maken met behapbare segmenten waarvan bij overschotten delen uitgevoerd kunnen worden. Plan en ontwerp klaar hebben liggen en even wachten op wat losse miljoentjes. Ondertussen de treinen ook mat oppiepen zodat er straks genoeg materieel is. Alleen de software zal wel verouderd zijn tegen de tijd dat je had kunnen rijden.
Je OV-chipkaart en dus ook je NS vrij abonnement is geldig naar Aken (tot en met Aachen Hbf). Maar alleen met de Arriva trein uit Heerlen en Maastricht. Reis je verder dan Aken Heb dan moet je in Aken uitchecken en een Duits kaartje kopen.
Vanaf wanneer van en naar Liege Guillemins?
Omtrent ERTMS / ETCS is het zinvol je ook elders te (laten) informeren, zie
http://www.railwaygazette.com
zoekterm
‘DB Cargo signs 100 locomotive framework deal’
met datum 18 January 2019
De slotzin citeer ik:
‘Alstom has now installed its Atlas 200 ETCS Level 2 equipment on a total of 500 Vectron locomotives for 37 operators’
Opmerking: die beveiligings-apparatuur wordt dus gewoon in serie gebouwd, kwestie van op tijd (willen) bestellen!
Ik wilde graag vanuit Beek met de nieuwe verbinding via Sittard of Maastricht naar Aachen Hbf.
Met de auto normaal maximaal 40 minuten, nu bij Op na 2 uur. Op zich geen probleem, maar dan het tarief:
met Arriva, ruim 20 Euro p.p.
met NS Internationaap 17 Euro p.p.
met DB 14 eURO P.P.
Provincie en Arriva zijn zeer klantvriendelijk bezig, reeds eerder een klacht ingediend betreffende mijn voordeelurenkaart>in zomermaanden bij NS altijd 40% korting, bij Arriva nooit gekregen! Personeel weinig dienstverlenend bij Arriva: spelen alleen maar met hun mobieltje in de eerste klasse. (zie geen onderscheid tussen 1e en 2e klasse, deur naar uitgang altijd defect.)
Uitchecken in de stationstraverse Aachen Hbf ging prima (mrt 2019)De zuiltjes staan naast de ingang van McDonald’s,dus niet op de perrons.Opvallend was wel dat in vrijwel iedere ARRIVA trein de toiletten buiten dienst waren.