Duitsland vreest volle treinen: maand lang per regionale trein voor € 9

Personeel van Deutsche Bahn is bezorgd over grote drukte in treinen en stations door de invoering van een goedkope pas om met het openbaar vervoer te kunnen reizen. Om de impact van de sterk gestegen brandstofprijzen tegen te gaan heeft de Duitse overheid gezegd dat er een pas komt van slechts 9 euro per maand voor reizen met het ov.

Volle treinen

De pas is geldig in juni, juli en augustus en geldt voor regionale treinen, trams, metro’s en bussen in heel Duitsland. Berlijn hoopt dat mensen daardoor meer het openbaar vervoer zullen pakken in plaats van de auto om zo het brandstofverbruik te verminderen. Er zullen naar verwachting 30 miljoen tickets voor 9 euro verkocht worden.

Maar werknemers van Deutsche Bahn vrezen voor overvolle treinen en perrons, aldus een vertegenwoordiger. Vooral in toeristische locaties kan het zeer druk worden, denken werknemers van het Duitse spoorbedrijf. Ze willen dan ook dat er extra mensen ingezet worden om alles in goede banen te leiden en chaos te voorkomen. Ook reizigersorganisatie ProBahn vreest voor overvolle treinen.

Financiering

De langste regionale treindienst is RE5 van Rostock (Noord-Duitsland) naar Elsterwerda (tussen Berlijn en Dresden). Deze route is maar liefst 390 kilometer lang. Snel is de trein echter niet: een treinreis duurt ongeveer 5 uur. Volgens Duitse media zijn er in totaal zes regionale treinroutes met een lengte van meer dan 300 kilometer. De OV-pas zal niet geldig zijn in de ICE, IC en EC.

Over de financiering van de goedkope OV-pas is nog onenigheid. De federale overheid heeft 2,5 miljard euro compensatie toegezegd voor het omzetverlies. Daarnaast is er 1,2 miljard coronasteun per maand. De regionale overheden willen echter meer steun. Ook moet het plan nog worden goedgekeurd door het Duitse parlement, de Bondsdag.

Maatregelenpakket

De goedkope ov-pas is onderdeel van een pakket maatregelen van de overheid om Duitse huishoudens te helpen met de sterk gestegen brandstofprijzen. Zo wordt onder meer ook de brandstofaccijns verlaagd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 mei 2022 09:25

Bekijk reacties

  • Waarom 9 €? Beetje raar bedrag.
    Schijnt dus dat in een bespreking iets is gevallen als ´ab 09.00 UHR)´ en dat dit door de uiteraard nooit per OePNV fahrende ministers verkeerd is overgenomen.
    Inmiddels zijn her en der-in Duitsland en Oostenrijk-ook al op sommige dagen gratis lokaal vervoer. Dat leidde meest tot een toename van 25-30%-niet meteen maar nadat het woord rondging.
    De groen partijden ijveren aldaar voor de 1-2-3 ABO: dat wil zeggen 1€/dag voor lokaal=stad, 2 voor de provincie=Land, en 3 voor de hele natie-dus 90 /mnd. Dat is dat Klima Ticket in Österreich
    In principe geldt dit biljet overigens dus in vrijwel het hele OePNV-dus incl metro/tram/trolley/bus en her en der nog een enkel veer. Leuk voor degenen die alle 70+ trambedrijven in Deutschland willen gaan verkennen.

    • Ik hoop dat dat veevolk allemaal in de 2e klasse wordt gepropt, dan hebben we in de 1e klasse geen last van al die schreeuwende, bellende, vretende, vervuilende mensen.

      • Vol respect voor de medereiziger, zie ik. Je hebt natuurlijk 1e klas mensen, die zijn superieur, en 2e klas, het klootjesvolk ..... Tjonge ...

        • Gerard Reve schreef: Vind je in de 2e klas nog wel eens een eenvoudig godsvruchtig mens, in de 1e klas is het allemaal schorum . . . .
          Te vinden in "Tien vrolijke verhalen".

        • Ik vind de toon ook niet oké, vandaar mijn reactie.

      • Ik neem aan dat uw opmerkingen als een grapje bedoeld zijn, al zie ik vanwege de grofheid de humor er niet van in.

      • Geachte redactie,

        De opmerking “veevolk” gebezigd door ‘Wereldreiziger’. ervaar ik als zeer schokkend.
        Het roept associaties op en misschien onbedoeld veroorzaakt het pijn bij vele mensen.

      • Ik hoop dat U niet naar Duitsland gaat.
        Ik zou me schamen plaatsvervangend als U als Nederlander te herkennen bent met zo'n uitspraak
        U hoort helemaal niet toegelaten.
        Ik vind het een prima initiatief.
        Zou hier ook zo moeten.

        Ik zou zeggen, blijft U dan maar mooi hier.
        Zijn niet de business verbindingen , alleen die voor mensen die niet genoodzaakt zijn ermee te reizen.

      • Ik hoop dat U niet naar Duitsland gaat.
        Ik zou me schamen plaatsvervangend als U als Nederlander te herkennen bent met zo'n uitspraak
        U hoort helemaal niet toegelaten.
        Ik vind het een prima initiatief.
        Zou hier ook zo moeten.

        Ik zou zeggen, blijft U dan maar mooi hier.
        Zijn niet de business verbindingen , alleen die voor mensen die niet genoodzaakt zijn ermee te reizen.

      • Mijn opa heeft op de trein naar Westerbork gezeten. Daar reden de mensen gratis op. En iedereen had een staanplaats!

      • Ik reis graag 1e klas. Mocht jij naast mij komen zitten dan verhuis ik met alle plezier naar het balkon.

  • Hadden de Belgen vorig jaar ook niet zo'n geintje? Een kortingspas voor treinreizigers maar ze waren vergeten de NMBS in te lichten.

    • Het raderwerk van de regering werkte toen wat sneller dan het raderwerk van de NMBS/SNCB

  • Reizen via het O.V. moet standaard goedkoper worden waar dan ook in de wereld, qua prijs is de eerste stap voor een beter milieu en minder file's. Anders lok je de mensen niet het O.V. in..

    • Dat gaat een uitdaging worden om het OV goedkoper te krijgen dan het eigen vervoer.
      Zeker voor gezinnen is het OV al snel heeeeel duur. Hoe wil je dat het ook voor hun echt voordeliger is dan eigen vervoer?
      En dan heb ik het nog niet eens over de reistijden, die altijd aanmerkelijk langer zijn.Nog meer als je buiten de grote steden woont.

      • Dat vervoer geld kost snapt iedereen wel ja, maar het grote verschil is dat beter het O.V. beter te vol als te leeg rijd, waardoor er minder voertuigen(auto's , motoren & brommers) op de wegen rijden waardoor er minder uitstoot is + het fileprobleem heeft er ook z'n voordeel mee!

        • Gaan er inderdaad automobilisten door deze actie overstappen op de treinen. "Liever in de file, dan in een overvolle trein," is wat ik vaak hoor vanuit de hoek van verstokte automobilisten.
          Auto rijden is nu al een stuk duurder dan reizen met de trein, als ik het kostenplaatje voor een autoritje van de ANWB erbij haal

        • @lentezon
          Automobilisten schijnen niet echt gevoelig voor prijsprikkels te zijn. Ik ben benieuwd wat de huidige brandstofprijs voor gevolgen heeft voor de vervoersprestatie. Ik heb de indruk dat men er niet minder door gaat rijden.

        • Door op het OV een prijskaartje met een lager bedrag te plakken, worden de kosten van het OV niet lager.

          @bert sitters: in Duitsland hebben ze een gezegde, "Ich geniesse das Leben in vollen Zügen, aber nicht in einem vollen Zug."
          Dit is een woordspeling, want dat laatste kan zowel "in een volle trein" als "in één teug" zijn.

          @Joost2: zelf heb ik ook het idee dat die prijsverhogingen lachend betaald worden. Voor de vorm wordt er een beetje geklaagd op de sociale media, maar als de storm is gaan liggen, blijkt alles gewoon te zijn zoals het was, men haalt de schouders op onder het motto "ach, alles wordt duurder dus de auto ook".

      • Hier in Nederland zijn ze dieven met een bedrijfs naam....
        Ze bestelen ons allemaal, een 2 zone abbo kost al 93 euro? Wat is dat voor schandalig bedrag...

    • Het zal toch kostendekkend moeten zijn. Beter zou men bij weg- en luchttransport ook alle kosten in rekening brengen.

      • Maar dat is het niet en zal het ook nooit worden. OV in Nederland kost de belastingbetaler jaarlijks ruim 7 miljard euro. Dus denk nog eens na voor je kostendekkend de rekening bij de gebruiker wilt leggen. Dan wordt dat treinkaartje heel wat duurder.

        • Als echte alle kosten, lasten, hinder en schade die het autoverkeer met zich meebrengt door de automobilist zouden moeten opgehoest, zou het autorijden fors en fors duurder zijn.

        • Probleem is alleen dat veel kostenposten van het autorijden moeilijk te verdelen zijn over de weggebruikers.
          Elk jaar honderden doden, duizenden licht- en zwaargewonden en voor miljoenen euro's aan blikschade door ongelukken op de weg. Economische schade als gevolg van de files. Milieuschade als gevolg van uitstoot van COx en NOx (zowel direct uit de uitlaat als indirect via de kolencentrale die de stroom van de elektrische auto levert).

          Maar ja, hoort erbij, zullen we maar zeggen...

  • Ik kan me nog herinneren dat je vroeger voor 5 DM een dagkaart in Duitsland had waar je het hele land door mocht met regionaal vervoer.

  • Geldt het kaartje ook met overstappen (dus zelfde voorwaarden als Quer-durchs-Land? Zo ja, waarom is het dan relevant wat de langste 'Strecke' is die door 1 trein wordt afgelegd? Zo nee, dan is die info zowel voor jouw artikel, als voor je bron een relevante toevoeging.

    • Bij mijn weten is het niet specifiek voor één trein, dus de lengte is niet heel relevant. Ik vind wel grappig weetje, en weinig overstappen wordt wel gewaardeerd door reizigers.

      • De RE5 Rostock-Elsterwerda is er ook alleen omdat je in Berlin HBF niet gemakkelijk kan keren en zo is er vanuit Elsterwerda een directe verbinding met Gesundbrunnen (U8 naar Alexanderplatz) en vanuit Rostock een directe verbinding met de Postdamer Platz en Südkreuz.

        De langste RE-lijnen buiten Berlin/Brandenburg zijn de RE1-RLP Koblenz-Saarbrücken-Mannheim en de RE2-BY München-Regensburg-Hof met rijtuigen van Fernverkehr-kwaliteit.

  • Zijn deze passen ook in Nederland verkrijgbaar?
    Hoe zit het met reizigers die vanuit Nederland komen? Moeten zij voor een gewoon vervoerbewijs naar het eerste Duitse station over de grens. Vooral de combi: regionale trein, metro, tram en bus lijkt mij aantrekkelijk.
    Voor korte afstanden kun je goedkoper gewone kaartjes kopen, maar voor middellang kan dit al flink wat uitsparen. Voor lange afstanden alleen aantrekkelijk voor reiziger die de tijd nemen en geen problemen hebben met veel overstappen en slechte aansluitingen.

    • Het lijkt mij niet wenselijk dat de Duitse Belastingbetaler pretreizen door buitenlanders gaat subsidiëren. Ik hoop ook niet dat dat € 9-ticket verkrijgbaar is in de automaat, maar dat alleen Duitsers en inwoners van Duitsland het € 9-ticket ergens kunnen bestellen, zodat de Duitse Belastingbetaler geen pretreizen door buitenlanders gaat subsidiëren.

      Buitenlanders kunnen voor hun pretreizen in Duitsland gewoon een Länder-ticket of Quer-Durch-Land-Ticket kopen.

      • Duitsers vluchten massaal naar Nederland om hun eigen Corona-maatregelen te ontlopen. Dat is wel wat erger dan op die 30 miljoen enkele duizenden Nederlanders een goedkoop ritje te gunnen.
        IK hoop dat de Duitsers dit jaar massaal thuis blijven en niet van onze voorzieningen komen profiteren.

        • De corona-maatregelen in Duitsland (en in Italië) zijn toch ook niet zo streng meer. Bovendien hoef je alleen nog in het openbaar vervoer een mondneusmasker dragen (en vandaag, morgen en zaterdag nog overal in Hamburg) en vrijwel nergens met uitzondering van het uitgaansleven geldt 2G/3G meer. Het is niet zo dat je in Duitsland (en in Italië) niets kan en mag door de corona-maatregelen.

        • bewijs? Je kunt probleemloos de grens met Tsjechië oversteken zonder dat iemand een vraag stelt en terug. Dat al die Duitsers naar Nederland willen komen en zwaar lijden onder strenge regels lijkt me enorm overdreven.

      • Op grond van Europese regelgeving mag er geen onderscheid worden gemaakt tussen Duitsers en buitenlanders. Kan me niet het ook voorstellen ze dat bij de verkoop gaan doen. Laat buitenlanders ook zo reizen. De kaart is alleen geldig op stoptreinen. Buitenlanders zullen dus moeten overnachten als ze een beetje verder in Duitsland reizen. En dat is weer goed voor de Duitse economie!

        • Als je in de grensstreek woont dan kun je met RE/RB-treinen best veel treinen van binnen te zien en 's avonds weer thuis zijn en het Sauerland, het Rijndal en de Eifel zijn in één dag te bereiken met RE/RB-treinen en de dagjestoeristen brengen niet veel geld jn het laatje in vergelijking met toeristen die overnachten.

        • Er mag wel onderscheid gemaakt worden tussen wie wel en niet woonachtig is in Duitsland

    • De 9€-maandkaart is straks waarschijnlijk te koop in de DB-app. Anders in de Duitse Kaartjesautomaat op Arnhem Centraal. Daar kun je ook instappen op de RE19 naar Düsseldorf. Duurt overigens bijna 2 uur.De drukte zal wel meevallen. De 9€-maandkaart is alleen geldig in het nahverkehr. Dus alleen de RE-treinen. Dat zijn enkel stoptreinen. De maankaart is niet geldig op ICE/IC/EC. Je moet wel heel erg van treinen houden om bijv. naar Berlijn of München te reizen met de stoptrein...

      • Hamburg en Frankfurt zijn uitstekend met RE/RB-treinen te bereiken. Naar Berlin met RE/RB-treinen kun je wel de hele dag aan het reizen. Naar Freiburg, München of Dresden met RE/RB-treinen gaat helaas niet binnen één dag lukken. Nürnberg met RE/RB-treinen wordt ook een lastig verhaal.

    • Het € 9,- geldt pas vanaf het eerste Duitse station, voor de lijn RE19 Arnhem-Düsseldorf. Als je met die trein vanaf Arnhem of Zevenaar vertrekt moet je een extra kaartje kopen voor de rit naar Emmerich-Elten. Door ervaring opgedaan en bij latere navraag bij de DB en VIAS-RW-Kundenservice-Rhein-Wupper werd dat bevestigd.

  • Die Euro 9 is maar net genoeg voor de administratie. Dit lijkt mij toch heel ongezond voor de bedrijfsvoering en de bestaande klanten.

    Dit is net zoiets als wanneer de conducteur bij drukte omroept dat de eerste klas vrij is voor iedereen.

    • De grootste vrees bij DB is dat dit ticket er toe zal leiden dat de IC/ICE treinen leeg blijven. DB wil ook daarvoor gecompenseerd worden.

      • Dat lijkt mij niet toch? Ik zie echt niet in waarom de ICE's massaal landelijk leeg zouden stromen. Noem eens een paar voorbeelden van drukke trajecten waarbij de RE in reistijd een concurrent bedraagt voor de ICE?

        • Binnen de Rhein-Ruhrregio concurreren de RE's behoorlijk tegen de IC/ICE en verder tussen steden die niet zo ver van elkaar vandaan liggen: Hamburg-Bremen, Frankfurt-Mainz/Wiesbaden, Stuttgart-Ulm, München-Augsburg, München-Ingolstadt-Nürnberg, Nürnberg-Regensburg, etc.

        • Je kunt je afvragen of de ICE voor deze vrij korte trajecten bedoeld is, zoals van Düsseldorf naar Keulen. Van Keulen naar Frankfurt ben je met de ICE stukken sneller dan met regionale treinen.

        • Keulen - Frankfurt is met de ICE 1:08
          met regionale treinen ongeveer 3:30
          Iemand die een zee van tijd heeft zal aanzienlijk gemakkelijker voor het prijsvoordeel kiezen, dan iemand die voor zijn of haar beroep een serie afspraken heeft op een vakbeurs in de Messe Frankfurt.

        • @bert sitters: wat betreft Düsseldorf-Keulen: er rijdt 2x per uur een RegionalExpress (vooruit, drie, als je de omreisroute via Dormagen meerekent). We praten hier over twee steden van formaat Amsterdam. Van Amsterdam naar Den Haag of Rotterdam wordt al 4x per uur gereden, en naar Nijmegen en Eindhoven zelfs 6x.

          Met de IC(E) erbij wordt het treinaanbod D-K al een stuk hoger (4-6x).

          Goed, met de Rhein-Ruhr-Express krijgt D-K een zuivere kwartierdienst. Iets wat Eindhoven-Utrecht 25 jaar geleden al had...

  • Was wel komisch te Norddeich 2003 omroep: deze trein (nachttrein) niet met Schoenes! Wochenende Fahrkarte benutzen! En het was dus weekend, haha.

      • Een Schönes Wochenende is een speciale kortingskaart voor reizen in het weekend met Duitse regionale treinen door heel Duitsland.
        Maar uitgerekend in het weekend wordt op een station omgeroepen om geen gebruik te maken van de Schönes Wochenende kaart.

      • Als je dacht met die trein te reizen is het zeker niet grappig. Maar het is ook een speciale trein en zal wel in de uitzonderingen vermeld staan.

        • Het ging inderdaad om een nachttrein en een nachttrein is geen regionale trein. Dus geldt Schönes Wochende in deze trein niet. Goed dat het even omgeroepen werd.

  • Elk voordeel hebt z'n nadeel. Japanse proptreinen toestanden op Duitse spoorwegen, misschien wel met duwers die mensen de treinen in duwen. 30 Miljoen maal 9 euro is Euro 270 miljoen, aardig bedrag. Het milieu zal er blij mee zijn als er evenzoveel minder auto's de weg niet op gaan en het "pretreizen festival" bij onze oosterburen volgen waar treinen nogal vaak last hebben van vertragingen. Wel een koopje om op eigen (Duits)land op reis te gaan en niet naar het buitenland. Welk ander land volgt, Nederland soms, want men is hier toch ook vaak zunig waar de brandstofprijzen óók de pan uireizen ?...
    Het is maar (?) voor drie maanden notabene juni, juli en augustus. Nu maar hopen dat de airco in het Ov het doet, zeker als er een hitte golf komt en men hutje-mutje op elkaars lip zit of staat en de mondkapjes al dan niet gedragen worden en van 1,5 meter afstand houden geen sprake meer kan zijn. Gelukkig dat de pas niet in de ICE, IC en EC gebruikt mag worden, want dan wordt het pas echt druk.
    Regionale treinen, valt daar de RE 18 van Arriva tussen Aken HBF, Aachen West en Herzogenrath en Maastricht ook onder die als deel van DB deze dienst verzorgd ?

Share

Recent Posts

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

3 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

3 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

6 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug