fbpx
Foto: DB / Wolfgang Klee

Duitsland vreest volle treinen: maand lang per regionale trein voor € 9

Personeel van Deutsche Bahn is bezorgd over grote drukte in treinen en stations door de invoering van een goedkope pas om met het openbaar vervoer te kunnen reizen. Om de impact van de sterk gestegen brandstofprijzen tegen te gaan heeft de Duitse overheid gezegd dat er een pas komt van slechts 9 euro per maand voor reizen met het ov.

Volle treinen

De pas is geldig in juni, juli en augustus en geldt voor regionale treinen, trams, metro’s en bussen in heel Duitsland. Berlijn hoopt dat mensen daardoor meer het openbaar vervoer zullen pakken in plaats van de auto om zo het brandstofverbruik te verminderen. Er zullen naar verwachting 30 miljoen tickets voor 9 euro verkocht worden.

Maar werknemers van Deutsche Bahn vrezen voor overvolle treinen en perrons, aldus een vertegenwoordiger. Vooral in toeristische locaties kan het zeer druk worden, denken werknemers van het Duitse spoorbedrijf. Ze willen dan ook dat er extra mensen ingezet worden om alles in goede banen te leiden en chaos te voorkomen. Ook reizigersorganisatie ProBahn vreest voor overvolle treinen.

Financiering

De langste regionale treindienst is RE5 van Rostock (Noord-Duitsland) naar Elsterwerda (tussen Berlijn en Dresden). Deze route is maar liefst 390 kilometer lang. Snel is de trein echter niet: een treinreis duurt ongeveer 5 uur. Volgens Duitse media zijn er in totaal zes regionale treinroutes met een lengte van meer dan 300 kilometer. De OV-pas zal niet geldig zijn in de ICE, IC en EC.

Over de financiering van de goedkope OV-pas is nog onenigheid. De federale overheid heeft 2,5 miljard euro compensatie toegezegd voor het omzetverlies. Daarnaast is er 1,2 miljard coronasteun per maand. De regionale overheden willen echter meer steun. Ook moet het plan nog worden goedgekeurd door het Duitse parlement, de Bondsdag.

Maatregelenpakket

De goedkope ov-pas is onderdeel van een pakket maatregelen van de overheid om Duitse huishoudens te helpen met de sterk gestegen brandstofprijzen. Zo wordt onder meer ook de brandstofaccijns verlaagd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

125 gedachten aan “Duitsland vreest volle treinen: maand lang per regionale trein voor € 9”

  1. vissers schreef:

    Waarom 9 €? Beetje raar bedrag.
    Schijnt dus dat in een bespreking iets is gevallen als ´ab 09.00 UHR)´ en dat dit door de uiteraard nooit per OePNV fahrende ministers verkeerd is overgenomen.
    Inmiddels zijn her en der-in Duitsland en Oostenrijk-ook al op sommige dagen gratis lokaal vervoer. Dat leidde meest tot een toename van 25-30%-niet meteen maar nadat het woord rondging.
    De groen partijden ijveren aldaar voor de 1-2-3 ABO: dat wil zeggen 1€/dag voor lokaal=stad, 2 voor de provincie=Land, en 3 voor de hele natie-dus 90 /mnd. Dat is dat Klima Ticket in Österreich
    In principe geldt dit biljet overigens dus in vrijwel het hele OePNV-dus incl metro/tram/trolley/bus en her en der nog een enkel veer. Leuk voor degenen die alle 70+ trambedrijven in Deutschland willen gaan verkennen.

    1. Wereldreiziger schreef:

      Ik hoop dat dat veevolk allemaal in de 2e klasse wordt gepropt, dan hebben we in de 1e klasse geen last van al die schreeuwende, bellende, vretende, vervuilende mensen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Vol respect voor de medereiziger, zie ik. Je hebt natuurlijk 1e klas mensen, die zijn superieur, en 2e klas, het klootjesvolk ….. Tjonge …

        1. J.C. Klop schreef:

          Gerard Reve schreef: Vind je in de 2e klas nog wel eens een eenvoudig godsvruchtig mens, in de 1e klas is het allemaal schorum . . . .
          Te vinden in “Tien vrolijke verhalen”.

        2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik vind de toon ook niet oké, vandaar mijn reactie.

      2. Perry Paulissen schreef:

        Ik neem aan dat uw opmerkingen als een grapje bedoeld zijn, al zie ik vanwege de grofheid de humor er niet van in.

      3. Albert.A Kusters schreef:

        Geachte redactie,

        De opmerking “veevolk” gebezigd door ‘Wereldreiziger’. ervaar ik als zeer schokkend.
        Het roept associaties op en misschien onbedoeld veroorzaakt het pijn bij vele mensen.

        1. Annemiek schreef:

          Zucht

        2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik vind de toon ook niet oké, vandaar mijn reactie.

      4. Fons schreef:

        Stront, wie heeft je gescheten!!

      5. Anoniem schreef:

        Ik hoop dat U niet naar Duitsland gaat.
        Ik zou me schamen plaatsvervangend als U als Nederlander te herkennen bent met zo’n uitspraak
        U hoort helemaal niet toegelaten.
        Ik vind het een prima initiatief.
        Zou hier ook zo moeten.

        Ik zou zeggen, blijft U dan maar mooi hier.
        Zijn niet de business verbindingen , alleen die voor mensen die niet genoodzaakt zijn ermee te reizen.

      6. Kuechler schreef:

        Ik hoop dat U niet naar Duitsland gaat.
        Ik zou me schamen plaatsvervangend als U als Nederlander te herkennen bent met zo’n uitspraak
        U hoort helemaal niet toegelaten.
        Ik vind het een prima initiatief.
        Zou hier ook zo moeten.

        Ik zou zeggen, blijft U dan maar mooi hier.
        Zijn niet de business verbindingen , alleen die voor mensen die niet genoodzaakt zijn ermee te reizen.

      7. Sjuul schreef:

        Mijn opa heeft op de trein naar Westerbork gezeten. Daar reden de mensen gratis op. En iedereen had een staanplaats!

      8. Kevin schreef:

        Ik reis graag 1e klas. Mocht jij naast mij komen zitten dan verhuis ik met alle plezier naar het balkon.

  2. Martinistadjer schreef:

    Hadden de Belgen vorig jaar ook niet zo’n geintje? Een kortingspas voor treinreizigers maar ze waren vergeten de NMBS in te lichten.

    1. bert sitters schreef:

      Het raderwerk van de regering werkte toen wat sneller dan het raderwerk van de NMBS/SNCB

  3. Lentezon schreef:

    Reizen via het O.V. moet standaard goedkoper worden waar dan ook in de wereld, qua prijs is de eerste stap voor een beter milieu en minder file’s. Anders lok je de mensen niet het O.V. in..

    1. Stokbosveen schreef:

      Dat gaat een uitdaging worden om het OV goedkoper te krijgen dan het eigen vervoer.
      Zeker voor gezinnen is het OV al snel heeeeel duur. Hoe wil je dat het ook voor hun echt voordeliger is dan eigen vervoer?
      En dan heb ik het nog niet eens over de reistijden, die altijd aanmerkelijk langer zijn.Nog meer als je buiten de grote steden woont.

    2. bert sitters schreef:

      Vervoer kost nu eenmaal geld.

      1. Lentezon schreef:

        Dat vervoer geld kost snapt iedereen wel ja, maar het grote verschil is dat beter het O.V. beter te vol als te leeg rijd, waardoor er minder voertuigen(auto’s , motoren & brommers) op de wegen rijden waardoor er minder uitstoot is + het fileprobleem heeft er ook z’n voordeel mee!

        1. bert sitters schreef:

          Gaan er inderdaad automobilisten door deze actie overstappen op de treinen. “Liever in de file, dan in een overvolle trein,” is wat ik vaak hoor vanuit de hoek van verstokte automobilisten.
          Auto rijden is nu al een stuk duurder dan reizen met de trein, als ik het kostenplaatje voor een autoritje van de ANWB erbij haal

        2. Joost2 schreef:

          @lentezon
          Automobilisten schijnen niet echt gevoelig voor prijsprikkels te zijn. Ik ben benieuwd wat de huidige brandstofprijs voor gevolgen heeft voor de vervoersprestatie. Ik heb de indruk dat men er niet minder door gaat rijden.

        3. Oscar schreef:

          Door op het OV een prijskaartje met een lager bedrag te plakken, worden de kosten van het OV niet lager.

          @bert sitters: in Duitsland hebben ze een gezegde, “Ich geniesse das Leben in vollen Zügen, aber nicht in einem vollen Zug.”
          Dit is een woordspeling, want dat laatste kan zowel “in een volle trein” als “in één teug” zijn.

          @Joost2: zelf heb ik ook het idee dat die prijsverhogingen lachend betaald worden. Voor de vorm wordt er een beetje geklaagd op de sociale media, maar als de storm is gaan liggen, blijkt alles gewoon te zijn zoals het was, men haalt de schouders op onder het motto “ach, alles wordt duurder dus de auto ook”.

      2. M schreef:

        Hier in Nederland zijn ze dieven met een bedrijfs naam….
        Ze bestelen ons allemaal, een 2 zone abbo kost al 93 euro? Wat is dat voor schandalig bedrag…

    3. dries molenaar schreef:

      Het zal toch kostendekkend moeten zijn. Beter zou men bij weg- en luchttransport ook alle kosten in rekening brengen.

      1. bert sitters schreef:

        Ik ben het deze keer volkomen met de heer Molenaar eens.

      2. Marcel schreef:

        Maar dat is het niet en zal het ook nooit worden. OV in Nederland kost de belastingbetaler jaarlijks ruim 7 miljard euro. Dus denk nog eens na voor je kostendekkend de rekening bij de gebruiker wilt leggen. Dan wordt dat treinkaartje heel wat duurder.

        1. bert sitters schreef:

          Als echte alle kosten, lasten, hinder en schade die het autoverkeer met zich meebrengt door de automobilist zouden moeten opgehoest, zou het autorijden fors en fors duurder zijn.

        2. Oscar schreef:

          Probleem is alleen dat veel kostenposten van het autorijden moeilijk te verdelen zijn over de weggebruikers.
          Elk jaar honderden doden, duizenden licht- en zwaargewonden en voor miljoenen euro’s aan blikschade door ongelukken op de weg. Economische schade als gevolg van de files. Milieuschade als gevolg van uitstoot van COx en NOx (zowel direct uit de uitlaat als indirect via de kolencentrale die de stroom van de elektrische auto levert).

          Maar ja, hoort erbij, zullen we maar zeggen…

  4. BigNub schreef:

    Ik kan me nog herinneren dat je vroeger voor 5 DM een dagkaart in Duitsland had waar je het hele land door mocht met regionaal vervoer.

    1. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

      Dan wordt het nu nog goedkoper dan de goede oude tijd.

  5. Anoniem schreef:

    Geldt het kaartje ook met overstappen (dus zelfde voorwaarden als Quer-durchs-Land? Zo ja, waarom is het dan relevant wat de langste ‘Strecke’ is die door 1 trein wordt afgelegd? Zo nee, dan is die info zowel voor jouw artikel, als voor je bron een relevante toevoeging.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Bij mijn weten is het niet specifiek voor één trein, dus de lengte is niet heel relevant. Ik vind wel grappig weetje, en weinig overstappen wordt wel gewaardeerd door reizigers.

      1. Erno-Berk schreef:

        De RE5 Rostock-Elsterwerda is er ook alleen omdat je in Berlin HBF niet gemakkelijk kan keren en zo is er vanuit Elsterwerda een directe verbinding met Gesundbrunnen (U8 naar Alexanderplatz) en vanuit Rostock een directe verbinding met de Postdamer Platz en Südkreuz.

        De langste RE-lijnen buiten Berlin/Brandenburg zijn de RE1-RLP Koblenz-Saarbrücken-Mannheim en de RE2-BY München-Regensburg-Hof met rijtuigen van Fernverkehr-kwaliteit.

  6. bert sitters schreef:

    Zijn deze passen ook in Nederland verkrijgbaar?
    Hoe zit het met reizigers die vanuit Nederland komen? Moeten zij voor een gewoon vervoerbewijs naar het eerste Duitse station over de grens. Vooral de combi: regionale trein, metro, tram en bus lijkt mij aantrekkelijk.
    Voor korte afstanden kun je goedkoper gewone kaartjes kopen, maar voor middellang kan dit al flink wat uitsparen. Voor lange afstanden alleen aantrekkelijk voor reiziger die de tijd nemen en geen problemen hebben met veel overstappen en slechte aansluitingen.

    1. Erno-Berk schreef:

      Het lijkt mij niet wenselijk dat de Duitse Belastingbetaler pretreizen door buitenlanders gaat subsidiëren. Ik hoop ook niet dat dat € 9-ticket verkrijgbaar is in de automaat, maar dat alleen Duitsers en inwoners van Duitsland het € 9-ticket ergens kunnen bestellen, zodat de Duitse Belastingbetaler geen pretreizen door buitenlanders gaat subsidiëren.

      Buitenlanders kunnen voor hun pretreizen in Duitsland gewoon een Länder-ticket of Quer-Durch-Land-Ticket kopen.

      1. dries molenaar schreef:

        Duitsers vluchten massaal naar Nederland om hun eigen Corona-maatregelen te ontlopen. Dat is wel wat erger dan op die 30 miljoen enkele duizenden Nederlanders een goedkoop ritje te gunnen.
        IK hoop dat de Duitsers dit jaar massaal thuis blijven en niet van onze voorzieningen komen profiteren.

        1. Erno-Berk schreef:

          De corona-maatregelen in Duitsland (en in Italië) zijn toch ook niet zo streng meer. Bovendien hoef je alleen nog in het openbaar vervoer een mondneusmasker dragen (en vandaag, morgen en zaterdag nog overal in Hamburg) en vrijwel nergens met uitzondering van het uitgaansleven geldt 2G/3G meer. Het is niet zo dat je in Duitsland (en in Italië) niets kan en mag door de corona-maatregelen.

        2. . schreef:

          bewijs? Je kunt probleemloos de grens met Tsjechië oversteken zonder dat iemand een vraag stelt en terug. Dat al die Duitsers naar Nederland willen komen en zwaar lijden onder strenge regels lijkt me enorm overdreven.

      2. Koen schreef:

        Op grond van Europese regelgeving mag er geen onderscheid worden gemaakt tussen Duitsers en buitenlanders. Kan me niet het ook voorstellen ze dat bij de verkoop gaan doen. Laat buitenlanders ook zo reizen. De kaart is alleen geldig op stoptreinen. Buitenlanders zullen dus moeten overnachten als ze een beetje verder in Duitsland reizen. En dat is weer goed voor de Duitse economie!

        1. Erno-Berk schreef:

          Als je in de grensstreek woont dan kun je met RE/RB-treinen best veel treinen van binnen te zien en ‘s avonds weer thuis zijn en het Sauerland, het Rijndal en de Eifel zijn in één dag te bereiken met RE/RB-treinen en de dagjestoeristen brengen niet veel geld jn het laatje in vergelijking met toeristen die overnachten.

        2. Otto schreef:

          Er mag wel onderscheid gemaakt worden tussen wie wel en niet woonachtig is in Duitsland

    2. Koen schreef:

      De 9€-maandkaart is straks waarschijnlijk te koop in de DB-app. Anders in de Duitse Kaartjesautomaat op Arnhem Centraal. Daar kun je ook instappen op de RE19 naar Düsseldorf. Duurt overigens bijna 2 uur.De drukte zal wel meevallen. De 9€-maandkaart is alleen geldig in het nahverkehr. Dus alleen de RE-treinen. Dat zijn enkel stoptreinen. De maankaart is niet geldig op ICE/IC/EC. Je moet wel heel erg van treinen houden om bijv. naar Berlijn of München te reizen met de stoptrein…

      1. Erno-Berk schreef:

        Hamburg en Frankfurt zijn uitstekend met RE/RB-treinen te bereiken. Naar Berlin met RE/RB-treinen kun je wel de hele dag aan het reizen. Naar Freiburg, München of Dresden met RE/RB-treinen gaat helaas niet binnen één dag lukken. Nürnberg met RE/RB-treinen wordt ook een lastig verhaal.

      2. Anoniem schreef:

        Dus je kan met dit ticket vanaf arnhem richting Dusseldorf reizen

    3. Veraste Reiziger schreef:

      Het € 9,- geldt pas vanaf het eerste Duitse station, voor de lijn RE19 Arnhem-Düsseldorf. Als je met die trein vanaf Arnhem of Zevenaar vertrekt moet je een extra kaartje kopen voor de rit naar Emmerich-Elten. Door ervaring opgedaan en bij latere navraag bij de DB en VIAS-RW-Kundenservice-Rhein-Wupper werd dat bevestigd.

  7. dries molenaar schreef:

    Die Euro 9 is maar net genoeg voor de administratie. Dit lijkt mij toch heel ongezond voor de bedrijfsvoering en de bestaande klanten.

    Dit is net zoiets als wanneer de conducteur bij drukte omroept dat de eerste klas vrij is voor iedereen.

    1. bert sitters schreef:

      Krijg ik met mijn eerste klas kaartje dan restitutie?

      1. dries molenaar schreef:

        u weet het antwoord, nee.

        1. bert sitters schreef:

          Precies, zo jaag je een reiziger die de volle mep wil betalen de trein uit.

    2. Maurice schreef:

      De grootste vrees bij DB is dat dit ticket er toe zal leiden dat de IC/ICE treinen leeg blijven. DB wil ook daarvoor gecompenseerd worden.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dat lijkt mij niet toch? Ik zie echt niet in waarom de ICE’s massaal landelijk leeg zouden stromen. Noem eens een paar voorbeelden van drukke trajecten waarbij de RE in reistijd een concurrent bedraagt voor de ICE?

        1. Erno-Berk schreef:

          Binnen de Rhein-Ruhrregio concurreren de RE’s behoorlijk tegen de IC/ICE en verder tussen steden die niet zo ver van elkaar vandaan liggen: Hamburg-Bremen, Frankfurt-Mainz/Wiesbaden, Stuttgart-Ulm, München-Augsburg, München-Ingolstadt-Nürnberg, Nürnberg-Regensburg, etc.

        2. bert sitters schreef:

          Je kunt je afvragen of de ICE voor deze vrij korte trajecten bedoeld is, zoals van Düsseldorf naar Keulen. Van Keulen naar Frankfurt ben je met de ICE stukken sneller dan met regionale treinen.

        3. bert sitters schreef:

          Keulen – Frankfurt is met de ICE 1:08
          met regionale treinen ongeveer 3:30
          Iemand die een zee van tijd heeft zal aanzienlijk gemakkelijker voor het prijsvoordeel kiezen, dan iemand die voor zijn of haar beroep een serie afspraken heeft op een vakbeurs in de Messe Frankfurt.

        4. Oscar schreef:

          @bert sitters: wat betreft Düsseldorf-Keulen: er rijdt 2x per uur een RegionalExpress (vooruit, drie, als je de omreisroute via Dormagen meerekent). We praten hier over twee steden van formaat Amsterdam. Van Amsterdam naar Den Haag of Rotterdam wordt al 4x per uur gereden, en naar Nijmegen en Eindhoven zelfs 6x.

          Met de IC(E) erbij wordt het treinaanbod D-K al een stuk hoger (4-6x).

          Goed, met de Rhein-Ruhr-Express krijgt D-K een zuivere kwartierdienst. Iets wat Eindhoven-Utrecht 25 jaar geleden al had…

  8. treingraag schreef:

    Was wel komisch te Norddeich 2003 omroep: deze trein (nachttrein) niet met Schoenes! Wochenende Fahrkarte benutzen! En het was dus weekend, haha.

    1. Annemiek schreef:

      Ik begrijp de grap niet.

      1. bert sitters schreef:

        Een Schönes Wochenende is een speciale kortingskaart voor reizen in het weekend met Duitse regionale treinen door heel Duitsland.
        Maar uitgerekend in het weekend wordt op een station omgeroepen om geen gebruik te maken van de Schönes Wochenende kaart.

      2. dries molenaar schreef:

        Als je dacht met die trein te reizen is het zeker niet grappig. Maar het is ook een speciale trein en zal wel in de uitzonderingen vermeld staan.

        1. bert sitters schreef:

          Het ging inderdaad om een nachttrein en een nachttrein is geen regionale trein. Dus geldt Schönes Wochende in deze trein niet. Goed dat het even omgeroepen werd.

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Elk voordeel hebt z’n nadeel. Japanse proptreinen toestanden op Duitse spoorwegen, misschien wel met duwers die mensen de treinen in duwen. 30 Miljoen maal 9 euro is Euro 270 miljoen, aardig bedrag. Het milieu zal er blij mee zijn als er evenzoveel minder auto’s de weg niet op gaan en het “pretreizen festival” bij onze oosterburen volgen waar treinen nogal vaak last hebben van vertragingen. Wel een koopje om op eigen (Duits)land op reis te gaan en niet naar het buitenland. Welk ander land volgt, Nederland soms, want men is hier toch ook vaak zunig waar de brandstofprijzen óók de pan uireizen ?…
    Het is maar (?) voor drie maanden notabene juni, juli en augustus. Nu maar hopen dat de airco in het Ov het doet, zeker als er een hitte golf komt en men hutje-mutje op elkaars lip zit of staat en de mondkapjes al dan niet gedragen worden en van 1,5 meter afstand houden geen sprake meer kan zijn. Gelukkig dat de pas niet in de ICE, IC en EC gebruikt mag worden, want dan wordt het pas echt druk.
    Regionale treinen, valt daar de RE 18 van Arriva tussen Aken HBF, Aachen West en Herzogenrath en Maastricht ook onder die als deel van DB deze dienst verzorgd ?

    1. Anoniem schreef:

      Nee, het geldt uitsluitend binnen de Duitse landsgrenzen, tot het laatste station voor de grens.

      1. Matthias schreef:

        @Anoniem: wat is jouw bron hiervoor?

  10. BigNub schreef:

    https://www.adac.de/news/9-euro-ticket/

    Ik lees hier dat het ook geldig is in alle reginale bussen, trams, metro’s

  11. Otto schreef:

    Overigens is het niet zeker dat hiervoor een meerderheid in de Bondsdag komt, veel afgevaardigden hebben ernstige twijfels. Eerst maar eens zien of dit doorgaat, want er lijkt niet echt over nagedacht te zijn.

    1. Malv schreef:

      Lijkt me wel. Woon zelf in München en heb van de gemeente en het vervoersbedrijf (MVG) al officiële informatie ontvangen over hoe dit in de praktijk wordt gebracht.
      Heb zelf een maandabonnement a 57€ voor de MVG en ik gedurende de drie zomermaanden gaat mijn abonnementsprijs omlaag naar 9€. Lijkt me nu al te laat om dit allemaal niet door te laten gaan.

  12. Baardstaart schreef:

    Goedkope OV acties zijn een goede zaak, maar ik denk dat dit format geen goed idee is. Laat de mensen per dag reizen betalen. En voor een eurootje of 5 tot 10 per reisdag ben je ook goedkoop weg, maar je voorkomt dat de treinen en bussen propvol gaan zitten.

  13. Annemiek schreef:

    Op zich vind ik het verstandig dat er geprobeerd wordt iets te forceren waardoor mensen terugkeren naar het openbaar vervoer. In de huidige situatie is het op zich ook niet verkeerd om in korte tijd een zak geld leeg te kieperen, als daarmee kan worden voorkomen dat er jarenlang steun moet naar het spoor.

    Het Duitse spoor staat inmiddels helaas bekend om de vele grote vertragingen. Tel daarbij op de enorme drukte waarvoor terecht wordt gevreesd. Dan hoef je geen genie te zijn om een chaos te kunnen voorspellen. Ik verwacht dat het juist de ‘big spenders’ de auto injaagt.

    Maar goed, in Duitsland proberen ze in elk geval wat. In Nederland lijken we nog geen clou te hebben van hoe we de forenzen weer de trein in krijgen. Behalve dan dat er gehoopt wordt dat ze vanzelf weer terugkomen en dat de overheid steeds blijft bijspringen als er tekorten ontstaan.

    Als de actie doorgaat, zal ik het Duitse OV in de betreffende maanden in elk geval mijden als de pest.

    1. Erno-Berk schreef:

      Het Duitse OV lijkt mij juist veiliger dan het Nederlandse OV omdat in het Duitse OV het dragen van een FFP2-masker verplicht is en bovendien de Duitsers meer uit eigen beweging een goed mondneusmasker dragen. In het Nederlandse OV draagt bijna niemand zelfs in de spits een mondneusmasker meer en ik ben benieuwd of Nederlanders wel bereid zijn om vanaf september weer mondneusmaskers te dragen in drukke treinen en bussen.

      1. dries molenaar schreef:

        Volgens FAZ.de nog 350 doden per dag in Duitsland. Het gaat er echt stukken beter.

        1. Erno-Berk schreef:

          In Duitsland is er overrapportage, in Nederland onderrapportage van het aantal corona-doden. In werkelijkheid liggen Duitsland en Nederland dichter bij elkaar qua corona-doden. Bovendien wordt er in Nederland heel weinig getest en is er geen mogelijkheid om positieve zelftesten te registreren bij de GGD. Het aantal besmettingen ligt in Nederland al gauw zo’n 10 tot 20 keer hoger dat het officieel geregistreerd aantal positieve testen.

      2. Annemiek schreef:

        Volgens mij staat mijn reactie volledig los van de veiligheid ten aanzien van het coronavirus.

    2. Simon schreef:

      @ Annemiek
      Ik ben met u eens dat er iets moet worden gedaan om treinreizigers terug te winnen en dat zo’n actie waardering verdient.
      Tegelijkertijd ben ik het met de medewerkers van DB (En andere bedrijven?) eens dat er dan wel op geanticipeerd had moeten worden.
      Als de medewerkers in deze periode gewoon met vakantie kunnen is er geen extra capaciteit paraat.

      1. dries molenaar schreef:

        Ze hebben nog twee maanden om er om op te anticiperen. Eigenlijk bedoelen ze dat hen om toestemming gevraagd had moeten worden.

        1. Simon schreef:

          € 9,- is erg goedkoop.
          Ik denk dat het personeel terecht bezorgd is.

        2. Anoniem schreef:

          Ik vernam geruchten dat Duitse vakbonden van spoorwegpersoneel al binnenskamers denken aan acties.

    3. bert sitters schreef:

      Hoe krijg je forensen in de trein? Door rekening rijden met spitsheffing.

      1. Annemiek schreef:

        Gezien het feit dat de overheid de automobilist momenteel compenseert voor de hoge brandstofprijzen, lijkt me dat niet echt realistisch. Bovendien pak je daar niet degenen mee die het allemaal wel kunnen betalen, maar juist de harde werker die nog 5 dagen per week op een industrieterrein aan het werk is waar niet eens een bus naartoe rijdt.

        Daarnaast vind ik het een vreemde gedachtegang. Kan het spoor niet op eigen kracht reizigers trekken? Het is niet zo dat de trein populair wordt als je alle andere vervoersmodaliteiten onaantrekkelijker maakt. De trein blijft dan een even onaantrekkelijk alternatief, waar mensen met tegenzin in gaan zitten. In plaats daarvan moet het spoor er gewoon zelf voor zorgen dat forenzen het weer zinvol gaan vinden om van de trein gebruik te gaan maken. Sinds het begin van de coronacrisis is er uit de koker van NS nog geen andere oplossing gekomen dan de hand ophouden bij de overheid.

        We leven hier in een democratie waarin een zeer ruime meerderheid van de forenzen voor de auto kiest. Je moet je realiseren dat de moralistische redenering van een treinreiziger niet zwaarder weegt dan die van iemand die van iemand die voor de auto kiest.

        1. bert sitters schreef:

          Als een industrieterrein onbereikbaar is met de bus, dan moet het gewoon wel bereikbaar worden met de bus. Ooit haalde Philips Belgische werknemers met de bus op

        2. Annemiek schreef:

          De realiteit is dat in de komende jaren tientallen procenten van de buslijnen zullen verdwijnen. Aan gewoon nieuwe buslijnen openen hoef je niet te denken.

        3. bert sitters schreef:

          Zo krijg je mensen de auto in.

        4. Anoniem schreef:

          Helemaal eens Bert Sitters. Bussen moet je niet opheffen maar efficiënter, beter (sneller) organiseren. Dat kost geld maar dat moet men er voor over hebben. Die lege buslijn moet dus niet weg, maar ánders- een andere route, naar plekken waar wel mensen naartoe moeten. En dat moet je afstemmen op de meest gebruikelijke werktijden. Anders blijft en gaat iedereen fijn in zijn eentje in de auto zitten en verandert het nooit ten goede (= meer ov-gebruik)

        5. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Het geld dat ze er volgens jou voor over moeten hebben, is er niet. Voor provincies buiten de Randstad is het overduidelijk dat ze bij nieuwe concessieverleningen veel minder voor hetzelfde geld gaan krijgen. Extra uitgaven aan het openbaar vervoer zorgen ervoor dat er elders bezuinigd moet worden. Dat is al snel op plekken waar het veel meer pijn doet.

        6. Oscar schreef:

          @Anoniem: een andere route… of een ander voertuig.

          Paar weken terug in Boxmeer:
          + Arriva zet op alle dagen van de week elk uur een bus in op de routes. Maar op zondag wel een klein busje omdat dat dan groot genoeg is.
          – BRAVO blijft met die grote bussen rijden en gaat dus ritten schrappen.

          De Arriva-methode heeft mijn voorkeur, maar nadeel is wel dat je verschillende types bussen achter de hand moet hebben en ook menskracht om de voertuigen te besturen.

        7. Brabo schreef:

          Arriva is ook Bravo dus wat bedoel je nou?

  14. bert sitters schreef:

    De harde werker die vijf dagen in de spits met de trein reist betaalt wel een stuk meer dan een reiziger met korting in de daluren.
    Waarom mogen deze verschillen er niet zijn voor de vervuilende en ruimte verslindende automobiel?

    1. Annemiek schreef:

      Dus omdat het spoor zich voor de spitsreiziger uit de markt prijst, moeten de kosten voor andere modaliteiten maar omhoog?

      Iemand die ongeveer 20 kilometer van het werk woont, is in verreweg de meeste gevallen een veelvoud van de autominuten onderweg. Die kun je het echt niet kwalijk nemen dat die in de auto stapt.

      1. bert sitters schreef:

        Je kunt het gedrag van deze mensen niet kwalijk nemen. Er worden wat betreft mobiliteit al vele tientallen jaren de verkeerde keuzes gemaakt door het bestuur van ons land.

        1. Joost2 schreef:

          Is dat zo? Ik zou niet snel een land kunnen noemen waar ik qua mobiliteit liever zou wonen dan Nederland. Er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen, maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Dat blijkt ook uit benchmarks van landen. Als je praat over kwaliteit van de infrastructuur, verkeersveiligheid en kwaliteit van het OV staat Nederland altijd erg hoog.

        2. Anoniem schreef:

          Mee eens. Er moet nog veel geïnvesteerd worden in openbaar vervoer. Er gaat veel wel goed, maar er valt nog veel meer uit te halen. Nieuwe spoorlijnen, snelle handige buslijnen enzovoorts. En dan niet alleen maar in de Randstad. Helaas wordt gekozen voor de auto en niet om ov ruim baan te geven en te populariseren. Het ov heeft daar geld en hulp bij nodig, zelf lukt ze dat niet of niet voldoende. Openbaar vervoer is een algemene voorziening, zo zou het moeten zijn.

        3. Oscar schreef:

          @Joost2: Zwitserland. Ja, het kost wat. Maar dan heb je ook wat! Geldt voor chocolade, horloges, zakmessen en ook hun OV.

          CH heeft een knooppuntdienstregeling. Daar doen alle vervoersvormen aan mee, ook de schepen op de meren en de kabelbanen in de bergen.
          Verder zijn ICE en TGV geïntegreerd in het Fernverkehr en worden ze daar als een gewone intercity gebruikt.
          Waar wij de sprinter hebben, heeft CH de S-Bahn. Zürich heeft iets van 20 lijnen.
          Waar de trein niet komt, rijdt de bus (“PostAuto”).
          En op wandel- en fietswegwijzers staat de dichtstbijzijnde halte van bus of trein aangegeven, soms zelfs met de dienstregeling erbij.

      2. Maurice schreef:

        Daar zit dus het probleem: het spoor heeft zich bij het forensenvervoer volledig uit de markt geprijsd.

        1. Annemiek schreef:

          Dat is het niet alleen. Mensen zijn gewoontedieren. Mensen die het forenzen met de trein eigenlijk waardeloos vonden, bleven het toch doen, omdat ze geen zin hadden in verandering en deze bleven uitstellen.

          Door de coronaperiode werden deze mensen met de neus op de feiten gedrukt. Veel mensen werkten gedwongen thuis. Ik denk veel treinforenzen dat een uitkomst vonden, omdat de treinrit in een propvolle trein het meest waardeloze was aan hun werkdag. ‘Als ik iets moet veranderen aan mijn werkdag, is het de treinreis’, zullen velen gedacht hebben.

          En dan krijg je zoiets als de huidige situatie. Wie tegenwoordig op een doordeweekse dag om 8 uur ‘s ochtends op Utrecht centraal komt, zal zich afvragen of het niet stiekem toch zondag is. Waar men zich eerder verdrong voor de roltrappen, is het nu gewoon stil en die situatie verbetert nauwelijks. Geen forens te bekennen, uitsluitend studenten en her en der een ambtenaar.

          Degenen die wel weer geprobeerd hebben met de trein te reizen, zullen snel merken dat alles wat ze er waardeloos aan vonden alleen maar erger is geworden. Twee jaar zonder noemenswaardige controle (werkweigering) heeft gezorgd voor een publiek dat zich veel asocialer opstelt. Tel daarbij de onnavolgbare materieelplanning, de immer smerige treinen, het sacherijnige personeel en de nodeloze vertragingen bij op en degenen van goede wil stappen de volgende ochtend weer in de auto. Zeker nu NS geen oplossing biedt qua abonnementen voor mensen die tegenwoordig nog maar twee dagen in de week naar kantoor gaan.

        2. bert sitters schreef:

          Het is niet het spoor. Het is bestuur van ons land dat niet gezorgd heeft dat de spoorverbindingen aan de eisen van deze tijd voldoen en zeker niet voor de toekomst.
          Hoe houden we Nederland mobiel? Nieuwe wegen creëren nieuw aanbod. Binnen de kortste keren zorgen de “oplossingen tegen knelpunten” voor nieuwe files.
          De automobiliteit is gebaseerd op ruimte verslindend individualisme met in de meeste gevallen maar een persoon in een voertuig voor vier/vijf personen. Voertuigen die van elkaar verschillen wat betreft grootte en vermogen. Bestuurders met divers rijgedrag. Als een productielijn van een fabriek zo zou functioneren loopt de zaak ook volledig vast.
          Dat vraagt om een collectieve oplossing: het dreamteam O.V. en de fiets.

        3. Joost2 schreef:

          Dat nieuwe wegen nieuw aanbod creëren is absoluut waar, maar het is niet zo dat als je de capaciteit verdubbelt, dat het aantal auto’s dan ook verdubbelt. Vaak neemt het aantal auto’s dan toe met 20%, waardoor elders een knelpunt ontstaat. Dezelfde wetmatigheid geldt natuurlijk ook voor spoor. Als je daar capaciteit uitbreid zullen er ook meer gebruikers zijn, hetgeen ook weer voor knelpunten zorgt. Ik denk wel dat Nederland genoeg wegen heeft en dat er niet zozeer meer asfalt nodig is op de meeste plekken, maar de wetmatigheid dat nieuwe wegen ook nieuwe files opleveren wordt vaak net wat overdreven.

        4. Marc schreef:

          Het klopt inderdaad dat een verdubbeling van capaciteit niet per se leidt tot een verdubbeling van de vraag. Al moet ook niet vergeten worden dat een tweebaansweg verdubbelen zeker niet een verdubbeling van de capaciteit betekent. Elke extra rijbaan levert steeds minder nieuwe capaciteit op.

          Het probleem is dat, zoals je terecht aangeeft, ergens anders een opstopping ontstaat nadat een weg wordt uitgebreid. Dit is op het snelwegennet nog enigszins te overzien, maar uiteindelijk zullen de opstoppingen zich op kleinere wegen gaan voordoen, zoals een afrit of wegen die daarop aansluiten. Dat zijn vaak plekken waar veel mensen moeten zijn, zoals steden. En laten dat nu juist de plekken zijn waar de auto terecht steeds minder ruimte krijgt en je ze niet op grote schaal moet willen hebben rondrijden.

          En daar zit een beetje het probleem. Auto’s zullen nooit in staat zijn om iedereen efficiënt te vervoeren. Goed OV en een uitgebreid fietspadennetwerk kunnen binnen de stad en tussen steden zorgen dat de auto nauwelijks meer nodig is. Buiten steden is het logisch dat mensen dan nog steeds een auto hebben, en het huidige snelwegennetwerk is daar meer dan uitgebreid genoeg voor.

  15. Brabo schreef:

    Wat betreft de forensen lijkt er bij NS een impasse te zijn. De forensen vinden NS te duur (zeker als ze parttime werken) en NS houdt vast aan de hoofdprijs voor het forensenvervoer. Zien wie de langste adem heeft bij deze wederzijdse boycot.

    1. Annemiek schreef:

      Die impasse is er niet alleen financieel, maar ook qua kwaliteit. Ik reisde voor de coronaperiode standaard met de trein in de eerste klasse naar het werk. Ik kan dat zonder problemen betalen, maar ik heb er inmiddels voor gekozen met de auto te gaan. Je zou verwachten dat NS mij graag terug in de trein zou willen hebben, maar dat blijkt helemaal nergens uit. Er is nog geen enkele actie die mij aansprak geweest om mij te verleiden weer in de trein te stappen. De keren dat ik toch met de trein reis, is er niets waarover ik echt enthousiast raak. De kwaliteit is in alle opzichten laag. Uit niets blijkt dat NS blij is dat ik veel voor de treinrit betaal. En met mij zijn er duizenden die dat zo ervaren. Dat komt doordat wij geen stakeholder zijn. Dat is de overheid. Het belangrijkste voor de financiële toekomst van NS lijkt te zijn hoe lang de overheid financieel blijft bijspringen. Zolang dat immers gebeurt, hoeft NS zelf niet te presteren. Zodra de overheid stelt dat er vanaf bijvoorbeeld 1 januari 2023 definitief geen cent aan coronasteun meer naar NS gaat en bestaande regelingen definitief niet worden verlengd, moet NS wel in actie komen. Zolang dat niet gebeurt, zal NS blijven aankloten.

      En met mij zijn er ook velen voor wie de financiële prikkel niet doorslaggevend is. Al gaat de prijs voor Altijd Vrij met 40% omlaag, dan vind ik het nog niet aantrekkelijk voor het onaantrekkelijke product dat de trein is geworden.

      1. Otto schreef:

        Veel forensen zijn wel degelijk prijsgevoelig zeker nu de koopkracht in een duikvlucht is beland.

        Verder speelt in jouw specifieke geval de eerste discussie over de toekomst van de eerste klas, een probleem waar NS al langere tijd mee worstelt en maar geen oplossing voor weet te vinden.

      2. Realisme graag schreef:

        Dat prijs niet belangrijk zou zijn betwijfel ik ten zeer zeker nu de inflatie gierend uit de klauwen loopt.

        Wel mee eens dat de overheidssteun een ramp is omdat die leidt tot totale lamlendigheid en passiviteit bij NS. De geldkraan in Den Haag moet zo snel mogelijk dicht.

      3. Bert Sitters schreef:

        De prijs is voor veel mensen slechts een onderdeel. Belangrijk zijn: snelheid, frequentie, regelmaat, betrouwbaarheid, comfort, dienstverlening en imago.
        Helaas hebben veel automobilisten totaal niet in de gaten dat een kleine middenklasser 43 eurocent per kilometer kost en een normale middenklasser 49 eurocent. (cijfers van de ANWB)
        Het valt mij op dat er nu in drukke treinen in de eerste klas meer reizigers zitten. Hebben die allemaal een eerste klas kaartje, of zijn er die denken: “Er is toch geen controle”?

        1. Simon schreef:

          @ Bert
          Ik denk dat voor veel forensen de trein als vakantiemodaliteit geen alternatief is. Vakantievervoer per trein is grotendeels verdwenen.
          Voor mensen die de auto ook voor hun vakantiereis gebruiken is de kilometerprijs een minder groot bezwaar. Ze nemen hem voor lief.

        2. Tim H schreef:

          @Simon
          De vakantiemarkt is minder interessant omdat die in hoge mate seizoen gebonden is. Zolang de reizigers reizen met regulier rijdende treinen (zoals dagjesmensen) is het nog mooi meegenomen maar als je alleen voor een paar weken per jaar extra treinen moet gaan inzetten (zoals bij internationaal vervoer) is het niet attractief. De forensenmarkt is commercieel veel aantrekkelijker.

        3. Annemiek schreef:

          Voor verbeteringen is allemaal geen geld. Zeker als de forenzen wegblijven. En zolang de treinen niet stampvol zitten, zal er politiek gezien geen enkele noodzaak zijn om geld in het spoor te steken. Nog steeds staat ongeveer 40% van het materieel ongebruikt langs het spoor. Dat kost klauwen met geld. Maar NS toont geen enkele urgentie om de forenzen terug te winnen. Ik denk echt dat hier geldt dat hoe langer NS wacht, hoe moeilijker het wordt ze terug te krijgen.

          En qua volle eerste klasse rijtuigen, denk ik gauw aan grijsrijden. Er is toch geen (of nauwelijks) controle en als er wel controle is, is de consequentie hooguit verhuizen of een vermaning. NS heeft gewoon op iedere trein personeel dat kan helpen aan de inkomstenkant, gewoon door het werk te doen waarnaar ze ooit gesolliciteerd hebben: kaartjes knippen! De forens die de volle mep betaalt voor de treinreis, ergert zich kapot aan de zwart- en grijsrijders. En dan zegt men bij NS dat een servicerondje (lees: de tas in de achterste cabine leggen, op een halte naar voren lopen en dan door de trein teruglopen naar de tas en weer Youtube-fimlpjes kijken) ook hartstikke prima is. Alsof Albert Heijn tegen de kassière zegt dat service verlenen belangrijker is dan afrekenen.

        4. Brabo schreef:

          Die 43 cent is een gemiddelde. Omdat de kosten van een auto voor een groot deel bestaan uit vaste kosten betaalt de autoforens (die veel kilometers maakt) gemiddeld juist veel en veel minder per kilometer. Maar op het spoor moet die forens juist veel en veel meer betalen dan de incidentele reiziger. In veel landen zijn maandabonnementen ongeveer de prijs van 20 enkeltjes, in Nederland is dat zo’n 35 enkeltjes. Totaal onaantrekkelijk dus.

        5. Simon schreef:

          @ Tim H
          Het idee dat het vakantievervoer financieel niet interessant is, is ontstaan in de tijd dat het railvervoer met de chartervluchten en de auto moest gaan concurreren.
          Hierbij wordt voor het gemak voorbijgegaan aan de belangen van de reiziger die voor de keuze staat zich per trein of per auto te zullen gaan verplaatsen.
          Met een auto kun je zowel forensen als op vakantie gaan en zelfs een caravan trekken.
          Met een trein kun je forensen, maar er ook mee op vakantie gaan is niet zo eenvoudig als het zou moeten zijn.
          Voor wie eenmaal een auto heeft aangeschaft is de trein financieel onaantrekkelijk.

        6. Oscar schreef:

          @Simon: de typische vakantietreinen zoals de Bergland Expres en de Zon Expres zijn inderdaad niet meer. Die stamden nog uit een tijd dat niet ieder gezin een auto had die comfortabel genoeg was om honderden kilometers mee te rijden.

          Een andere ontwikkeling is die van de single-reiziger, die niet gebonden is aan werk- of schoolvakanties en ook niet gebonden is aan zaterdag in, zaterdag uit. Die bepaalt zijn bestemming, vakantieperiode en vervoersvorm zelf.
          De trein komt hierbij op de laatste plaats:

          1. het is een relatief duur vervoermiddel vergeleken met auto, bus, vliegtuig;
          2. het is een star vervoermiddel: je bent gebonden aan bepaalde routes, terwijl je met de auto even een “detour” kunt maken;
          3. het is, zeker van naar en door Duitsland, een relatief langzaam vervoermiddel. Dat ligt niet zo zeer aan de ICE, die gaat wel lekker hard. Het ligt eerder aan het feit dat zo’n ICE vanuit NL maar een paar keer per dag rijdt en ook nog eens zo’n 2-2,5 uur kwijt is voordat die een beetje gas kan geven;
          4. als je na soms wel 2-3 of meer keer (hopelijk gehaalde) overstappen op je bestemming bent, moet je nog zorgen dat je a. van het station naar je bestemming komt en b. ter plekke mobiel bent. Iets waar een automobilist zich geen zorgen over hoeft te maken.

        7. bert sitters schreef:

          De ICE rijdt In Duitsland slechts beperkt op ICE-snelheid. De ICE moet in Duitsland het spoor vaak delen met regionale treinen en heeft daardoor regelmatig hinder van de gevreesde vertragingen in Duitland.
          De auto is helemaal niet voordeliger dan de trein, maar de massa van het autovolk rekent verkeerd door alleen naar de prijs bij de pomp te kijken.
          Specifieke vakantietreinen zijn van het spoor verdreven door de opgejaagde prijzen voor het gebruik van het spoor.
          Er is nu bijvoorbeeld de Zon-Thalys en die doet het goed. Er zijn reizigers die een huurauto bestellen die bij een van de grote verhuurders die op het station Avignon-TGV klaar staat. Niks geen tolgelden en geen fileleed, maar na een vertrek in de vroege ochtend ‘s middags al op het terras in de zon.
          In Duitsland gaan in de zomer extra treinen vanuit het diepe zuiden naar de Duitse kust in het hoge noorden.

        8. Annemiek schreef:

          @Bert sitters. Dat de meeste automobilisten niet goed rekenen, is natuurlijk maar een aanname. Voor veel forenzen is de trein sowieso geen optie. Dus waarom zouden zij ervan beticht moeten worden niet goed te rekenen?

          De kosten van de auto zitten grotendeels in vaste lasten. Het totaal aan kosten voor vervoer wanneer uitsluitend de auto wordt gebruikt, ligt vaak lager dan wanneer door een autobezitter voor de helft van de ritten de trein wordt gebruikt.

    2. Frits Habraken schreef:

      Dat er sprake is van een standoff tussen NS en de forensen klopt. Uiteindelijk zal of die goed betalende forens moeten terugkomen of zal het spoor zwaar moeten inkrimpen. Zonder forensen zijn verdienmodel en tariefsysteem onhoudbaar. Je kunt de treinen wel proberen vol te krijgen met Jongerendagkaarten maar dat verhult de onderliggende financiële crisis bij het spoor.

      1. Eef schreef:

        Het najaar wordt spannend nu de regering heeft aangegeven de coronasteun eind dit jaar te beëindigen. Het wordt voor NS met het forensenvervoer erop of eronder.

        1. Annemiek schreef:

          Als NS uberhaupt nog gaat proberen de forenzen terug te winnen, lijkt het er inderdaad op dat we na de zomervakantie een offensiefje kunnen verwachten. Dat lijkt me een grote fout, want de forens heeft dan allang besloten wat te gaan doen. En hoe willen ze die forens bereiken, als deze op vakantie is? Nu in actie komen is veel goedkoper.

          Degene die de bedrijfscultuur binnen logge semi-overheden kent, weet dat de zomervakantie sowieso een kansloze periode is om iets te regelen. Wil je wat begin september geregeld hebben, dan kun je dat per definitie uitstellen tot in oktober, want in juli en augustus liggen alle kantoren op hun gat. Als NS nog in oktober in actie komt, is het te laat.

          Door nu niet in actie te komen, neemt NS een groot risico voor haar eigen toekomst. Ze kijken ernaar, zien het gebeuren, maar doen niks en hopen dat de tijd het vanzelf oplost.

        2. Juriaan schreef:

          @Annemiek
          NS is de laatste dagen een advertentiecampagne begonnen om Altijd Voordeel te promoten voor part-time forensen. Ben benieuwd of dat wat uithaalt want dit product lijkt me nogal prijzig tenzij je over echt grote afstanden pendelt.

  16. Arjan Krabbenbos schreef:

    Deze 9 Euro maandkaart kan ook gezien worden als toeristenkaart voor de 7 buurlanden van onze grootste handelspartner Duitsland. In deze 3 zomermaanden, zijn scholen dicht en is er minder drukte dan buiten deze periode. Dat het drukker kan worden in de regionale treinen en Nahverkehr (bussen, trams en metro’s) is ook een stimulans om het OV daar na Corona-tijd weer flink te promoten. Brandstof en levensmiddelen worden door de huidige oorlog tussen Oekraïne en Rusland helaas duurder en men weet niet hoe lang deze crisis tussen beiden ruziënde buurlanden nog blijft doormodderen. Bovendien kun je beter bij de verwachte drukte op toeristisch bekende plekken, beter minder bekende steden en dorpen gaan bezoeken. Dan spreidt de massa zich ook beter en wat minder bekende plaatsen vind ik ook veel leuker. Wat dacht je van Wuppertal met de zweefbaan en fraaie dierentuin, Trier de oudste stad van ons Oostelijk buurland, waarbij je ook frequent naar Luxemburg kan sporen. Luxemburgs tweede stad Esch sur Alzette is dit jaar Europese Hoofdstad, Luxemburg Stad is altijd al een mooie stad, maar ook Echternach. Ettelbruck , Clervaux en Wiltz mogen er zijn. Het kleinste Beneluxland kent gratis OV met bussen, tram en treinen (alleen 2de Klasse), anders 4 Euro permissie voor 1ste Klasse. Trier ligt aan de rivier de Moezel en aan deze rivier liggen ook leuke plaatsjes als Bullay, Traben- Trarbach, Enkirch in de fraaie wijnstreek.
    Maar ook de Harz rond plaatsen als Thale, Wernigerode, Quedlinburg en Nordhausen mogen er zijn. Hier rijdt een smalspoor trein van de Harzer Schmalspurbahnen met diesel en stoomtreinen door een fraai bosrijk gebied en de steden hebben vakwerkhuisjes. Hamburg heeft het Miniatur Wunderland een soort Miniworld Rotterdam , maar dan groter en met thema’s Hamburg/ Duitsland ook Rome, Zwitserland, Canada met modeltreinen, besneeuwde bergen, stadslandschappen en dergelijke. Dortmund heeft het DFB-museum over de historie van het Duitse voetbalteam, direct voor het Hauptbahnhof. Leuk voor voetballiefhebbers of om eens daar eens gewoon rond te kijken.
    Neuerenberg kent het DB Museum het Duitse spoorwegmuseum ook niet ver van het Hauptbahnhof.
    Aachen en Keulen hebben de Dom, maar Keulen heeft ook het Schocolademuseum direkt am Rhein! Ik hoop dat wij ook op onze internationale Neder-Duitse grenspunten ook makkelijk en zonder al te veel moeite zo’n kaartje kunnen kopen. Maar behalve steden en dorpen zijn het Sauerland en het Zwarte Woud ook mooie gebieden om te bezoeken. Of dan de mondkapjes deels of geheel in deze periode verdwenen zijn weet ik niet. Hopelijk wordt dit nog wel aangegeven wanneer deze regel vervalt of wordt aangepast per Bundesland. Ik hoop dat deze site ons hier regelmatig op attendeert, maar ook of deze maatregel in omringende Europese landen wordt of is aangepast. Ook hoop ik dat er papieren kaartjes blijven bestaan en niet alleen e tickets zijn of worden, anders wel digitaal. Als er weer technische storingen zijn, moet men ook een kaartje kunnen kopen bij loketten op de Centrale stations van Nederland en bij Reisezentren am Hbf in Deutschlandweit!

    1. Oscar schreef:

      Van de week een vorm van landverraad gepleegd: terwijl de rest van het land Koningsdag aan het vieren was, zat ik bij onze oosterburen. Wolfach, Schwarzwald. Met de trein.

      Die eerste twee uur tot Düsseldorf zijn het vervelendste. Een IC die geen IC mag heten en dan een grensboemel. Düsseldorf-Offenburg (410 km) gaat echter in ruim 3 uur (zou eigenlijk in ruim twee uur moeten kunnen). Daarna nog een ruim half uur met de Regionalbahn en het hotelletje op loopafstand van het stationnetje.
      Met de Gästekarte van het hotel kan ik zonder kosten gebruik maken van de plaatselijke bussen en treinen (KONUS = KOstenlos mit Nahverkehr Unterwegs im Schwarzwald).
      Gewoon één ticket geboekt bij DB met de Navigator app. Met BahnCard 50 Rabatt.

      Ja, er waren wat probleempjes op het spoor. Gewoon geaccepteerd, meer kun je toch niet doen. Was zelfs jammer dat ik mijn leuke gesprek moest afbreken om mijn vertraagde trein te halen.

  17. David Nijenhuis schreef:

    Wat Duitsland steeds verkeerd doet, is het aanbieden van rondreistickets die voor groepen bijna geen hol kosten, maar waar alleenreizenden toch wel een eind voor moeten reizen om de kosten er nog uit kunnen krijgen. Daardoor worden en minigroepjes gevormd en is het in de regionalzügen soms afgeladen vol zitten. Ga maar eens mwet de RE van Berlijn naar Stralsund. Deze zit provol, terwijl de ICE (behalve op vrijdag en zondag) bijna alleen maar lucht vervoert, omdat daarop alleen maar (peperdure) losse ICE-enkeltjes gelden.

  18. Yes it can schreef:

    Voor 30 euro-cent naar het werk van maastricht naar aken v.v. ipv 25,60 E per dag zonder 40% korting. Met korting 15,36 E.
    Autokosten 60 km x 0,38 E/km = 22,80 E exclusief parkeergeld.

    De trein is goedkoper en je hebt 2uur gedurende de reisduur voor dingen die je echt interesseren.

    Het neun-euro ticket is compensatie voor brandstofverbruikvergoeding voor automobilisten.
    Verlaging benzine en diesel gedurende 3 maanden van resp. 30 en 17 eurocent.
    En men blijft maar autorijden energie klimawende zum schaden.

    Ik zal voor 4,81 E deutschland weiter erkundigen, bundesweit und europa.
    Europees parlement dient het struktureel te realiseren.
    Inkomensbelasting met 0,15% omhoog en vermogensbelasting met 5% omhoog.
    Voor een gezond klimaat, milieu en verkeerspolitiek.

    1. Anoniem schreef:

      Het ticket is slechts in duitsland bundesweit te gebruiken.
      Dus jammergenoeg niet van maastricht naar herzogenrath – aachen. Dus niet bus 350 noch RE18.

  19. Baardstaart schreef:

    Beste reclame voor het OV is deze niet met absurde kortingen mensen erin zien te krijgen, maar net als in Nederland de mondkapjes en andere Corona maatregelen afschaffen. Dan hebben de mensen weer zin om er op uit te trekken. Heb na de mondkapjes toch weer enkele dagtochten met het OV gedaan.

  20. T. Dijkema schreef:

    Zal deze 9 euro maandkaart wel beschikbaar zijn voor niet-Duitse reizigers? Op de Nederlandse versie van DB https://www.bahn.com/nl ben ik de informatie over deze aanbieding nog niet tegen gekomen.

  21. Yes it can schreef:

    Vanaf 23 mei a.s. beschikbaar voor iedereen.
    Het is tenslotte ook voor alle nationaliteiten die tanken, die de tankrabatt bekomen.

  22. Tinus schreef:

    Het plan gaat definitief door. De Duitste eerste kamer heeft het plan goedgekeurd. Ook Nederlanders kunnen van deze actie gebruikmaken

  23. Bram schreef:

    Zijn deze tickets ook geldig op de lijn Arnhem Dusseldorf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.