Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen

Het economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen. Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen en de werkloosheid in het omliggende gebied is met minstens 25 procent gestegen in plaats van gedaald. Maar mensen die met de Hanzelijn reizen, zijn wel tevreden over comfort en betrouwbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Windesheim, die vrijdag zijn gepresenteerd. Koningin Beatrix opende de Hanzelijn precies 1 jaar geleden. De aanleg van het 50 kilometer lange spoortraject met tunnel en brug kostte bijna 1 miljard euro.

De economische crisis zit de Hanzelijn flink dwars, stellen de onderzoekers. Het aantal arbeidsplaatsen dat door de spoorverbinding binnen een redelijk bereik van de aanwonenden kwam, is met meer dan 200 procent gestegen, maar desondanks nam de werkloosheid in Flevoland en de Kop van Overijssel fors toe.

Gemeenten langs de spoorlijn hebben fiks geïnvesteerd in de aanleg van bedrijventerreinen, die ook meer werk zouden opleveren. Maar die terreinen zijn nog vrijwel helemaal leeg. In Kampen en Dronten worden de plannen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid geheel herzien. Toen de bouw van de Hanzelijn in 2007 startte, was dat volgens de onderzoekers nog niet te voorzien.

Het aantal in- en uitstappers op de nieuwe stations in Dronten en Kampen blijft met duizenden achter bij de verwachting. De meeste reizigers gebruiken de trein om in een andere plaats te gaan winkelen. Daarna komt familiebezoek en pas op de derde plaats woon-werkverkeer.

(c) ANP

Share
Tags: Hanzelijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug