Eurostar: directe trein naar Londen vanaf 30 april
04 feb 2020 8:29
Vanaf 30 april kan de Eurostar eindelijk gaan rijden van Amsterdam naar Londen. Dat heeft het bedrijf dinsdagochtend op een persevenement bekendgemaakt. Voor die tijd moet Nederland, samen met België, Groot-Brittannië en Frankrijk nog wel een verdrag ondertekenen om de veiligheidscontroles te regelen.
- Zie ook: Trein naar Londen, alle details
Voorlopig twee keer per dag
De directe trein is al meerdere keren uitgesteld, maar dat gaat niet nogmaals gebeuren. “30 april is echt zeker”, stelt een woordvoerder van Eurostar. Rotterdammers mogen nog wat langer wachten: tot en met 18 mei. De laatste voorbereidingen in Rotterdam moeten nog worden afgerond. Omdat Eurostar nu zeker is dat er geen nieuw uitstel komt, zal ook de ticketverkoop binnenkort starten, namelijk op 11 februari.
Eurostar start voorzichtig met twee directe treinen per dag. Dat is opmerkelijk, want vanuit Londen rijdt de Eurostar nu al drie keer per dag naar Amsterdam. Maar vanuit Nederland kan de frequentie nog niet omhoog, omdat daarvoor ook capaciteit moet zijn bij de Koninklijke Marechaussee. “Wij zouden het liefst dit jaar de frequentie willen verhogen naar vier keer per dag, maar wij zijn ook afhankelijk van andere partijen. Dat maakt dat wij niet alles zelf in de hand hebben”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. NS is in Nederland de partner van Eurostar, die bijvoorbeeld het personeel regelt.
NS-topman Roger van Boxtel baalt ervan dat er door personeelsgebrek bij de Koninklijke Marechaussee de derde trein nog niet naar Londen kan gaan rijden. “Ik trok mijn wenkbrauw op toen ik dat vorige week hoorde. (..) We hebben daar acht maanden geleden om gevraagd bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Infrastructuur, maar dat verzoek is in een la verdwenen”, citeert een journalist van NRC de NS-topman. En verder: “Ik viel van mijn stoel.”
Eerste directe trein vertrokken
Dinsdag heeft er al een eerste directe trein voor pers en genodigden gereden. Die trein werd in Amsterdam uitgezwaaid door NS-directeur Roger van Boxtel en Minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Ook staatssecretaris van Justitie en Veiligheid – Ankie Broekers-Knol – zwaaide de trein uit. In Londen moest het gezelschap alsnog langs de UK Border Control, omdat deze nu nog niet in Amsterdam aanwezig was.
Van Londen naar Amsterdam kunnen reizigers al twee jaar gebruik maken van de directe Eurostar. Maar vanuit Nederland moeten reizigers tot 30 april nog altijd overstappen in Brussel. Reden? De UK border control moet ook in Nederland veiligheidscontroles kunnen uitvoeren. Daarvoor is er een speciaal verdrag nodig. Inmiddels is er een akkoord, maar is het verdrag nog niet ondertekend. NS International bevestigde vorig jaar al dat 31 maart de beoogde startdatum was, maar die datum zal dus niet gehaald worden. De komende periode oefent de Koninklijke Marechaussee en de UK border control al wel.
Veel potentie
De nieuwe verbinding heeft veel potentie. Vanuit Amsterdam zal de Eurostar een reistijd hebben van iets meer dan 4 uur, vanuit Rotterdam circa 3,5 uur. Naast Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er verder geen stops in Nederland voorzien.
De treinverbinding kan een geduchte concurrent voor het vliegtuig worden. Vooral in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Utrecht zal de Eurostar populair worden, verwacht onderzoeker Barth Donners van Royal HaskoningDHV. Doordat reizigers in Rotterdam kun instappen, en in hartje Londen kunnen uitstappen, is de verwachting dat de reistijd van deur tot deur met de trein daardoor relatief gunstig zal uitpakken.
Ook Eurostar Trainmanager Jan Zadelaar denkt dat de Eurostar een succes zal worden. “Nu al is het van Londen naar Amsterdam soms volle bak, vooral in het weekend. Niet alleen tot Brussel, maar ook van Brussel naar Amsterdam” vertelt hij. Hij wijst erop dat de Eurostar 900 plaatsen heeft. “Vanuit Amsterdam is het nu vaak minder druk, circa 200 a 300 reizigers stappen nu in. Maar die kunnen uitsluitend met ons mee tot Brussel. Ik verwacht dat het ook drukker wordt als”.
Heike Luiten, directeur van NS International, verwacht een forse groei. “Ik heb hoge verwachtingen. Veel mensen reizen retour en vinden het comfortabel heen en terug dezelfde manier te reizen. Nu hebben veel mensen heen het vliegtuig genomen en terug de trein geprobeerd. Van velen hoorden we dat ze het fantastisch zouden vinden als ze straks zowel heen als terug de trein kunnen nemen”.
Ticketprijzen
Het succes van de nieuwe verbinding zal ook afhangen van de ticketprijzen. Treinreiziger.nl verwacht dat de directe trein ervoor\ zal zorgen dat de treinreis goedkoper wordt. “Dat zagen we eerder ook gebeuren toen de directe Eurostar vanuit Londen ging rijden”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.
De Eurostar van Amsterdam naar Londen bestaat straks uit twee delen: één deel waar reizigers voor Brussel kunnen instappen en één deel waar reizigers voor Londen kunnen instappen. Wie naar Brussel wil, hoeft niet door de veiligheidscontrole. Naar Londen moeten reizigers wel eerst door de paspoortcontrole. Om te zorgen dat de reizigersstromen gescheiden blijven, is er een hek op het perron. Daardoor kan gegarandeerd worden dat reizigers naar Londen alleen de trein kunnen betreden als ze door de controle zijn geweest. De check-in voor de Eurostar sluit 30 minuten voor vertrek. Een uitzondering is er voor reizigers met een Business Premier ticket, die kunnen tot 10 minuten voor vertrek inchecken.
Dan gaat het er toch van te komen. Het verschil in bestede tijd is waarschijnlijk gering. Nu moet je in Brussel tijdens de overstap door de controle. In Nederland moet je straks ruim op tijd aanwezig zijn omdat de controle een half uur van te voren dicht gaat. Het bereik van Rotterdam is wel groter dan genoemde steden. Uit Noord-Oost of Oost ga je ook beter via Rotterdam. Dat spaart een half uur en je reist al in de goede richting. Ook veel beter dan met het vliegtuig te gaan waar je ook flink in de wacht moet en meestal ongunstig natransport zult moeten ondergaan.
Duidelijk dat het Kmar en Douane personeel op de ticketprijs gezet zullen moeten worden. Of wordt dat gespreid zoals op Schiphol.
De verbinding Eelde-Southend (2x/dag) biedt wel een concurerend alternatief voor reizigers vanuit Noord-Oost. Zelfs met transfers/benodigde busverbindingen gaat dat wel heel veel vlotter dan Groningen-Rotterdam + Rotterdam-London, afhankelijk natuurlijk waar/hoe laat men ergens moet zijn. Maar ja, niet erg goed voor de planeet zullen we maar zeggen…
Daarom moet de Lelylijn aangelegd worden om Noordoost Nederland te ontsluiten. Zodat niet alleen sneller naar de Randstad gereden kan worden. Maar de Randstad via de Lelylijn ook een snellere verbinding naar Hamburg/Kopenhagen zal krijgen. In combinatie met de Wunderlinie.
Wel is concreet dat de reistijd tussen Groningen/Leeuwarden – Schiphol sneller zal worden door snelheidsverhoging met behulp van ERTMS waardoor treinen met 160 km p/u zullen rijden tussen Zwolle – Lelystad – Weesp.
Treinreis Groningen – Schiphol/Rotterdam zal sneller worden:
https://www.treinreiziger.nl/ns-versnelde-ic-groningen-randstad-per-2023/
Vanaf 2030:
ICNG Groningen – Rotterdam (via Schiphol + HSL): 125 minuten.
Rotterdam – Londen: 210 minuten.
Totaal 335 minuten + overstaptijd bij Rotterdam Centraal.
Houd eens keer op over die zeik-Lelylijn. Die is er niet en komt er niet. Bvvendien maakt het in het gegeven voorbeeld geen verschil van betekenis.
@Hanzeboog2012: Ben jij ook de auteur van de bewering volgens jou “tot op het tandlvees rijdende” 1700’en? Er staat nog een vraag aan jou uit in het topic: https://www.treinreiziger.nl/ns-start-zoektocht-naar-locomotieven-voor-nightjet-en-ic-berlijn/
Zou je daarop nog even inhoudelijk willen reageren?
@ de auteur van dit -overigens boeiende- artikel. De zin boven het plaatje met de ticket loopt niet. Het woordje In lijkt te ontbreken.
“De zin boven het plaatje met de ticket loopt niet. Het woordje In lijkt te ontbreken.”
Ik heb het gezien en aangepast. Dank je voor het doorgeven!
Vanaf 2030:
ICNG Groningen – Rotterdam (via Schiphol + HSL): 125 minuten.
Rotterdam – Londen: 210 minuten.
—-
Wow! Vanaf 2030…. Dat schiet lekker oo…
Dan doen mij de kiezen niet meer zeer…
@1700-fan dank voor het opmerken.
@Erwin: dank voor het verbeteren.
Voor zover ik weet is de verbinding van Eelde naar Southend ernstig uitgedund. Van drie vluchten per dag naar eentje en straks zelfs nog maar vijfmaal per week. Ik was veelgebruiker op de lijn. In 2018 ben ik zeker 20 maal op en neer gevlogen met de ochtendvlucht heen en in de avond terug, waardoor je ook als Groninger een volledige werkdag in Londen kon vullen. De overstapmogelijkheden naar Dublin waren trouwens ook prima. Lekker ‘s ochtends op de fiets naar Eelde, 15-20 minuten voor vertrek inchecken en vliegen met die bende. Enerzijds jammer dat dat niet meer kan, anderzijds vlogen er ook regelmatig vrijwel lege toestellen. Heb me er toen regelmatig over verbaasd dat dat bestond. Zeker gezien de lage tarieven (soms tot 25 euro per retourtje).
Wat is de regelgeving omtrent Eurostar complex
Bij welke treinverbinding heb je een staatssecretaris van Justitie nodig?
Eurostar bouwt het voorzichtig op. Deden ze ook in 1994 met Eurostar Londen – Parijs/Brussel. Verwacht dat de frequentie Amsterdam – Londen na afronding van talloze formaliteiten omhoog gaat.
In ieder geval wordt het genieten met de Eurostar die zeer weinig stopt tussen Amsterdam – Londen. En het grootste deel met 250 – 300 km p/u zal rijden. Alleen tussen Amsterdam – Nieuw Vennep, Rotterdam Noord – Barendrecht en Antwerpen Noord – Halle (17 km ten zuiden van Brussel) wordt met lagere snelheden gereden.
Justitie is er bij omdat het een buitengrens van Schengen is. Het vreemde is dat men wel van Londen naar Fr,BE,NL kan reizen zonder veel problemen maar dat andersom dan belemmerd mag worden.
In Londen is er al grenscontrole, daarom kan het vanuit Londen wel. Die controle is er nog niet in Nederland omdat er nog geen verdrag getekend is die dat toelaat. Daarom van Londen naar Frankrijk en België wel (en verlengd naar Amsterdam) maar de andere kant op nog niet.
Het probleem is dat de Engelsen veel strenger controleren dan de Schengenlanden. Ze hebben liever geen mensen van buiten. Daar gaat de hele Brexit over. De grenscontrole in Londen wordt door Frankrijk gedaan.
Ik ben heel benieuwd of dat zo blijft. De EU controleert haar buitengrenzen streng, en vanaf deze maand (of eigenlijk vanaf 2021) is dit een route de EU in. Hangt er vast ook vanaf wat voor vrijhandelsverdragen of verdragen omtrent vrij verkeer van personen er verder worden gesloten door het VK…
Het gaat nu om Schengen. Wellicht dat er wel meer douanecontrole komt op weg naar de EU
@Hanzeboog: en de kanaaltunnel maar helemaal met je eens: het aantal nieuw gebouwde lijnen is maximaal plus dat hij in de kanaaltunnel 160 km/h mag, en op de Diabolo (Mechelen-Schaarbeek, ten noorden van Brussel) toch ook? Verder schijnt Antwerpen-Kontich 160 km/h te zijn en vanaf dit najaar kan hij al bij station Mechelen zelf al aanzetten van 140 km/h tot 160 km/h i.p.v. dit station met 100 km/h te moeten passeren.
Voor vliegtuigbegrippen niet snel maar duidelijk sneller dan de auto.
Was de Kanaaltunnel vergeten. Inderdaad 160 km p/u. De Eurostar rijdt er in 20 minuten doorheen.
Tussen Antwerpen Noord – Halle zijn jouw genoemde trajecten inbegrepen. Overigens wordt nabij Halle al meestal al met 200 km p/u gereden.
NB bij mijn weten rijdt Thalys vanaf Barendrecht al snel 300km/h (volgens de telefoon). Vandaar dat je zo snel in Antwerpen kunt zijn.
Dries:
Kijk naar het begin van deze filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=CCXl-5U_dhY
De pantografen staan omlaag. Hoe kun je al 300 km p/u rijden zonder pantograaf?!
De Eurostar/Thalys/Intercity Direct afkomstig van Rotterdam Centraal rijden eerst gemeenschappelijk tot voor Rotterdam Lombardijen op hetzelfde spoor als alle overige treinen. Daarna komt er een afsplitsing via een wisselspoorlijn. Waarna de HSL op eigen spoor rijden en via een dive under ineens switchen van rechts naar links. Daarna volgt de overkapping bij Barendrecht. Hier is de overgang van ATB naar ERTMS. En ter hoogte van de opstelterrein Kijfhoek is er een spanningssluis waar de overgang van 1500 volt naar 25 KV volgt. De Eurostar rijdt 300 km p/u op het eiland Hoekse Waard tussen de tunnel onder de Dordtse Kil en de HSL brug.
Even zuidelijk van Barendrecht bevindt zich een spanning-sluis, van 1,5kV DC naar 25kV AC. Is de trein daar doorheen, wordt er versneld naar 300 k.p.h. die ong. bij de brug over het Hollands Diep zal zijn gerealiseerd.
Vandaar blijft de snelheid 300 k.p.h. tot de overkapping bij het Peerds Bos, even noordelijk van Antwerpen, vanwaar vaart wordt geminderd.
Bij station Antwerpen Luchtbal (de trein is op geruime afstand daarvoor weer door een spanning-sluis gegaan, van 25kV AC naar 3kV DC) is er geen sprake meer van verhoogde snelheid; en in de tunnel die leidt naar station Antwerpen Cenraal wordt de snelheid nog verder velaagd.
Al met al kom ik uit op een gemiddelde reissnelheid Amsterdam C – Londen St Pancras van 123 km/u. Van de topsnelheid van 300 km/u blijft weinig over door een half uur stilstaan in Brussel, een half uur inchecktijd en een omreisfactor via Brussel. Voor de reiziger is de Eurostar daardoor niet sneller dan wat een vlotte intercity met een maximum snelheid van 160 km/u op veel routes biedt. Dan heb ik nog niet eens het tijdverlies meegerekend vanwege de loopafstanden op de terminals en de extra speling die ik voor vertrek inbouw vanwege het prijskaartje van de trein missen. Ik hoop dat alle betrokkenen echt hun best gaan doen om de gemiddelde reissnelheid naar een behoorlijk niveau te verhogen.
Da’s niet helemaal eerlijk, want een intercity met een topsnelheid van 160 km/u haalt in een dienstregeling niet veel meer dan 100, 110 km/u (Groningen-Zwolle bijvoorbeeld). Zelfs een ICNG Breda-Groningen met Vmax 200 zou in het snelste scenario 300km afleggen in 2:45; dat is ook maar iets meer dan 100km/u.
Amsterdam-Londen is nou eenmaal een kleine 600 kilometer via Brussel, maar wat is het alternatief dan? Een nieuwe tunnel graven bij Hoek van Holland? Van Antwerpen naar Lille HSL aanleggen?
Als je Amsterdam-Londen met Vmax 160 doet, dan komt er een half uur bij tot Brussel, en op Brussel-Calais (200km) nog eens een half uur. In de tunnel kun je 160 rijden, daarna verlies in je in het VK ook nog minstens een kwartier. Rijtijd 5,5 uur en dan komt checkin/stop er nog bij, maakt 6.5 uur. Dus sneller materieel heeft wel degelijk zin; het reduceert de reistijd van 6,5 uur naar 5 uur of iets minder. Daarmee kan de trein de concurrentie met het vliegtuig aan, zeker als je in Rotterdam instapt.
Voor mijn vergelijking heb ik niet de hemelsbrede afstand genomen, maar een redelijke afstand over land, namelijk via Gent. Het gaat mij niet om verandering van route of aanleg van lijnen, maar om een redelijke waardering van het product als reiziger. Voor de afstand van 573 km ben ik dan 4 uur 10 min plus 30 min inchecktijd, dus 4 uur 40 min kwijt. Dit is een gemiddelde van 123 km/u en een gemiddelde afstand tussen de haltes van 191 km. Dat is het niveau van een trein met een maximum snelheid van 160 km/u. De Eurostar blijft heel ver achter bij het niveau van een echte tgv die tussen de grotere steden een reisgemiddelde van 190 tot 245 km/u levert. Vandaar mijn pleidooi om te proberen de reistijd van de Eurostar te verkorten, want zoals het er nu uitziet blijft het gewoon een tijdrovende verbinding. Hebben we hier zolang op moeten wachten?
Tja, als je zo redeneert kun je ook stellen dat de TGV Parijs-Bordeaux-Toulouse/Hendaye, Parijs-Lyon-Barcelona of de ICE Berlijn-Munchen geen “echte TGV” is. Of de ICE Amsterdam-Frankfurt. Want die rijden ook maar een deel van het traject op Vmax. De Eurostar doet de 400km tussen Brussel en Londen in minder dan 2 uur, rijdt dan grotendeels tegen de Vmax aan, alleen in de tunnel gaat het relatief traag (50km in 20 minuten). De 120km in het VK duren ook maar een half uur.
En dat je via Gent rekent verandert niets aan de afstand die de Eurostar moet afleggen. Je zegt toch ook niet dat de treinen op Utrecht-Breda sneller moeten rijden omdat ze nou eenmaal via Rotterdam of Den Bosch moeten? En dat het belachelijk is dat die 70km hemelsbreed meer dan een uur duurt met de trein?
Overigens zou ik niet teveel verwachten van een lijn via Gent. De Belgische IC doet 2 uur over Antwerpen-Lille dus recordsnelheden haal je niet op dat baanvak. Het is absoluut niet waarschijnlijk dat er verbetering komt, maar als het traject Amsterdam-Brussel sneller moet dan is de kans op een upgrade tussen Antwerpen en Mechelen groter, door een lijn aan te leggen zoals de 25N tussen Mechelen en Brussel, eventueel met een bypass bij Brussel (upgrade westelijk ringspoor via Brussel-West).
Overigens rijdt Eurostar naar Nederland met de e320, maximale snelheid is zelfs 320 km/u.
Het verschil in tijd bedraagt 1 minuut ten nadele van de nieuwe rechtstreekse verbinding. Zie http://www.railteam.eu.
Gerekend wordt met een instaptijdtijd van 40 minuten voorafgaand aan directe verbinding voor de douane, in totaal 5 uur en 6 minuten.
Bij de oude verbinding geldt een overstaptijd in Brussel van 44 minuten met daarin de douanecontrole, in totaal 5 uur en 5 minuten.
Grappig detail: in beide reistijden is een looptijd van 15 minuten opgenomen van perron tot de straat.
De Eurostar halteert bijna een half uur op Brussel Midi! Zeker om de standaardvertraging tussen Antwerpen en Brussel op te vangen.
Neen, om de poorten van het spoor te sluiten en het perron te controlleren. Hier is na aankomst 10 minuten voor gerekend. Door de beschikbare paden van de noordzuid verbinding en de eurotunnel is deze tind ontstaan.
Eurostar wordt een succes als het kabinet de btw op vliegtickets binnen
500 km omhoog zet naar 30%
Nu is het zo dat er 33 vluchten van en naar Schiphol gaan. Vind dat KLM
de slots op Amsterdam -Londen beter kan omzetten in Eurostar tickets.
De treinen zullen dan bomvol worden en dan moeten ze wel een 3,4 of 5 directe trein inplannen. Ik ben niet tegen vliegen, maar treinen naar Londen is een beter alternatief. KLM kan op zijn beurt de landsrechten gebruiken voor andere of nieuwe bestemmingen.
Er gaan veel meer dan 33 vluchten per dag van Schiphol naar de Londense vliegvelden. Daarnaast is btw op vliegtickets geen oplossing, aangezien dat eenvoudig te omzeilen is.
KLM stoot vanaf 29 maart 2020 één vlucht naar Brussel af:
https://nieuws.klm.com/klm-thalys-en-ns-slaan-handen-ineen-voor-vervanging-vluchten-tussen-brussel-en-schiphol/
Dus wie weet ook met Eurostar?
Big deal! Ga toch buiten spelen, KLM.
De BTW is en 21%. U zou wellicht wat accijns toegepast willen zien?
Beste Dries, ik hoop dat het kabinet iets gaat uitvoeren met de ticketprijs. NS international is verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland denk ik. Als de directie van Eurostar een tegenvaller ziet in de lijn kunnen ze de lijn binnen een jaar schrappen.
Daarom hoop ik dat het kabinet met een accijns/vliegtax/CO2tax de ticketprijs gaat opschroeven. Alleen op die manier krijg je die 900 stoeltjes bezet. Gelukkig is de gemiddelde Nederlander milieubewust en kiest hij/zij vaker voor de trein. ik heb mijn twijfels over de houdbaarheid van de lijn m.b.t. prijs t.o. een vliegtuig als Easyjet.
De prijzen van treintickets zijn al best concurrerend ten opzichte van het vliegtuig. Volgens mij zijn tickets voor de Eurostar naar Londen ruim beschikbaar voor 59 euro, voor de terugreis betaal je 40 euro. Als de trein je voorkeur heeft, mogen die prijzen toch geen bezwaar zijn? Vliegen kan inderdaad nog voordeliger. Zelf kies ik voor het vliegtuig, omdat dat voor mij gewoon sneller is. Ik geloof trouwens dat uit een test van AT5 vandaag blijkt dat de trein sneller is. Ik hoop morgen te lezen hoe ze dat dan hebben gedaan.
Overigens werkt het wat anders met het opgeven van slots. Op de concurrerende verbindingen tussen bijvoorbeeld Schiphol en Heathrow is er een evenwicht in slots. BA en KLM bezitten er evenveel (beiden vliegen tienmaal daags op en neer). Als KLM een vlucht opgeeft, vervalt deze automatisch aan BA (tenzij deze geweigerd wordt) en kan KLM er verder niets mee.
Dan nog lijkt het me Eurostar voor intercontinentale reizigers die via de hub Heathrow van of naar Amsterdam vliegen geen optie. De treinrit naar St Pancras International kost GBP27.10 tot GBP30.10 en duurt 45 minuten. In plaats van een vlotte overstap voor een korte vlucht naar Amsterdam, wordt het zodoende een ommelandse reis.
Die slots worden zeker niet automatisch aan de concurrent gegeven, zie https://www.acl-uk.org/news/dispelling-the-myths-of-airport-slot-allocation/ onder het kopje “Myth – Slot allocations are based on the proportions already held by incumbent airlines.”
De slots zijn ook niet gekoppeld aan bestemmingen, dus als er nieuwe slots vrijkomen kunnen maatschappijen erop bieden, of ze nou voor Schiphol worden gebruikt of Singapore.
Verder is er vanaf Heathrow geen treinverbinding naar St Pancras maar naar Paddington, reistijd 20 minuten (geen 45) vanaf T5, 15 minuten vanaf T2/T3.
De slot-coördinatoren maken voor routes die voor de luchthaven van levensbelang zijn afwijkende afspraken. Hubs als Schiphol, Heathrow en Frankfurt zijn weliswaar concurrerend, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Daarom zijn de slots tussen dergelijke luchthavens onderling verdeeld, zodat de nationale luchtvaartmaatschappijen onderling een gelijk aantal bezitten. Tussen Heathrow en Frankfurt hadden Lufthansa en BA er beiden 7. Toen BA er eentje opgaf, ging die automatisch naar Lufthansa. KLM en BA hebben er op de route Schiphol – Heathrow beiden 10, maar de verdeling wordt waarschijnlijk 11/9. Ryanair staat te springen om nieuwe slots op Schiphol. Die komen bijvoorbeeld vrij op de route van en naar Birmingham (waar Flybe inlevert). De slot-coördinator vindt die route belangrijk en geeft die slots niet vrij voor andere routes die Ryanair wel mogelijk acht. Aangezien de kwaliteit van het routenetwerk voor Schiphol erg belangrijk is en de grens voor de capaciteit in zicht, gaat de kwaliteit hier voor het vullen van een slot op basis van vraag.
De rit tussen Heathrow en St Pancras Intl. duurt minimaal 45 minuten (trein/metro). Als luchtvaartmaatschappijen slots moeten inleveren ten faveure van de trein, biedt dat reizigers naar Amsterdam, die via de hub Heathrow reizen (en dus Paddington niet als bestemming hebben), dus een extra ommelandse reis. Een intercontinentale vlucht naar Heathrow, een treinrit naar Paddington, een metrorit naar St Pancras, wachttijd op het station (op een trein die maar een paar keer per dag rijdt) en een vier uur durende rit naar Amsterdam. Als het alternatief een overstap is naar een vlucht van amper een uurtje, is snel te begrijpen waarom de Eurostar hier niet concurreert.
In september 2019 sprak treinreiziger.nl nog van een reistijd van 3 uur 40 minuten. Nu is ruim 4 uur de planning.
Goed dat je daarop wijst, eens kijken wat voor beloftes ik terug kan vinden.
“Deze derde trein zou al een verkorte reistijd hebben ten opzichte van de eerste twee treinen: het is de bedoeling dat reizigers op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid alleen kunnen uitstappen om de controles op Brussel te verkorten. Daardoor duurt de reis drieënhalf uur in plaats van vier uur. Als de trein in 2020 rechtstreeks rijdt, duurt de rit uiteindelijk drie uur en een kwartier.”
https://www.ovpro.nl/trein/2018/02/02/mogelijk-derde-trein-tussen-amsterdam-en-londen/
Fijn om te lezen, ga er zeker dit jaar nog een keer gebruik van maken. Jammer dat ook deze trein (net zoals een hoop Thalys treinen) zo belachelijk lang stilstaat in Brussel. Vraag me af waarom dat is. Behalve een goedkope truc om de punctualiteit te verhogen kan ik geen andere reden bedenken waarom deze zo nodig 27 (!!!!) minuten stil moet staan in Brussel. De reistijd zou dus nog makkelijk met 20 tot 25 minuten verkort kunnen worden, dan wordt het nog een stuk interessanter.
De trein zou beter geheel niet stoppen. Dat was ook de bedoeling.
Voor zover mij bekend is het altijd de planning geweest om in Brussel te stoppen.
Stoppen of wachten?
Indien en wanneer het woord “halteren” in plaats van “stoppen” wordt gebezigd, hoeft er geen woordenzifterij plaats te hebben …
@F. Beijerling:
“stoppen” is wat mij betreft om reizigers te laten in/uitstappen.
“wachten” is… ja “wachten tot je aan de beurt bent”
Twee verschillende dingen dus.
(& “halteren” vind ik meer iets voor de sportschool – maar dit terzijde 😉 )
Ok, maar wat heb je aan een trein die de punctualiteit toch niet haalt? In verband met de andere (tragere!) treinen in de tunnel zul je toch moeten zorgen dat je op tijd in Calais bent, anders kun je heel lang wachten daar ter hoogte van Fréthun (en vooral 10km/u rijden en niet stoppen, want dan is de trein niet clean meer voor de tunnel).
Er moet maar het minste mis gaan of de Eurostar Brussel-Amsterdam heeft +10 of +20. Ik neem bijna wekelijks de avondtrein tussen Rotterdam en Brussel en ben nog NOOIT op tijd in Brussel aangekomen. Vertrek uit Rotterdam is bijna altijd al te laat, paar minuutjes maar, dan wachten op een IC Direct op de HSL. Vervolgens bottleneck Antwerpen-Centraal en stuk naar Brussel. In het beste geval kom je met +10 in Brussel aan.
Dus ja, ik begrijp wel dat Eurostar een half uur marge aanhoudt in Brussel.
Weet iemand of er ook nog in Ashford wordt gestopt? zoals nu het geval is.
Alleen een stop in Rotterdam, Brussel zuid, soms in Rijsel (Lille).
https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/beoogde-dienstregeling-2021-eurostar.pdf
Waarom rijden deze 4 Eurostar treinen maar één keer op een dag heen en weer?
Met een reistijd van 4 uur, en een keertijd van 1 uur, zouden de 4 treinen 1,5 keer per dag ingezet kunnen worden.
Trein 1
06:48 Amsterdam
09:57 London
11:16 London
16:11 Amsterdam
17:48 Amsterdam
20:57 London
Trein 2
08:48 Amsterdam
11:57 London
13:16 London
18:11 Amsterdam
19:48 Amsterdam
22:57 London
Trein 3
06:16 London
11:11 Amsterdam
12:48 Amsterdam
15:57 London
17:16 London
22:11 Amsterdam
Trein 4
08:16 London
13:11 Amsterdam
14:48 Amsterdam
17:57 London
19:16 London
00:11 Amsterdam
Ik lees dat er reeds schriftelijke kamervragen zijn gesteld waarom er maar 2, en niet 3, dagelijkse Eurostar treinen naar Londen gaan rijden, door het personeelstekort bij de Marechaussee:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/amendementen/detail?id=2020Z02132&did=2020D04525
Ben benieuwd naar de antwoorden!
Doe mij er maar vijf.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/melding-internationale-passagiersdienst-spoor-5e-eurostar
September met de trein naar Engeland gegaan. Eerst met de IC Brussel via Breda en Antwerpen en vanaf Brussel per snelle Eurostar die stopte op de stations van Lille Europe en Ebbsfleet.
In Mechelen wordt gebouwd aan nieuwe infra, welke eind 2020 open gaat en aan de kant van de werkplaats NMBS gebouwd is. Dit is ook echt een nieuw gedeelte met viaduct, perrons, perronkappen en twee sporen. als het werk hier aan voltooid is vervolgd de werkelijke vernieuwing van het hans oude, versleten station en dito infra er om heen. Omdat dit een meerjarenplan is zal het project ,zeker voor 2025 niet voltooid zijn. Gezien de andere vertraagde Belgische infra projecten Gent Sint Pieters en station Bergen Gare Mons, houd ik de voltooiing van het Mechelse stationsgebied een slag om de arm. Oostende heeft dan wel zijn vernieuwde trein en tramstation al ingehuldigd, maar voor het eenmaal zover was…………
gare Lille Europe ligt in een modern nieuwbouw gebied en niet ver van het oudere kopstation van Lile Flandre. Dus overstappen naar andere Franse steden kan hier zonder allte veel moeite.
Station Ebbsfleet is een station qua Amsterdam Sloterdijk of Duivendrecht met hoge en lage perrons/sporen. Welke treinen er stoppen op het hoge deel weet ik niet. Maar jammer dat er uit Nederland ook geen stop plaats vind te Ashford. Daar heb je ook treinen richting Ramsgate/Dover en het station is ook pas voor de E320 aangepast. Jammer maar wel een gemiste kans denk ik.
Van London St Pancrass naar Kings Cross gelopen en toen met de trein naar naar York gegaan wat mijn bestemming was
Op de terugweg van York naar Londen met vertraging onderweg aangekomen op Kings Cross. Ik had de vriendelijke conductrice verwittigd dat ik in Londen met de Eurostar naar Rotterdam moest. Zij regelde een collega die mij stond op te wachten na aankomst uit York en toen was het rennen richting Eurostar.
Gelukkig had ik de trein gehaald en dit was ook gelijk de eerste rechtstreekse trein richting Rotterdam en Amsterdam. Onderweg werd er alleen gestopt op Brussel Zuid/Midi en Rotterdam Centraal. De stoelen in deze E320 zijn heerlijk luxe en ruim en komen net als e V250 treinstellen die ooit Fyra heetten uit Italië. Dit zijn geen schietstoelen op gebrekkige meubelstukken, dus niet altijd zo negatief denken over de Italianen.Dat de ex Fyra hier in de Benelux snel werd afgeserveerd al ondeugdelijk vind ik nog jammer. Ik heb ooit een ritje gemaakt tussen Rotterdam en Schiphol en terug en toen was er nog geen enkele klacht gekomen. Dat was op een zondag in november. In Italië rijden deze treinen als ETR 700 langere ritten door eigen land langs de Adriatische kust. Dat zijn flinke afstanden en ook daar heb ik een paar ritjes meegemaakt afgelopen augustus. Deze treinen hebben nu ook een bar en er moet gereserveerd worden!
Mooi dat er eind april en in de tweede helft van mei 2020 eindelijk ook overstapvrije verbindingen van eerst Amsterdam en later vanaf Rotterdam naar het Brexit land gaan. De trein is geruisloos en heeft net als de Thalys en ICE goede veringen.
De trein zit weer in de lift het is behalve duurzaam ook heerlijk ontspannend. Bovendien kun je wat bier of wijn drinken en gelijk naar passerende landschappen en steden onderweg kijken. Volgend jaar wil Eurostar uitbreiden van en naar Nederland. Maar dit is alvast een mooie start.
In september 2018 met de trein naar/van York gegaan.
In augustus 2019 was dat naar Italië (Ancona) met Interrail via heen België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en terug via Zwitserland, Duitsland en België.
Hoe werkt dit als Amsterdam al “open” is en Rotterdam nog niet? Moeten alle Amsterdamse passagiers toch nog ter controle uitstappen in Brussel, of moeten Rotterdamse passagiers toch weer met de Benelux vooruit?
Voor reizgers van Nederland naar Brussel was deze trein erg aantrekkelijk (goedkoper dan Benelux en iets sneller dan Thalys), maar zodra er 40 minuten inchecken aan voorafgaat wordt het minder…
Brussel kun je nu en straks nog gewoon met de Eurostar naar toe, zonder paspoortcontrole. Een deel van het perron is namelijk gewoon toegankelijk zonder paspoortcontroles. Van dat deel van de trein kan je echter niet lopen naar het deel naar Londen. De deuren zijn afgesloten, en op het perron is er een hek waardoor je ook niet op het perron kunt lopen naar het Londen deel.
Wat betreft Rotterdam: daar kun je gewoonweg de eerste weken niet instappen als je rechtstreeks naar Londen wilt. Je moet of naar Brussel en daar wachten op een andere Eurostar. Of je moet met de Thalys / IC-Direct naar Brussel. In Brussel de trein verlaten, door de check-in gaan, en dan naar Londen is geen optie, omdat je minimaal 30 minuten voor vertrek aanwezig moet zijn, en de Eurostar 27 minuten stil staat in Brussel.