fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Eurostar verdrag eindelijk rond

In Brussel zijn vandaag door Nederland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk de verdragen getekend die een snellere treinreis naar Londen mogelijk maken. De trein had eigenlijk per 30 april zullen starten. De bedoeling is dat Eurostar naar Londen dit najaar gaat rijden.

Handtekening gezet

Namens Nederland zette staatssecretaris Stientje van Veldhoven (I&W) haar handtekening onder de afspraken over grenscontroles en beveiliging. De paspoort- en securitycheck wordt daarmee met ingang van dit najaar gedaan in Amsterdam en Rotterdam. Het is dan niet meer nodig om in Brussel de trein te verlaten.

De gemaakte afspraken zijn gebaseerd op het bestaande security verdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het VK en België.

Vertraging

In september 2019 maakte staatssecretaris Ankie Broekers-Knol bekend dat er een akkoord was bereikt. Het verdrag moest alleen nog ondertekend worden. Aanvankelijk zou dit in december gebeuren, zodat de Eurostar in januari zou gaan rijden. . “De Ministerraad heeft ingestemd met ondertekening. Echter, het Verenigd Koninkrijk heeft aangegeven dat nog niet te kunnen doen vanwege de verkiezingen in december 2019”, vertelde het ministerie in januari aan Treinreiziger.nl.

Uiteindelijk werd de start uitgesteld naar 30 april. Eurostar ging er vanuit dat de start dit keer echt door zou gaan, en daarom werd de verkoop van tickets ook gestart. Door de uitbraak van het coronavirus werd de directe trein toch uitgesteld.

Herstart

Momenteel rijdt de Eurostar helemaal niet van en naar Nederland. Vanaf 9 juli wordt de treindienst van Londen naar Amsterdam weer gedeeltelijk opgestart. Er gaat dan één trein naar Nederland rijden. Deze treindienst werd al in 2018 gelanceerd, maar werd de afgelopen periode uit de dienstregeling gehaald vanwege de coronapandemie.

16 gedachten over “Eurostar verdrag eindelijk rond”

  1. Juriaan schreef:

    Ja ja, alweer. Eerst zien, dan geloven.

    1. Brabo schreef:

      Een datum is niet genoemd….

  2. Staatslijn K schreef:

    Een prima ontwikkeling. Het zal al helemaal mooi zijn als hij echt twee kanten op gaat rijden. Het zal mooi zijn als de gaten worden opgevuld met een thalys Amsterdam CS-Schiphol-Rotterdam CS-Antwerpen CS-Brussel Zuid-Lille Europe

    1. bert sitters schreef:

      Er heeft een Thalys op Rijsel gereden, maa4 deze is na een paar jaar weer opgedoekt vanwege te weinig reizigers.

  3. Anoniem schreef:

    De Eurostar kun je als je daar naar toegaat niet meer noemen eigenlijk. Dus al dan krijg je de poppen aan het dansen. Hebben de poppen ook wat te doen in hun vrije tijd………..

    1. Paul Lamote schreef:

      De UK hoort nog steeds bij Europa alleen niet meer bijde EU.

  4. Jeff schreef:

    Goed nieuws! Hoop dat alle Nederlanders de Eurostar gaan gebruiken
    naar Londen en verder binnen UK.
    Denk dat Eurostar nu wel een goede alternatieve is mits de vliegtickets niet naar beneden gaat.

    1. Otto schreef:

      Een en ander zal vooral van de tarieven van de Eurostar afhangen. Tot nu toe werd je niet vrolijk van hun tarieven.

      1. Ricardo schreef:

        Toen ik een paar jaar geleden ging werd ik anders best vrolijk van het tarief, zeker als ik voor- en natransport mee rekende. Want ik zou in Nederland naar het vliegveld moeten zien te komen, in Londen weer naar het centrum en terug hetzelfde. Het enige dat mijn prijs echt opdreef was het stuk naar Brussel met de Thalys, maar als dat ook met de Eurostar gaat, zal dat denk ik best veel schelen in de prijs.

      2. Annemiek schreef:

        Ik kies op de route naar Londen vooralsnog voor het vliegtuig, maar ik vind de tarieven van Eurostar juist heel redelijk. Probleem wat mij betreft is dat Eurostar tot nu toe nou niet bepaald betrouwbaar is gebleken. Ik heb Eurostar een flink aantal keren serieus geprobeerd, maar heb best vervelende dingen meegemaakt met betrekking tot plotselinge uitval en vertraging. Overigens is het aantal vluchten dat Eurostar kan vervangen ook beperkt. In Londen biedt het op geen enkele luchthaven een goede verbinding. Veel reizigers van en naar de luchthavens van Londen en Amsterdam zijn transit-passagiers. Voor hen is het veel eenvoudiger (en vrijwel altijd goedkoper) om van/naar Amsterdam te vliegen dan om via St. Pancras te reizen.

  5. GJ de Groot schreef:

    Slaat deze trein Schiphol – de tekst spreekt niet van controle daar – over of heb ik wat gemist?

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Eurostar Amsterdam – Londen stopt in Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal – Brussel Zuid/Midi – London St. Pancras International.

      Incheckterminal van Eurostar is op Schiphol en Antwerpen Centraal niet in te passen. Vandaar dat Eurostar Schiphol en Antwerpen Centraal overslaat. In tegenstelling tot Thalys die hier wel stopt.

  6. hanzeboog2012 schreef:

    Voor de uitbraak van de coronavirus waren er al plannen om de frequentie van Eurostar te verhogen naar 6 keer per dag. Dat is qua aantal zitplaatsen te vergelijken met 13 – 14 Thalys per dag.

    Dat zal voorlopig niet gebeuren. Tenzij ze de korte luchtverbindingen daadwerkelijk gaan vervangen door hogesnelheidstreinen. Die discussie wordt door politici gevoerd. Hoe concreet dat in Nederland en Frankrijk zal worden is afwachten.

    1. Annemiek schreef:

      Voor Nederlandse reizigers naar Londen (of Britten naar Amsterdam) is Eurostar best aantrekkelijk. Voor transitreizigers absoluut niet. Ik kan een klein voorbeeld (uit honderden) noemen. Wie bijvoorbeeld vanuit Gibraltar naar Amsterdam wil, heeft een overstap op Gatwick of Luton. Van de gate naar London St. Pancras is men dan ruim 2,5 uur onderweg. En de beperkte frequentie waarop Eurostar voorlopig rijdt, maakt de keuze voor Eurostar nog onaantrekkelijker. Dat terwijl de overstap naar het vliegtuig veel korter is. Bovendien is het vliegtuig in vrijwel alle gevallen goedkoper. Voor vermoeide intercontinentale reizigers die via de Londense luchthavens naar Amsterdam reizen, is een overstap op een vlucht echt veel aantrekkelijker (sneller en goedkoper) dan het gekloot met lokale treinen en metro’s.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Gibraltar zal over 10 jaar wel weer bij Spanje horen en dan is het vliegen het VK ook niet meer zo nodig. Vreemd genoeg willen Gibralties liever in de EU blijven of in ieder geval een open grens voor de voordelige sigaretten en drank inkoop en handel. De britten moeten hun vliegdekschepen maar gebruiken, zolang ze die nog kunnen betalen.

  7. Dries Molenaar schreef:

    Doorrijden is natuurlijk comfortabeler. De besteedde reistijd zal echter niet veel korter worden. Nu moet je tijdens de overstap in Brussel door de controle. Dit zal straks vooraf moeten en je ben dus verplicht dezelfde tijd zoveel eerder aanwezig te zijn 🙁 Bijna als op het vliegveld. 🙂

    Een luchthavenconnectie kan natuurlijk alleen wanneer er ook een check-in mogelijkheid is. Schiphol kan dit leveren door de reiziger eerst naar Rotterdam te sturen via de HSL is dit ook maar een metroritje van 20 minuten. Perrons afsluiten voor Eurostar of Thalys kan er niet af vanwege de capaciteit.
    Komt de Eurostar bij Londen ergens dicht bij een vliegveld? De trein moet natuurlijk wel vlot verder kunnen.
    Het blijft mij een raadsel waarom passagiers uit het VK met zoveel minder controle hoeven te rekenen dan de andere kant op. Het zou toch logisch zijn de EU inkomende figuren ook door de mangel te halen. Een blaastest zou aan de VK kant ook wel verstandig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.