Foto Deutsche Bahn AG / Oliver Lang
De Duitse ICE-hogesnelheidstrein Amsterdam was woensdagavond even na acht uur de eerste ICE die de treinrit tussen Berlijn en Amsterdam heeft volbracht. Daarmee is het vervangen van de oude intercitytreinen op deze route door de nieuwe ICE 3neo begonnen. Donderdagochtend om 8 uur gaat de rit van Amsterdam naar Berlijn ook met de ICE.
Met een vertraging van ongeveer een kwartier liep de ICE Amsterdam gisteravond station Amsterdam Centraal binnen. De trein was woensdagmiddag om 14.06 uur vertrokken uit de Duitse hoofdstad waar een klein comité van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) de trein uitzwaaide.
De inzet van de ICE 3neo op deze verbinding is klaarblijkelijk niet alleen een hoogtepunt voor NS International dat de verbinding in samenwerking met DB onderhoudt. “We zijn verheugd dat ons vlaggenschip, de ICE 3neo, nu ruim vóór de nieuwe dienstregeling tussen Berlijn en Amsterdam rijdt”, zei manager Stefanie Berk bij DB Langeafstandsverkeer bij het vertrek van de trein in Berlijn. “Dit betekent dat we onze belofte nakomen om eerder dan gepland ICE-treinen op deze belangrijke internationale route te laten rijden. Voor onze reizigers betekenen de nieuwe treinen een enorme sprong voorwaarts in comfort en betrouwbaarheid ten opzichte van de oude IC-treinen.”
DB vervangt de treinen stapsgewijs. De meeste ICE’s zullen half oktober op deze verbinding ingezet worden. Vanaf 1 november rijden er alleen nog meer ICE 3neo-treinen tussen de twee hoofdsteden. Reizigers die de ICE voor binnenlandse reizen willen gebruiken, moeten een ICE-toeslag betalen, tenzij ze een abonnement of studentenreisproduct hebben. Voor de huidige IC Berlijn geldt geen toeslag.
De ICE biedt veel verbetering op het gebied van comfort en service. De trein heeft een restaurant met zestien zitplaatsen en een bistro aan boord. Er zijn onder meer moderne toiletten met sensoren, fietsenstallingen in elke trein, meer opbergruimte en een lift voor rolstoelgebruikers.
De ICE 3neo Amsterdam, die de eer had de eerste rit te maken, is afgelopen maart in Amsterdam gedoopt met een ceremonie op Amsterdam Centraal waarna de ICE 3neo is ingezet op de verbinding Amsterdam – München. Vorig jaar is DB begonnen met het inzetten van ICE 3neo-treinen op de verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Vanaf 1 november wordt de trein dus op alle verbindingen van Amsterdam naar Duitsland ingezet.
Toch is de inzet van de ICE waarschijnlijk een tijdelijke situatie. DB wil de nieuwe ICE L tussen Amsterdam en Berlijn in gaan zetten. Maar de levering van deze trein is vertraagd. Er is ook nog geen goedkeuring binnen om de ICE L op het Nederlandse spoor te gebruiken. Er zijn wel al testritten met deze trein gemaakt in Nederland. De ICE L is met een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur langzamer dan de ICE 3neo maar biedt per treinstel wel meer plaats en zou ook qua comfort nog weer een stap vooruit zetten.
Op de route Amsterdam – Berlijn rijdt zes keer per dag een trein in beide richtingen. Daarnaast rijdt er één trein per dag in beide richtingen tussen Hannover en Amsterdam. De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is en blijft voorlopig 5 uur en 50 minuten, tenzij de trein zoals tijdens de eerste rit gisteren, flinke vertraging oploopt.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 25 september 2025 11:44
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…