Eerste tests met ICE L in Nederland: nieuwe trein voor Amsterdam – Berlijn

De nieuwe ICE L heeft zondag 2 februari zijn eerste meters gemaakt op Nederlandse bodem. De trein, gebouwd door de Spaanse fabrikant Talgo, arriveerde voor de eerste toelatingstesten. De verwachting is dat de ICE L op zijn vroegst in december 2025 – maar waarschijnlijk later – in de dienstregeling wordt opgenomen. De treinen zijn bedoeld voor onder andere de verbinding Amsterdam – Berlijn.

Moeizame levering van de Talgo-treinen

De ICE L maakt deel uit van een bestelling van de Deutsche Bahn (DB) bij Talgo. De levering van deze treinen verloopt moeizaam en heeft te maken met vertragingen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de nieuwe treinen al in 2023 tussen Amsterdam en Berlijn zouden worden ingezet. Door verschillende oorzaken is de levering vertraagd.

De nieuwe treinen kunnen een snelheid behalen tot 230 kilometer per uur. De Talgo-treinen hebben echter een relatief hoge aslast, wat de toelatingsprocedure bemoeilijkt. De treinen moeten uiteindelijk de huidige intercity’s op de route Amsterdam – Berlijn vervangen.

ICE L, Foto: Stefan Verkerk

Toekomstige inzet in Nederland

Mocht de ICE L in december nog niet zijn toegelaten, dan is de kans aanwezig dat de ICE 3 Neo tijdelijk de huidige treinen vervangt. De huidige intercity’s kampen met veel technische problemen, waardoor ze relatief vaak uitvallen. Uit officiële cijfers van spoorbeheerder ProRail, geraadpleegd door Treinreiziger.nl, blijkt dat 12 à 13 procent van de treinen op deze route uitvalt.

Treinreiziger.nl informeerde eind vorig jaar bij NS-directeur Heike Luiten naar de stand van zaken. Zij wilde niet van een hoofdpijndossier spreken, maar erkende dat de levering moeizamer verloopt dan verwacht. Een concrete indicatie van wanneer de ICE L in Nederland wordt verwacht, gaf zij niet.

This post was last modified on 5 februari 2025 15:07

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug