fbpx

Effectiviteit ov-poortjes ter discussie

06 mei 2015 9:16

Zwartreizigers blijken zo nu en dan over de gesloten ov-chipkaartpoortjes te springen. Dat blijkt uit opnames van TV Rijnmond bij Rotterdam Centraal. Daar zijn de toegangspoortjes sinds 1 mei gesloten. Alleen reizigers met een geldig vervoersbewijs kunnen de poortjes openen. Nu zwartreizigers over de gesloten poortjes heenspringen, staat de effectiviteit van de poortjes ter discussie.

Er bestaan zowel hoge als lage ov-chipkaartpoortjes. Rotterdam heeft lage toegangspoortjes. Volgens het Algemeen Dagblad wil een kamermeerderheid van VVD, SP, D66, PVV en CDA nu dat ook Rotterdam Centraal hoge poortjes krijgt. “Het mag geen nationale volkssport worden om te gaan hordelopen op de stations. Deze mensen rijden moedwillig zwart. NS moet dus alsnog kijken naar hoge poortjes,” zegt Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) in de krant.

Niet op de reiziger verhalen
De Tweede Kamer vindt ook dat de kosten van hogere poortjes niet op de reiziger mogen worden verhaald. NS had 500 miljoen euro in kas voor de plaatsing van poortjes op 82 belangrijke stations. Het is onduidelijk hoeveel geld daarvan momenteel nog beschikbaar is.

Goedwillende Rotterdammers
Ook in de Rotterdamse politiek is discussie ontstaan door de beelden van RTV Rijnmond. "Als het niet lukt de zwartrijders tegen te houden, kun je de poortjes beter weghalen", aldus Arno Bonte van GroenLinks Rotterdan. 
"Nu houd je alleen de goedwillende Rotterdammers buiten de deur", stelt hij verder. 

Tien beboet
Volgens NRC Next werden op Rotterdam Centraal al meer dan honderd mensen beboet omdat ze over de gesloten poortjes sprongen. Volgens NS is dat cijfer onjuist. "We hebben meer dan tien reizigers beboet die over de poortjes sprongen. Nog eens driehonderd zwartreizigers hebben een boete gekregen omdat ze Rotterdam Centraal uit de trein stapten zonder geldig treinkaartje" zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer tegenover Treinreiziger.nl.

Meer zwartreizigers gepakt
De driehonderd zwartreizigers liepen juist tegen de lamp doordat de poortjes gesloten waren. Ze hadden geen vervoersbewijs om mee uit te checken. Daardoor konden NS-medewerkers ingrijpen en boetes uitschrijven. Normaal gesproken weet NS veel minder zwartreizigers op te sporen op Rotterdam, dus de poortjes zijn wel degelijk effectief, zegt het spoorbedrijf.

Lage poortjes
In de Volkskrant legt Trinthamer uit waarom NS het liefst lage toegangspoortjes gebruikt. "We willen stations zo toegangelijk mogelijk houden. Hoge poortjes belemmeren het zicht van de bezoeker. In het geval van Rotterdam heeft de NS met de architect van het station expliciet afgesproken de poortjes laag te houden, om de ruimtelijke entree te behouden" stelt de NS woordvoerder.

Hoge poortjes
Volgens NS zijn grote stations als Rotterdam en Amsterdam geschikt voor lage poortjes, omdat er altijd veel NS-medewerkers aanwezig zijn die zwartreizigers kunnen tegen houden. De meeste stations in Nederland zijn niet of minder bemand door NS-personeel en krijgen dus wel hoge poortjes. Dat is bijvoorbeeld het geval op de stations Hilversum en Amsterdam Zuid. 

Extra maatregelen
In reactie op de kritiek neemt NS toch extra maatregelen, meldt de Volkskrant. De meeste zwartrijders in Rotterdam werden tijdens de twee uitgaansavonden (vrijdag en zaterdag) gepakt. Tot de zomer worden daarom op die avonden extra particuliere bewakers en medewerkers van de Service en Veiligheid-teams ingezet.

Boete: 125 euro
Wie over de ov-chipkaartpoortjes heen springt riskeert overigens een hoge boete. Zwartreizigers krijgen een boete van 35 euro, maar wie over de poortjes heen springt moet nog eens 90 euro meer betalen. "Dat is vanwege oneigenlijk gebruik van de poortjes," zegt Trinthamer. De totale boete bedraagt dus 125 euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.