NS: Minder vaak dagkaartacties
26 feb 2018 9:19
Dit jaar komen er minder vaak treinacties via grote winkelketens. Het spoorbedrijf wil de goedkope treinkaartjes exclusiever maken. Daarnaast worden de acties in vergelijking met voorgaande jaren duurder. Dat zegt NS tegenover Treinreiziger.nl.
Veel bezoekers van Treinreiziger.nl willen het weten: waar blijven de NS-acties? Treinreiziger.nl heeft die vraag nu voorgelegd aan NS. “Treinacties blijven bestaan,” reageert Paul Geelen, accountmanager marketing en sales bij NS. “Maar,” erkent hij direct: “er komen dit jaar minder acties.”
Minder effect
Twaalf jaar geleden begon NS met acties via grote winkelketens. “We konden dankzij die acties mensen de trein laten ontdekken die het openbaar vervoer normaal niet gebruikten,” legt Geelen uit. De afgelopen jaren was het aantal acties fors toegenomen. Zo waren er vorig jaar via de vestigingen van Blokker, Hema, Albert Heijn, Etos, Kruidvat en Primera in totaal 16 treinacties. En dan zijn de NS-acties (Treinpakkers, Seizoensretour, Zomertour) nog niet meegenomen. Geelen: “Eigenlijk is er daardoor op ieder moment wel een actiekaart te koop, waardoor het effect van de acties minder werd.”
Hogere kosten
Er is maar een kleine marge op de actiekaartjes. “En deze is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. We hebben onze tarieven niet aangepast, maar onze kosten zijn wel toegenomen,” laat Geelen weten. Hij vervolgt: “Door het hoge aantal reizigers met actiekaartjes ligt er zo veel druk op onze capaciteit, dat wij op specifieke dagen en tijden speciaal voor deze actie onze treinen moeten verlengen.”
Duurder
Voor NS reden om vorig jaar de strategie te evalueren en te wijzigen. “We hebben besloten het aantal acties te minderen en daarnaast de tarieven iets te verhogen. Het worden weer echte op-is-op-aanbiedingen,” aldus de accountmanager. NS blijft gedurende het jaar acties via haar eigen websites zoals ns.nl en NS Spoordeelwinkel aanbieden.
Wegwerpkaartjes blijven
Sommige bezoekers van Treinreiziger.nl vrezen dat NS volledig is overgestapt op e-tickets. “Dat is niet zo,” zegt Geelen. “De grote acties met de winkelketens zullen met eenmalige kaartjes zijn.” Naast de grote acties zet NS in op een aantal gerichte acties op specifieke doelgroepen. “In januari hebben we voor het eerst een actie gehad via de persoonlijke Bonuskaart van Albert Heijn. Die was niet voor iedereen beschikbaar. Daardoor konden we een specifieke doelgroep bereiken op trajecten met veel ruimte in de trein.”
4 miljoen goedkope treinkaatjes
Hoeveel voordelige treinkaartjes NS de afgelopen jaren precies verkocht is onduidelijk. In 2012 maakte NS bekend dat het toen om 2,5 miljoen dagkaarten ging. Redacteur Hildebrand van Kuijeren schat dat dit – inclusief NS Spoordeelwinkel – is toegenomen naar ruim 4 miljoen voordelige dagkaarten. “Dat zal in 2018 dus beduidend minder worden,” denkt Van Kuijeren. “Het wordt dus belangrijker om alle acties goed te volgen om op tijd te zijn.”
Nieuwsbrief ontvangen met treinkaartacties?
De nieuwsbrief verschijnt voortaan aan het begin van de maand, en bij iedere grote treinkaartactie.
Nieuwsbrief ontvangen
ik vind wel iedee.
Heb de kinderen alle drie ver van huis. Groningen
Breda Amsterdam
Wat fijn. Bedankt voor de mededeling.
Lekker rustig en ze hebben daar ook telefoon
Wat een rot opmerking je wil elkaar toch zien. Er zijn oma’s. Opa’ die hun (klein)kinderen WEL willen zienn en anders om ook. Je moet je eigen jaloersheid boosheid niet zo afreageren
Ja, en dat kunnen ze ook zonder goedkope treinkaartjes. Doe nou niet alsof dit het einde van de wereld betekent (zoals driekwart hier reageert :D)
Nederlandse bejaarden zijn de rijkste van de wereld, men kan altijd op reis met gewone kaartjes en de kortingskaarten blijven gewoon bestaan. Je moet alleen wat beter opletten. En waarom zou het met korting moeten?
Nederlandse bejaarden zijn de rijkste? En al die mensen die van een AOWtje rond moeten komen of een minipensioentje? Die bestaan zeker niet in Nederland? Wees eens realistisch. Dat het gemiddelde hoog ligt betekent niet dat er geen mensen zijn met heel weinig geld. En die willen ook wel eens reizen.
Gemiddeld = veel rijken, een flink aantal in het midden, en veel mensen met weinig geld.
En hoe hoog liggen de treinprijzen in het buitenland? Je betaalt bijna nergens zoveel als hier.
@ Anna Miedema; weleens de trein gepakt in Zwitserland of Groot-Brittannië? Of geprobeerd een goedkoop reisje met een IC of ICE in Duitsland te scoren op het juiste moment?
Bestudeer dat eens, dan praten we verder over i
@Dries molenaar. Weer dat jaloerse onzinnige gezeur als zouden Nederlandse ouderen de rijkste van de wereld zijn! Dat betreft hoogstens de mensen die heel spaarzaam hun hypotheek hebben afgelost maar van bakstenen kun je niet leven.
Talloze ouderen met AOW en een klein aanvullend pensioen zijn al jaren de pineut dankzij de grijnzende Rutte en consorten. Ouderen hebben ook 8 jaar geen pensioenindexering gehad, mede dankzij dezelfde kliek, ofwel er is ouderen gemiddeld ruim 20% koopkracht afgepakt! Bron CBS/CPB.
Vergeet niet dat een gemiddelde gevoelig is voor uitschieters. Als 1% van de bejaarden ENORM veel geld hebben, jaagt dat het gemiddelde omhoog. Zo kan 1% van de rijke bejaarden tegenover 95% arme bejaarden staan. Puur omdat het verschil tussen arm en rijk zo hoog is. Daarom moet je niet uitgaan van een gemiddelde, maar van de Modus. Van welke groep zijn er het meest? Dat getal ligt dan een stuk lager.
Voor de de echte ouderen heeft de ns een speciaal abonnement waardoor ze goedkoop kunnen reizen.
Het is jammer dat het aantal goedkope dagkaartjes minder word. Maar het klopt inderdaad zeker als een actie ten einde loopt je extreme drukte in de trein ziet. Dit heeft niet te maken dat iedereen de zelfde plaatst toe wil maar wel de zelfde richting op.
Groetjes
Ray
A moet klein zijn bij emailadres.
tsjonge tsjonge tsjonge dat werkt elkaar wel tegen
ze willen toch mensen uit de auto krijgen maar het mag niks kosten
Is het niet dat het bij u niets mag kosten? De kaarten blijven zeer goedkoop en met de auto niet te verslaan.
Als incidentele gebruikers van het spoor willen we onze waardering uitspreken en bedanken voor de goede organisatie van het treinvervoer, welke wij ervaren. Er komt lijkt ons veel werk voor kijken om alles goed te regelen en een ieder tevreden te houden. Wij behoren tot de tevreden klanten.
Ik wil meedoen dus kom maar op
Mooi die acties
Ik zeg maar niet wat ik denk
Maar flink is een potje vloeken
Welja, maak maar alles duurder, dan gaan er minder mensen met de trein. Mijn bejaarde vader woont ver weg, dus die zal ik minder gaan bezoeken. Kan niet anders.
Ja en wie zijn er weer de klos? Oudere en mensen die het niet zo breed hebben.wie word er dan niet boos om.
Zo te merken nog nooit van inflatie gehoord. Dit is gebruikelijk op veel producten die iemand koopt of afneemt.
Ik heb overal families wonen en ging altijd op aanbiedingen en acties kijken.
Maar nu zal ik minder gaan omdat het te duur word
Ik ga vaak met de trein maar nu minder.
De acties zijn de afgelopen jaren niet in prijs verhoogd. En het blijft goedkoper dan een normaal treinkaartje. Maar straks betaal je denk ik geen 15 euro, maar 17.50 euro bij een dagkaart, en geen 19 euro maar 22 euro bij Spoordeelwinkel. Normaal-tarief loopt op tot 50 euro.
Als je dan 3 kinderen heb klein inkomen en wil ook eens weg zijn wij in de fam. Blij met kleiine dagkkaartjes maal 4 of 5 reken maar uit
Daarom moeten ze die mensen ook een kans geven om goedkoop te reizen. Het openbaar vervoer is duur het hele spoor kost handen vol geld maar de wegen zitten bom vol en… kijk maar in auto.s er zitten veel mensen alleen in en treinen kan je samen doen. Aub geregeld goedkope aanbiedingen voor mensen die het niet kunnen betalen de dure kaartjes.is of geven we dan toch alles maar aan goede doelen?
De NS heeft niet te klagen over inkomsten. Ze zijn verschrikkelijk duur. De enige reden voor minder akties voor dagkaarten is dat ze nog meer aan ons willen verdienen. Ondezoek toonde al jaren geleden aan dat ze efficiënter moeten gaan werken daar omdat ze geld verspillen. Schandalig dat hierdoor hun tarieven zo hoog zijn…
De tarieven zijn niet hoog en de dagkaarten zijn een reclame-instrument. Geen reisvoorziening voor armlastigen.
Verrassend dat men al klaagt voordat de prijzen bekend zijn. Klagen deze mensen ook als hun verzekeringen duurder worden of de de belastingen omhoog gaan. De prijzen liggen ver beneden de kostprijs als je het vergelijkt in buurlanden of het bus/tram/metro vervoer binnen NL. Er waren zelfs kaartjes voor 2,50 euro te koop. Daar kan je niet voor rijden met de auto. Als NS echt commercieel zou zijn zouden de prijzen van een kaartje zonder korting 2 maal zoveel zijn. Kijk maar naar Engeland. Verder worden de prijzen bepaald door de overheid. NS doet een prijsvoorstel, regering bepaald. Want die betaald het merendeel van de kosten van het OV en vangt de winst.
De prijzen zijn wel degelijk bekend, want die hebben we inmiddels al twee maanden mogen ervaren (het jaar is immers al twee maanden oud). Bovendien staan de prijzen ook netjes in het artikel vermeld. Kaartjes voor 2,50 moeten wel een hele grote uitzondering geweest zijn, want ik heb ze niet voorbij zien komen. Behalve de Railrunner dan, maar helaas ben ik daar ietsje te oud voor. Als ik kijk naar omringende landen, dan zie ik bijvoorbeeld de Rail Pass in België (7,60 voor een enkele rit, ongeacht traject) en het Kuerzstreckebiljee in Luxemburg (2,00 vol tarief of 1,60 indien gekocht per 10, twee uur lang onbeperkt met al het openbaar vervoer). De maximale reisafstand in het lieve kleine Luxemburg is 100 kilometer, dus laten we dat dan even als maatstaaf nemen: zonder te moeten wachten op acties of aanbiedingen en zonder eventuele leeftijdskorting of dalabonnementen kun je in Luxemburg 100 kilometer reizen voor 1,60 euro, in België voor 7,60 euro en in Nederland voor… 17,30.
Naast landen waar het blijkbaar beter is, zijn er om Nederland heen ook voldoende landen die er een (financiële) rotzooi van maken op het spoor. Het spoor in België functioneert slechts nog omdat de staat garant staat. Stopt de staat daarmee, dan is de boel feitelijk failliet. De situatie is zodanig dat het onmogelijk is om via exploitatie ooit nog uit de schulden te geraken. Geen goed voorbeeld voor Nederland. In Frankrijk maken ze het nog bonter. SNCF heeft een schuld van ruim 45 miljard euro en exploiteert 9000 kilometer onrendabel spoor. Geen goed voorbeeld voor Nederland. In Engeland is de boel dermate verouderd, dat er haast geen beginnen meer mogelijk is om de boel te moderniseren. Ook geen goed voorbeeld voor Nederland… Als we de boel hier financieel een beetje op orde willen houden, lijkt het me voor NS niet verstandig om maar tickets te blijven verkopen tegen afbraakprijzen.
Maar goed dat de staat in België garant staat dan. Misschien moeten we dat hier ook eens proberen. Want het is nu ook weer niet zo dat het hier zoveel beter is. Ken je de Fyra nog? Wordt nu nog steeds over gesteggeld. En weet je de reden achter het feit dat de IC Direct momenteel toeslagvrij is in de daluren? Ook geen cadeautje van NS. Intussen mogen we wel elk jaar meer gaan betalen, en dit jaar zelfs heel veel meer nu het groepsretour is afgeschaft en de dagkaartjes aan banden worden gelegd. Grappig dat je juist Engeland noemt als voorbeeld van hoe het niet moet. Engeland kent een geprivatiseerd systeem vergelijkbaar met Nederland. Een aantal Engelse lijnen worden uitgebaat door Abellio (NS), net als vrijwel het hele Schotse net. Het probleem daar is hetzelfde als hier in Nederland: de directeurtjes gaan er met de poen vandoor. En hoe meer OV-bedrijfjes, hoe meer directeurtjes, dus hoe duurder de boel is. Niet omdat het echt meer kost, maar omdat er meer graaiers aan de top zitten.
Hoe groot is Luxemburg?
Groot genoeg voor mijn vergelijking hierboven. En zeker groot genoeg om te kunnen stellen dat het OV dus kennelijk best flink goedkoper kan dan hier in Nederland het geval is. De maximale reisafstand in Luxemburg stond in mijn reactie: 100 km.
België is het treinverkeer relatief goedkoop, in Duitsland betaal je al snel een stuk meer. Het land is natuurlijk ook groter. Maar ook als je volgende week van Keulen naar Frankfurt wil, en je neemt genoegen met de intercity (of trage ICE), dan betaal je al snel een kleine 40 euro retour.
Dat is ook wel ietsje meer dan 100 km. 😛 Maar de prijs is dan inderdaad ongeveer vergelijkbaar met Nederland. Duitsland kent dan ook, net als Nederland en Groot-Brittannië, een geprivatiseerd spoornetwerk. Ik denk dat we daar dan ook vooral de oorzaak moeten zoeken.
Beste Een,
Hebt u rond 2001 op Amsterdam Centraal gewerkt?
Ik werkte daar ook. Wil graag contact met u.
Email: s.yasmine.amores9@gmail.com
Ik hoop tot gauw.
Groet,
Yasmime
Eef
Bedoel ik.
De NS gedraagt zich niet anders dan de heroïne dealer bij mij op de hoek van de straat. Aanvankelijk kun je bij hem elke week voor een speciaal vriendenprijsje een grammetje heroïne kopen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent en er eigenlijk niet meer buiten kan betaal je voortaan gewoon de hoofdprijs. Dat heet geloof ik marktwerking.
Da’s toevallig, hebben we dezelfde heroine dealer.
Engeland is een heel ander verhaal. Daar hoef je geen kortingskaart te hebben om naar 9.30 uur voordelig te reizen zoals in Duitsland of nederland. Je reist daar voor een prikkie als je 6 weken van te voren boekt. Ongeveer hetzelfde sysysteem als de luchtvaartmaatschijpen. Het enige nadeel daar is dat vele stoelen gereserveerd zijn waardoor in drukke tijden een overvolle trein zit.
Flauwekul, in Engeland is reizen met de trein kneiterduur. OOk is alles druk en veel vertraagd. Behalve waar Albellio het spoor doet, vreemd niet?
Wat zijn luchtvaartschijpen? Kun je dat eten?
De trein is straks weggelegd voor de rijkere!!! Kaartjes duurder maken en staan in de trein.
Wat een onzin van zoveelste rare reacties van NS dat kosten zijn gestegen door treinkaartjes actie. Ook gewone treinkaartjes worden duurder. Onzin omdat trein prijs in Nederland een van de duurste land van de Wereld is..door diverse blunders en management.NS JAAGT mensen weer in de auto ?
Beste Trein Reiziger”s Wees Wijzer & Boek Vaker Een, Dagtocht bij Een Reisbureau: Zijn Vele Malen,Goedkoper En GoedeReisbegeleiding & Alles,-
is Inclusief Intree”s & Diner BUS\ BOOTTOCHT:
Wees Toch Wijzer!!!
Tijdens Grote Evenementen W.o.BloemenCorso”s”
Open Dagen bij De Marine Den helder” & OPENDAGEN
KLU Luchtmacht Dagen Heeft De NS Geen Goedkope,
Aan Biedingen: En Kunnen Ze Niet Organiseren Bij,
De NS:En Bovendien Worden De Tickets\Kaartje”s,-
Veel Al VEEL TE DUUR: Daarom Zullen Wij Overwegen
Om Ons Abonnement in Te Trekken\ Annuleren:
EN DAARMEE Jaagd De NS De Reiziger”s DeTREIN UIT”
& De Auto In: ( Ambtelijke Mis management ):
De Klant is Niet Meer KONING:
Dat Gevoel Zijn Wij Allang Kwijt Bij De NS:
Doe Er Wat Mee !!! NS: & (account Management)
Groetjes van J D & W K:
Leuk, al die hoofdletters.
Hierbij Nogmaals Een Korte Reactie:
Dubbelzinnig\ Dom/Afgewaaide Teksten” & Praat.
Ga Eerst Terug Naar de B. L. O. & Ga eerst Wat,
Nuttiger”s Doen. bV Een GroenteTuin Huren.
En ga Groente’s Telen.
Alleen Al De Asperge”s Leveren Ons Al met Al,-
Meer Op Dan!! Een a Twee maal Per WEEK Met,
De Trein: Maar Ja Wat Nou?? Als Je Niets!!,
hebt Geleerd’ dan Weet je dus Ook NIETS!!!
Wij Kunnen Te Minste Beter Na Denken.
Groetjes W.K. & J D.
En je punt is?
Zette hij maar een punt.
Ik vind de treinkaartjes maar steeds duurder worden. Ze hebben liever dat je met de trein dan met de auto gaat reizen, maar het wordt steeds duurder.en nog minder acties van treinkaarten. Ik ga dan liever met de auto, zeker als je een gezin hebt van 5 personen. Belachelijk.
Gebak en koffie heeft niets met treinkaartjes te maken daarmoeten de mensen vrij in zijn of ze wel of geen koffie willen.
Voor de volgende keer dat je een reactie achterlaat onder een artikel, is het misschien handig als je eerst eens probeert een logisch verhaal te typen. Als je daartoe niet in staat bent, kun je beter niet reageren. Wat je nu hebt geproduceerd, lijkt helemaal nergens op. Terug naar de basisschool!
Annemiek, hou eens op met je grove denigrerende op de persoon gerichte opmerkingen. Niet iedereen is zo hoogopgeleid en oplettend en anderszins geniaal als jij.
Mocht je er niet mee willen stoppen, overweeg dan om met Dries te huwen, 2 ubergenialen dat zal een match made in heaven zijn, en wellicht hebben jullie dan minder tijd om jullie ons ex-basisschoolklanten de grond in te stampen.
U heeft geen recht. De kaartjes vormen een marketinginstrument voor NS en een verkoper. Door bijvoorbeeld een koffie met koek bij een bakker erbij te doen heeft die bakker meer aanloop en vervolgverkoop. De meeste mensen zijn wel blij met een gelegenheidskoffie op bestemming.
Wellicht is er eerdaags een aanbieding van meneer Jamin en kunt u een zak zuurtjes ophalen.
Ga maar weer met de aut met z’n drietjes.
Openbaar Vervoer moet van de Staat zijn en recht voor iedereen ipv de prijsverhogingen.
Alles wordt duurder in het leven dus ook het ov. Dit noemt men inflatie en dit lijkt mij heel gewoon. Ik zie het probleem dus eigenlijk niet.
Ik snap het hele probleem niet. Alles in het leven wordt duurder. Dit noemt men inflatie.
Nu maak ik zelf sinds een aantal jaar gebruik van dit soort acties en heb tot nu toe elke keer dezelfde prijzen betaald. Ik vind het dus niet zo gek dat ik ooit een keer een kleine verhoging krijg.
Daarnaast wil ik iedereen succes wensen die door deze prijsstijging (inflatie) meer de auto willen gebruiken dan de trein. Ik heb zelf geen auto en ben dus afhankelijk van de fiets en het OV. Dit is nog steeds vele male goedkoper dan een auto die al minimaal 3.000 euro per jaar kost in gebruik en onderhoud.
Ik zie dit toch als een georkestreerde terreuractie van NS om treinreiziger.nl de wind uit de zeilen te nemen. Meen ook al waar te nemen dat Russische hackers de snelheid van de site frustreren.
Gelukkig koerst Hildebrandt ons stoicijns frank en vrij, emphatisch voor NS, samen met de vele vrijheidslievende sympatisanten, koffie of andere versnaperingen opofferend, naar een toegankelijk openbaar vervoer. De aanhouder wint.
Overduidelijk een georkestreerde terreuractie van NS om treinreiziger.nl de wind uit de zeilen te nemen. Het leger russische hackers is ingeschakeld om de site lam te leggen (wat is ie traag).
Gelukkig houdt Hildebrand stoicijns en frank en vrij koers, wetende dat de waarheid zal overwinnen, en met hem de vele sympatisanten voor een toegankelijk OV, zelfs koffie of andere versnaperingen opofferend.
Aan de reacties te lezen is de revolutie eindelijk aanstaande!
Ik woon in Groningen en me familie in brabant.. Moet ik dan serieus 60 euro retour betalen om in eem vaak overvolle trein te staan met me zoontje?
Als jij en de helft van de social media kliek nou eens leert ‘mij’ te typen in plaats van ‘me’, dan kan ik misschien nog wat sympathie voor je opbrengen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ruim de helft van de reacties onder dit artikel is geschreven door functioneel analfabeten. Mensen die blijkbaar niet hebben opgelet op de basisschool en de rest van hun leven niets hebben bijgeleerd. Geen wonder dat die mensen geen geld hebben voor een treinkaartje.
Actiedagkaartjes zijn sinds 2013 niet duurder geworden. En gaan nu 2 a 3 euro duurder. Veel mensen zeggen op Facebook dat ze de auto ingejaagd worden. Terwijl in de praktijk de trein veel goedkoper is en blijft, ook als 2 of 3 euro duurder wordt.
Ach ja, facebook. Cafépraat zonder in het café te hoeven gaan. Het prijsverschil met de auto zou maar een paar Euro zijn.
Ah, wat jammer. Gebruikte met regelmaat de wegwerpkaartjes. De kaartjes die je online moet uitprinten zijn waardeloos. Tot 3 x toe problemen mee gehad op stations. Scanner las de barcode niet. Andere reizigers hebben mij geholpen om door het poortje te gaan…Maar er zullen maar net geen andere reizigers zijn. Sta je dan. Nee. Dan maar weer met de auto…
Mijn.. ?
Overduidelijk een georkestreerde terreuractie van NS om treinreiziger.nl de wind uit de zeilen te nemen. Het leger russische hackers is weer eens ingeschakeld om de site lam te leggen (wat is ie traag).
Gelukkig houdt Hildebrand stoicijns en frank en vrij koers, vol empathie met NS, wetende dat de waarheid zal overwinnen, en met hem de vele sympatisanten voor een toegankelijk OV, zelfs koffie of andere versnaperingen opofferend.
Aan de reacties te lezen is de revolutie eindelijk aanstaande!
Haha, u heeft humor. En inderdaad hebben we problemen met de site. We hadden nog niet in de gaten dat het de Russen waren. Dank daarvoor 😉
Ach en wee. Aluhoedjes!!! Ja, Poetin vind het erg belangrijk om NS en deze site te gebruiken voor zijn strijd, want zij zijn een essentieel onderdeel van zijn plannen voor wereldheerschappij. Hahahaha 😀
Rusland heeft ook veel meer spoor, dan krijg je dat.
Dan moeten ze de trein kaartjes niet zo belachelijk duur maken. Als ik met me zoontje naar me ouders wil ben ik voor heen al 30 euro kwijt. Waarbij ik dan ook nog vaak in een overvolle trein moet staan en regelmatig dikke vertraging heb. Dat vind ik niet normaal
U reist met uw zoon in de spits naar uw ouders?
Nederland kruideniersland: ‘Ons ben zuunig. Geen cent teveel!’
Wij gaan gewoon maar weer met de auto. Is dan toch het goedkoopst
Dat is niet zo en bovendien maken die paar knaken het verschil niet.
Ik heb met iedereen hier te doen hoor. Nee echt. Jullie worden zo ongelofelijk benadeeld. Het is de schuld van de Rabobank!!!
<>
Maar dan moet SRB wel eerst leren wanneer het ‘mij’ en wanneer het ‘mijn’ is. Toch?
Helemaal gelijk in. Door zo’n tiepfautje verdien ik me goedkoop trijnkaartje niet 🙁
Wat de Nederlandse Spoorwegen heeft bereikt, nadat het op het matje was geroepen begin jaren 2000,is ver boven elk verwachtingspatroon. Nederland heeft op Belgie na het meest dichtste trein-netwerk en rijdt tegen de 87% op tijd. Naast dat heeft de NS gezorgd voor veiligere stations. Meer personeel op perons, vernieuwing beveiligingsystemen en aanpassing klassieke stations drijven een bedrijf tot het verhogen van een treinkaart. Door subsidie kunnen veel bedrijven hen personeel een extraatje bieden door een treinabonnement te bieden. Heel mooi, maar er blijft een groot deel Nederland over. De Nederlandse Spoorwegen doet fantastisch werk, maar een ritje is bijna niet meer te betalen… het is het waard, maar niet uitnodigend genoeg. Trein moet nog meer de toekomst worden dan wat nu in beleidsplannen staat…
Heel jammer dat ná of irikets van en naar Heerenveen Amsterdam. Maar ik ga echt dagje weg treizen met de trein als trein sporters groetjes Jelmer
Heel jammer dat ná of irikets van en naar Heerenveen Amsterdam. Maar ik ga echt dagje weg treizen met de trein als trein sporters groetjes Jelmer
Het was ook wel een beetje te gek vorig jaar. Er was letterlijk ieder moment wel een kaartje en dan kon je ook nog kiezen…
Ik ben wel blij met deze aankondiging, en de aanhoudende prijsverhogingen. Het houdt het gepeupel ook een beetje op afstand, ik wil mijn zuurverdiende rust als ik in de trein zit niet altijd verstoord willen hebben door het zoveelste gezin dat een dagje roggen gaat aaien in Harderwijk. En al helemaal niet terwijl de koters van Sjaan en Henk door de coupé heen denderen terwijl ik van mijn blik bier aan het genieten ben. Ik kan best zonder de denigrerende blikken.
😉
Dat dit kan in Nederland!!!!
Tot de invoering van de OV-chipkaart verkocht NS via de kaartautomaten en aan de loketten zowel treindagkaarten als landelijke OV-dagkaarten met korting voor houders van voordeelurenkaarten. Afschaffing van die dagkaarten met korting werd in een zaak voor de Geschillencommissie Openbaar Vervoer in 2013 door NS mede gemotiveerd met de mededeling dat er maar beperkt gebruik gemaakt gemaakt werd van die dagkaarten. Ook werd ter zitting gezegd dat er toch van die actiekaarten van winkelketens waren als alternatief.
Nu zie ik in het artikel dat er mogelijk 4 miljoen dagkaarten per jaar verkocht worden.Is dat ‘beperkt gebruik’?
Is het dan niet redelijk te vragen of NS die dagkaarten met korting weer kan gaan verkopen via de automaten/loketten?
Nee, dat is niet redelijk. Het gros van de reizigers bestaat uit forenzen die de volle mep betalen. Onder die forenzen is er vrijwel niemand die het zich nog kan heugen ooit voor een handeling naar loket te zijn geweest. Als je jezelf zo beperkt dat je een kaartje via het loket of de automaat wilt kopen, dan betaal je maar lekker de volle mep. Een lokethandeling kost al snel drie euro. Kosten die voornamelijk worden opgebracht door de mensen die er nooit gebruik van maken.
Wauw Annemiek, ik sta te kijken van de botte reactie. Er zijn ook mensen met een verstandelijke beperking die gebruik willen/moeten maken van de trein. Of denk eens aan ouderen die de moderne ov-chipkaart niet goed begrijpen. Die zijn dan meteen beperkt en mogen de volle mep betalen? Wilt u alstublieft niet zo bekrompen denken.
Prima heur. Al die dagjespaupers zijn alleen maar irritant.
misschien een idee om een soort 3e klasse in te voeren? treinstel extra aankoppelen met houten banken en erg veel staanplaatsen en deze standaard aanbieden voor Kruidvat achtige prijzen? Dagjesmensen met smalle beurs blij, mensen die veel neertellen voor een fatsoenlijke zitplaats ook blij. win-win situatie.
Dan houd je nog steeds mensen die het ‘niet begrijpen’ en waarvoor conducteurs dan weer begrip hebben.
De Ns heeft na al die onnodige reparaties tussen Eindhoven en Maastricht van de afgelopen jaren kennelijk toch geld teveel over gehouden en dus al die inkomsten jaarlijks niet meer nodig? Dit maakte ik ook mee met bepaalde busverbindingen van Arriva die werden opgeheven in Limburg, een half jaar later zijn ze gewoon weer in ere hersteld want duizenden reizigers minder lukte kennelijk financieel niet? bij de Ns zullen ze de 3 miljoen reizigers en de kaartjes en inkomsten dus gaan missen, ben benieuwd hoelang deze “managers” het vol gaan houden!
Hebben de Prorail inspanningen iets van doen met NSdagkaarten?
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
De NS maakt verkoopt al een aantal jaar treinkaartjes tegen een prijs die de afgelopen paar jaar niet verhoogd is. Nu wordt e prijs een aantal euro verhoogd en iedereen doet moeilijk.
Stel je voor dat de NS ieder jaar de prijs van deze kaartjes met 50 eurocent had verhoogd. Had iedereen dan nog moeilijk gedaan of hadden we het dan heel normaal gevonden.
Prijsverhogingen zorgt altijd voor geklaag. En inmiddels worden dagkaartacties als een soort recht gezien.
Ah, wat jammer. Gebruikte met regelmaat de wegwerpkaartjes. De kaartjes die je online moet uitprinten zijn waardeloos. Tot 3 x toe problemen mee gehad op stations. Scanner las de barcode niet. Andere reizigers hebben mij geholpen om door het poortje te gaan…Maar er zullen maar net geen andere reizigers zijn. Sta je dan. Nee. Dan maar weer met de auto…
Eindelijk een concreet antwoord waarom er momenteel helemaal geen voordelige treinkaartjes worden aangeboden. Als je Kruidvat en Blokker daar naar vraagt antwoorden ze dat je de folder in de gaten moet houden.
Ik heb zelden zoveel gejank gezien onder een nieuwsbericht als nu. Nee, niemand hier heeft het breed, ja de trein is duur, maar de NS kan geen treinen blijven rijden als iedereen het hele land doorkruist voor twaalf euro. Het is nou eenmaal niet eeuwig feest. Kop op, niet zo zeuren dat de fikse korting die je jaren hebt gekregen nu wat minder wordt.
jammer hè, in Luxemburg kun je voor 4 euro heel de dag met trein, tram en bus reizen. kunnen ze hier nog wat van leren. En netjes op tijd. In Belgie kan ik voor 5,20 op zaterdag retour naar Antwerpen.En hier zitten ze te zeiken dat ze er niets aan verdienen. Schaam je eigen, N.S.
Naar mijn weten maken ze in België geregeld verlies en legt staat bij. In Zwitserland kan een retour tot 200 euro kosten. Zitten wij nu mopperen dat we niet voor 15 euro, maar voor 18 of 20 euro moeten reizen.
Waarom toch altijd die vergelijkingen met andere landen? En al helemaal met landen waar het treinverkeer toch een tikkeltjes anders in elkaar zit dan in Nederland….
In België wordt spoorvervoer gesubsideerd. Vandaar de lagere prijs. Vol tarief in Nederland
is duur. Te duur voor veel mensen. Neem een Weekendvrij of Dalvrij- abonnement of zo. Relatief goedkoop en dan heb je die actiekaartjes niet nodig.
Ik woon in Groningen all mijn vrienden wonen buiten Groningen, ik kan geen rijbewijs halen vanwege mijn aandoeningen. En stop met die onzin ” met de auto is duurder” hoe komt dat dan dan mijn vrienden die met de auto naar werk gaan minder kwijt zijn dan ik en andere mensen die met de trein gaan? Eerst scrappen ze de groeptickets en maken het onmogelijk om het te gebruiken en nu dit ook nog? NS gaat nooit een prive systeem moeten worden. Kijk naar Duitsland en België die doen het goed. NS wilt gewoon meer en meer geld. Thats it. thats the truth
Duitsland en Belgie doen het goed? Oh, vertel…wat doen ze precies goed? Ben daar erg benieuwd naar…
Je hebt altijd mensen waarvoor een auto goedkoper is dan de trein. Dit is per individu verschillend.
Nu weet ik niet wat waar je vrienden werken en wat ze voor het ov betalen maar ik ben benieuwd wat dit daadwerkelijk is.
Voor een auto betaal je namelijk al gauw 3.000 euro per jaar. Dit bestaat uit verschillende kosten zoals benzine, wegenbelasting en verzekering. Wat veel mensen hierbij vaak vergeten (niet iedereen) op te tellen is het onderhoud van de auto en de afschrijvingskosten wat soms hoog kan oplopen.
Verder mag je onder bepaalde voorwaarde een bepaald bedrag van je inkomen af halen als met het openbaar vervoer naar je werk gaat waardoor het reizen met het openbaar vervoer goedkoper wordt. Ik denk dat weinig mensen hier rekening mee houden bij een eventuele berekening.
En verder moet ik ook eerlijk zijn dat ook ik vind dat niet sommige keuzes verkeerd zijn of waarvan ik vind dat ze het anders hadden moeten doen. Maar voor mij is auto dus wel degelijk duurder. En ik denk dat dit voor veel meer mensen geld.
Het klopt wat Wouter zegt over de autokosten: de werkelijke kosten per kilometer liggen zo rond de 50 cent per kilometer, zoals eens door de ANWB is berekend. Voor een rit van b.v. 200 kilometer ben je dus eigenlijk al 100 Euro kwijt… maar dat realiseren vele autobezitters zich niet.
Als je zoals ik AOW ‘er bent, kun je voor 42 Euro per maand op een Dalvrij abonnement élke dag onbeperkt reizen buiten de spits en in het weekend door heel Nederland! Dat is 1 Euro en 40 cent per dag… dat zijn 4 sigaretten of een half kopje koffie of een half biertje per dag bijvoorbeeld. En je samenwonende partner -ook al is deze nog geen 65- kan ook voor 42 Euro een partnerabonnement krijgen.Verder mag je 3 medereizigers meenemen met 40% korting. En je krijgt een gratis OV chipkaart, die normaal € 7,50 kost.
Ook het Dalvrij abonnement(€ 3,15 per dag en onder dezelfde voorwaarden als hierboven vermeld)voor mensen ònder de 65 jaar is nog altijd veel voordeliger dan de werkelijke autokosten.
…Over “duur” OV gesproken…
What the hell!!!! De actie zijn voor mensen ie even weg wilt van hun eigen omgeving/stad. En niet voor mensen die elke dag een grote afstand moet afleggen van Brabant naar Groningen met de auto !!! met je per jaar 3000 euro kosten!!!
De tarieven voor de treinkaartjes zijn al hoog genoeg!
Dan nog. Een dagje weg met de trein via zo’n kaartje is voor een bepaalde groep (zoals ik) nog altijd goedkoper dan met de auto.
Verder ligt het eraan wat je duur vind. Ik maak zelf regelmatig gebruik van bijvoorbeeld dagkaartjes waarmee je onbeperkt kan reizen. Als ik de daadwerkelijke kosten van zo’n dag moet betalen (per kilometer dus) dan ben ik soms 50 tot 60 euro kwijt. Ik vind 15 euro voor zo’n dagkaartje niet hoog. Ook 18 of 21 euro vind ik niet duur als ik kijk wat ik ervoor terug krijg.