Einde groei OV-fiets nog niet in zicht

De stormachtige groei van de OV-fiets heeft zich ook in 2019 doorgezet. De Nederlandse Spoorwegen verwacht dat er eind dit jaar ongeveer 5,2 miljoen ritten met de fietsen zijn gemaakt. Ter vergelijking: in 2018 waren dit er nog 4,2 miljoen.

Stormachtige groei

Al sinds de start in 2003 groeit het gebruik van de OV-fiets elk jaar fors. Dit jaar gaat het om een groei van circa 30 procent. 20 à 30 procent groei per jaar is voor deze deelfiets niet ongebruikelijk. In drie jaar tijd is het gebruik bijvoorbeeld verdubbeld.

Het aantal verhuurlocaties is vrijwel ongewijzigd gebleven. Net als in 2017 en 2018 waren er ook in 2019 circa 300 locaties waar de OV-fiets geleend kan worden. De meeste ritten, ruim 700.000, worden gemaakt vanaf station Utrecht Centraal. Bij dat station werd eerder dit jaar de grootste fietsenstalling ter wereld, met 12.500 plekken, geopend. In totaal zijn er 20.500 OV-fietsen in Nederland beschikbaar. Circa 890.000 mensen hebben een gratis abonnement voor de fiets.

OV-chipkaart als fietssleutel

Volgens NS komt bijna de helft (44%) van de reizigers met de fiets naar het station en pakken velen na de treinrit een OV-fiets om het laatste stukje af te leggen naar de plaats van bestemming. Om het de fietsers gemakkelijk te maken en gehannes met fietssleuteltjes te verminderen, wordt nu op station Apeldoorn getest of de OV-chipkaart ook als fietssleutel is te gebruiken voor de OV-fiets. Als de proef slaagt, wordt de methode in 2020 in het hele land ingevoerd.

In 2003 startte de OV-fiets als zelfstandige stichting. Sinds 2008 maakt de deelfiets deel uit van NS. Er waren rond de overgang van de stichting naar NS zorgen of het spoorbedrijf wel voldoende aandacht zou geven aan de deelfiets. Maar die zorg blijkt onterecht. Al had NS zelf niet verwacht dat de groei ook na 2008 zo zou aanhouden.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:07

Share
Tags: OV Fiets

Recent Posts

Hongaar treinsurft op koppeling tussen twee ICE-stellen

Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…

9 uur terug

Oplossing kabinet voor Maarheeze laat op zich wachten

De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…

1 dag terug

Tijdige start trein van Coevorden naar Duitsland hang af van toelating materieel

Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…

1 dag terug

Ook problemen met busvervoer Qbuzz in Friesland

Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…

2 dagen terug

Tweede Kamer niet tevreden met staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer – stagnatie spoorprojecten zet kwaad bloed

De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…

2 dagen terug

Gebieds- of reisverbod voor overlastgevers mogelijke oplossing Maarheeze

Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…

3 dagen terug