fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Einde groei OV-fiets nog niet in zicht

18 dec 2019 18:51

De stormachtige groei van de OV-fiets heeft zich ook in 2019 doorgezet. De Nederlandse Spoorwegen verwacht dat er eind dit jaar ongeveer 5,2 miljoen ritten met de fietsen zijn gemaakt. Ter vergelijking: in 2018 waren dit er nog 4,2 miljoen.

Stormachtige groei

Al sinds de start in 2003 groeit het gebruik van de OV-fiets elk jaar fors. Dit jaar gaat het om een groei van circa 30 procent. 20 à 30 procent groei per jaar is voor deze deelfiets niet ongebruikelijk. In drie jaar tijd is het gebruik bijvoorbeeld verdubbeld.

Het aantal verhuurlocaties is vrijwel ongewijzigd gebleven. Net als in 2017 en 2018 waren er ook in 2019 circa 300 locaties waar de OV-fiets geleend kan worden. De meeste ritten, ruim 700.000, worden gemaakt vanaf station Utrecht Centraal. Bij dat station werd eerder dit jaar de grootste fietsenstalling ter wereld, met 12.500 plekken, geopend. In totaal zijn er 20.500 OV-fietsen in Nederland beschikbaar. Circa 890.000 mensen hebben een gratis abonnement voor de fiets.

OV-chipkaart als fietssleutel

Volgens NS komt bijna de helft (44%) van de reizigers met de fiets naar het station en pakken velen na de treinrit een OV-fiets om het laatste stukje af te leggen naar de plaats van bestemming. Om het de fietsers gemakkelijk te maken en gehannes met fietssleuteltjes te verminderen, wordt nu op station Apeldoorn getest of de OV-chipkaart ook als fietssleutel is te gebruiken voor de OV-fiets. Als de proef slaagt, wordt de methode in 2020 in het hele land ingevoerd.

In 2003 startte de OV-fiets als zelfstandige stichting. Sinds 2008 maakt de deelfiets deel uit van NS. Er waren rond de overgang van de stichting naar NS zorgen of het spoorbedrijf wel voldoende aandacht zou geven aan de deelfiets. Maar die zorg blijkt onterecht. Al had NS zelf niet verwacht dat de groei ook na 2008 zo zou aanhouden.

9 gedachten over “Einde groei OV-fiets nog niet in zicht”

  1. Bert Sitters schreef:

    Ik zie bij de fietsenstalling van Amsterdam Centraal ‘s avonds rijen staan met wachtenden op een O.V.-fiets.

  2. Liever een eigen fiets, soms de OV-fiets schreef:

    Ik ben groot voorstander van OV-fiets en maak er zelf een paar keer per jaar gebruik van. Wel vindt ik dat OV-fiets ontzettend veel ruimte in de stallingen inneemt. Vaak kun je je eigen fiets niet meer kwijt, terwijl er meerdere rekken en rijen leeg zijn. Dan krijg je de reactie ‘die zijn voor de OV-fiets’. In de nachten en weekenden is het andersom: dan staan de OV-fietsenrekken helemaal vol, terwijl er ruimte zat is in de rekken voor normale fietsen. Kan dat niet handiger?

    1. Dries Molenaar schreef:

      Doe een voorstel!

  3. Boutrous schreef:

    Wanneer ik met een OV-fiets een recreatief tochtje maak, kan ik de OV-fiets niet afleveren op een ander station. Voorbeeld: Ov-fiets betrek op Utrecht-C en fiets binnendaar naar Zwolle. In Zwolle kan deze fiets niet in de sstationstalling afgeven. Dit laatste kan ik wel in Belgie.

    1. Bert Sitters schreef:

      Een OV-fiets niet zo geschikt voor een langere tocht van Utrecht naar Zwolle. Een OV-fiets is een robuuste stadsfiets.

    2. Ari schreef:

      Dat kan wel, voor een toeslag van 10 euro in verband met de kosten voor het terugbrengen naar het originele station. Bron: https://www.ns.nl/klantenservice/ov-fiets/zo-werkt-de-ov-fiets.html

  4. martijn schreef:

    Dat is knap. Deze week (de 18e) haalden ze de 5 miljoenste ov-fietsreiziger. Dat betekent 200.000 ov-fietsen verhuren in 13 dagen. Ik ben benieuwd hoe de NS aan dit cijfer komt en waarom dit getal niet gecheckt is.

    1. Martijn schreef:

      Ze schrijven ook “ongeveer 5,2 miljoen”. Lijkt me prima kunnen, gemiddelde zou ongeveer 185.000 in 13 dagen zijn. Afgerond kom je dan op 5,2 uit. Ik snap niet wat je knap vind of wat je niet gecheckt vind?

  5. OV-fietsgebruiker schreef:

    Op zich een goede zaak, echter de NS moet de technische staat van de fietsen wel beter beheersen, want af een toe krijg ik een wrakje mee. En bij het inleveren heb ik meestal haast om nog net mijn trein te kunnen halen. Misschien een meldingssysteem van technische onvolkomenheden per app..?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.