Euro City naar Italiaanse Adriatische kust wordt Railjet en gaat verder en langer rijden

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en het Duitse Deutsche Bahn vervangen de Euro City van München naar de Adriatische kust in Italië voor een nieuwe Railjet die verder en langer gaat rijden. De Railjet rijdt van 17 april tot en met 5 oktober dagelijks tussen München en kustplaats Ancona.

ÖBB presenteerde de trein deze week op de Milanese reisbeurs BIT. De verbinding wordt gereden door de Railjet Nieuwe Generatie, die nu tot 17 april dagelijks van München naar Bologna rijdt. Deze trein vertrekt om 9.33 uur uit München en rijdt dan via onder meer Innsbruck, Bolzano en Verona naar Bologna. Vanaf 17 april rijdt de trein door naar Rimini (aankomst 17.30 uur) en dan langs de Adriatische kust naar het stadje Ancona in de Marken waar de trein om 19.10 uur volgens planning arriveert. De trein stopt ook in kustplaatsjes Riccione, Cattocica en Pesaro.

Veerboothaven

Ancona is een aantrekkelijke bestemming omdat het stadje naast het treinstation een veerboothaven heeft. Vanuit Ancona gaan veerboten naar Griekenland (Korfu en Patrosso), Kroatië (Split, Zadar, Stari Grad), Montenegro (Bar) en Albanië (Durrës).

De nieuwe trein is er gekomen door een samenwerking van ÖBB, Deutsche Bahn en de regio de Marken. De Euro City van ÖBB en DB van München naar Rimini reed voorheen van half mei tot en met begin september. De Railjet rijdt de verlengde route dus in totaal twee maanden langer. De naam Euro City verdwijnt op deze verbinding.

Nieuwe Railjet sinds 2024 op het spoor

De Railjet Nieuwe Generatie is in 2024 op het spoor gekomen. De trein heeft een maximum snelheid van 230 kilometer per uur en biedt ruim 500 zitplaatsen. De trein heeft onder meer een restauratiewagen en een snackhoek. Ondanks de hogere snelheid van de Railjet blijft de reistijd van de trein voorlopig hetzelfde als met de oude Euro City.

Goede reisopties vanuit noorden

De Railjet biedt reizigers uit het noorden een aantrekkelijke verbinding met Italië. Met de directe ICE van Amsterdam naar München vormt de Railjet een goede tweedaagse reisoptie naar de Adriatische kust. Ook is de trein te combineren met de nachttrein Amsterdam-Innsbruck, die 7.26 uur aankomt in München en die voor de langslapers ook in Innsbruck een overstap mogelijk maakt (aankomst Nightjet 9.14 uur, vertrek Railjet 11.24 uur).

De Railjet gaat dagelijks om 11.30 uur van Ancona naar München met een aankomsttijd van 20.06 uur. De Nightjet naar Amsterdam vertrekt daar 22.52 uur. De Railjet uit Ancona komt 18.36 uur aan in Innsbruck waar de Nightjet 20.46 uur vertrekt. De ICE naar Amsterdam vertrekt dagelijks rond half vijf ’s middags uit München.

De route van de Railjet naar Ancona. Afbeelding ÖBB

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 12 februari 2025 17:37

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

22 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug