Euro City naar Italiaanse Adriatische kust wordt Railjet en gaat verder en langer rijden

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en het Duitse Deutsche Bahn vervangen de Euro City van München naar de Adriatische kust in Italië voor een nieuwe Railjet die verder en langer gaat rijden. De Railjet rijdt van 17 april tot en met 5 oktober dagelijks tussen München en kustplaats Ancona.

ÖBB presenteerde de trein deze week op de Milanese reisbeurs BIT. De verbinding wordt gereden door de Railjet Nieuwe Generatie, die nu tot 17 april dagelijks van München naar Bologna rijdt. Deze trein vertrekt om 9.33 uur uit München en rijdt dan via onder meer Innsbruck, Bolzano en Verona naar Bologna. Vanaf 17 april rijdt de trein door naar Rimini (aankomst 17.30 uur) en dan langs de Adriatische kust naar het stadje Ancona in de Marken waar de trein om 19.10 uur volgens planning arriveert. De trein stopt ook in kustplaatsjes Riccione, Cattocica en Pesaro.

Veerboothaven

Ancona is een aantrekkelijke bestemming omdat het stadje naast het treinstation een veerboothaven heeft. Vanuit Ancona gaan veerboten naar Griekenland (Korfu en Patrosso), Kroatië (Split, Zadar, Stari Grad), Montenegro (Bar) en Albanië (Durrës).

De nieuwe trein is er gekomen door een samenwerking van ÖBB, Deutsche Bahn en de regio de Marken. De Euro City van ÖBB en DB van München naar Rimini reed voorheen van half mei tot en met begin september. De Railjet rijdt de verlengde route dus in totaal twee maanden langer. De naam Euro City verdwijnt op deze verbinding.

Nieuwe Railjet sinds 2024 op het spoor

De Railjet Nieuwe Generatie is in 2024 op het spoor gekomen. De trein heeft een maximum snelheid van 230 kilometer per uur en biedt ruim 500 zitplaatsen. De trein heeft onder meer een restauratiewagen en een snackhoek. Ondanks de hogere snelheid van de Railjet blijft de reistijd van de trein voorlopig hetzelfde als met de oude Euro City.

Goede reisopties vanuit noorden

De Railjet biedt reizigers uit het noorden een aantrekkelijke verbinding met Italië. Met de directe ICE van Amsterdam naar München vormt de Railjet een goede tweedaagse reisoptie naar de Adriatische kust. Ook is de trein te combineren met de nachttrein Amsterdam-Innsbruck, die 7.26 uur aankomt in München en die voor de langslapers ook in Innsbruck een overstap mogelijk maakt (aankomst Nightjet 9.14 uur, vertrek Railjet 11.24 uur).

De Railjet gaat dagelijks om 11.30 uur van Ancona naar München met een aankomsttijd van 20.06 uur. De Nightjet naar Amsterdam vertrekt daar 22.52 uur. De Railjet uit Ancona komt 18.36 uur aan in Innsbruck waar de Nightjet 20.46 uur vertrekt. De ICE naar Amsterdam vertrekt dagelijks rond half vijf ’s middags uit München.

De route van de Railjet naar Ancona. Afbeelding ÖBB

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 12 februari 2025 17:37

Share

Recent Posts

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

5 uur terug

Protesten tegen schrappen Jongerendagkaart gaan door – NS denkt nog niet aan herinvoeren

De protesten tegen het afschaffen van de NS Jongerendagkaart gaan door. Zondag heeft een groep…

6 uur terug

Beperkte zomerdienstregeling NS – vooral bussen minder frequent in vakantie

De NS rijdt deze zomer een beperkte vakantiedienstregeling. De laatste twee weken van juli en…

10 uur terug

Overijssel wil treinverbindingen uitbreiden

Overijssel wil de treinverbindingen in en met de provincie uitbreiden. Provinciale Staten van Overijssel nam…

3 dagen terug

Werk aan spoor gaat in zomer onverminderd door

Ook tijdens de zomervakantie, die dit weekend in de regio Zuid begint, gaat het werk…

3 dagen terug

Haagse tram 12 tot eind augustus om door kromgetrokken spoor

De Haagse tram 12 rijdt tot eind augustus om nadat het spoor in de Edisonstraat…

4 dagen terug