fbpx
De Oostenrijkse Railjet. Foto ÖBB / Harald Eisenberger

Euro City naar Italiaanse Adriatische kust wordt Railjet en gaat verder en langer rijden

12 feb 2025 16:57

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en het Duitse Deutsche Bahn vervangen de Euro City van München naar de Adriatische kust in Italië voor een nieuwe Railjet die verder en langer gaat rijden. De Railjet rijdt van 17 april tot en met 5 oktober dagelijks tussen München en kustplaats Ancona.

ÖBB presenteerde de trein deze week op de Milanese reisbeurs BIT. De verbinding wordt gereden door de Railjet Nieuwe Generatie, die nu tot 17 april dagelijks van München naar Bologna rijdt. Deze trein vertrekt om 9.33 uur uit München en rijdt dan via onder meer Innsbruck, Bolzano en Verona naar Bologna. Vanaf 17 april rijdt de trein door naar Rimini (aankomst 17.30 uur) en dan langs de Adriatische kust naar het stadje Ancona in de Marken waar de trein om 19.10 uur volgens planning arriveert. De trein stopt ook in kustplaatsjes Riccione, Cattocica en Pesaro.

Veerboothaven

Ancona is een aantrekkelijke bestemming omdat het stadje naast het treinstation een veerboothaven heeft. Vanuit Ancona gaan veerboten naar Griekenland (Korfu en Patrosso), Kroatië (Split, Zadar, Stari Grad), Montenegro (Bar) en Albanië (Durrës).

De nieuwe trein is er gekomen door een samenwerking van ÖBB, Deutsche Bahn en de regio de Marken. De Euro City van ÖBB en DB van München naar Rimini reed voorheen van half mei tot en met begin september. De Railjet rijdt de verlengde route dus in totaal twee maanden langer. De naam Euro City verdwijnt op deze verbinding.

Nieuwe Railjet sinds 2024 op het spoor

De Railjet Nieuwe Generatie is in 2024 op het spoor gekomen. De trein heeft een maximum snelheid van 230 kilometer per uur en biedt ruim 500 zitplaatsen. De trein heeft onder meer een restauratiewagen en een snackhoek. Ondanks de hogere snelheid van de Railjet blijft de reistijd van de trein voorlopig hetzelfde als met de oude Euro City.

Goede reisopties vanuit noorden

De Railjet biedt reizigers uit het noorden een aantrekkelijke verbinding met Italië. Met de directe ICE van Amsterdam naar München vormt de Railjet een goede tweedaagse reisoptie naar de Adriatische kust. Ook is de trein te combineren met de nachttrein Amsterdam-Innsbruck, die 7.26 uur aankomt in München en die voor de langslapers ook in Innsbruck een overstap mogelijk maakt (aankomst Nightjet 9.14 uur, vertrek Railjet 11.24 uur).

De Railjet gaat dagelijks om 11.30 uur van Ancona naar München met een aankomsttijd van 20.06 uur. De Nightjet naar Amsterdam vertrekt daar 22.52 uur. De Railjet uit Ancona komt 18.36 uur aan in Innsbruck waar de Nightjet 20.46 uur vertrekt. De ICE naar Amsterdam vertrekt dagelijks rond half vijf ’s middags uit München.

De route van de Railjet naar Ancona. Afbeelding ÖBB

(c) Treinreiziger.nl 

4.8 5 stemmen
Artikel waardering
33 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Travelmarcel
1 maand geleden

Ik zou Ancona, met zo’n 100.000 inwoners. toch geen stadje noemen, dit is (voor Europese begrippen) toch echt wel een middelgrote stad.

Hanzeboog
1 maand geleden

Wat hebben OBB en DB het weer goed voor mekaar. Prima samenwerking. De treinen van OBB en DB kunnen flexibel op elkaar spoornetten reizen. En zelfs richting Italië.

Reizen in Railjet is subliem. Het is snel, zeer comfortabel en punctueel. De trein rijdt buitengewoon stabiel. En is geluidsarm. Tussen München – Ancona is de reistijd bijna 10 uur. Dat is in deze trein wel vol te houden.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Mee eens, mooie ontwikkeling.

Dries Molenaar
1 maand geleden

Het is wat anders dan met de F1 trein naar Zandvoort

Joris
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Bent uw Familie van Valentijn van de Telegraaf?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Joris

wie zijn die mensen?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

F1 is natuurlijk de Max Verstappen express vanaf Haarlem/Amsterdam naar Zandvoort. In het verhaal kom je in heerlijke badplaatsen in Italië terecht (of in de bergen van de Alpen). Op Zandvoort kom je tussen de bierhijsers, vervelende sjonnies en mo’s in nare autootjes met brulpijpen. De dames worden nagesist.
Vanwaar de negatieve reacties bij deze vaststelling van een feitelijke situatie. F1 is eerdaags al weer voorbij maar helaas blijven de brulpijpen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

waar is mijn aanvullende uitleg gebleven?

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Niet zeuren Dries, die F 1 trein gaat nog maar twee jaren namelijk 2025 en 2026 en dan is het uit met de F 1 pret naar Zandvoort en laten we blij zijn DAT men met de trein gaat, met de auto werd het een chaos..
Die mooie Railjet trein van Stadler te herkennen aan de “snor” bij het stuurstandrijtuig is wel voorzien van een restauratiewagen EN snackhoek en dat laatste kan men in Nederland niet zeggen, daar valt niets te “snacken” uit een automaat in een of andere Intercitytrein en moet je zelfvoorzienend zijn, hebben ze het in Oostenrijk naar Italië toch beter voor elkaar.

Ber Sitters
1 maand geleden

Kan ik deze trein boeken bij NS Internatiol?

vissers
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Ach jochie toch-vast anders wel op bahn.de of bahn.com-kan je ook op NL zetten en dan kan je, mits ervoor aangemeld, ook nog BahnBonus punten sparen voor in theorie mooie gratis kadootjes-als je er maar genoeg van hebt-zoiets als die mijlen van airlines.
Mij zou meer interesseren of je met aan 19.10+ IT ritardi (vertraging-Verspaeting) nog wel zo´n booot naar GR zou kunnen halen-op een van mijn inmiddels 10tallen jaren gelden InterRailtrips had ik zo´n aftandse ferryboot vanaf nog wat verderop-Brindisi denk ik-en die ging al zo rond 16/17.00 voor arr. next morning.
Geen vraag of de fiets (bycycle, Fahrrad, velocipedi) mee kan?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  vissers

Ach ja, Patras-Brindisi en dan met de nachttrein naar Venetie. Niet te reserveren vanuit Griekenland, want Italie. Voor vertrek ter plekke met hulp van een vriendelijke Italiaanse jongeman met een roze krant onder zijn arm alsnog een slaapplek gekregen. Zo’n leuke reis met zulke vriendelijke mensen in de coupe. Aankomst like-clockwork dead-bang-on-time.

derLudolf
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Boeken mensen echt via NSI? Bahn.de biedt meer mogelijkheden, betere prijzen en je kunt Bahn Bonus punten sparen.

Door tegenwoordig hotels via HRS te boeken, krijg ik daar ook BB punten. Ik heb inmiddels al een gratis 1e klas reis naar keuze bij elkaar gespaard.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  derLudolf

En DB heeft ook nog eens een klantenservice die binnen zes weken op je reageert, en houdt zich over het algemeen (in tegenstelling tot NS international) wél aan Europese reizigersrechten. Ja, ik blijf dit herhalen tot NS zich met de EC en ECD gaat houden aan Europese wetgeving.

Chiel
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Hoe houden ze zich er niet aan dan? Dit is de eerste keer dat ik daar iets van hoor.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Chiel

Je recht om in geval van meerdere uitvallende ECD om te mogen reizen met de reguliere EC. De reiziger mag zelf alternatieve routes besluiten te nemen, voor zover ze niet hoger zijn in treincategorie. Op die route zijn er momenteel vier treinklasses:

  • Regionaal
  • Eurocity Classic
  • Eurocity Direct
  • Eurostar

Het is mij sowieso niet duidelijk of de ECD niet zou moeten tellen als een trein van de hoogste categorie, en daarmee de reizigers bij uitval recht zouden moeten hebben om met de Eurostar mee te mogen.

Joost2
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Eurostar is een andere vervoerder…

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Gewoon bij bahn.de of oebb.at

Henk Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Als je bij één organisatie nooit iets moet kopen dan is het bij NS international. Dat bedrijf geeft standaard niet thuis bij problemen en lapt zelfs Europese wetgeving aan haar laars.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Railjet is ook bij NS International te boeken. Het kan soms zijn dat ÖBB niet alle type tickets aan NS International beschikbaar stelt. Bij NS International betaal je dezelfde prijs voor dezelfde type tickets als bij ÖBB.

Daarnaast kan je bij NS International ook de meeste langeafstandstreinen in Italië boeken. Voor overige reizen binnen Italië zou ik eerder bij Trenitalia boeken, omdat je daar ook een vergelijking kan maken met regionale treinen, die soms goedkoper zijn dan IC/FB/FA/FR.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Mattheas
Joost
1 maand geleden

Interessant voor verbindingen naar Kroatië en Albanië inderdaad. Wel met een overnachting in Ancona dan, want de laatste ferry gaat eind van de middag en je moet 60 minuten vantevoren inchecken in het havenkantoor gevolgd door een transfer naar de boot. Er is wel een gratis shuttlebus naar het havenkantoor vanaf het treinstation, maar ook dat kost tijd. Voor bijvoorbeeld de nachtboot naar Albanië moet je echt wel uiterlijk om 15:00 in Ancona zijn. Terug hetzelfde probleem, de meeste boten komen pas aan het eind van de ochtend aan, te laat voor de trein naar München.

Anton
1 maand geleden
Antwoord aan  Joost

Voor mensen die graag naar Split in Kroatië reizen, Split is ook per rechtstreekse nachttrein vanuit Wenen bereikbaar! Veel sneller dan eerst naar Ancona en dan de nachtboot op! Nachttrein Wenen Split simpel te boeken op nightjet.at!

David
1 maand geleden

Wij namen vorig jaar de overtocht van split naar Ancona… Nog nooit eerder zo’n slechte nacht gehad. Alsof je in de motorkamer ligt. Het hele schip rammelt en trilt als het ieder moment ten onder kan gaan. En dat voor 12 uur. Hadden we de reviews maar moeten lezen… Van te voren 🫣
Split was wel een wonder mooie stad, alsof je al niet meer in Europa bent. Ancona niets van meegekregen, zo door naar Toscane.

Joost
1 maand geleden
Antwoord aan  David

AdriaFerries proberen volgende keer. Net een cruise, met zwembad aan boord. Echt perfect en spotgoedkoop buiten het seizoen (40 euro privehut)

Jeroen Bolding
1 maand geleden

NS internationaal kan wat mij betreft worden op geheven. Nauwelijks aanbiedingen en als er 1 is altijd in samenwerking met DB of BE. Meeste boek ik bij DB.

Haagse Harry
1 maand geleden

Leuk, die aansluitmogelijkheden in München en Innsbruck, maar als je eerste verbinding te laat aankomt, wat dan…?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

dan neem je de volgende, of je gaat eerder. Net als bij het vliegtuig

Peter
1 maand geleden

Kunnen er ook fietsen mee? Vanaf A’dam?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Peter

Die worden met van Gend en Loos gestuurd.
Opgevouwen, ook als het geen vouwfiets is.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Peter

Dat kan. Zoek jouw verbinding op https://int.bahn.de/nl Vink “fiets meenemen aan” Wel tijdig reserveren.

Anton
1 maand geleden

Ik ga eens kijken naar de kosten voor deze verbinding, voor mij interessant omdat Cattolica een van mijn favoriete vakantiebestemming is voor strandvakantie en deze trein daar ook gaat stoppen! Maar ja, ik denk dat ik gewoon met de auto op LPG blijf reizen omdat dat 9 van de 10 keer voordeliger dan de trein uitvalt!

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton

Vergeet niet bij de auto ook echt alle kosten mee te rekenen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

en de aanslag op je gezondheid, dwz rugklachten.