European Sleeper neemt touroperator GreenCityTrip over

Nachttreinbedrijf European Sleeper neemt touroperator GreenCityTrip over. De twee bedrijven werkten al nauw samen omdat de touroperator momenteel alleen stedenreizen aanbiedt met de nachttreinen van European Sleeper. European Sleeper hoopt door de overname een nieuwe markt aan te boren.

GreenCityTrip biedt sinds 2021 stedenreizen aan met de trein. In het begin liet het bedrijf zelf treinen rijden naar diverse Europese steden. Sinds 2023 gaat het alleen om reizen naar Dresden en Praag. Toen European Sleeper in 2024 de nachttrein naar Berlijn doortrok naar Praag gingen de twee bedrijven een nauwe samenwerking aan.

Breder publiek aanspreken

Met de overname van GreenCityTrip zegt European Sleeper een belangrijke stap te zetten om een breder publiek kennis te laten maken met de nachttrein en reizigers meer gemak en service te bieden. Het nachttreinbedrijf wil de komende jaren verbindingen naar Barcelona en Milaan openen en vindt het belangrijk zelf pakketreizen naar die steden te kunnen aanbieden.

Perfecte aanvulling

“Deze overname levert voor European Sleeper veel synergievoordelen op”, zegt Chris Engelsman van European Sleeper. “De pakketreizen van GreenCityTrip vormen een perfecte aanvulling op ons eigen aanbod van internationale treintickets en bedienen een marktsegment waar we met European Sleeper nog niet sterk staan. Bovendien wordt het na de overname veel makkelijker om het aanbod van pakketreizen uit te breiden, zowel geografisch als naar nieuwe marktsegmenten.” European Sleeper wierp dezelfde argumenten ook al naar voren bij de aankondiging van de nauwe samenwerking vorig jaar.

GreenCityTrip van eigenaren GoVolta

GreenCityTrip was onderdeel van touroperator Flywise, dat opgericht is door Hessel Winkelman en Maarten Bastian die zelf achter spoorbedrijf GoVolta zitten. Flywise blijft als zelfstandige touroperator bestaan, maar richt zich niet meer op nachttreinen. GoVolta wil treinverbindingen overdag starten naar Berlijn, Kopenhagen, Basel en Parijs. Eerder dit jaar ketste de financiering voor rijtuigen af waardoor deze plannen vertraagd zijn.

European Sleeper heeft in twee jaar tijd meer dan 650 nachttreinen gereden en meer dan 200.000 passagiers vervoerd.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 28 oktober 2025 18:39

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug