fbpx
Eerste European Sleeper in Nederland

European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper door naar Praag en vanaf dan kunnen ook reizigers van GreenCityTrip instappen in de nachttrein uit Brussel.

GreenCityTrip richt zich sinds 2021 op het aanbieden van pakketreizen, dus trein mét stedentrip, naar onder andere Venetië, Wenen en Milaan. Sinds vorig jaar ligt de focus van het bedrijf op Dresden en Praag, precies de steden waar European Sleeper vanaf maart ook naartoe treint. Laatstgenoemde nachttrein rijdt sinds mei 2023 en vertrekt vanuit Brussel, om via Amsterdam en Berlijn naar Tsjechië te rijden.

Elkaar versterken

Chris Engelsman, oprichter en directeur van European Sleeper, is tevreden met de samenwerking: “De samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip markeert een belangrijke stap voorwaarts voor beide partners. Met gedeelde waarden en een sterke focus op de reiservaring, zetten we ons gezamenlijk in voor het ontwikkelen van het nachttreinaanbod in Europa. Aangezien onze bestemmingen inmiddels heel mooi samenvallen, zien we er meer in om elkaar te versterken, dan elkaar te beconcurreren. De pakketreizen van GreenCityTrip vormen een perfecte aanvulling op ons eigen aanbod en bedienen een marktsegment waar we met European Sleeper nog niet sterk staan.”

De samenwerking betekent concreet dat vanaf 27 februari 2024 via de website van GreenCityTrip geheel pakketreizen vanuit België en Nederland met de nachttrein van European Sleeper naar Berlijn, Dresden en Praag geboekt kunnen worden. Losse tickets voor de nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Dresden-Praag blijven uiteraard verkrijgbaar op de website van European Sleeper en via andere ticketkanalen. Ook Interrailers blijven welkom in de treinen van European Sleeper. Het bedrijf zegt extra slaaprijtuigen en bredere ligrijtuigen in te gaan zetten.

Barcelona

De twee bedrijven willen ook gaan kijken welke andere bestemmingen ze in de toekomst gezamenlijk kunnen aanbieden. De aangekondigde nachttrein naar Barcelona van European Sleeper zou zo’n samenwerking kunnen bevatten. Die verbinding krijgt al steun van de Europese Commissie als een van de tien trajecten die vliegverbindingen kunnen vervangen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
85 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Opa Ties
7 maanden geleden

Kunnen ze niet beter fuseren.

Klein, Roderick
7 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Dat komt vanzelf…

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Volgens mij vrij ingewikkeld, aangezien European Sleeper een coöperatieve onderneming is en het bestuur al allerlei belangrijke beslissingen neemt zonder de.leden correct te raadplegen. Volgens mij kom je alleen tot een fusie door eerst de coöperatie op te heffen. Maar daarvoor is geen geld.

treingraag
7 maanden geleden

Neem dan ook Venetië erbij en dagtreinen zijn voor Govolta

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

ga zijken ofzo man

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

u weet niets beters bij te dragen?

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Venezia zit al overvol met toeristen. Ik denk niet dat het verstandig is om nog meer reizen richting Venezia aan te bieden.

Diederik
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het worden er niet meer, er wordt alleen omschreven dat ze dat al doen
Lees zelf maar

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Venetië zou wel leuk zijn maar het schijnt niet zo maar te kunnen lukken. Eerder Sylt en Strahlsund/Rugen, vanuit Duitsland 🙂
Venetië is overlopen, net als Amsterdam. Hoewel Amsterdam nog vreselijker is omdat je daar nog veel meer chaos en aso-dom treft. En fietsers of fatbikes. Die zijn er in Venetië niet zoveel.
Wellicht dat Milaan makkelijker te arrangeren is.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

De keren dat GreenCityTrip een bestemming in Italië op het programma had staan, werd er bij de grens gestopt en werden reizigers op het Italiaanse deel per bus vervoerd. Ik denk niet dat bestemmingen in Italië snel opnieuw op het programma komen.

Het is overigens best wel vreemd dat GreenCityTrip bij het staken van haar nachttreinen als reden gaf dat het materieel niet de kwaliteit heeft die de reiziger verwacht. Nu wordt datzelfde materieel deels doorgeschoven naar de European Sleeper en gaat GreenCityTrip die reizen met hetzelfde materieel gewoon opnieuw aanbieden.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Er is duidelijk behoefte aan betere spullen. Dat duurt echter een eeuwigheid en de financiering en km-prijs zal ook een probleem zijn. In de tussentijd doet men het er maar mee.

treingraag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Van Brenner (wat op de schop gaat, komt treintunnel dus neem het waar nog) prima IC boemel Interregio naar Verona gehad. Innsbruck- Brenner een sprinter als je niet in overvolle EC vanuit Munchen wilt zitten op raamplaats zonder raam, had net die ene. En oploskoffie bij catering voor volle prijs want machine was kaduuk. Jaja, snoezig was ze wel.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Waar gaat dit over?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Reis ook zo het liefst,Treingraag.
Respect!

Marc
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Niet helemaal waar, ik ben zelf in 2021 naar Milaan met ze geweest, en we werden ‘gewoon’ netjes op Garibaldi afgezet en er weer opgehaald. Maar dat het niet altijd even soepel is gelopen als bij mij, dat klopt wel.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Marc

Ik had inderdaad een klein voorbehoud moeten maken, aangezien dit inderdaad niet in alle gevallen zo was.

Harald den Guitige Donder
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat is dan erg bijzonder, want hier is die trein te zien in Venetië: https://www.youtube.com/watch?v=HXj2Qor-4vI

Zoals altijd is Annemiek vooral goed in het delen van nep nieuws en allerlei onzinnige en negatieve commentaren. Aard van het beestje.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Een lekker lange trein. En dan is het perron op zijn minst net zo lang 🙂

Annemiek
7 maanden geleden

Zoals je had kunnen lezen had ik vier uur voor je aanvallende commentaar al een voorbehoud gemaakt.

klaasjozef
7 maanden geleden

zoals iedereen kon lezen moest onze annemiek haar eigen bijdrage corrigeren

Annemiek
7 maanden geleden

Ik zal nog even specificeren op basis waarvan ik mijn reactie schreef. Zeker sinds april 2023 (ik kan het niet verder terugzien) heeft GreenCityTrip (uitgezonderd de ritten voor TUI naar Oostenrijk) alleen maar naar Dresden/Praag gereden. Eerder waren vouchers verkocht via Kruidvat, waarbij mensen opties voor bijvoorbeeld Boedapest, Wenen en Stockholm werden beloofd. Bij het boeken kregen mensen echter alleen de opties Dresden en Praag. Tussen februari en mei 2022 zijn er reizen naar Venetië en Verona vertrokken. Op de ruime meerderheid van de reizen in die periode zijn vanaf Steinach am Brenner bussen ingezet voor het Italiaanse deel van de reis. Behoudens de reeds geplande reizen naar Italië zijn er daarna geen boekingen meer mogelijk geweest voor reizen naar Italië met GreenCityTrip. Het bedrijf zelf heeft bovendien aangegeven zich te richten op reizen naar Praag, omdat het voor ritten richting het zuiden tegen te hoge kosten zou aanlopen. Op basis daarvan verwacht ik dat er niet gauw aan particuliere nachttrein naar Venetië op het programma komt. Dat lijkt me een heel realistische conclusie.

Anoniem
7 maanden geleden

Goede ontwikkeling.
Ik reis vandaag later op de dag naar Bruszel.
En plan bezoeken aan Berlin, Praha.

treingraag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Tuurlijk.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Waar ligt Bruszel?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Brussel, brussels, bruxelles, bruszel ligt in Belgie, is er hoofdstad van gelijk die van de EU.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De aardrijkskundige naam in het Nederlands is gewoon Brussel.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Duidelijk dat site-owner eens wat aan het modereren moet gaan doen.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vooral de anoniemen kakelen er ongeremd en naar alle kanten op los. Het wordt zo langzamerhand een anoniem kippenhok.

Salvador Brachel
7 maanden geleden

Een goede zet, om op dit punt te gaan samenwerken. Op die manier kunnen allebei zich richten op hun eigen expertise en ook gebruik maken van elkaars.

Arjen
7 maanden geleden

Richting Roemenië zou ook een mooie reis zijn .

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arjen

Ga i, in april of mei doen.
Anders later in het jaar

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arjen

Je zit nog altijd met verplichte grenscontroles tussen Hongarije en Roemenië die in totaal een uur duren, doordat Oostenrijk nog steeds dwarsligt in het toelaten van Roemenië tot de Schengenzone.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Leuk, dat geeft het karakter aan een internationale reis.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Vanaf 31 maart 2024 verdwijnen de controles aan de grens met Roemenië.

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Fout, alleen voor de luchtvaart en scheepvaart vervallen de grenscontroles. Grenscontroles vinden na 31 maart nog steeds plaats op de grenzen tussen Hongarije en Roemenië, tussen Roemenië en Bulgarije en tussen Bulgarije en Griekenland. Alleen je kunt over vier weken zonder grenscontrole van Amsterdam naar Boekarest of Sofia vliegen.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arjen

Staan er miljoenen te trappelen op een trein van Nederland naar Roemenië?

Anoniem
7 maanden geleden

Heb zojuist in Brussel gelobbyet voor EU breed klimaatticket.
Er was gehoor voor.

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Leuk, maar het OV moet een klimaatticket ook aan kunnen en daar ligt vaak het probleem. Een klimaatticket helpt weinig als de treinen en bussen altijd overvol zijn of het OV crappy/onbetrouwbaar is. Mij lijkt het beste dat ieder land zelf kijkt wel concept van klima-voordeel het meest geschikte is. Dit kan ook een goedkope kortingskaart voor 40% korting op het OV zijn of goedkope abonnementen voor huis school of werk of een combinatie van beide vormen. Ik blijf erbij dat een gezonde stelsel van OV bedrijven de basis moet vormen van zulke tickets en als een OV bedrijf niet gezond is moet de staat de vrije hand hebben om dit te fiksen en niet verplicht alles moeten aanbesteden. Voor Nederland denk ik dat een stelsel van (inter)provinciale vervoersbedrijven de beste optie is, zoals RRReis voor de 3 oostelijke provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, maar dan zelf een aantal bedrijven opzetten ipv verplicht met een Arriva, Keolis, EBS, Transdev, Qbuzz etc. moeten in zee gaan. Ik denk niet dat een gecentraliseerd Europees systeem dat volledig voorbij gaat aan de situatie in ieder land niet goed is.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Eerst de treinen en bussen allen een bezettingsgraad laten hebben.
Ik reis en zie ook in nederland zoveel OV met een lage bezettingsgraad.
Als een lijn overvol is extra capaciteit inzetten, baardstaart.
Uitgaan van de realiteit graag.

joost
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

wartaal

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De realiteit van klimaattickets is dat drukke en aantrekkelijke lijnen nog drukker worden en de bussen naar het platteland – waar je als reiziger vaak alleen in zit (ik den deze lijnen ook) – zullen echt niet veel voller worden. Het probleem bij een klimaatticket zit hem vooral bij het spoor en die heeft nu te weinig capasiteit om een nieuwe vloed reizigers te vervoeren. Verder zijn de perspectieven rond het personeelskrapte ook iets wat in de toekomst het OV negatief gaan beinvloeden en hier wordt ook onvoldoende rekening mee gehouden. Verder wil ik graag er op wijzen wat voor sloten geld er nodig is om de OV prijzen te bevriezen, vandaar ik zelf tot de cynische conclusie ben gekomen dat de auto de vervoersstrijd definitief gewonnen heeft en ook ik zie het graag anders. Namelijk een aantrekkelijk, betrouwbaar, toegankelijk en betaalbaar OV dat voor veel mensen de reden is om hun auto de deur uit te doen. Maar dit zie ik gezien heel de situatie niet gebeuren.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Belangrijk is frequentie, kwaliteit, comfort, stiptheid en dienstverlening. Pas dan kun je denken aan cadeautjes,

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat is vreemd. 29 februari was een plenaire vergaderdag voor het Europees parlement… in Straatsburg. Heb je wel bij de juiste mensen gelobbyd?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het zaadje is geplant annemiek.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dus je bent naar Brussel gegaan om te lobbyen, terwijl iedereen in Straatsburg zat? Je timing is in elk geval ridicuul te noemen.

Maar heel veel succes met je lobbytraject. Ik kan me er nauwelijks een voorstelling bij maken hoeveel tijd je erin moet investeren om een punt uberhaupt op de agenda te krijgen. Hoeveel afspraken heb je ervoor ingepland de komende jaren? En wat heb jij te bieden? Dat voor niks de zon op gaat, geldt natuurlijk vooral in Brussel. Maar goed, dat hoef ik jou als lobbyist natuurlijk niet uit te leggen.

En hoe luidt dan ongeveer je onderbouwing? Is het van hetzelfde niveau als waar je hier steeds mee komt? En met welk doel moeten mensen Europabreed goedkoop kunnen reizen? Dat mensen die geen zinvolle dagbesteding hebben eindeloos in de trein kunnen gaan zitten? Of is er een breder belang dat je poogt te dienen?

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anneniem heeft het woord gericht tot Manneken Pis.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Beviel je dag bij de NS?
Wordt je verder uitgenodigd om je inzichten te ventileren c.q. te implenteren?
Of prefereer je Arriva?
Ik neem liever de Internationale trein.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat is dit voor gebrabbel?

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anoniem kom je in Brussel nergens binnen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik ben zowel op straat als in cafes, cultuurcentra, kerken, stations een graag geziene gast.
IK hou van reizen, mensen ontmoeten, vooruitgang.

Frits
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je fantasie is rijker dan de werkelijkheid.

Frank
7 maanden geleden

Hopenlijk gaan ze met echte rijtuigen rijden ipv de huidige ouwe meuk welke niet spoorwaardig zijn

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Vreemd, watn ze zijn toch toegelaten.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Alsof alle nieuwe treinen spoorwaardig zijn?

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

af fabriek is dat nog zelden het geval. De klant moet de proefritten doen de certificering regelen/lo krijgen.

Jeroen
7 maanden geleden

Eindelijk is de samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip een feit. Beide maatschappijen zijn tot nu toe vooral goed geweest om mooie praatjes en plaatjes te presenteren. Hun service daarentegen is belabberd. Hou mijn hart vast wat deze samenwerking de reiziger echt gaat opleveren, maar ik vrees vooral luchtkastelen en geklaag dat ze geen fatsoenlijk materieel kunnen krijgen.

Paul Verplancke,spoorwegfan.
7 maanden geleden

Als belgische spoorwegman ga ik de nachttrein vanuit Brussel-Zuid naar Praag even uittesten op woensdag 22 mei ’24 en er een reisverhaal aan koppelen.
Positieve en ook negatieve punten zullen beschreven worden.
Geboekt in een ligplaats (4pers.)
Tot in de nachttrein en Praag,de stad die nooit verveeld.

Anoniem
7 maanden geleden

geweldig.
daarom heet dit treinreiziger.
Respect.
Goede reis en groeten aan de stad die ik ook veelvuldig bezoek.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad,Praag zal dan mijn 56ste bezoek worden sinds 1969 en… de Praagse Lente meegemaakt.Dit staat nog steeds op mij netvlies gebrand.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ik heb Praha de afgelopen 7 – 8 jaar voor het eerst bezocht/ontdekt.
Veelal met de trein, 2x met Flixbus.
Met de trein is het gewoon rustig aankomen of je nu over Berlijn – Dresden Praha binnenrijdt of over Nurnberg (ook nog met DB IC Bus) of via Wenen – Bratsilava of vanuit Salzburg.
Iedere keer blijft Praha boeien.
Heb er mijn adresjes.
Bezoek ook er ook altijd een bioscoop is het niet een film dan gewoon een bakkie koffie en de mensen in de bioscoop en de muziek.
Wat Praha zeer bijzonder maakt is het goedkope en goed georganiseerde OV. Beter dan de Nederlandse steden. De aansluitingen zijn perfect.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ik heb Praha de afgelopen 7 – 8 jaar voor het eerst bezocht/ontdekt.
Veelal met de trein, 2x met Flixbus.
Met de trein is het gewoon rustig aankomen of je nu over Berlijn – Dresden Praha binnenrijdt of over Nurnberg (ook nog met DB IC Bus) of via Wenen – Bratislava of vanuit Salzburg.
Iedere keer blijft Praha boeien.
Heb er mijn adresjes.
Bezoek ook er ook altijd een bioscoop is het niet een film dan gewoon een bakkie koffie en de mensen in de bioscoop en de muziek.
Wat Praha zeer bijzonder maakt is het goedkope en goed georganiseerde OV. Beter dan de Nederlandse steden. De aansluitingen zijn perfect.

Bert Sitters
7 maanden geleden

Jammer dat er met uitzondering vanuit Berlijn eigenlijk geen goede dagtreinverbinding is naar Praag. Het spoorwegnet in het noordoosten van Beieren en het zuiden van Thüringen is sterk verouderd met te weinig elektrificatie.
Bijvoorbeeld: Bayreuth heeft een “Hauptbahnhof”, maar alleen maar regionale treinen en zonder elektrificatie.
Een HSL van Frankfurt naar Praag zou het goed doen.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het plaatselijke OV in de agglomeratie Praag is een van de weinige positieve erfenissen uit de tijd van het communisme.
Nadeel van Praag is de gigantische toeloop van het toerisme. Een gewone Tsjech betaalt zich blauw in de Chinese winkels in het oude centrum.
In het ooit zo mondaine kuuroord Karlsbad is nog ruimte zat door het wegvallen van de Russische oligarchen. Koopjesjagers kunnen daar nu voor een prikkie overnachten in een hotel met vier of vijf sterren op de gevel.

G. van der Zwaag
7 maanden geleden

stad die nooit verveelt.

Leer eerst maar eens goed Nederlands spellen…

Anoniem
7 maanden geleden

Op 9 juni a.s. gaat de drielandentrein van start.
Aachen – Heerlen – Maastricht – liege.
Een lang gekoesterde en ervoor gelobbyede wens gaat realiteit worden.
verbindingen met hogesnelheidstreinen ICE (BRUSSEL – Frankfurt) en Eurostar (Aachen – Liege -Brussel-midi – Paris).

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die verbindingen vanuit Maastricht naar Luik en Aken waren er al, maar vanaf 9 juni gekoppeld. Van Maastricht naar Luik rijden dan eindelijk eigentijdse treinen in plaats van de oude zooi.
Andere verbeteringen vormen de Nederlandse incheckpalen in Luik en Wezet(Visé).
Overigens zullen er weinig reizigers zijn die met deze trein in drie landen reizen. Van Aken naar Luik gaan veel snellere treinen.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Verder heeft dit totaal niets van doen met de samenwerking tussen European Sleeper en GreenCityTrip.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De drielandentrein Aken –
Heerlen – Maastricht – Luik gaat de euregionale samenwerking/gedachte een impuls geven.
We hebben er sinds 1992 opgewacht, een kleine 32 jaar.
De trein Aachen – Liege rijdt 1 x per uur en doet er een klein uur over.
Voor lokaal verkeer.
Aken – Heerlen – Maastricht – Luik 1 uur en 20 minuten, rijdt 2 x per uur.
Voor lokaal, regionaal en internationaal verkeer.
De stations Aachen en Liege zijn opstapplaatsen voor ICE en Eurostar.
Eindelijk heeft de Euregio Rijn – Maas een sluitend trein-infrastruktuur voor een regio van 5 miljoen inwoners.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat een anonieme onzin!
Heeft echt totaal niet te maken met het onderwerp samenwerking tussen aanbieders van nachttreinen. Je bent volkomen off topic.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op Station Luik en Aken kan je op de ICE naar Frankfurt en daar opstappen s’nachts 0.52 uur op de nachttrein vanuit Zurich naar Prag aankomst 9.24 uur.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Waarom die omweg met eindeloos overstappen, ook midden in de nacht, als ik met European Sleeper zonder overstappen veel sneller in Praag ben?
Verder zijn anonieme bronnen volkomen onbetrouwbaar. Speel eens open spel: Wie ben jij? Waar ben je bang voor?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

2 bert Sitters.
Tot ziens op een VPRO Tegenlicht meet-up.
Amsterdam en Utrecht.
Ik stap graag over en vooral in de (internationale) treinen.
Noem het het avontuur, verschillende soorten mensen zien reizen, meesten reizen 1 – 2 per jaar.
Ik doe het bijna dagelijks.
Trouwens bert niet iedereen kan een duur ticket kopen/aanschaffen vandaar mijn pleidooi, 1e klasse betalen, 2 klasse klimaatticket 49E, Europabreed of gratis zoals in Luxemburg.
Het kan, het moet (geschieden).

Wilhelm
7 maanden geleden

Zojuist bij VPRO Tegenlicht op 2 aandacht voor de internationale trein en de problemen doordat Europa nog niet één is.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Ga naar de meet-up van Tegenlicht.
Zie ze live: BERT;
ANNEMIEK;
BAARDSTAART;
HANZEBOOG
EN ANONIEM (het origineel).

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat is dit weer voor een kansloos gebrabbel? De volslagen belachelijke wijze waarvoor je kiest je alhier te manifesteren, maakt een meet up volstrekt onmogelijk.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Meet and greet dan.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Gelijk Oostenrijk 300 E per inwoner investeren in infra-struktuur en je hebt/krijgt een goed trein-aanbod, punctueel, up-to-date etc.
Het moet betaalbaar zijn voor iedereen.
Beste klimaatticket, 49 E per maand.
Financiering geen probleem.
CO2subsidies en CO2 accijnsheffinf ( de vervuiler betaalt! Liberaal standpunt).
5,4 milj. E.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het kost geen extra belastingen.
Geld komt van CO2 subsidies en van vervuilers: accijnsheffing.
Dus kostenneutraal.
Waar wacht rechts nederland nog op?!
Ja maar, rechts nederland is niet voor klimaatvriendelijk vervoer.
En helemaal niet voor betaalbaar c.q. gratis klimaatvriendelijk vervoer voor iedereen.
De vrijheid en blijheid is nix voor de gewone nederlander.

Bert Sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Wilhelm

@ Wilhelm
Tegenlicht benadrukte wat veel mensen al lang weten. Europa is niet in staat om een gezamenlijke visie op het internationale spoor te ontwikkelen en dit ook op de rails te zetten.
Bij een goed product kan de trein een alternatief zijn voor veel vliegverkeer en veel autobewegingen.
Vervoer kost geld, dus mag de reiziger daar best voor betalen. De auto en het vliegtuig zijn ook niet gratis.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nogmaals de trein kost 0,18 E per km.
De auto 0,48 E per km.
Auto en vliegtuig krijgen CO2-subsidies.
Maatschappelijke kosten auto en vliegtuig zijn een veelvoud gezien de stikstof-, fijnstof-, bouwstop-, klimaatproblematiek die auto en vliegtuig veroorzaken.
De treinreiziger betaalt dus al met zijn belastingen voor de veroorzakers van al die problematieken.
Stop de CO2-subsidies.
Klimaattickets nu in 2e klasse.
Gelijk Luxemburg, het kan, het moet ter bescherming mens, natuur, klimaat.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Jij vormt, met je volstrekt zinloze reizen, zelf het beste voorbeeld om tegen een klimaatticket of gratis reizen te zijn. Waarom zou een ander jouw dagbesteding moeten financieren?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@ Annemiek.
Ik treinreis omdat ik het wil,kan.
Ik bewijs hiermee dat treinreizen voor iedereen kan.
Wat jij vindt het het klimaatticket en de verviersbedrijven is bekend. Je bent rechtse OV-“specialiste” die als ZZP-ster niet bij de NS binnenkomt.
Jij en alleen jij weet het en je bent gefrustreerd vandaar jou reakties op positievelingen inzake klimaatticket en OV voor iedereen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik heb geen gedwongen dagbesteding/aanwezigheidsplicht op een werkplek, opdat alleen meer geld verdienen/behouden mijn levesdoel/lot is.
Ik treinreis (lees, mijmer, dagdroom praat etc.) NAr een cafe, restaurant museum, stad en in dit geval ben ik o.a. op weg naar de cinema.
Ben ik op straat, hou ik anderen van de straat/ aan het “werk”.
Stop CO2-Subsidies,
Stop een deel in OV gelijk Luxemburg en
Op naar vrijheid en blijheid: 25-urige werkweek voor iedereen!
Werk om te leven, betaald of onbetaald.
40 jaar neo-liberalisme brengt ons aan de afgrond ergo we dreigen er vanaf te storten.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Door voortdurend in de trein te gaan zitten voor je zinloze ritten, bewijs je niets meer dan dat je in de trein kunt gaan zitten als je niets beters te doen hebt. Dat dat kan weet iedereen, maar het gros van de mensen heeft daar helemaal geen zin in. Zelfs niet als het gratis is. Het is niet zo dat je een nobele taak op je hebt genomen door iets te bewijzen. Evenmin lever je een unieke prestatie. Het is gewoon kansloos. Het reisgedrag dat jij zegt te hebben en jouw reisdoelen verdienen absoluut geen grootschalige navolging en vormen absoluut geen uitnodiging om er grootschalig in te investeren. Het is immers een vorm van verbruik in plaats van nuttig gebruik. Er is ook geen enkel causaal verband tussen de wijze waarop jij wenst te reizen en de milieueffecten. Dat is slecht een toevallige bijkomstigheid dat door jou wordt uitvergroot om de nutteloosheid van je handelen te verbloemen.

Anoniem
7 maanden geleden

Vrijheid en blijheid mag niet van rechts.
Zie Nazis, slavendrijvers, kastensysteem.
Van Annemiek mag het ook niet.
En waarom? Zijn zij gefrustreerd, gemankeerd?