fbpx
Elmer van Buuren (links) en Chris Engelsman van European Sleeper. Foto European Sleeper

European Sleeper neemt touroperator GreenCityTrip over

Nachttreinbedrijf European Sleeper neemt touroperator GreenCityTrip over. De twee bedrijven werkten al nauw samen omdat de touroperator momenteel alleen stedenreizen aanbiedt met de nachttreinen van European Sleeper. European Sleeper hoopt door de overname een nieuwe markt aan te boren.

GreenCityTrip biedt sinds 2021 stedenreizen aan met de trein. In het begin liet het bedrijf zelf treinen rijden naar diverse Europese steden. Sinds 2023 gaat het alleen om reizen naar Dresden en Praag. Toen European Sleeper in 2024 de nachttrein naar Berlijn doortrok naar Praag gingen de twee bedrijven een nauwe samenwerking aan.

Breder publiek aanspreken

Met de overname van GreenCityTrip zegt European Sleeper een belangrijke stap te zetten om een breder publiek kennis te laten maken met de nachttrein en reizigers meer gemak en service te bieden. Het nachttreinbedrijf wil de komende jaren verbindingen naar Barcelona en Milaan openen en vindt het belangrijk zelf pakketreizen naar die steden te kunnen aanbieden.

Perfecte aanvulling

“Deze overname levert voor European Sleeper veel synergievoordelen op”, zegt Chris Engelsman van European Sleeper. “De pakketreizen van GreenCityTrip vormen een perfecte aanvulling op ons eigen aanbod van internationale treintickets en bedienen een marktsegment waar we met European Sleeper nog niet sterk staan. Bovendien wordt het na de overname veel makkelijker om het aanbod van pakketreizen uit te breiden, zowel geografisch als naar nieuwe marktsegmenten.” European Sleeper wierp dezelfde argumenten ook al naar voren bij de aankondiging van de nauwe samenwerking vorig jaar.

GreenCityTrip van eigenaren GoVolta

GreenCityTrip was onderdeel van touroperator Flywise, dat opgericht is door Hessel Winkelman en Maarten Bastian die zelf achter spoorbedrijf GoVolta zitten. Flywise blijft als zelfstandige touroperator bestaan, maar richt zich niet meer op nachttreinen. GoVolta wil treinverbindingen overdag starten naar Berlijn, Kopenhagen, Basel en Parijs. Eerder dit jaar ketste de financiering voor rijtuigen af waardoor deze plannen vertraagd zijn.

European Sleeper heeft in twee jaar tijd meer dan 650 nachttreinen gereden en meer dan 200.000 passagiers vervoerd.

(c) Treinreiziger.nl

4.1 8 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
9 dagen geleden

Met de uitstroom van de IC Berlijn en ICR rijtuigen, kunnen Go Volta en European Sleeper hun materieelbestand uitbreiden door deze van NS en DB over te nemen. Tijd voor aanpassing voor hun nieuwe taken en ander interieur kost ook tijd., dus voorbereiden maar op de toekomst. Ik ben wel benieuwd naar de route richting Barcelona of deze via de LGV Interconnexxion gaan of via Lille Flandres, Rouen en zo naar het zuiden.
De treinen naar Milaan kunnen via Maastricht,, Arlon, Metz, Nancy, Straatsburg, Mulhouse, Basel, Luzern (met kopmaken , zolang de doorgaande verbinding hier nog ontbreekt!0 Bellizona, Como naar Milano Centrale. Liege Guillemins en Luxemburg kun je vermijden met kopmaken door via de triages of verbindingssporen te rijden. Via Duitsland zal lastiger zijn, vanwege de drukte in het Roergebied en de oude infrastructuur die langzaam aan wordt opgeknapt.
Dagtreinen via de oude route Amsterdam Brussel Parijs, wordt dus een uitgebreidere variant van de Ouigo Classique die thans drie maal daags van Brussel Zuid, Mons naar en Parijs Noord voert. Ook een verlengde Ouigo Classique tussen Parijs, Brussel en Rotterdam zal mooi zijn. Het treintype is de I11 van de NMBS, van de Belgische Spoorwegen en rijden al als EuroCity tussen Brussel Zuid en Rotterdam vv..

Erno-Berk
9 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Droom lekker verder zou ik zeggen

Daan
8 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

via Lille, rouen en zo verder, de lgv’s zijn ‘s nachts dicht voor onderhoud. Ze gaan alleen in spanje over de hsl daar, vanwege de afwijkende afstand tussen de spoorstaven.

Karin
9 dagen geleden

Komt de Alpen Expres terug?? ‘s Avonds instappen in Amsterdam, de volgende ochtend uitstappen in je skidorp. Een vaste prijs, behalve in de kindervakanties, dan iets duurder. Dat was toch geweldig en groen?!

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Karin
treingraag
9 dagen geleden
Antwoord aan  Karin

Wellicht met European Sleeper naar Innsbruck (Venetie) zoals vorige winter. Neem de nieuwsbrief.

Kaatje
9 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Helaas gaan de nachttreinen naar Oostenrijk via EuropeanSleeper voor het winterseizoen 2025/2026 niet door….ik heb dit bericht op 24 okt van hen ontvangen nadat ik toevallig recentelijk navraag had gedaan naar de mogelijkheden van winterseizoen 25/26. Helaas!

Rogier de Wit
8 dagen geleden
Antwoord aan  Karin

Gelukkig rijdt de OBB nightjet wel naar vele bestemmingen in Oostenrijk!

treingraag
8 dagen geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Geweldig. Rechtop in de zitwagen zonder coupes, als een frikandel in de automaat in de ligwagen of in een potdichte slaapcoupe tegen dik tarief.
ES met Milaan straks dan maar met heerlijke gedateerde rijtuigen hopelijk.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Karin

Ooit ben ik met de ski-express vanaf Den Haag Centraal vertrokken. Zonder Amsterdam te zien. Heen met een aantal bierhijsende jongeren in de coupe. Niet ongezellig. Terug met een grote groep rumoerige hotelschoolfiguren op de gang, minder leuk. Geen reclame voor slaaptreinen. Op andere trajecten speelt dit hopelijk wat minder.

Loek Voorn
6 dagen geleden

Ik ben erg benieuwd naar het rollend materieel dat wordt ingezet.
Hopelijk beter dan de afgebeelde en versleten UIC-X rijtuigen op de foto (waarschijnlijk ex-DB).