Foto: De eerste nachttrein naar Praag in Nispen, bij Roosendaal. Foto: Treinreiziger.nl
Vanaf 5 februari moet de nachttrein Brussel – Venetië gaan rijden. Die zal in Nederland gaan stoppen te Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. De trein gaat twee keer per week rijden, en alleen in februari en maart.
De nieuwe trein richt zich op wintersporters, maar ook op scholen die een paar dagen naar Italië willen. De trein zal omstreeks 17 uur uit Brussel vertrekken. Uit een ruwe schets blijkt dat hij rondom 20 uur uit Rotterdam moet vertrekken en circa 21 uur uit Utrecht. De Duitse markt kan in Keulen rond 23 uur instappen.
De volgende ochtend komt de trein aan in München (7:00 uur), Innsbruck (10:00 uur) en rond het middaguur in Bozen / Bolzano (12:00 uur). Omstreeks 13:00 uur moet de trein in Verona zijn en tegen 14:00 uur op de eindbestemming Venetië. De tijden die European Sleeper schetst zijn alle afgerond op hele uren.
De ticketverkoop van de nieuwe verbinding moet op 1 september van start gaan via europeansleeper.eu. Op de terugreis verwacht de spooronderneming dat de trein rond 15:00 uur gaat vertrekken uit Venetië. Op een deel van de route zal European Sleeper gaan concurreren met de Nightjet Amsterdam – Innsbruck. Die bestaat echter slechts uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen en is daardoor snel vol.
European Sleeper laat nu drie keer per week een nachttrein naar Praag rijden. Of de nachttrein Brussel – Praag in het laagseizoen ook drie keer per week blijft rijden is nog niet duidelijk. European Sleeper wil op termijn ook een slaaptrein naar Barcelona laten rijden, maar daar heeft het bedrijf te maken met allerlei organisatorische uitdagingen, waardoor een trein naar Spanje er voorlopig niet in zit.
De nieuwe treindienst zal in samenwerking zijn met Green City Trip, dat nauw samenwerkt met TUI. Tot afgelopen winter liet Green City Trip zelf nachttreinen rijden, maar daar is het bedrijf nu mee gestopt. Green City Trip wil vanaf volgend jaar dagtreinen laten rijden naar Kopenhagen, Basel en Berlijn. Voor nachttreinen werkt men nu samen met European Sleeper.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:08
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…
De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…
Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…