Treinreizigers zullen de komende maanden met meer vertragingen rekening moeten houden. NS-topman Wouter Koolmees spreekt over een ’pittig najaar’ en voorspelde dinsdag op een persconferentie dat het niet gaat lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden.
Koolmees en topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail wijzen als reden voor de vertragingen vooral naar de problemen op de HSL waar treinen door instabiele delen van het spoor soms niet harder dan 60 kilometer per uur kunnen rijden, in plaats van de 160 kilometer per uur waarmee de dienstregeling is ontworpen. De lijn is zelfs ontworpen voor 300 kilometer per uur, maar binnenlandse treinen rijden nooit deze snelheid.
NS en ProRail stellen dat vertragingen op de hogesnelheidslijn in de hele dienstregeling doorwerken. Een snelle oplossing is niet in zicht, pas in 2026 hoopt men de problemen te kunnen oplossen.
Ook vorig jaar constateerde de NS te veel vertragingen in het najaar en ook toen waren de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) de boosdoener, in combinatie met werkzaamheden. Dit jaar zijn er nieuwe snelheidsbeperkingen aan toegevoegd. Waar mogelijk is de dienstregeling aangepast.
Naast de problemen op de HSL is er net als in 2023 nog steeds een tekort aan beschikbare treinen. Zo zijn er minder nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen beschikbaar dan gehoopt. De levering loopt achter op schema, en door kinderziektes zijn bovendien niet alle geleverde treinen inzetbaar. Sprinters worden nu soms ingezet als intercity.
En dan zijn er dit najaar ook opnieuw nog veel werkzaamheden gepland die voor veel hinder kunnen zorgen, zo verwachten NS en ProRail. “Het aantal werkzaamheden dat we in 2025 gaan uitvoeren is 30 procent hoger dan in 2022’’, voorspelt Voppen. “We werken met man en macht om onze doelen te halen, maar het gaat heel lastig worden.’’ De komende maanden leiden verschillende grote werkzaamheden tot buitendienststellingen. Het gaat daarbij om Utrecht Centraal, Schiphol Airport en Rotterdam Centraal.
Zowel ProRail als de NS zeggen nog tegen persoonstekorten aan te lopen en ook dat leidt indirect tot vertraging op het spoor. Voppen: “Er zijn zo weinig elektromonteurs, we hebben ze overal geprobeerd vandaan te halen.’’
Vorig jaar bij de presentatie van de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2024 meldde de NS dat door werving veel nieuw personeel was aangenomen waardoor er meer zou kunnen dit jaar. De werving van rijdend personeel loopt weliswaar voorspoedig, maar bij het technisch personeel zijn er nog veel vacatures. Koolmees zei dinsdag dat de NS verdere personeelstekorten wil tegengaan door niet alleen meer machinisten en conducteurs op te leiden, maar ook meer monteurs. “We zijn volop aan het werven, de instroom is daardoor hoog en de opleidingen zitten vol’’, zegt Koolmees.
Vorige maand al presenteerden NS en ProRail een gezamenlijk verbeterplan voor de problemen op het spoor voor de jaren 2024-2025. Daarin werd al een voorschot genomen op de vertragingswaarschuwing van gisteren. In dit plan valt te lezen dat het een grote uitdaging wordt om in de tweede helft van dit jaar de bodemwaarden voor reizigerspunctualiteit en zitplaatskans te halen.
Volgens het verbeterplan zullen NS en ProRail ’meer specifieke aandacht hebben voor eerdere en betere informatievoorziening naar de reiziger’. Van verbeteringen gaan reizigers als het goed is dan pas in 2025 iets merken.
Voor reizigersorganisatie Rover komt de vertragingswaarschuwing ’niet echt als een grote verrassing’. Rover blijft daarom oproepen de extra toeslag voor de HSL af te schaffen. “Extra dure kaartjes op een extra onbetrouwbaar traject, dat kun je mensen toch niet verkopen?’’, zegt Rover.
Omdat de reistijd via de HSL nog steeds korter is dan via het normale spoor, houdt de NS vast aan de toeslag.
Ook hoopt Rover dat de voorspelde prijsstijging van treinkaartjes en abonnementen nog eens goed bekeken wordt. “Juist nu van de reiziger extra geduld wordt gevraagd, is dit geen fraai moment om met flinke prijsstijgingen te komen.’’ Rover laat weten benieuwd te zijn naar de resultaten van het verbeterplan.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 20 augustus 2024 22:45
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…