Nachttrein naar Praag: alle details op een rij
04 apr 2024 12:13
Heb je ooit gedroomd van een reis naar Praag, maar zag je op tegen de lange treinreis of lange autorit? Dan is er nu een oplossing: de nachttrein naar Praag van European Sleeper. Deze nachttrein rijdt drie maal per week. Vanuit Nederland kun je instappen in onder andere Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Amersfoort en Deventer.
Bijzonder is dat dit geen initiatief is van de Nederlandse, Duitse of Tsjechische spoorwegen, maar een particulier ondernming. European Sleeper is een coöperatie van en voor treinreizigers. De nachttrein naar Praag rijdt sinds maart 2024. Je kunt behalve in Nederland ook in België opstappen want de trein begint in Brussel Zuid, en rijdt vervolgens via Antwerpen naar Nederland. In de nachttrein zijn verschillende typen rijtuigen. Tickets zijn te koop via European Sleeper.
Treinrondreis biedt pakketreizen aan met de nachttrein. De heenreis is per nachttrein. In Praag verblijf je dan in het goed gewaardeerde Grandium Hotel. De terugreis gaat vervolgens per dagtrein, met overstap in Berlijn. Zie: Stedentrip Praag per Nachttrein.
Slaapplaatsen (slaaprijtuig)
Voor wie comfort en privacy hoog in het vaandel draagt, zijn de slaapplaatsen de ideale keuze. In elke coupé kunnen drie bedden gecreëerd worden. De coupés worden daarom aangeboden als single, double of triple. De coupé, die van binnen af te sluiten is, beschikt over een wastafel, terwijl de toiletten zich elders bevinden.
Overdag is de coupé uitgerust met zitplaatsen en een tafeltje, ‘s nachts wacht een comfortabel opgemaakt bed met fijn matras, dekbed, hoofdkussen en lakens. Reizigers in deze coupés kunnen beschikken over een handdoek en toiletartikelen, een oplaadpunt voor apparaten en een klein ontbijt. Een coupé kun je ook gedeeld boeken, dan zijn er women-only plaatsen beschikbaar. Extra drankjes en snacks zijn tegen betaling beschikbaar.
Slaapcoupé in de nachtopstelling
Slaapcoupé in de dagopstelling
Ligplaatsen (ligrijtuig)
Als een middenweg tussen comfort en budget heeft de slaaptrein naar Praag ook ligplaatsen. Overdag dienen deze coupés als zitplaatsen en ‘s nachts als ligplaatsen. De standaardoptie biedt plek aan zes personen. Deze coupés zijn vrij ruim, maar ook vrij oud. Ze hebben geen airco. Alle reizigers krijgen een deken, laken en hoofdkussen en er is een stopcontact. De ligplekken in het ligrijtuig zijn vrij hard. De coupé kan zowel privé als gedeeld geboekt worden.
Een losse ligplek op de route Rotterdam – Praag of Amsterdam – Praag is te boeken vanaf 69 euro. Een privé coupé is al te boeken vanaf 229 euro.
De nachttrein naar Praag heeft ook zogenoemde comfort coupés in het ligrijtuig. Deze rijtuigen hebben wel airco en bieden plek aan maximaal vijf personen, en ook hier zijn de ligplekken vrij hard. De onderste twee ligplekken zijn vrij smal, circa 60 centimeter breed. Ook deze coupés kunnen privé geboekt worden en bieden een women-only optie. Ook hier is voor iedereen een deken, laken en hoofdkussen inbegrepen. Was- en toiletruimtes zijn op de gang. Mineraalwater is inbegrepen en ontbijt is beschikbaar tegen een extra vergoeding. Een privé comfort standaard is op de route Amsterdam – Praag beschikbaar vanaf 279 euro. Een gedeelde ligplek is beschikbaar vanaf 89 euro, via European Sleeper.
Goed om te weten, maar dat geldt eigenlijk ook voor het slaaprijtuig (en ook voor andere nachttreinen): de kussens in de nachttrein zijn vrij klein en bieden veel minder comfort dan een kussen thuis of in een hotel.
Zitplaatsen (zitrijtuig)
Voor de budgetbewuste reiziger zijn er de zitplaatsen. Elke coupé heeft zes zitplaatsen en kan ook privé geboekt worden. Een zitplaatsreservering is inbegrepen en toiletten zijn beschikbaar op de gang, ook hier is het ontbijt niet inbegrepen. Een plek in het zitrijtuig is beschikbaar vanaf 39 euro per persoon. Een privé coupé is te boeken vanaf 129 euro.
Het ontbijt is voor 14 euro per persoon bij te boeken, en bestaat uit een pakje sap, kopje warme drank, een houdbare croissant en een kopje yoghurt. De doos op de foto is al leeggehaald, flesje water is inbegrepen, maar staat los van het ontbijt.
Tarieven nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag
Bij de European Sleeper hangen de tarieven voor een reis af van verschillende factoren. Ten eerste speelt de route een rol; instappen in België kan bijvoorbeeld leiden tot een iets hogere prijs, terwijl een reis die eindigt in Berlijn in plaats van Praag mogelijk minder kost.
De dynamiek van vraag en aanbod heeft ook een significante invloed op de prijs. Op dagen waarop een hogere vraag wordt verwacht, zoals vrijdagen, kunnen de tarieven stijgen. Doordeweeks, zoals dinsdagen en woensdagen, kun je makkelijker goedkope tickets vinden. Tijdens de vakanties betaal je vaak al snel meer.
Daarnaast zijn er de tariefvoorwaarden die impact hebben op de prijs van het treinkaartje naar Praag. Niet-annuleerbare tickets zijn meestal het voordeligst. Wil je echter meer zekerheid en de optie hebben om je ticket te kunnen annuleren, dan is dat ook mogelijk tegen een hogere prijs. Natuurlijk speelt ook mee welk rijtuigtype je kiest. Een plekje in het zitrijtuig naar Praag is een stuk goedkoper dan in het slaaprijtuig. Treintickets kun je kopen via de website van European Sleeper, of boek je pakketreis voor een stedentrip Praag via Treinrondreis.
Dienstregeling nachttrein Brussel – Praag
Let op, vanwege werkzaamheden wordt de dienstregeling regelmatig aangepast. De getoonde dienstregeling is een indicatie. De nachttrein naar Praag rijdt maandag, woensdag en vrijdag. Voor de terugreis kun je instappen op dinsdag, donderdag en zondag.
Heenreis (ma, wo, vr) | Terugreis (di, do, zo) | ||
Station | Vertrek | Station | Vertrek |
Brussel Zuid | 19:22 | Praag hl. N. | 18:04 |
Antwerpen Centraal | 20:01 | Praha Holešovice | 18:14 |
Roosendaal | 20:44 | Ústí nad Labem hl.n. | 19:21 |
Rotterdam Centraal | 21:22 | Děčín hl.n. | 19:39 |
Den Haag HS | 21:42 | Bad Schandau | 19:59 |
Schiphol Airport | 22:11 | Dresden Hauptbahnhof | 20:30 |
Amsterdam Centraal | 22:34 | Dresden Neustadt | 20:37 |
Amersfoort Centraal | 23:12 | Berlin Ostbahnhof | 22:45 |
Deventer | 23:52 | Berlin Hauptbahnhof | 22:56 |
Bad Bentheim | 1:10 | Bad Bentheim | 4:00 |
Berlin Hauptbahnhof | 6:18 | Deventer | 5:09 |
Berlin Ostbahnhof | 6:27 | Amersfoort Centraal | 5:46 |
Dresden Neustadt | 8:20 | Amsterdam Centraal | 6:26 |
Dresden Hauptbahnhof | 8:29 | Schiphol Airport | – |
Bad Schandau | 8:56 | Den Haag HS | – |
Děčín hl.n. | 9:18 | Rotterdam Centraal | 7:27 |
Ústí nad Labem hl.n. | 9:37 | Roosendaal | 8:12 |
Praha Holešovice | 10:45 | Antwerpen Centraal | 8:43 |
Praag hl. N. | 10:56 | Brussel Zuid | 9:27 |
Geniet van het Uitzicht: langs de Elbe
Meestal kun je bij een nachttrein niet genieten van het uitzicht. Dat is anders bij de nachttrein naar Praag want het mooiste deel van de route (Dresden – Praag) leg je in de ochtend of avond af. De trein rijdt hier langs de Elbe, en dat levert een prachtig uitzicht op.
Hm, een gedeelde ligplek….op een smal bed…..dat wordt wat!
Groetjes, een treinfan
Dat moet uiteraard gedeelde coupe zijn
Hoe stel ik me voor een coupé met vijf personen? Ik ken wel coupés met vier personen.
Ook European Sleeper blijkt de Interrail-reiziger met behoefte aan rust en privacy liever kwijt dan rijk te zijn. Voor de reizen vanaf 1 september (juist dat het net weer rustiger begint te worden!), kun je geen single en Double meer kopen en word je gedwongen de coupé met vreemden te delen. Blift nog over de veel duurdere niet-annuleerbare tickets vanaf € 269, waarmee niet tegen het vliegtuig op te concurreren valt. Dat valt totaal niet te rijmen met in een maatschappij waar alles steeds hectischer wordt en waar de behoefte tot rust en privacy steeds groter wordt. Ook bij European Sleeper is rust en privacy een handelskenmerk geworden en dat is een hele kwalijke zaak!