Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op het hoofdspoornet onderhands heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de onderhandse gunning van de concessie voor het hoofdspoornet in strijd is met de Europese regels.

De Europese regels schrijven voor dat meerdere vervoersbedrijven zich moeten kunnen melden voor een spoorconcessie. Nederland heeft voor de periode 2025 tot 2033 het personenvervoer echter direct gegund aan de NS, in plaats van deze verplichte openbare aanbesteding.

Bezwaar van andere vervoerders

Andere vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz hadden daarover hun beklag gedaan in Brussel. Zij hebben ook in Nederland een rechtszaak aangespannen bij het College van beroep op het bedrijfsleven. Die zaak loopt nog.

In 2023 gegund

Nederland gunde de concessie voor het spoor in december 2023 aan NS. In diezelfde maand ging de Europese wijziging in die directe toewijzing verbiedt. De stap naar de rechter is de volgende in de zogeheten inbreukprocedure. Eerder moest Nederland de overeenkomst aanpassen om de bezwaren van de Commissie weg te nemen. Dat vindt de EC nu niet voldoende.

Het Europese Hof kan besluiten Nederland een boete te geven.

Staatssecretaris vindt rechtszaak ‘jammer’

Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van openbaar vervoer laat in een reactie weten het ‘jammer’ te vinden dat de Europese Commissie deze stap heeft gezet. Volgens hem was het onderhands gunnen van de concessie aan de NS in het belang van de reiziger. “Wij staan nog steeds achter ons verhaal”, laat hij via een woordvoerder weten. De staatssecretaris hoopt dat het Europese Hof ‘duidelijkheid zal kunnen verschaffen in deze inbreukzaak’.

Vervoerders: logische stap

Voor de vervoerders, die naar de Europese Commissie waren gestapt, komt de stap naar de rechter niet als verrassing. “Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht”, reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

De NS, die ‘gezien de ophef’ een gang naar de rechter ook verwachtte, is teleurgesteld. Het spoorbedrijf zegt de Nederlandse overheid te ‘steunen in de opvatting dat alles volgens de regels is gegaan’.

(c) Treinreiziger.nl /ANP

This post was last modified on 18 juli 2025 10:23

Share
Tags: Concessie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug