fbpx

Europese spoorcorridors versterken concurrentiepositie van Nederland

21 dec 2012 12:28

Donderdag hebben de ministers van België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland in Brussel hun handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijk beheer van spoorcapaciteit, op de corridors Rotterdam-Genua en Rotterdam-Basel. Volgens KNV – werkgeversvereniging spoorgoederenvervoerders – wordt daarmee de concurrentiepositie van Nederland versterkt.

De planning van treinpaden op de bestaande spoornetwerken vergt veel coördinatie en rekenwerk, zowel binnen landsgrenzen als op Europese corridors. Door de nauwere samenwerking kunnen vertragingen bij de landsgrenzen worden voorkomen. Treinen zullen daardoor sneller hun bestemming bereiken. Dit versterkt de concurrentiepositie van het vervoer per spoor en van de Nederlandse havens, zo stelt KNV. 

Eén infrastructuurmanager
Met de komst van een One Stop Shop hoeven de spoorgoederenvervoerders nog maar bij één infrastructuurmanager hun planning voor enkele internationale routes aan te leveren. De infrastructuurbeheerders gaan op deze routes gebruik maken van vooraf ingeplande treinpaden met voldoende capaciteit. Ook kan onderhoudswerk nu beter grensoverschrijdend worden gepland.

KNV blij met klantgerichte werkwijze

KNV neemt deel aan het overleg van de Nederlandse vervoerders, die op de corridors treinen exploiteren. Ruim 85% van het spoorgoederenvervoer in Nederland is internationaal vervoer. KNV pleit al jaren voor meer samenwerking tussen Europese beheerders van spoorinfrastructuur en een klantgerichte werkwijze. KNV is blij dat het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu het belang van deze samenwerking erkent, en het voortouw neemt teneinde het gebruik van de spoorcorridors van en naar Nederland te verbeteren. Overigens dient daarbij genoemd te worden dat het ministerie zich ook inspant voor de derde corridor: Rotterdam-Warsaw.