Eurostar Amsterdam – Londen verdwijnt vermoedelijk niet voor elf maanden (maar korter)

De Eurostar van Amsterdam naar Londen zal mogelijk korter uit de running zijn dan de eerder aangekondigde zeven tot elf maanden. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) bevestigt vrijdag uitspraken hierover door topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar in een interview met het AD.

Oplossing in zicht

Door een verbouwing op het treinstation Amsterdam Centraal werd eerder duidelijk dat de Eurostar vanaf het voorjaar van 2024 dreigt te verdwijnen uit Nederland. Blijven rijden tijdens de renovatie is volgens ProRail onveilig. Bovendien is er geen ruimte voor paspoort- en bagagechecks.

“Samen met ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat hebben we een Zwitsers bureau deze zomer de opdracht gegeven naar oplossingen te kijken. Zij zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar-terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. Daar werkt ProRail nu aan”, zegt Cazenave. Ze vervolgt: “Er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar-terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen.”

Brandbrief

Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat weten dat het onderzoek begin november naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Naar verwachting zal de Eurostar niet de volledige periode kunnen blijven rijden van en naar Amsterdam. “Het wordt wel echt lastig om de hele periode door te rijden, omdat er grote werkzaamheden zijn op Amsterdam Centraal. Maar we proberen met elkaar naar oplossingen te zoeken om de tijd dat ie niet rijdt zo kort mogelijk te maken” vertelt Heijnen aan het Algemeen Dagblad.

Het vooruitzicht dat de Eurostar elf maanden niet zou rijden leidde tot veel commotie, onder meer bij reizigersvereniging Rover en in de Tweede Kamer. In een brandbrief uitte Rover de zorg dat “reizigers voor hun plannen naar het vliegtuig zullen uitwijken”, wat niet in lijn zou zijn met “klimaatmaatregelen van het Rijk”, aldus de belangenorganisatie.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 oktober 2023 14:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug