Nieuws

Eurostar krijgt douanefaciliteiten in Nederland

Op station Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zullen douanefaciliteiten komen voor de Eurostar. Daardoor is het definitief zeker dat reizigers uit betreffende steden niet in Brussel de trein hoeven te verlaten om in te moeten checken. Dat meldt OV-Magazine op basis van artist impressions die ingenieursbureau Nelissen heeft gemaakt.

Het is de bedoeling dat de Eurostar Amsterdam – Londen in december gaat rijden. Vanwege veiligheidseisen moeten reizigers naar het Verenigd Koninkrijk inchecken om met de trein mee te kunnen. Aanvankelijk was het plan dat Nederlandse reizigers de trein in Brussel de rechtstreekse trein zouden gaan verlaten om alsnog in te gaan checken. Later gaf Eurostar al aan dat er werd gezocht naar een betere oplossing, maar werd nog niet duidelijk op welke manier.

De douane- en incheckfaciliteiten komen in Amsterdam op spoor 15b en in Rotterdam op spoor 4. In Amsterdam zal het gaan om een tijdelijk gebouw voor een periode van maximaal 10 jaar, dit in verband met de voorgenomen wijziging van de sporen en perrons.  Op Schiphol gaat de trein ook stoppen, maar daar komen geen douanefaciliteiten. Die reizigers moeten wel alsnog in Brussel de trein verlaten.

In Amsterdam worden de meeste instappers verwacht. Het gebouw in Amsterdam wordt ruim 600 vierkante meter (10,5 bij 60 meter) groot; dat in Rotterdam ongeveer 400 vierkante meter. In de gebouwen kunnen reizigers straks vanaf 75 minuten voor vertrek inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. Reizigers wachten vervolgens in het gebouw, omdat het perron tot 30 minuten voor vertrek nog gebruikt kan worden door NS-treinen.

Nadat de laatste NS-trein is vertrokken wordt de normale toegang tot het perron gesloten met hekken. De incheckbalie sluit 12,5 minuut voor vertrek, zo staat in het veiligheidsplan opgesteld door Arcadis. Zo’n 8 minuten voor vertrek mogen de Eurostar-reizigers de speciale wachtruimte verlaten en het perron op gaan. Het is volgens het veiligheidsplan dan de bedoeling dat de trein 6 minuten voor vertrek aankomt.

De Eurostar bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen. Om alles goed te laten verlopen worden de eerste acht rijtuigen afgesloten van de laatste acht. In Amsterdam en Rotterdam stappen reizigers alleen in de laatste acht rijtuigen in. De voorste acht rijtuigen zijn bedoeld voor reizigers die in Schiphol instappen, en dus in Brussel weer de trein moeten verlaten. Ook andere reizigers die instappen, zullen in dat gedeelte komen.

This post was last modified on 23 mei 2017 16:39

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug