Home

Eurostar Londen – Amsterdam start 4 april. Tickets vanaf € 40

Vanaf 4 april kunnen treinreizigers rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. Dat heeft Eurostar vandaag bekend gemaakt. De trein gaat twee keer per dag rijden. Treinkaartjes voor de nieuwe verbinding zullen beschikbaar zijn vanaf 40 euro. Van Amsterdam naar Londen kan voorlopig niet rechtstreeks worden gereisd. Dat zal naar verwachting pas eind 2019 zijn opgelost. 

De Eurostar gaat voorlopig alleen van Londen naar Nederland reizigers vervoeren, en niet andersom. Voor treinreizigers vanuit Nederland naar Londen verandert er voorlopig weinig: per Thalys naar Brussel en vervolgens per Eurostar naar Londen. Wel verandert de prijs. Het oude starttarief van 59 euro wordt verlaagd naar 49 euro. Dat is een combinatietarief voor Thalys en Eurostar.

Concurrentie met de luchtvaart

Treinkaartjes voor de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam zullen vanaf 20 februari verkocht worden. Met het tarief van 40 euro per enkele reis kan de Eurostar het opnemen tegen de prijsvechters in de luchtvaartbranche. Wel geldt dat het goedkope tarief alleen beschikbaar is voor vroegboekers. Als het voordelige tarief is uitverkocht, stijgt de prijs geleidelijk. Ook op het gebied van reistijd kan de trein het opnemen tegenover het vliegtuig. Zo daalt de reistijd Londen – Rotterdam tot 3 uur en 1 minuut. Naar Amsterdam duurt de treinreis 40 minuten langer. Wel moet worden opgemerkt dat treinreizigers 30 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn om in te checken. Bij grotere drukte, zoals rond weekenden en feestdagen, adviseert Eurostar 45 minuten aan te houden. Zakelijke reizigers kunnen de inchecktijd omzeilen door een treinkaartje te kopen in de reisklasse Business Premier. Die reizigers hoeven slechts 10 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

Foto: Stefan Verkerk

Nieuw tijdperk

De rechtstreekse treinen Londen – Amsterdam zullen dagelijks om 8:31 uur en 17:31 uur uit Londen vertrekken. De treinen kunnen een snelheid halen van 300 kilometer per uur. Volgens Eurostar-topman Nicolas Petrovic is de nieuwe verbinding een spannende stap voorwaarts. “Het luidt een nieuw tijdperk in voor de internationale hogesnelheidstreinen. Met een rechtstreekse verbinding van Londen naar Nederland, België en Frankrijk, hervormen we het reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en drie van Europa’s belangrijke handelsnaties.”

Verdubbeling reizigersaantallen

Dagelijks zijn er momenteel zo’n zestig vluchten tussen Nederland en Londen. “Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994,” brengt Eurostar in herinnering. Na de introductie van de Eurostar tussen Londen en Parijs is er veel veranderd. “In de afgelopen drieëntwintig jaar is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld, doordat reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Naarmate de populariteit van Nederland als belangrijke zakelijke en toeristische hub toeneemt, is het potentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk.”

Eind 2019 ook rechtstreeks Amsterdam – Londen

De trein heeft tussen Amsterdam en Londen momenteel een klein marktaandeel, vertelde NS-International-directeur Marjon Kaper eerder tegenover Treinreiziger.nl. “Maar met de rechtstreekse Eurostar wordt de trein veel aantrekkelijker.” Toen was nog niet bekend dat de Eurostar Amsterdam – Londen pas per dienstregeling 2020 kan gaan rijden. Eurostar benadrukt dat de overstap in Brussel tijdelijk is. Dat is omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk afspraken moeten maken over de beveilings- en paspoortcontroles. “De regeringen hebben toegezegd om deze overeenkomst tegen eind 2019 in te voeren, zodat Eurostar-reizigers in beide richtingen van een rechtstreekse reis kunnen genieten,” legt Eurostar uit. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven meldde dat eerder aan de Tweede Kamer. Door de extra overstap in Brussel duurt de treinreis Amsterdam – Londen een stuk langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten.

900 zitplaatsen

De frequentie van twee treinen per dag staat in schril contrast tot de zestig vluchten. Toch kunnen de twee treinen al heel wat vliegtuigen vervangen. Waar veel vliegtuigen slechts 180 zitplaatsen hebben, kan de Eurostar tot 900 reizigers vervoeren. Eerder meldde NS dat er al werd gesproken over een derde trein per dienstregeling 2019. Of die er gaat komen is nog onduidelijk. De Eurostar had eigenlijk al per december 2016 moeten gaan rijden. Vanwege de toelatingsprocedure van de nieuwe treinen is die datum niet gehaald.

Eurostar Amsterdam – Brussel

De Eurostar zal voorlopig weliswaar niet rechtstreeks van Amsterdam naar Londen rijden, maar dat betekent niet dat de treinen leeg terug zullen rijden van Amsterdam naar Londen. De Eurostar start namelijk al wel twee keer per dag een trein Amsterdam – Brussel. Die treinen zullen om 7:48 en 16:48 uur vanuit Amsterdam vertrekken. In Rotterdam vertrekken de treinen een kleine veertig minuten later. Wie vanuit Brussel naar Nederland wil, kan eveneens twee keer per dag de Eurostar nemen. De Eurostar Londen – Amsterdam zal namelijk ook toegankelijk zijn voor treinreizigers tussen België en Nederland.

This post was last modified on 15 februari 2018 16:58

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

2 dagen terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

2 dagen terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

3 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

3 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

4 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

4 dagen terug