Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Dienstregeling 2019: alleen kleine veranderingen en enkele extra trein

klok 02 nov 2018 10:43

De dienstregeling 2019 zal nauwelijks anders zijn dan de huidige dienstregeling. Alleen tussen Amsterdam en Rotterdam komt er een trein bij. Tussen Utrecht en Gouda zullen de treinen iets beter gespreid gaan rijden. Verder wordt de Sprinter Den Haag – Utrecht versneld. De nieuwe dienstregeling verschijnt ook weer op papier en is te koop via Treinwebshop en vanaf 7 december ook via de AKO boekwinkels.

Amsterdam – Rotterdam (HSL)

Vanaf 9 april 2018 werd de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam eenmaal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Per dienstregeling 2019, die ingaat op 9 december 2018, gaan er vijf snelle treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam: tweemaal per uur een Intercity Direct naar Breda, eenmaal per uur de Intercity Brussel (eveneens via Breda) en nog eens tweemaal per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam. Vier maal per dag rijdt de intercity Brussel overigens niet vanuit Amsterdam, maar vanuit Den Haag. Op die momenten rijden er dus vier treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

Utrecht – Gouda (IC)

Tussen Utrecht en Gouda rijden nu al acht intercity’s per uur: de ene helft gaat door naar Rotterdam en de andere helft naar Den Haag. Deze treinen rijden nu nog vlak achter elkaar, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 12 minuten bedraagt. In de nieuwe dienstregeling gaan de treinen iets beter verspreid rijden, waardoor de maximale wachttijd tussen twee treinen 10 minuten gaat worden.

Utrecht – Gouda – Den Haag (Sprinter)

De Sprinters Utrecht – Den Haag worden tussen Utrecht en Gouda circa 8 à 9 minuten versneld. De treinen zullen straks korter stilstaan in Woerden en Gouda Goverwelle. Wel zal de trein straks langer stilstaan in Gouda (circa 5 à 6 minuten) en diverse aansluitingen bieden. Tussen Gouda en Den Haag gaan alle Sprinters stoppen op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Op dit station kunnen treinreizigers straks overstappen op RandstadRail. Naar verwachting zullen ruim 2.000 reizigers van dit nieuwe station gebruik gaan maken.

Tal van kleine wijzigingen:

  • Rond Schiphol wijzigen de vertrektijden van een aantal treinen met een minuut. Ook de Thalys krijgt in Amsterdam (ri Parijs) en in Rotterdam (ri Amsterdam) gewijzigde vertrektijden, waardoor de reistijd 2 minuten toeneemt.
  • De ICE op het traject Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal krijgt in spits en dal een identiek patroon. De reistijd van de ICE naar Keulen en Frankfurt wordt daarmee in spitsuren 6 minuten korter en in daluren 2 minuten langer.
  • In Dienstregeling 2018 rijdt vijf keer per dag in de daluren de Sprinter Uitgeest-Breukelen niet verder dan Amsterdam Centraal omdat op deze momenten de ICE rijdt. Door de aanpassing van de ICE is in Dienstregeling 2019 deze onderbreking van de Sprinters niet meer nodig. Wel zijn er enkele kleine minutenwijzigingen van verschillende treinen tussen Amsterdam en Utrecht op de momenten dat de ICE rijdt.
  • De Intercity Dordrecht-Breda rijdt alleen nog in de spits één keer per uur in beide richtingen. In de daluren kunnen reizigers gebruik maken van de Sprinter Dordrecht-’s-Hertogenbosch-
    Arnhem die twee keer per uur rijdt.
  • In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zal NS een extra Intercity Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal gaan rijden. De laatste rechtstreekse trein
    zal kort na half één uit Den Haag Centraal vertrekken.
  • Het was de bedoeling dat de intercity’s Rotterdam – Utrecht door zou gaan rijden als Sprinter naar Houten Castellum. Dit plan gaat echter niet door. NS liet eerder al weten dat het onzeker was of Houten in de toekomst rechtstreeks verbonden bleef met Rotterdam. Nu worden de steden dus helemaal niet rechtstreeks met elkaar verbonden.
  • De trein Heerlen – Herzogenrath gaat over naar Arriva, en gaat doorrijden naar Aken. Bovendien is het de bedoeling dat de trein in Maastricht gaat starten, en uiteindelijk zelfs in Luik. Dat zal echter nog niet per 9 december zijn.
  • NS vertelde eerder dat er werd gesproken over een derde Eurostar Londen – Amsterdam. Deze komt er naar verwachting vanaf juni 2019.

(Bron: NS)

63 gedachten over “Dienstregeling 2019: alleen kleine veranderingen en enkele extra trein”

  1. Arno schreef:

    Op welke stations en in welke richting veranderen de vertrektijden van de sprinter Utrecht – Den Bosch? Zou jammer zijn als de overstap vanuit Den Bosch op de Trein naar Dordrecht weer verloren gaat.

  2. Dick schreef:

    Zie kopje derde extra snelle eurostar. Haal de link naar Eurostar Amsterdam-Londen maar weg. In het artikel staat dat de trein uitelijk in december 2017 gaat rijden en mogelijk eerder. Informatie is wat achterhaald.

  3. Anoniem schreef:

    onder het kopje Utrecht-Gouda-Den Haag (sprinter) moet versnelt met een d. Komt de SNG ook in 2019?

    1. diederik schreef:

      ja, op het traject Den Haag Centraal – Haarlem en vanaf feb 2019 leiden – Hoorn Kersenboogerd

  4. Jeroen Smeets schreef:

    Zou er eindelijk op alle trajecten op zondag vanaf 11 uur elk half uur een sprinter gaan rijden? De uurdienst tussen bijvoorbeeld den Bosch en Nijmegen tot 17:00 is echt niet van deze tijd!

    1. stokbosveen schreef:

      Wat ook niet meer van deze tijd is, is enkelspoor.
      Zoals het stuk tussen Ravenstein en Wychen in het traject ‘s-HertogenboschNijmegen.
      Om precies te zijn: de spoorbrug over de Maas. De brugpijlers aldaar zijn breed genoeg voor dubbelspoor.

  5. Adriaan schreef:

    Daarnaast verdwijnt ook de Thalys naar Lille eind 2018, die mogelijk wordt vervangen door een trein naar de luchthaven CDG en Marne-La-Vallée (Disneyland). Thalys Zon zou dan een verlenging daarvan zijn

  6. henk v os schreef:

    als station lansingerland-zoetermeeer in dienst ging wert Zoetermeer weer een ic station

    1. AJB schreef:

      Vreselijk, alle intercity’s? En is dit tijdelijk? Nou ja, prettig voor mensen die iets in Zoetermeer te zoeken hebben natuurlijk. Ik was zelf juist zo blij dat dat gedoe van sneltreinen die stoppen in Zoetermeer en intercity’s die stoppen in Voorburg (of was andersom?) voorbij is. Ik had hier al eerder iets over gelezen en begreep toen dat het niet zo zeer om de vervoersvraag gaat, maar dat het een capaciteitsprobleem is?

      1. Peter schreef:

        Zoetermeer heeft 125,000 inwoners… Zou niet meer dan normaal zijn dat een stad van die omvang een intercitystation heeft. Genoeg kleinere steden die ook een intercity station hebben, ook op doorgaande routes.

        1. F.F.W. Beijerling schreef:

          Tussen Gouda en Den Haag gaan alle SPRINTERS stoppen op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer.

  7. Huib Zegers schreef:

    Veel Friese Statenleden en een aantal gemeenten willen een verschuiving van de tamelijk onzinnige dienstregeling van de sprinters Leeuwarden-Meppel vv

  8. Dominic schreef:

    Als de Benelux 1 x per uur een ICD Amsterdam – Rotterdam vervangt dan rijden er per toch gewoon net als nu 4 ICD’s per uur en is er dus geen sprake van een extra trein per uur tussen Rotterdam en Amsterdam of lees ik het nou zo verkeerd..?

    1. Puck schreef:

      Dat lees je inderdaad verkeerd. Per april wordt een IC Direct vervangen door de IC Brussel, vier treinen per uur dus. Per december komt daar een extra IC Direct bij, vijf treinen per uur dus.

      1. Dominic schreef:

        Zie het nu inderdaad, bedankt. Als frequent gebruiker van het stuk Rotterdam-Schiphol ben ik er blij mee. Wordt met 5 van die langzame treinen wel passen en meten om de Thalys en de Eurostar er fatsoenlijk tussen te krijgen vermoed ik.

        1. William_H schreef:

          T/m Hoofddorp wordt er niet op het HSL spoor gereden, maar over ‘normaal’ spoor. Er is dus geen snelheidsverschil. Alleen een capaciteitsprobleem zou de dienstregeling in de war kunnen schoppen. Maar zover ik weet werkt ERTMS al op het traject Amsterdam CS en Hoofddorp.

        2. Peter schreef:

          Ze worden ook verlengd volgend jaar januari. Maar de echte winst gaan we zien als in eind 2020 de ICNG gaan krijgen, die met 200 km/h over het traject gaat knallen. Als dat lukt, dan wordt de HSL-lijn na al die jaren kwakkelen eindelijk een succesverhaal (wishfull thinking)

  9. Allan Kleiweg schreef:

    Wat fijn om te vernemen dat verschillende delen van het land spoorboekloos door de NS wordt gereden met iedere tien minuten een intercitytrein. Naar ik begrijp, zijn er zelfs enkele spoorlijnen met acht IC’s per uur. Dat zal zeker vele mensen deugd doen.

    Hoe anders is thans het aanbod vanuit station Den Haag Centraal; twee miezerige IC’s per uur richting Amsterdam Centraal en eveneens twee IC’s per uur naar Rotterdam Centraal. De vele duizenden reizigers die, door arbeid gedreven, naar en van station Den Haag Centraal reizen zijn regelmatig gedwongen 29 minuten te wachten, als ze de voorafgaande trein net gemist hebben. Nou is zes treinen per uur misschien wat hoog gegrepen, maar zou nou werkelijk drie treinen per uur niet haalbaar zijn ?

    Graag wil ik de meelezende treinplanners in alle nederigheid in overweging willen geven dat de Rijksoverheid een krachtig pro-OV-beleid voert voor de circa 25.000 rijksambtenaren die rond station Den Haag Centraal werken. Nou wonen die noeste werkers natuurlijk niet allemaal aan de spoorlijnen naar Amsterdam of Rotterdam, maar daar staat tegenover dat de Rijksoverheid ook vele externe medewerkers kent, die niet in het getal van 25.000 zijn inbegrepen zijn en die ook woon-werk verkeersdeelnemers zijn. Dus NS, neem uw opdracht als dienstverlener in het personenvervoer serieus en biedt deze immense groep van (potentiële) reizigers een fatsoenlijk aanbod van treindiensten aan !

    Misschien is het laten rijden van drie treinen per uur op de genoemde trajecten veel complexer dan het laten rijden van zes treinen per uur. Den Haag is een kopstation, en dat is moeilijk, moeilijk. Maar wie met eigen ogen vaststelt dat zeer veel mensen, na een lange dag werken, gedwongen worden om de dagelijkse reis huiswaarts staande in een erg volle trein te maken, begrijpt dat er iets gedaan moet worden om de kwaliteit van het vervoersproduct te verhogen.

    Nou is staan in een overvolle trein nooit prettig, maar het wordt pas echt ergerlijk in de zwoele zomermaanden als de reguliere dagelijkse reizigers vaak verdwongen worden door duizenden badgasten die een dagje op het strand hebben vertoefd. De NS laat na voor die groep extra materieel in te zetten en dus wordt de extra drukte feitelijk afgewenteld op de trouwe vaste reizigers. Die zien met lede ogen aan dat het beperkte aantal zitplaatsen vrijwel volledig wordt bezet door badgasten en dat zij naar het gangpad en de balkons worden verdreven. Kan de NS nou echt niet inspelen op de voorzienbare vervoerspieken op warme zomerdagen ? Die competentie heeft de Haagse HTM wel, dus kijk het kunstje daar eens af.

    Kortom; leuk hoor, die zes IC-treinen per uur op bepaalde spoorlijnen, maar mag men tussen de drie grote steden misschien een dienstverlening op DE HELFT VAN DAT NIVEAU verwachten ? Dat lijkt mij toch een redelijke wens …

    1. Joost schreef:

      Ik denk dat we deze discussie moeten scheiden in 2 punten: het aantal treinen per uur en het aantal zitplaatsen. Qua aantal zitplaatsen heb je wel gelijk. NS heeft nog steeds wat materieeltekort, hoewel het een jaar geleden veel erger was dan nu.

      Qua aantal treinen per uur is er naar mijn mening niets te klagen. Tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal zijn vier verbindingen per uur. Twee daarvan direct, twee daarvan met overstap, de reistijd is gelijk ongeacht het hebben van een overstap. Dat er geen 4 directe verbindingen naar Amsterdam Centraal zijn, heeft te maken met de opbouw van de stad Amsterdam. Het betreffende station heet ‘Amsterdam Centraal’, maar feitelijk heeft Amsterdam meerdere centra. Er zijn ook veel mensen die wonen en werken in de buurt van de zuidas, het is dus ook belangrijk om een directe verbinding naar Amsterdam Zuid te hebben vanuit Den Haag.

      1. Willie schreef:

        Er zijn ook maar twee directe verbindingen naar Amsterdam Zuid vanaf Den Haag Centraal…..

        1. Patrick schreef:

          Zijn er ook 4 per uur. 2 direct en 2 met overstap op Leiden. Ondanks een cross platform overstap dezelfde reistijd.

    2. Duitse Leeuw schreef:

      Op dit punt past NS zich keurig aan bij het Stedelijke OV. Dat wordt door MRDH ook ieder jaar verder kapot bezuinigd. Dus heb je aan twee treinen per uur genoeg als je dan vanaf CS niet verder kan.

      En ROVER brult alleen maar over Amsterdam (alsof Nederland Amsterdam is), terwijl de situatie in Den Haag nog veel minder is.

      Zowel op spoor als in Stedelijk OV is er echt een Deltaplan nodig om Den Haag bereikbaar te houden. Anders komen de bewoners van Den Haag West (de kustwijken) straks echt de stad niet meer in of uit (zelfs met de auto heb je van daar nu al minimaal één tot anderhalf uur nodig om de Stad uit te komen en ruimte voor meer asfalt (VVD let op!!!) is er niet) en zijn Den Haag Oost en Rijswijk straks de steden met de meest vervuilde lucht van Nederland.

      Dus aantal treinen (ook in avond en weekend) omhoog en ook grote uitbreiding frequenties trams en bussen.

    3. Willie schreef:

      En als je kijkt naar het aantal in/uitstappen (elders op deze site) doet Centraal Station echt niet onder voor een ander grote stad. Misschien toch maar beter een rondje om de kerk……

  10. Martijn Hendriks schreef:

    Weer een gemiste kans voor de Kennemerlijn! In de Spits zijn echt extra Sprinters nodig tussen Beverwijk en Haarlem (de Sprinters van 07:43 en 08:13 (vertrek Beverwijk) zitten altijd mutje vol door scholieren die in Bloemendaal moeten uitstappen). Ik had liever graag gezien dat de 2 Intercity’s die nu rond die tijdstippen vertrekken als Sprinter zouden rijden tussen Beverwijk en Haarlem! Daarnaast ben ik er een voorstander van om ander materieel op dit traject in te gaan zetten. Die oude Rammelbak Sprinters (SGMm) zijn om de haverklap defect waardoor ze of zwaar ingekort of helemaal niet rijden.

  11. Duitse Leeuw schreef:

    Eindelijk de stop op station Gouda en niet op het winderige “gat” Goverwelle.

  12. Jan Lammers IVR- Rijn-Ijssel Euregio-vakbondsoverleg schreef:

    Waarom kann de Abellio-trein uit Dusseldorf nog niet doorrijden naar Nijmegen en of Ede-Wageningen. Zodat de Studenten minder lang onderweg zijn. ER een halfuurdienst in de toekomst kan gaan komen tussen Nederland en Duitsland. Goed voor iedereen. Per 1 jan komt er in Duitsland de Tol voor iedereeen, oudere Autos worden zwaarder belast

  13. Rotterdammert schreef:

    Vanaf 22 juli 2018 wordt de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro in gebruik genomen. Idealiter zou de intercity direct dan (ook) stoppen op Amsterdam Zuid, zoals destijds voorzien in de plannen voor zowel de HSL als station Amsterdam Zuid. Vanaf wanneer gaat de intercity direct inderdaad stoppen op Amsterdam Zuid? Dat zou namelijk een enorme hoeveelheid overstappers op Schiphol schelen, wat zowel voor de reistijd als de veiligheid een grote verbetering is.

    1. Vincent schreef:

      Dat gaat em pas worden als de uitbreiding op Zuid met keersporen/schoonmaaksporen gereed is. En dat duurt nog wel eventjes…

  14. eric schreef:

    Dus de sprinter van Flevoland naar Zwolle v.v. behoudt dezelfde beroerde aansluiting op andere treinen,joepieeeeee……

  15. eric schreef:

    Ook niet onbelangrijk is het feit dat ik,en vele andere duizenden collega’s,nog steeds niet op tijd op Schiphol kunnen arriveren vanuit Flevoland…….voorlopig toch maar weer met de auto dus.

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      “Niet op tijd” is niets zeggend.
      Wat wordt bedoeld@ Of, waarop wordt gedoeld?

  16. HL schreef:

    Er rijden vier treinen per dag van Den Haag HS naar Brussel via Rotterdam. Kunnen deze ook in Delft stoppen. Met alleen instappers in Den Haag HS zal de train nog vrijwel leeg zijn.

    1. Dominic schreef:

      Tuurlijk, regelen we hier even voor u!

  17. jan schreef:

    mooi al die veranderingen. Maar ik sta met vele anderen na een avonddienst 25 minuten te wachten in Duivendrecht op de trein naar Bussum Zuid. Ben na mijn werk tot 22.45 pas om half een thuis.
    Omreizen via Hilversum gaat ook niet, want er rijdt om 23.45 geen trein van Hilversum naar Bussum Zuid. Soms als ik wat eerder weg kan, reis ik via Duivendrecht naar Hilversum en neem daar dan de trein terug naar Bussum-zuid van 23.15.
    Ben dan even na twaalven thuis.
    Er is al veel over geklaagd, maar er veranderd helaas toch niets.
    Kan iemand mij vertellen waarom er geen trein rijdt om 23.45 van Hilversum naar Bussum- Zuid?

    1. Anoniem schreef:

      Ik bedoel natuurlijk als ik de trein van 23.15 neem van Hilversum naar Bussum -Zuid dan ben ik even na half 12 thuis

  18. De Amersfoortse spotter schreef:

    Heerlen-Herzogenrath word overgenomen door Arriva.

  19. Henk schreef:

    Komt er ook een verbetering van de aansluiting van de stoptrein uit Maarssen (zonder overstap in Breukelen) op de IC naar Amsterdam-Zuid / Schiphol, in Amsterdam Bijlmer Arena. Nu sta je daar een kwartier te wachten. Door naar Duivendrecht werkt ook niet (ook een kwartier wachttijd)

    1. Jesper schreef:

      Das vervelend. Ik verwacht helaas niet dat de situatie per trein verbeterd gaat worden. Zo moet ik ook eindeloos wachten van de bus in Laren op de trein naar huis. Maar als u perse naar Zuid wilt, kunt u ook proberen om op CS de metro 52 (Noord-Zuidlijn) te nemen. De Metro 52 gaat in elk geval elk 6 minuten. Naar Schiphol kunt u beter ook vanaf Maarsen vanuit station Bijlmer ArenA met bus 300 gaan. Dan hoeft u ook niet zo lang te gaan wachten. Surf dan op http://www.ov9292.nl

  20. Lia schreef:

    Jammer dat er in Eindhoven geen betere aansluiting komt op dr sprinter naar Heeze waar dr sprinter net weg gaat als ik met de trein vanuit Breda komt. En geld ook voor in Breda als ik terug reis

  21. Tim schreef:

    Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk worden op zondagmiddag een halfuurdienst.

  22. Willie schreef:

    Ik blijf het vervelend vinden – en erover klagen – dat er vanuit Den Haag geen trein meer rijdt richting Duivendrecht. Voorheen 2x per uur een sprinter en 2x per uur een intercity (Groningen/Leeuwarden). Jammer genoeg stoppen de intercity’s niet meer op Duivendrecht en heb ik een kwartier langer reistijd. Ik moet n.l. naar Bijlmer en de overstap is meer dan 15 minuten. Er wordt een dubbele overstap (2 mintuen op Leiden en 2 minuten op Zuid) meer die mis je regelmatig en dan ben je net zo lang onderweg. Bijzonder irritant!

    1. Willie schreef:

      Even een aanvulling: Ik reis vanaf Centraal Station en niet via Hollands Spoor of NOI.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat begrijp ik. Maar kan dat niet juist de oplossing vormen? Of vanaf Amsterdam Zuid de metro naar Bijlmer?

        1. Willie schreef:

          Dank je voor de geboden oplossing, die ken ik natuurlijk al lang en heb ik al meerdere malen onderzocht. Via Gouda, vanaf HS, vanaf NOI (waar je je fiets niet bewaakt kunt stallen) of inderdaad met de metro naar Bijlmer. Als ik vanaf HS naar Duivendrecht ga heb ik ook 15 minuten langere reistijd. HS en NOI liggen verder van CS af dus is dat lood om oud ijzer. Van Amsterdam Zuid naar Bijlmer met de metro duurt ook zo’n 15 minuten langer dan de eerdere dienstregeling. En dan heb ik het nog niet over het ENORM drukke station wat Zuid is geworden nu de Noord-Zuidlijn er rijdt en de mensen dus niet meer op een vriendelijke manier naar Bijlmer/Duivendrecht kunnen.

          Waarom eerst 4X per uur en nu NUL keer per uur. Ohja….4 minuten eerder in Leeuwarden of Groningen……

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik snap uw frustratie. Maar persoonlijk ga ik er vanuit dat de klachten niet gaan helpen. En dit soort problemen blijven. Zo wil Hoogeveen, Meppel en Harderwijk liefst ook een intercity status. Overigens, heb ik zelf jaren lang gereisd tussen Delft en Amstel, dat was voor mij ook suboptimaal. Of overstappen op Amsterdam Centraal of te Schiphol en Duivendrecht (toen nog niet rechtstreeks naar Zuid).

        1. Willie schreef:

          Ik denk dat ik de Biesieklette maar ga vragen een fietsenstalling op NOI te laten maken. Moet ik wel 10 minuten langer fietsen maar toch…..

  23. Eric schreef:

    Ik zou graag zien dat Schiphol per trein wat vroeger bereikbaar is.Vanuit Dronten ben ik nu genoodzaakt iedere dag de auto te pakken daar ik al om 06.00uur moet beginnen met mijn werk.Kortom,NS,als U mij als toekomstige klant wilt begroeten dan weet U wat U te doen staat,anders wordt de file-problematiek in dit land nooit opgelost……..

  24. Dominic schreef:

    Beetje jammer dat die extra ICD welgeteld 3 minuten vertrekt nadat de vorige vertrokken is waardoor je er effectief gezien vrij weinig aan hebt. Maar goed, er kan wel gepocht worden met een extra trein en daardoor dus meer zitplaatsen op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is het doel, omdat de Intercity Direct Brussel erg druk is, is er een extra rit om die te ontlasten

      1. Dominic schreef:

        Als reiziger heb je er denk ik meer aan als er iedere 12 minuten een ICD zou vertrekken i.p.v. straks twee in drie minuten. Maar goed, dat zal wel lastig in te plannen zijn zonder hinder voor echte HSL treinen als de Thalys en Eurostar te veroorzaken vermoed ik. Het is in ieder geval iets, hopelijk worden ze in de toekomst wanneer de ICNG zijn intrede doet wat beter over het uur verspreid.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Het is denk ik vooral lastig in combinatie met het gewone spoor, waar de meeste treinen nu in kwartierdiensten rijden. Wellicht is elke tien minuten een optie, in combinatie met Amsterdam – Den Haag – Dordrecht

  25. Vincent schreef:

    Ugh, en de Zaanlijn blijft een drama. 5 minuten op Wormerveer aan de kant om de IC Alkmaar(Schagen/Den Helder) erlangs te laten (en daarvoor al 6 minuten op Bijlmer vanuit Rhenen) en als je echt pech heb sta je met je auto voor de overweg bij Zaanse Schans gewoon 10 minuten stil om 4 treinen langs te laten. Daar komt nog bij dat je van Zaandam richting Uitgeest v.v. een 10-20 dienstregeling hebt, net als met de IC richting Alkmaar EN die verdomde IC van/naar Enkhuizen stopt nog steeds niet op Zaandam. Oftewel, 4x per uur in de spits overgeslagen. Briljant.

  26. Egbert schreef:

    Jammer dat die boemel IC tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum ook straks niet gewoon doorrijdt naar Lelystad. Het wordt door alle Lelystedelingen als een enorme ergenis ervaren die verplichte overstap op Almere Centrum. Reiziger pesten dus van NS!

    En er is totaal geen reden om niet verder te rijden dan Almere. Die boemel IC rijdt nu ook al voor de IC naar Groningen en Leeuwarden. Ook tussen Lelystad en Almere kan die IC voor de IC’s naar Den Haag Centraak rijden. De sprinter Zwolle – Amsterdam zit dan wel in de weg, maar die kan ook later vertrekken uit Zwolle. Hoeft die sprinter ook niet 8 minuten te wachten op Almere Oostvaarders. Dat er geen ruimte is op het spoor, is dus een niet valide argument. Daarnaast worden die boemel IC’s allemaal afgerangeerd van en naar Lelystad opstel.

    1. Annemiek schreef:

      De Intercity Almere-Amsterdam CS wordt niet afgerangeerd naar Lelystad, maar keert te Almere. Te Amsterdam keert hij naar Amersfoort. Dat is hartstikke slim, want op die wijze kost het het minste materieel en perronruimte.

      1. Egbert schreef:

        Keren kan ook in Lelystad. Dus hartstikke slim om die trein door te laten rijden. In Amsterdam kan er nog steeds prima gekeerd worden naar Amersfoort.

        1. Annemiek schreef:

          Keren in Lelystad kost minimaal drie extra stammen aan materieel, dat elders nuttiger inzetbaar is, terwijl de verbinding met de korte overstap te Almere al prima is. Gezien de geringe omvang van de plaats en de verbeteringen die de Hanzelijn recent gebracht heeft, denk ik dat ze in Lelystad niet moeten zeuren.

    2. Annemiek schreef:

      De sprinter Zwolle-Amsterdam kan niet later uit Zwolle vertrekken, want dan rijdt hij in het pad van de Intercity. Hij wacht 5 minuten te Oostvaarders, zodat deze kan passeren.

    3. F.F.W. Beijerling schreef:

      Ik kan niet goed inschatten waarom de IC Alemer-A’dam als “boemel” wordt geduid.
      Het is een non-stopverbinding van eenentwintig minuten.
      Kan/wil iemand mij verlichten?

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        Verontschuldiging, bedoeld wordt Almere-A’dam.

  27. D schreef:

    Het zou fijn zijn als het aantal treinen tussen Alkmaar-Den Helder toeneemt in de spits, nu rijden er alleen tussen 18.08 en 19.38 extra treinen. Echter is het grootste deel van de reizigers al thuis. Misschien is een vergelijkbare situatie als van/naar Enkhuizen mogelijk: daar rijden wél extra treinen in de spits.

  28. Henk schreef:

    Alweer geen intercity vanuit Heerlen naar Eindhoven. Je moet met de overvolle stoptrein naar Sittard om daar weer over te stappen. Waardeloze onbetrouwbare verbinding als je om 9.00u op je werk moet zijn in Roermond. Heerlen bungelt er maar bij. Alle geld voor verbetering verdwijnt naar de Randstad!

    1. Annemiek schreef:

      Er rijdt tweemaal per uur een intercity van Heerlen naar Eindhoven. Geen idee wat het probleem is.

  29. Rens schreef:

    Wat uit bovenstaane reactie duidelijk naar voren komt, is dat aansluiting een probleem is. Zo wacht ik ook steeds een kwartier te wachten in Nijmegen op mij bussen die daar tegelijk vertrekken. Het ov kan met deze kennis een stuk beter worden ingericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.