youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Dienstregeling 2019: alleen kleine veranderingen en enkele extra trein

klok 02 feb 2018 10:43

De dienstregeling 2019 zal nauwelijks anders zijn als de huidige dienstregeling. Alleen tussen Amsterdam en Rotterdam komt er een trein bij. Tussen Utrecht en Gouda zullen de treinen iets beter gespreid gaan rijden. Verder wordt de Sprinter Den Haag – Utrecht versneld.

Amsterdam – Rotterdam (HSL)
Vanaf 9 april 2018 wordt de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam één maal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Per dienstregeling 2019, die in gaat op 9 december 2018, gaan er vijf snelle treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Twee maal per uur een Intercity Direct naar Breda, één maal per uur de Intercity Brussel (eveneens via Breda) en nog eens twee keer per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam.

Utrecht – Gouda (IC)
Tussen Utrecht en Gouda rijden nu al acht intercity’s per uur: de helft gaat door naar Rotterdam en de andere treinen naar Den Haag. Deze treinen rijden nu nog vlak achter elkaar, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 12 minuten bedraagt. In de nieuwe dienstregeling gaan de treinen iets beter verspreid rijden, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 10 minuten gaat worden.

Utrecht – Gouda – Den Haag (Sprinter)
De Sprinters Utrecht – Den Haag worden tussen Utecht en Gouda circa 8 a 9 minuten versnelt. De treinen zullen straks korter stil staan in Woerden en Gouda Goverwelle. Wel zal de trein straks langer stil staan te Gouda (circa 5 a 6 minuten) en diverse aansluitingen bieden. Tussen Gouda en Den Haag gaan alle Sprinters stoppen op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Op dit station kunnen treinreizigers straks overstappen op RandstadRail, naar verwachting zullen ruim 2.000 reizigers van dit nieuwe station gebruik gaan maken.

Rotterdam – Utrecht – Houten Castellum
De intercity’s Rotterdam – Utrecht gaat straks in de spits verder rijden als Sprinter naar Houten Castellum. Daarmee worden twee bestaande treinen aan elkaar gekoppeld. Alleen in de drukke spitsrichting zal er tussen Houten Castellem en Utrecht op ieder station gestopt worden. NS waarschuwt dat het onzeker is of Houten ook in de toekomst rechtstreeks verbonden blijft met Rotterdam. Dit is niet opgenomen in de huidige toekomstplannen.

Derde extra snelle Eurostar?
De Eurostar Amsterdam – Londen moet nog van start gaan, maar nu al wordt er gesproken over een derde trein. Binnenkort, de precieze startdatum is nog onbekend, moet de Eurostar twee keer per dag gaan rijden.  Als die rijden, wordt besloten of er inderdaad een derde bijkomt. Die derde trein moet er extra snel over doen, ongeveer drieënhalf uur in plaats van vier. Om dat voor elkaar te krijgen, mogen reizigers alleen in- en niet uitstappen op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd.

Nog enkele kleine wijzigingen
Daarnaast is NS van voornemens nog een aantal kleine wijzigingen door te voeren. Bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland in de spits te versnellen. Ook wijzigen sommige vertrektijden een klein beetje. Bijvoorbeeld van de Sprinter Utrecht – Den Bosch. Daarmee wil de NS aansluitingen in Den Bosch verbeteren, maar vervalt er juist een enkele aansluiting in Utrecht. Ook de treintijden van de Sprinter Dordrecht – Roosendaal worden aangepast (alleen in genoemde richting), omdat de trein niet meer in Lage Zwaluwe hoeft ingehaald te worden door de trein naar Brussel.

16 gedachten over “Dienstregeling 2019: alleen kleine veranderingen en enkele extra trein”

  1. Arno schreef:

    Op welke stations en in welke richting veranderen de vertrektijden van de sprinter Utrecht – Den Bosch? Zou jammer zijn als de overstap vanuit Den Bosch op de Trein naar Dordrecht weer verloren gaat.

  2. Dick schreef:

    Zie kopje derde extra snelle eurostar. Haal de link naar Eurostar Amsterdam-Londen maar weg. In het artikel staat dat de trein uitelijk in december 2017 gaat rijden en mogelijk eerder. Informatie is wat achterhaald.

  3. Anoniem schreef:

    onder het kopje Utrecht-Gouda-Den Haag (sprinter) moet versnelt met een d. Komt de SNG ook in 2019?

  4. Jeroen Smeets schreef:

    Zou er eindelijk op alle trajecten op zondag vanaf 11 uur elk half uur een sprinter gaan rijden? De uurdienst tussen bijvoorbeeld den Bosch en Nijmegen tot 17:00 is echt niet van deze tijd!

    1. stokbosveen schreef:

      Wat ook niet meer van deze tijd is, is enkelspoor.
      Zoals het stuk tussen Ravenstein en Wychen in het traject ‘s-HertogenboschNijmegen.
      Om precies te zijn: de spoorbrug over de Maas. De brugpijlers aldaar zijn breed genoeg voor dubbelspoor.

  5. Adriaan schreef:

    Daarnaast verdwijnt ook de Thalys naar Lille eind 2018, die mogelijk wordt vervangen door een trein naar de luchthaven CDG en Marne-La-Vallée (Disneyland). Thalys Zon zou dan een verlenging daarvan zijn

  6. henk v os schreef:

    als station lansingerland-zoetermeeer in dienst ging wert Zoetermeer weer een ic station

  7. Huib Zegers schreef:

    Veel Friese Statenleden en een aantal gemeenten willen een verschuiving van de tamelijk onzinnige dienstregeling van de sprinters Leeuwarden-Meppel vv

  8. Dominic schreef:

    Als de Benelux 1 x per uur een ICD Amsterdam – Rotterdam vervangt dan rijden er per toch gewoon net als nu 4 ICD’s per uur en is er dus geen sprake van een extra trein per uur tussen Rotterdam en Amsterdam of lees ik het nou zo verkeerd..?

    1. Puck schreef:

      Dat lees je inderdaad verkeerd. Per april wordt een IC Direct vervangen door de IC Brussel, vier treinen per uur dus. Per december komt daar een extra IC Direct bij, vijf treinen per uur dus.

      1. Dominic schreef:

        Zie het nu inderdaad, bedankt. Als frequent gebruiker van het stuk Rotterdam-Schiphol ben ik er blij mee. Wordt met 5 van die langzame treinen wel passen en meten om de Thalys en de Eurostar er fatsoenlijk tussen te krijgen vermoed ik.

  9. Allan Kleiweg schreef:

    Wat fijn om te vernemen dat verschillende delen van het land spoorboekloos door de NS wordt gereden met iedere tien minuten een intercitytrein. Naar ik begrijp, zijn er zelfs enkele spoorlijnen met acht IC’s per uur. Dat zal zeker vele mensen deugd doen.

    Hoe anders is thans het aanbod vanuit station Den Haag Centraal; twee miezerige IC’s per uur richting Amsterdam Centraal en eveneens twee IC’s per uur naar Rotterdam Centraal. De vele duizenden reizigers die, door arbeid gedreven, naar en van station Den Haag Centraal reizen zijn regelmatig gedwongen 29 minuten te wachten, als ze de voorafgaande trein net gemist hebben. Nou is zes treinen per uur misschien wat hoog gegrepen, maar zou nou werkelijk drie treinen per uur niet haalbaar zijn ?

    Graag wil ik de meelezende treinplanners in alle nederigheid in overweging willen geven dat de Rijksoverheid een krachtig pro-OV-beleid voert voor de circa 25.000 rijksambtenaren die rond station Den Haag Centraal werken. Nou wonen die noeste werkers natuurlijk niet allemaal aan de spoorlijnen naar Amsterdam of Rotterdam, maar daar staat tegenover dat de Rijksoverheid ook vele externe medewerkers kent, die niet in het getal van 25.000 zijn inbegrepen zijn en die ook woon-werk verkeersdeelnemers zijn. Dus NS, neem uw opdracht als dienstverlener in het personenvervoer serieus en biedt deze immense groep van (potentiële) reizigers een fatsoenlijk aanbod van treindiensten aan !

    Misschien is het laten rijden van drie treinen per uur op de genoemde trajecten veel complexer dan het laten rijden van zes treinen per uur. Den Haag is een kopstation, en dat is moeilijk, moeilijk. Maar wie met eigen ogen vaststelt dat zeer veel mensen, na een lange dag werken, gedwongen worden om de dagelijkse reis huiswaarts staande in een erg volle trein te maken, begrijpt dat er iets gedaan moet worden om de kwaliteit van het vervoersproduct te verhogen.

    Nou is staan in een overvolle trein nooit prettig, maar het wordt pas echt ergerlijk in de zwoele zomermaanden als de reguliere dagelijkse reizigers vaak verdwongen worden door duizenden badgasten die een dagje op het strand hebben vertoefd. De NS laat na voor die groep extra materieel in te zetten en dus wordt de extra drukte feitelijk afgewenteld op de trouwe vaste reizigers. Die zien met lede ogen aan dat het beperkte aantal zitplaatsen vrijwel volledig wordt bezet door badgasten en dat zij naar het gangpad en de balkons worden verdreven. Kan de NS nou echt niet inspelen op de voorzienbare vervoerspieken op warme zomerdagen ? Die competentie heeft de Haagse HTM wel, dus kijk het kunstje daar eens af.

    Kortom; leuk hoor, die zes IC-treinen per uur op bepaalde spoorlijnen, maar mag men tussen de drie grote steden misschien een dienstverlening op DE HELFT VAN DAT NIVEAU verwachten ? Dat lijkt mij toch een redelijke wens …

    1. Joost schreef:

      Ik denk dat we deze discussie moeten scheiden in 2 punten: het aantal treinen per uur en het aantal zitplaatsen. Qua aantal zitplaatsen heb je wel gelijk. NS heeft nog steeds wat materieeltekort, hoewel het een jaar geleden veel erger was dan nu.

      Qua aantal treinen per uur is er naar mijn mening niets te klagen. Tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal zijn vier verbindingen per uur. Twee daarvan direct, twee daarvan met overstap, de reistijd is gelijk ongeacht het hebben van een overstap. Dat er geen 4 directe verbindingen naar Amsterdam Centraal zijn, heeft te maken met de opbouw van de stad Amsterdam. Het betreffende station heet ‘Amsterdam Centraal’, maar feitelijk heeft Amsterdam meerdere centra. Er zijn ook veel mensen die wonen en werken in de buurt van de zuidas, het is dus ook belangrijk om een directe verbinding naar Amsterdam Zuid te hebben vanuit Den Haag.

    2. Duitse Leeuw schreef:

      Op dit punt past NS zich keurig aan bij het Stedelijke OV. Dat wordt door MRDH ook ieder jaar verder kapot bezuinigd. Dus heb je aan twee treinen per uur genoeg als je dan vanaf CS niet verder kan.

      En ROVER brult alleen maar over Amsterdam (alsof Nederland Amsterdam is), terwijl de situatie in Den Haag nog veel minder is.

      Zowel op spoor als in Stedelijk OV is er echt een Deltaplan nodig om Den Haag bereikbaar te houden. Anders komen de bewoners van Den Haag West (de kustwijken) straks echt de stad niet meer in of uit (zelfs met de auto heb je van daar nu al minimaal één tot anderhalf uur nodig om de Stad uit te komen en ruimte voor meer asfalt (VVD let op!!!) is er niet) en zijn Den Haag Oost en Rijswijk straks de steden met de meest vervuilde lucht van Nederland.

      Dus aantal treinen (ook in avond en weekend) omhoog en ook grote uitbreiding frequenties trams en bussen.

  10. Martijn Hendriks schreef:

    Weer een gemiste kans voor de Kennemerlijn! In de Spits zijn echt extra Sprinters nodig tussen Beverwijk en Haarlem (de Sprinters van 07:43 en 08:13 (vertrek Beverwijk) zitten altijd mutje vol door scholieren die in Bloemendaal moeten uitstappen). Ik had liever graag gezien dat de 2 Intercity’s die nu rond die tijdstippen vertrekken als Sprinter zouden rijden tussen Beverwijk en Haarlem! Daarnaast ben ik er een voorstander van om ander materieel op dit traject in te gaan zetten. Die oude Rammelbak Sprinters (SGMm) zijn om de haverklap defect waardoor ze of zwaar ingekort of helemaal niet rijden.

  11. Duitse Leeuw schreef:

    Eindelijk de stop op station Gouda en niet op het winderige “gat” Goverwelle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.