Eurostar vanaf februari weer rechtstreeks naar Londen

Eurostar rijdt vanaf 10 februari 2025 weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Door werkzaamheden aan de Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal moesten reizigers een tijdlang overstappen in Brussel voor de paspoortcontrole. De vervoerder dreigde eerder Nederland te verlaten maar heeft nu genoeg toezeggingen binnen om de verbinding vanuit Amsterdam voort te zetten.

Eurostar trok recentelijk twee keer aan de bel. De laatste maal was eerder deze maand in een brief aan de Tweede Kamer waarin de vervoerder meldde dat, ondanks de tijdige afronding van de verbouwing van de terminal op Amsterdam Centraal, er meer problemen waren die betrouwbare dienstverlening in de weg stonden.

Vierhonderd meter lange treinen

Topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar wilde dat de treinmaatschappij meer routes naar België en Frankrijk kon gebruiken om knelpunten op een deel van de hogesnelheidslijn in Zuid-Holland te omzeilen. Ze eiste ook dat het in Amsterdam gemakkelijker wordt om 400 meter lange treinen in te zetten en dat de marechaussee gratis grenscontroles zou uitvoeren.

Op twee van de drie punten heeft Eurostar zijn zin gekregen. Alleen de kwestie met de marechaussee is nog niet beslecht, laat een woordvoerster weten. Ze voegt toe dat Eurostar vanaf februari meer reizigers per trein naar Londen kan vervoeren, omdat de terminal groter is dan voorheen. Bovendien wordt het aantal stoelen per trein in de loop van volgend jaar verder verhoogd.

‘Veelbelovende toekomst in Nederland’

“Eurostar blijft zich inzetten voor een veelbelovende toekomst in Nederland”, aldus Cazenave. “We bedanken onze partners NS en ProRail voor hun samenwerking om de directe verbinding naar Londen te hervatten en die naar Parijs en Brussel voort te zetten.”

ProRail-topman John Voppen noemt het “fantastisch nieuws”. NS-topman Wouter Koolmees is ook blij met het nieuws voor passagiers. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) is eveneens tevreden. “Dit zal internationale reizigers helpen de trein te kiezen als vervoermiddel tussen deze twee steden.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on 31 oktober 2024 18:15

Share

Recent Posts

Historische TEE-trein gered door nieuwe stichting

De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…

14 uur terug

Noodkreet van het noorden aan coalitie: financier Lelylijn

De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…

16 uur terug

NS krijgt 500.000 euro voor prestaties in 2024 – geld naar veiligheidsmaatregelen

De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…

2 dagen terug

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…

2 dagen terug

Vijftien Europese treinstations waar je zó de natuur in wandelt

Op wandelvakantie met de trein? Dat kan. Met de trein kom je niet alleen in…

4 dagen terug

NS voegt ritten toe in dienstregeling 2026 – geen oplossing voor voorbijrijden Weert

De NS heeft ritten toegevoegd in de concept dienstregeling voor 2026. Maar ondanks protesten vervalt…

4 dagen terug