fbpx
Foto: Anna Krasnopeeva / Shutterstock

Eurostar vanaf februari weer rechtstreeks naar Londen

Eurostar rijdt vanaf 10 februari 2025 weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Door werkzaamheden aan de Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal moesten reizigers een tijdlang overstappen in Brussel voor de paspoortcontrole. De vervoerder dreigde eerder Nederland te verlaten maar heeft nu genoeg toezeggingen binnen om de verbinding vanuit Amsterdam voort te zetten.

Eurostar trok recentelijk twee keer aan de bel. De laatste maal was eerder deze maand in een brief aan de Tweede Kamer waarin de vervoerder meldde dat, ondanks de tijdige afronding van de verbouwing van de terminal op Amsterdam Centraal, er meer problemen waren die betrouwbare dienstverlening in de weg stonden.

Vierhonderd meter lange treinen

Topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar wilde dat de treinmaatschappij meer routes naar België en Frankrijk kon gebruiken om knelpunten op een deel van de hogesnelheidslijn in Zuid-Holland te omzeilen. Ze eiste ook dat het in Amsterdam gemakkelijker wordt om 400 meter lange treinen in te zetten en dat de marechaussee gratis grenscontroles zou uitvoeren.

Op twee van de drie punten heeft Eurostar zijn zin gekregen. Alleen de kwestie met de marechaussee is nog niet beslecht, laat een woordvoerster weten. Ze voegt toe dat Eurostar vanaf februari meer reizigers per trein naar Londen kan vervoeren, omdat de terminal groter is dan voorheen. Bovendien wordt het aantal stoelen per trein in de loop van volgend jaar verder verhoogd.

‘Veelbelovende toekomst in Nederland’

“Eurostar blijft zich inzetten voor een veelbelovende toekomst in Nederland”, aldus Cazenave. “We bedanken onze partners NS en ProRail voor hun samenwerking om de directe verbinding naar Londen te hervatten en die naar Parijs en Brussel voort te zetten.”

ProRail-topman John Voppen noemt het “fantastisch nieuws”. NS-topman Wouter Koolmees is ook blij met het nieuws voor passagiers. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) is eveneens tevreden. “Dit zal internationale reizigers helpen de trein te kiezen als vervoermiddel tussen deze twee steden.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

4.8 4 stemmen
Artikel waardering
70 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Thijs
4 maanden geleden

Weet iemand ergens info te vinden over hoe de nieuwe terminal in Amsterdam er uit gaat zien?

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thijs

Hetzelfde maar met een langer stuk van het perron

Michiel
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De nieuwe terminal komt helemaal niet op het perron maar in de Amstelpassage onder de sporen.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

En dat is dan ook al klaar? Eerst duurde het jaren om de boel aan de gang te krijgen, vervolgens zou het nieuwe pandje na twee jaar afgeschreven moeten worden voor een hok in de passage, We mogen toch hopen dat ze een winkelpand gebruiken en niet met een paar portacabins aankomen.
Het zou al veel helpen als de Eurostar het overstappen naar de Benelux niet meer zou hinderen door reizigers zo om te laten lopen.

Rogier de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Hij komt inderdaad in de Amstelpassage tunnel, zoals Michiel aangeeft. De hele Amstelpassage tunnel wordt straks alleen gebruikt door / voor Eurostar. Ik las bij NOS dat er een koffie corner en meerdere winkeltjes komen. Ik heb nog geen visuals gezien, maar ben wel benieuwd.

Het was altijd al bekend dat het terminal gebouwtje op spoor 15b slechts tijdelijk zou zijn. Deze was gebouwd op de fundering van een bouwkeet die daar eerder al stond, vandaar ook de gelimiteerde ruimte destijds.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Rogier de Wit
Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

En waarom hebben ze dan zo lang over de bouw van de keet gedaan?

Rogier de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik heb begrepen dat niet zozeer het fysiek bouwen van de terminal op spoor 15b veel tijd had gekost, maar vooral zeg maar de internationale ‘papierwinkel’ eromheen. Dus meer de zaken zoals internationale verdragen, afspraken over beveiliging en douane capaciteit.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Rogier de Wit
Eend
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Dus toekomstige potentiële concurrenten zoals bijvoorbeeld Trenitalia of Renfe moeten een eigen terminal bouwen?

Rogier de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Dat weet ik eigenlijk niet, hoe die afspraken nou precies zitten. Ben wel benieuwd. Hetzelfde speelt op stations als Parijs en Brussel, waar Eurostar ook een ‘eigen’ terminal heeft.

daan
4 maanden geleden

Maar waarom pas op 10 februari? De nieuwe terminal is eind december al klaar.

TtC
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Omdat de nieuwe terminal alleen gebruikt kan worden door treinen die stoppen op spoor 15. Waarschijnlijk is spoor 15 pas in februari beschikbaar.

Michiel
4 maanden geleden
Antwoord aan  TtC

Spoor 15 komt pas in april weer in dienst, de nieuwe terminal zou ook (tijdelijk?) toegang tot spoor 13 moeten bieden.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Michiel
Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

De reizigers moeten binnen de hekken blijven. Wanneer ze naar een ander spoor moeten zal dit ook afgeschermd moeten zijn, aansluitend.

Dries Molenaar
4 maanden geleden

Storm in een glas water. Men rijdt dan met dezelfde Velaro treinen maar kan dan een groter deel in Amsterdam en Rotterdam laten boeken/vullen. Wanneer alle stoelen in NL gevuld worden kan de trein zonder stoppen in Bruxelles en zo flink wat besparen op de reistijd. Schijnbaar is dit huidige oponthoud minder erg dan het oponthoud door de lage snelheid bij Rijpwetering enz. Is er al nieuws van een versnelde aanpak?

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Is er überhaupt vraag vanuit Nederland om ruim 900 stoelen te vullen voor een trein naar London zonder stops in Brussel, Lille of Zuidoost-Engeland?

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Gezien de vele tientallen vliegtuigen per dag is er een grote reisbehoefte. Vier Velaro’s zijn dan goed voor ruim 3000 passagiers. Jammer dat de trein niet op Schiphol kan laten instappen. Daar heb je alle voorzieningen als parkeren en aanvoer via trein en zelfs vliegtuig.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Stratford International is wel een heel handig station voor reizigers die in het oosten van London moeten zijn. Waarom stoppen op dat station geen Eurostars?

Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

St Pancras heeft ook heel veel verbindingen, euston ligt een paar 100 m ernaast en voegt daar (buiten de kans 2 pakjes sigaretten binnen te krijgen in 30 tellen) nog meer aan toe

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Stratford International is in tegenstelling tot de naam geen internationaal station. Er zijn daar ook geen grensfaciliteiten.
St Pancras is een veel beter eindpunt.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De Eurostar naar naar Londen is een alternatief voor vliegen. Dus hoeven reizigers helemaal niet op Schiphol te zijn. De perrons van station Schiphol zijn veel te krap voor een terminal met grensfaciliteiten verder is daar ook een ruimte om de reizigers naar Londen te scheiden van de overige reizigers.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

correctie: op de perrons is ook geen ruimte…………

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De trein is voor en na transport. International zou men makkelijk op Schiphol kunnen aankomen en dan naar Brussel, Antwerp, Parijs kunnen willen gaan. Ruhrgebied zou ook moeten kunnen.
Een airport connector van Schiphol naar Zaventem en CdG zou ook wel wat zijn. Mooi met een HSL verbonden.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Reizigers van en naar Schiphol kunnen gewoon in Rotterdam overstappen, evenals de reizigers van en naar Antwerpen die in Brussel kunnen overstappen. Maar reizigers naar Zuidoost-Engeland moeten helemaal omreizen via London aangezien er ook geen treinen door de Kanaaltunnel rijden die op kleinere stations stoppen. Daarmee behaal je wel een grote winst als de Eurostar op meer Engelse stations gaat stoppen.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er ging een aantal jaren geleden een Thalys van Amsterdam naar Rijsel. Met veel tam tam gelanceerd. Trok echter onvoldoende reizigers. Binnen een paar jaar was deze verbinding alweer verdwenen. Daar valt dus weinig te halen en is al het geregel dat nodig is om reizigers in Rijsel in en uit te stappen niet waard.
Er willen dagelijks veel mensen naar Londen. Dus wil de Eurostar daarvan een flinke portie meepikken, dan zo weinig mogelijk stops onderweg. Het is geen boemeltrein!

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een trein hoort iedere 100 kilometer te stoppen zodat verschillende regio’s ook met elkaar verbonden worden en mensen niet afhankelijk zijn van een zeer trage regionale trein. In de meeste Europese landen hebben de meeste > 500.000-inwonersteden die toch een paar honderd kilometer van elkaar afliggen geen treinen die onderweg nergens stoppen. In Duitsland stopt de ICE tussen Berlin en Hamburg in Spandau, de ICE tussen Berlin en München in Nürnberg en de ICE tussen Berlin en Frankfurt in Halle en Erfurt.

FFA
4 maanden geleden

De Eurostars naar London benodigen toch een overstap in Brussel-Zuid?
Hoezo rechtstreeks?
Als Eurostar Nederland dreigt met vertrek.
Tijd voor DB ICE Amsterdam – Brussel-Zuid en verder.

Michiel
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Die overstap was tijdelijk gedurende de bouw van de nieuwe terminal. Tot juni was het 4x per dag rechtstreeks en vanaf februari is het dus opnieuw rechtstreeks waarbij het zelfs 5x per dag zou gaan worden.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Deutsche Bahn inklusiv Deutsche pünktlichkeit und Denglish: Senk Joe vor trevveling witt Deutsche Bahn, teek kèèr ent koetbei?

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Das stimmt richtig!

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het gaat over de Eurostar niet over Deutsche Bahn.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Beter Frankfurt – Koeln – Amsterdam – Brussel Zuid – Luik – Aken – Keulen – Frankfurt Flughafen – Frankfurt Hbf,

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Het gaar over een trein naar Londen.

Loor
4 maanden geleden

Weet iemand wanneer de rechtstreekse tickets voor na 10 februari in de verkoop gaan? Wil 10 maart naar Londen reizen maar tot nu toe alleen nog met overstap in Brussel beschikbaar..

Mattheas
4 maanden geleden
Antwoord aan  Loor

Normaal komt deze route uiterlijk 4 maanden van tevoren beschikbaar. Hopelijk dus vanaf ergens half november tot eind november.

Irene
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mattheas

Er is al te boeken tot ergens in mei. Maar alleen met overstap, ook voor de terugweg London-Amsterdam. Lijkt er dus op dat Eurostar zelfs het nog niet doorheeft…

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Irene

Zo stond heden een reactie op nu.nl te lezen luidende:
“In december met het gezin 4 dagen naar Londen. Trein eerste optie die bekeken werd… want, van de zotte om zo’n klein stukje te gaan vliegen. Maar, retour 252 per persoon. Vliegtuig 88 voor een retour… scheelt ruim 800 voor het gezin van 5. Sorry, maar ga eerst eens wat aan die prijzen doen! Mooie treinrit… zal best… beter voor het milieu… buiten kijf… maar met zulke verschillen kies ik toch echt voor mijn eigen portemonnee!”

Nou dat heb ik gecheckt:
Bleek dat het goedkoopste ticket met vliegtuig: Economy vanaf Schiphol – London v.v. 294 E en vanaf Eindhoven – London 228 E plus natuurlijk het ticket naar London airport naar London City.

Met Eurostar: Amsterdam – London StPrancas Int’l v.v. 270 E.
Dus vandaag geboekt trein goedkoper. En je bent in hartje London.

Werd reeds een maand eerder geboekt dan was het bij beide vervoersmodaliteiten waarschijnlijk goedkoper geweest.

Zo worden door trollen mensen op het verkeerde been gezet.

CO2 minimale vervoersmodaliteit geframed.

tja de leugen regeert.

wever
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Met Easyjet kun je prima goedkopere tickets vinden. Je vliegt dan alleen wel op bv Southend of Luton. Er staat nergens wanneer in december ze wil gaan. Rondom kerst is het inderdaad wat duurder, maar wellicht gaan haar kinderen nog niet naar school en gaat ze begin van de maand. Onder de 5 reizen ze in Engeland vaak ook gratis met de trein dus dan haal je dat verschil er, ook met het daar nog moeten reizen, wel makkelijk uit. Heel december ziet er duur uit bij Eurostar maar ik weet niet hoe dat was toen je net kon boeken. Vaak is het dan wel goedkoper inderdaad maar wellicht rondom de feestdagen sowieso duurder.
Waarom zou ze hierover trollen trouwens? Als je met 4 uur in Londen kunt zijn met de trein en het scheelt weinig geld dan doe je dat toch? Met het vliegtuig ben je veel langer onderweg en heb je, zeker met kleine kinderen, veel meer stress. Maar als het honderden euro’s scheelt dan snap ik haar overweging wel.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  wever

En dan aan je kinderen de klimaatnoodstand uitleggen.
Dat je medeschuldig bent aan een niet-leefbare wereld als de kinderen groter zijn.
Wederom een reactie van iemand die de klimaatnoodtoestand niet ziet/ ontkent.
Weef er maar op los, kinderen, mensheid de klos!

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Alweer, 2 klimaatontkenners meldden zich.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

plus 2 klimaatontkenners.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  wever

Easyjet geeft “vanaf” aan. Als kijkt naar een bepaalde vlucht op een bepaalde dag,die je net nodig hebt, dan is het in de regel al een stuk duurder. Daar komen vaak nog extra’s bij voor stoelreservering, bagagetoeslag, een eerdere wachtrij etc.
Ik vind de H en de M pieren op Schiphol, waar die “lowcost-jongens” vertrekken, maar armoede troef.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  wever

Trollen trollen vanwege het trollen. Niet om wat nuttigs te plaatsen.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Het staat overal vol met misinformatie. Uit frustratie of geldingsdrang. Voorts heb je nog Putin en Trump adepten die overal de boel vol poepen. Vandaar dat sites als CNN, The Atlantic en NL kranten maar met de reacties stoppen. Het kost altijd al handen vol met geld, levert niets op behalve ergernis en frustratie. Ook de kijkcijfers worden er door vervuild want al die reactieschrijvers hebben veelal niets anders te doen en kijken niet naar de reacties. Laat staan dat ze iets kopen dat herleid kan worden tot advertienties bij de krant enz.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Ja, de leugen regeert. Want als je nu checkt, is er in december meer dan voldoende beschikbaarheid waarbij je onder de 30 euro retour vliegt naar Stansted vanaf Eindhoven.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dan moet ik wel eerst naar Eindhoven

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja, maar het is minder dan de goedkoopste 228 die FFA kon vinden.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb zojuist bij vliegtickets gecheck.
Vertrek 17 december terug 21 december.
Eindhoven – Stansted met Rynair goedkoopste 142 E en rest op zelfde dag vertrek range 145 – 169 Euro.

Bij vertrek 10 dec en terug 13 dec. 46 E en rest op delfde dag vertrek 48 – 69 Euro.
Met alleen een kleine tas mee.
Een stuk handbagage tot 10 kg plus priority plus 83.16 E.

Nou dat geeft dan een ander beeld bij beide.
Dus bij beide 86,16 E erbij.
Maakt voor 17 december minimaal 225,16 E
en bij 10 dec. 129,16 E.
Exclusief andere Rynair kostentoedelingen.
En ticket Stansted naar London v.v. 33 GBP.Nu te boeken geen teruggaaf.
Op dag vertrek gekocht in Stansted 23,90 GBP op terugweg nog eens 23,90 GBP
een kleine 56 Euros

Maakt bij vertrek 10 dec 281,16 E en bij vertrek 10 dec. 184,16 E

Toch anders dan slechts 30 E.

De website vliegtickets.nl rond 18.20 uur 03.11.2024 gecheckt.

Londen <> Amsterdam 3,9 kg – 70,9 kg dan is het met de trein 8\4 % minder CO2- uitstoot dan bij vliegen.
En je betaalt de klimaatschadelijke uitstoot mee middels belastingen die vanwege CO2 subsidies van 45 Miljard Euro jaarlijks.
Nu Annemiek ga eens duurzame aanbevelingen, rekensommen doen.
Stijg eens buiten het ikke, ikke en de rest kan stikken.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Dus de minimale prijs bereik je door via een website van een derde partij te boeken en allerlei extra’s te selecteren? Je kunt gewoon via de website van Ryanair boeken. Dat is vaak veel goedkoper. En door die extra’s te selecteren krijg je natuurlijk nooit de minimale prijs.

afb
FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bedankt.
Nu moet iedereen dat doen.
Dan gaat Ryan Air gewoon failliet.
Dan leidt dat tot uitschakeling van die grote CO2 uitstoter, klimaatkiller.
En hoeven er niet miljarden CO2 subsidies naar de vliegtuigmaatschappijen.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als ik vrijdag 8 november wil, ben ik bij Ryanair al minimaal 141,22 kwijt voor een enkele reis. Daar komt stoelreservering en bagage nog bij. Dan moet ik ook nog eens naar Eindhoven.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wat is uberhaupt je punt? Ook dan is het goedkoper dan de Eurostar.

Scherm
Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mijn punt is dat die stuntprijs van Ryanair niet altijd opgaat. Verder wil ik helemaal niet vanaf Eindhoven.
Je ziet dat de Eurostar ondanks de overstap regelmatig vol zit, waardoor de prijzen stijgen. Wordt tijd dat er weer treinen kunnen rijden: zonder overstap.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het gaat ook niet om jou. Ik haak in op hetgeen FFA stelt onder zijn motto ‘de leugen regeert’. Dan blijft het punt dat het vliegtuig vaak veel goedkoper is. Zeker op de random datum die jij kiest. Dan scheelt het voor de situatie van het gezinnetje waar FFA over begint alleen op de heenreis al 1000 euro min de transferkosten. Overigens kun je op de door jou gekozen datum ook prima vanaf Schiphol vliegen. Bijvoorbeeld naar Southend voor 122 euro. Als je dan op de 12e terugvliegt, zit je bij het vliegtuig op 157 retour en voor de trein op 442. Dat laatste is nooit acceptabel voor een gezin van 5.

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Heb onlangs Southend-Schiphol voor ruim 2 tientjes geboekt.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

met de heen en weer?
Ik zie bij “lowcostflyer” Easyjet van Schiphol naar Southend voor de komende tien maanden slechts een datum voor 66 euro enkele reis staan. De rest is duurder en voor de komende weken vaak stukken duurder. Overigens ligt deze luchthaven op ongeveer 70 kilometer van het centrum van Londen.

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Enkele Reis, inclusief belastingen. Vanuit Liverpool Street en Stratford prima te bereiken.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

door zwart te rijden London Street – Stansted en geen bagage enz.
Drs. P. je bent gediskwalificeerd.
Btw, by the way, hoeveel waren de Betlastingen VAT?
WATTT? 0,13 GBP?

Drs.P
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Goed lezen, het is Southend, niet Stansted. U bent gediskwalificeerd.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

Het is ook een ingewikkeld verhaal: heen naar Stansted en terug vanaf Southend. De enige, echte Drs.P. had er wel een leuke song op geweten: van Stansted naar Southend.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zoals heel vaak geldt ook op de route van/naar Southend dat naar Schiphol vliegen veel goedkoper is dan er vertrekken. Wie goedkoop naar Londen wil vliegen, zou ik (vanwege het tijdstip waarop vluchten vertrekken) op de heenreis niet naar Southend te vliegen, maar op de terugweg daar wel te vertrekken. Het is een uurtje met de trein vanaf het centrum.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als je in Londen toch de trein pakt, kun je net zo goed een trein door de Kanaaltunnel nemen naar hartje Rotterdam of Amsterdam.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Overigens vliegt Easyjet niet dagelijks van Schiphol op Southend.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het punt is nou juist dat dat vaak veel duurder is. Ten opzichte van de wijze waarop ik zelf reis, duurt de reis met Eurostar ook nog eens langer.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Vanuit andere plaatsen naar andere bestemmingen is de reistijd juist omgekeerd.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

???

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Drs.P

ja, ja!!!!
trol maar wat.

Mattheas
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mattheas

Als aanvulling op mijn vorig bericht: het is nu bekend geworden dat de rechtstreekse Eurostar vanaf “medio november” in de verkoop gaat.

Loor
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mattheas

Dank!

FFA
4 maanden geleden

Vluchten naar London en Parijs en Berlijn en Frankfurt moeten minimaal 500 E per reis kosten.
Alle kosten moeten in rekening gebracht worden.
Dus ook geen CO2 subsidies middels de belastingen.
Met de trein zijn die bestemmingen gewoon te doen i.t.t. hetgeen velen trollen in de media ook beweren.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Alle kosten moeten in de kostprijs van een vlucht meegenomen worden/zijn.
Je moet niet vliegen van geld van anderen ten koste van die “anderen”.
Betaal voor de schade die je anderen aanricht.