Eurostar-verdrag nog steeds niet ondertekend

Het verdrag dat nodig is om de directe Eurostar Amsterdam – Londen te kunnen laten starten is nog steeds niet ondertekend. Ook is er nog geen datum gepland. Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) tegenover Treinreiziger.nl.

Verdrag niet ondertekend

Het streven is om per 31 maart de directe trein Amsterdam – Londen alsnog te laten starten. Dat kan echter alleen als er overeenstemming is over de paspoort- en veiligheidscontroles. Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben daar weliswaar eind oktober overeenstemming over bereikt, maar dat verdrag moet nog wel ondertekend worden. “De Ministerraad heeft ingestemd met ondertekening. Echter, het Verenigd Koninkrijk heeft aangegeven dat nog niet te kunnen doen vanwege de verkiezingen in december 2019”, vertelt woordvoerder Steffart Buijs namens het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Nieuwe vertraging dreigt

Wanneer de ondertekening gaat plaatsvinden is nog steeds niet duidelijk. “Hopelijk zo snel mogelijk”, zegt Buijs. Dat is inderdaad te hopen, want als de ondertekening niet ruim voor 31 maart zal plaatsvinden, moet de lancering van de Eurostar opnieuw worden uitgesteld. Wanneer het verdrag uiterlijk ondertekend moet worden om de start tijdig mogelijk te maken, wil NS woordvoerder Hessel Koster niet kwijt. “We hebben daar contact over met het ministerie.”

Diverse keren uitgesteld

De directe Eurostar Amsterdam – Londen is nu al meerdere keren uitgesteld. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de trein per december 2017 zou starten, maar dat bleek niet te lukken met het materieel. Sinds april 2018 is Eurostar er echter klaar voor en is de treindienst van Londen naar Amsteram ook al gestart. Maar van Amsterdam naar Londen is de treindienst niet gestart, omdat er paspoort- en veiligheidscontroles in Nederland moeten plaatsvinden door bijvoorbeeld de UK Border Control. Die kunnen zonder afspraken geen controles op Nederlands grondgebied uitvoeren.

Droog oefenen

Later was het de bedoeling dat per december 2019 de Eurostar zou gaan rijden, vervolgens per januari 2020 en nu is 31 maart 2020 het streven. Alhoewel het verdrag nog niet ondertekend is, zijn de voorbereidingen in volle gang. Zo vonden half december de eerste tests plaats met de Koninklijke Marechaussee en UK Border Control om samen met honderd NS’ers alvast ‘droog’ de processen te oefenen. Tijdens het droog oefenen kunnen er echter geen echte paspoortcontroles worden uitgevoerd, want daarvoor is het verdrag nodig.

This post was last modified on 23 januari 2020 11:58

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug