fbpx

Streefdatum Eurostar uitgesteld naar 31 maart 2020

klok 14 nov 2019 17:02

De Eurostar van Amsterdam naar Londen gaat naar verwachting vanaf 31 maart 2020 rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van NS naar aanleiding van een bericht van Luchtvaartnieuws.nl. Het spoorbedrijf benadrukt dat de streefdatum alleen haalbaar is als er een verdrag is tussen Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Januari 2020

Eind september vertelde staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid dat de streefdatum begin januari 2020 zou zijn. Om die datum te halen is er echter een verdrag nodig tussen Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De betrokken bewindspersonen uit de vier landen hebben echter nog geen contract ondertekend.

Ondertekening verdrag nabij

De ondertekening van het verdrag is echter nabij, vertelt Philippe Mourly, operationeel directeur bij Eurostar. “De betrokken vier landen ondertekenen binnenkort het verdrag. Dat is een kwestie van dagen, misschien weken. Daarna kunnen we gaan beginnen”, zegt Mourly optimistisch. Een startdatum wil Mourly nog niet noemen. “Dat zal binnenkort zijn.”

Vanaf 31 maart volledige dienstregeling

Volgens de Eurostar directeur is starten in januari nog steeds mogelijk. In het begin zullen echter niet alle treinen van Amsterdam naar Londen rijden. Dat zegt ook NS-woordvoerder Hessel Koster. “We streven ernaar om vanaf 31 maart 2020 de volledige dienstregeling naar Londen te starten.”

Samenwerking

In januari al de Eurostar naar Londen lanceren is volgens Koster niet reëel. “De treinen zijn er al, maar de samenwerking tussen de marechaussee en de UK Border Force op de Nederlandse stations is nieuw”, legt Koster uit. Reizigers mogen pas in de Eurostar stappen als ze de veiligheidscontrole en paspoortcontrole hebben gepasseerd. Het Eurostar-perron is gedurende die periode niet toegankelijk voor andere reizigers. De procedures zullen eerst getest worden met reizigers, en vervolgens getest worden met een beperkte dienstregeling.

Oorzaak vertraging

Sinds april 2018 rijdt de Eurostar al wel direct van Londen naar Amsterdam. Maar vanuit Nederland is Brussel voorlopig de eindbestemming voor de Eurostar. Reden: het ontbreken van een verdrag tussen de vier landen die de trein aan doet. Ook moest de marechaussee nog voldoende personeel werven.

Teleurgesteld

Bij de lancering van de directe Eurostar naar Amsterdam was al duidelijk dat de directe trein naar Londen op z’n vroegst per december 2019 zou gaan rijden. NS directeur Roger van Boxtel vertelde toen aan Treinreiziger.nl dat hij enorm baalde van het uitstel. Hij hoopte er toen nog op dat het misschien toch eerder zou lukken. In plaats daarvan is de datum nog iets verder naar achteren geschoven. Volgens Mourly is het lanceren van een nieuwe route complexer gebleken dan gedacht.

Geen nieuwe routes

In 2012 had Eurostar plannen om binnen enkele jaren tien nieuwe bestemmingen te lanceren. Behalve naar Nederland stonden ook treinen naar bijvoorbeeld Genève en Frankfurt op de planning. Daar is Eurostar op teruggekomen. “We willen nu ons focussen op Amsterdam”, vertelt Mourly.

Tarieven directe Eurostar Londen – Amsterdam

Zie ook de pagina: trein naar Londen.

28 gedachten over “Streefdatum Eurostar uitgesteld naar 31 maart 2020”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Jammer. Maar geen ramp. Met een overstap in Brussel Zuid kun je ook snel naar Londen. Maar een rechtstreekse Eurostar verbinding is aantrekkelijker.

    1. dries molenaar schreef:

      De bestede tijd zal wel gelijk zijn. Nu moet je op Brussel door de politie-exit en UK-customs-entry controle. Dat is straks vooraf op Amsterdam en Rotterdam. Dus je moet vooraf wat eerder aanwezig zijn. De trein zal straks niet stoppen op ANtwerpen of Brussel. Een klein winstje daar. Als de trein dan niet stopt voor Calais of in UK gaat het helemaal fantastisch.

      1. Joep schreef:

        Waar lees je dat de Eurostar niet meer zal stoppen in Brussel-Zuid? Lijkt me dat dat gewoon blijft (zoals Londen-Amsterdam dat nu ook doet), enkel zal je de trein niet meer uit hoeven voor de douanecontrole. Antwerpen wordt sowieso niet gestopt omdat daar ook geen douanefaciliteiten zijn en ook niet zullen worden gebouwd.

        1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          De stop te Brussel blijft inderdaad, Antwerpen wordt overgeslagen (net als Schiphol)

        2. lezer schreef:

          Ik vraag me wel af waarom al die lelijke tijdelijke afscheidingen er staan op de onderste perrons in Antwerpen.

        3. dries molenaar schreef:

          Bij mijn weten was het de bedoeling om na Rotterdam niet meer te stoppen. Dat zou ook logisch zijn.

  2. Matthijs van der Beek schreef:

    hebben ondertekenD!!!! Met een D!

    1. dries molenaar schreef:

      U zou gewoon een email aan de [email protected] kunnen sturen in plaats van rond te schreeuwen.

    2. Srb schreef:

      Oh nee! De wereld vergaat nu! Help!

    3. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Dank voor uw oplettendheid.

  3. dries molenaar schreef:

    Is dat straks spoor 15 op Amsterdam en 2 op Rotterdam? Waar blijft Thalys dan in de geblokkeerde tijd.
    Ga ze ook nog een hek tussen de sporen zetten om verstekelingen van de trein te houden? Al is het alleen vanwege de vertraging bij een hercontrole door aan boord klimmer. De trein mag ook niet op anders stations stoppen.

    1. Joep schreef:

      Perrons worden afgesloten en leeggehaald voordat Eurostar komt, daarna kan men instappen en rijden? Voor die 3 á 4 treinen per dag zal er vast wel een andere plek voor zijn, misschien zitten die elkaar al helemaal niet in de weg. Op Rotterdam met de huidige vertek- en aankomsttijden is het verschil tussen vertrek Eurostar en aankomst Thalys bijna een half uur. In een minuut of 10 zou iedereen wel ingestapt zijn lijkt me. Op Amsterdam is ‘t ietsjes krapper, mede doordat IC Brussel ook vanaf 15(a) vertrekt, maar lijkt me ook prima te passen.

      1. dries molenaar schreef:

        Op Amsterdam zal de trein wel langer voor het perron staan. Dit is het startstation als het ware en internationaal heeft wat tijd nodig. Het is geen Sprintertje wat door routinereizigers met een schoudertasje wordt besprongen.
        Op Watergraafsmeer zal de trein toch ook beveiligd moeten zijn want anders kruipt er geheid iemand in het toilet voor vertrek. Ook de onderkant van de trein moet nagekeken worden. Vandaar ook de kooien op Gare du Nord en Brussel.

  4. Bert Sitters schreef:

    Naar negen vertreksporen op Amsterdam Centraal leidt tot problemen voor internationale treinen. Er komen uitgebreide werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Waarom kan het busstation aan de andere zijde van het huidige spoor 15 niet wat opgeschoven worden, zodat aan de andere zijde van het huidige perron zes dat verbreed wordt een extra spoor kan worden aangelegd en het huidige perron een internationale terminal kan worden waar alle handelingen kunnen worden verricht met een speciale check in voor de veiligheid.

    1. dries molenaar schreef:

      Het busstation is net nieuw en iedereen is reuze blij dat het een keer klaar is. Uw spoor komt ook buiten het dak te liggen waar helemaal geen draagstructuur aanwezig is.

      1. Bert Sitters schreef:

        Draagstructuur kun je aanbrengen. Niet is onmogelijk.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Van andermans geld kan alles. Er is over nagedacht en er is geen behoefte aan.

        2. Bert Sitters schreef:

          @ mijnheer Molenaar. Wat een domme dooddoener. U lijkt wel een ambtenaaar uit de oude doos. Wat is “nadenken”?.
          Internationaal treinverkeer zit fors in de lift. Op de lijn nar Londen liggen grote kansen. Ook met verlenging naar Duitsland. Een mogelijkheid om vliegverkeer terug te dringen.
          Het internationale spoor 15 op Amsterdam is een aanfluiting. Veel te krap en dit spoor was helemaal niet bedoeld voor het reizigersverkeer. Wil Amsterdam alle internationale treinreizigers in de toekomst efficient verwerken en reizigers gepast ontvangen, dan moet men ingrijpende maatregelen niet uit de weg gaan met domme dooddoeners.
          Overigens ben ik klant.

  5. Cole schreef:

    16:41 van St Pancra?, destijds in 2018 vertrok de Eurostar om 17:31 (local time), wel “CHECK-IN TEN LAATSTE 30 MIN. VOOR VERTREK”

    O wacht 16:41 is nu inclusief check-in van 35 minuten, vertrek trein is 17:16. Daarboven staat ook nog steeds “U moet zich minimaal 30 minuten voor vertrek melden bij de Eurostar-terminal i.v.m. check-in en douaneformaliteiten” Dus om 16:11?
    Hoogst verwarrend!

    1. dries molenaar schreef:

      Met een half uur ga je het niet redden op St-Pancras

      1. dries molenaar schreef:

        Bij mijn beperkte reisjes komt je op Brussel ook niet in 30 minuten door de controles. Een uur is maar net genoeg en dan kun je eigenlijk geen koffie halen om mee te nemen. Laat staan even zitten voor consumptie.

        1. Non schreef:

          In augustus met Thalys + Erostar naar London gereist. Helaas vertrok de Thalys met +15 vanaf Amsterdam en dat liep met nog ‘s 10 minuten op.
          Aangezien er veel overstappers waren is er gebeld door de TrainManager van de Thalys met Eurostar en iedereen mocht alsnog naar de terminal voor hun Eurostar-trein.
          We kwamen dus aan rond 17:35 en de Eurostar vertrekt om 17:56. Ondanks dat er een E300 i.p.v. E320 werd ingezet, zaten we om 17:50 op onze plek.

          St. Pancras daarentegen is de rij ontiegelijk lang (ook omdat er veel mensen voordringen) en moet je echt 1-1,5 uur van te voren aanwezig zijn.

    2. dries molenaar schreef:

      Zolang er nog rijen staan bij de controles zal de trein overigens niet vertrekken. Het is geen vliegtuig 🙂

      1. Cole schreef:

        Op een vliegveld moet je vaak nog een flink eind lopen, naar de kop van de D pier op Schiphol is 20 minuten?
        St Pancras is compact met (te) kleine ruimtes, was moeilijk om een zitplaats te vinden, kan ik mij herinneren. Dus dat moet veel sneller kunnen dan op een luchthaven.

        Sluiten ze de gate dan al om 16:11, een uur en 5 minuten voor vertrek van de trein? Wat een beroerde service inmiddels.

    3. Gosse schreef:

      In mijn ervaring is duurt het meestal 10-20 minuten om door de beveiliging heen te komen, zowel voor St. Pancras als Brussel-zuid, het snelste ooit was 3 minuten (Te Brussel). 30 minuten is dus zeker voldoende.

      1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

        Is ook mijn eigen ervaring, MAAR ik heb ook gehoord dat ik meen met name in Londen in het drukke hoogseizoen het minder vanzelf sprekend is en dat men soms tijd tekort kwam.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Duidelijk niet. Je komt nooit door de exit-controle en dan ook nog door de UK-customs in drie minuten. U bent door een achterdoortje gekropen?
        Er wordt niet voor niets een uur gepland waarbij de vertrekkende trein nog moet wachten ook.

  6. W Goossen schreef:

    Het is teleurstellend dat er steeds weer iets tussen komt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.