Eerste directe Eurostar naar Londen, met vertraging, gearriveerd – vanaf 2026 vijf treinen per dag

Met een vertraging van 25 minuten is maandagochtend, sinds meer dan een half jaar, weer een directe trein vanuit Amsterdam Centraal gearriveerd op station St. Pancras in Londen. De directe verbinding is mogelijk omdat in Amsterdam een nieuwe terminal voor de paspoortcontrole is geopend. Het aantal directe treinen naar Londen gaat wellicht van nu drie per dag, naar vijf volgend jaar.

Sinds juni moesten treinreizigers naar Londen de trein nemen naar Brussel-Zuid om daar door de paspoortcontrole voor het Verenigd Koninkrijk te gaan en vervolgens de trein te nemen naar Londen. Dat was nodig omdat er door de verbouwing van het Centraal Station in Amsterdam geen plek meer was voor de paspoortcontrole.

Inmiddels is er op Centraal een geheel nieuwe terminal geopend voor de reizen naar Londen. De nieuwe ’UK Terminal’ bevindt zich in de Amstelpassage, tussen de Middentunnel en Oosttunnel, met de ingang aan de kant van de stationshal aan de centrumzijde van het station. (tekst gaat door onder afbeelding)

Plattegrond van Amsterdam Centraal met de nieuwe UK Terminal. Afbeelding NS

Helemaal klaar is de terminal nog niet. Als het wel zover is, is er plek voor ongeveer 650 reizigers. Samen met de ongeveer 160 reizigers die op station Rotterdam instappen, is er dan plaats voor ruim 800 reizigers per trein van Nederland naar Londen.

Momenteel kunnen er tot eind maart vanuit Amsterdam 400 reizigers per trein mee met de Eurostar naar Londen. Dat is al tien procent meer dan voor de verbouwing. Na de volgende werkzaamheden kunnen er vanaf eind april ongeveer 600 reizigers per trein mee vanuit Amsterdam en vanaf het einde van het jaar kunnen er nog eens 50 extra reizigers bij.

Van drie naar vijf keer per dag

Met de terugkeer van de directe verbinding is er een extra trein naar Londen bijgekomen. In de ochtend gaat er voortaan, op week- en zondagen, om 6.40 uur al een directe trein naar Londen, die om 9.57 uur (10.57 uur Nederlandse tijd) arriveert. De volgende directe treinen naar Londen St. Pancras gaan om 13.40 uur en 18.40 uur. Op zaterdag gaan er twee treinen per dag (8.40 uur en 16.40 uur).

NS International en Eurostar willen het aantal verbindingen per dag verder omhoog brengen. In 2026 is het de bedoeling om vijf keer per dag rechtstreeks van Nederland naar Londen te treinen.

Terminal vanaf eind maart drie weken dicht

De Eurostar naar Londen zal de komende tijd nog wel last houden van werk aan het spoor en Centraal Station. Tussen 30 maart en 22 april gaat de nieuwe UK Terminal in Amsterdam weer tijdelijk dicht wegens de werkzaamheden op Centraal Station. Reizigers naar Londen moeten gedurende deze tijd weer overstappen in Brussel-Zuid.

Eurostar maakt een flinke groei door. Vorig jaar was een recordjaar voor de treinmaatschappij met 19,5 miljoen reizigers, vijf procent meer dan in 2023. De verbinding van Nederland naar Londen is een van de sterkst groeiende verbindingen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 10 februari 2025 12:12

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

24 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug