Home

Eurostar wil in 2020 vier rechtstreekse treinen naar Londen

Eurostar is tevreden met de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam. Sinds april hebben 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Vanaf juni 2019 wil Eurostar een derde snelle trein tussen Londen en Nederland inzetten. Vanaf december 2019 is het de bedoeling dat reizigers ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kunnen.

Verdrag

Nu moeten reizigers vanuit Nederland nog in Brussel overstappen. Dat is nodig omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk nog geen verdrag hebben om de benodigde paspoort- en veiligheidscontroles in Nederland uit te voeren. Dat verdrag komt er uiterlijk per december 2019. Kamerleden dringen erop aan dat dit verdrag er eerder komt, maar Staatssecretaris Van Veldhoven heeft eerder aangegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken.

Vierde en vijfde trein

Eurostar heeft de ambitie het treinaanbod verder uit te breiden zodra de trein ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kan rijden. “Zodra de grenscontroles die een rechtstreekse reis van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk maken, er zijn, willen we het aantal treinen elke dag verdubbelen tot vier met ambities voor vijf diensten per dag”, zegt Eurostar-persvoorlichter Stefanie van Mierlo. 

Extra rit vanaf juni

Vooruitlopend op de vierde trein komt er in juni op maandag t/m vrijdag al een derde trein bij. Om 7:16, 11:04 en 17:16 kunnen treinreizigers vanaf aankomende zomer rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Daarmee wordt de eerste trein vervroegd en komt er een tweede trein bij in de ochtend. Op zaterdag en zondag komt er geen extra rit bij. De reistijd wordt overigens 15 tot 27 minuten langer dan nu het geval is. “Dat komt door een kleine verandering in het treinpad, dat wordt bepaald door de infrastructuuraanbieders op de route”, legt Van Mierlo uit.

130.000 reizigers

Volgens Eurostar hebben sinds de start in april 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Allemaal passagiers die volgens Eurostar een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld. Ook in het verleden kozen reizigers, ondanks het ontbreken van een rechtstreekse trein, soms al voor de Eurostar. Hoeveel reizigers het bedrijf totaal naar Nederland heeft vervoerd wil het bedrijf niet bekend maken.

This post was last modified on 25 oktober 2018 11:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug