fbpx

Eurostar zit concurrentie in kanaaltunnel in de weg

22 nov 2024 14:19

Eurostar lijkt concurrentie in de kanaaltunnel te bemoeilijken door concurrenten toegang te weigeren tot een spoorwegdepot. Eurostar heeft al dertig jaar lang het monopolie op passagiersvervoer door de tunnel maar het Spaanse Evolyn en Britse Virgin willen ook hogesnelheidstreinen door de tunnel laten rijden en claimen nu gedwarsboomd te worden door de Britse treinmaatschappij.

Evolyn, een nieuwe Spaanse maatschappij voor hogesnelheidstreinen, is naar de Britse toezichthouder voor de spoorwegen, het Office of Rail and Road, gestapt omdat ze van Eurostar geen toegang krijgt tot het Temple Mills-spoorwegdepot in Londen. Eurostar least dit depot maar omdat dit het enige depot is voor het stallen van de hogesnelheidstreinen door de kanaaltunnel moeten concurrenten van Eurostar hier ook hun treinen stallen. En Evolyn en Virgin hebben van Eurostar te horen gekregen dat er voor hen geen plek is.

Onderzoek toezichthouder

Deze week maakten Virgin en Evolyn tijdens een zitting van de parlementaire spoorwegwerkgroep van het Britse Lagerhuis bekend dat hun plannen voor nieuwe treindiensten door de kanaaltunnel vertraagd worden door de weigering van Eurostar andere treinen toe te laten tot het Temple Mills depot. De toezichthouder is nu aan het onderzoeken of de claim van Eurostar, dat er geen plek is in het depot, klopt. Ondanks dat Eurostar het depot least, moeten volgens de Britse spoorwegwet andere vervoerders ook toegang krijgen tot het depot.

Herstart Virgin

Zowel Virgin als Evolyn hebben de benodigde treinen voor hun nieuwe diensten nog niet, maar worden wel gezien als serieuze spelers. Evolyn wil een miljard euro investeren in de treindiensten van en naar Groot-Britannië. Virgin heeft in het verleden al gereden in Groot-Brittannië en maakt nu een herstart. Naast de gewenste diensten naar het Europese vasteland door de kanaaltunnel gaat Virgin ook weer rijden op het eiland zelf. Virgin heeft aanvragen lopen voor verschillende trajecten in Groot-Brittannië.

Genoeg reizigers voor aanvullende diensten

Zowel Virgin als Evolyn stellen dat ze geen klanten van Eurostar willen afsnoepen. Ze willen meer mensen de trein in krijgen en verwachten dat er genoeg reizigers zijn voor aanvullende diensten door de kanaaltunnel. In de kanaaltunnel is ruimte genoeg voor meer treinen, zei topman Yann Lerich van tunnelexploitant GetLink tijdens de zitting deze week. Dertig jaar geleden was voorspeld dat het treinverkeer in de tunnel het dubbele zou zijn van nu. Volgens Lerich is er daarnaast genoeg vraag naar meer treinen door de tunnel.

(c) Treinreiziger.nl 

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Kunnen Asford, Ebbsfleet en Stratford geen haltes worden voor Eurostar dienste? Dat trekt meer reizigers aan en je bedient weer meerdere plaatsen met de rest van Europa. Voorheen stopten daar ook Eurostars, behalve Stratford, maar het zal een enorme boost geven als je daar ook vaker gaat stoppen. Scheelt veel reistijd en de stations liggen er al, dus nu alleen nog een regelmatige dienstregeling ontwerpen. Duurzaam, comfortabel en snel! Nu is er soms een tussenstop bij het station Lille Europe, aan deze snellijm!

Lars
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Volgens mij zijn het aantal reizigers het probleem niet. De Eurostars van en naar London zitten over het algemeen goed vol.
Grootste bottleneck lijkt mij St Pancras in London. De vertrekhal en de ruimte waarin je moet wachten na security is altijd overvol. Een gemiddeld vliegveld is een oase van rust en comfort in vergelijking met dat station.

Daan
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Ja dat kan, maar die hebben (nu) niet de faciliteiten die je nodig hebt voor de paspoortcontroles. Bij een vliegveld en veerpont betaalt de staat de kosten om die aan te leggen, maar als het om treinen gaat in het ineens een ander verhaal

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door Daan
Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Die hoge kosten voor paspoortcontrole, douane en beveiliging maken dat dergelijke stops alleen kostendekkend zijn als je heel veel reizigers trekt. En dat is voor genoemde stations niet het geval.

Mers
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Dan is het geen hogesnelheidslijn meer…. En de controle?

Daan
18 dagen geleden
Antwoord aan  Mers

St pancras-ashfort is verder dan schiphol-rotterdam.

Ber Sitters
16 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Wel ja, maak ereen boemeltje van. Je vergeet Old Harow on the Hill.

FFA
18 dagen geleden

Prima initiatief van deze 2 nieuwkomers.
Maak de weg vrij voor deze 2 CO2 minimalisten.

Thom Heerdink
18 dagen geleden

Hoeveel ruimte is er over op Temple Mills depot voor andere treinen? Je zou zeggen dat er nodig geïnvesteerd moet worden in een extra emplacement.

Martin
18 dagen geleden
Antwoord aan  Thom Heerdink

Misschien moeten ze even aankloppen bij ProRail; daar hebben ze heel veel wissels in de aanbieding.

Ron Swart
17 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

In december 2023 heeft een aannemer in opdracht van ProRail op station Heerhugowaard het derde spoor en een aantal wissels opgebroken.
Sinds de aanleg van de spoorlijn Heerhugowaard – Hoorn in 1898 bestond het emplacement uit 3 sporen en sindsdien kan de trein Amsterdam – Hoorn tussen Heerhugowaard en Hoorn slechts kruisen in Obdam.
ProRail noemt dit het robuster maken vd treindienst.

Martin
16 dagen geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Ik weet het; reis regelmatig van Alkmaar Noord naar Obdam. Ooit waren er plannen voor spoorverdubbeling tussen Heerhugowaard en Obdam. Dat zie je nog aan de voor dubbelspoor geschikte nieuwe (midden jaren negentig?) brug in de Berkmeer. Het is kennelijk allemaal veel te duur. Deze sanering snap ik ook totaal niet.

Martin
12 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Waarom een minnetje? Zeg ik iets raars/onwaars?

Drs.P
17 dagen geleden

Het probleem met de beperkte accomodatie in st.Pancras kan grotendeels opgelost worden door Stratford en Ebbsfleet. Heb meerdere keren in een propvolle vertrekhal gezeten met gestresst Eurostar personeel. Ook rijen gezien die al ver buiten begonnen. Op luchthavens gaat het er relaxter aan toe. Maar als Eurostar concurrentie belet dan verandert er niks en blijft vliegen vaak een goed alternatief.

daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

In principe wel, het probleem is dat die geen faciliteiten voor de grenscontroles hebben. Kan dat ingebouwd worden. Maar dat kost geld, en de Britten zijn niet goed in infrastructuur bouwen (meestal zijn ze voor het ontwerp van en vergunningen voor een tunnel evenveel geld kwijt, als Nederland is voor het bouwen van de hele tunnel)

Ton
17 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Ik denk niet dat wij kritiek op de Engelsen mogen hebben zolang we hier 80 rijden omdat alles gammel is of zinkt en we de hele Eurostar operatie tot een zooitje maken om een station te verbouwen

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Nou ja, onze hogesnelheidslijn doet het wel beter dan hsl 2.
Maar ja, een 46km lange hogesnelheidslijn door een half moeras was niet ons slimste idee.

En de rest van ons spoor is in veel betere staat dan het engelse net.
In de jaren 2000 zijn er meerdere ongelukken geweest daar, omdat ze de sporen niet onderhouden hadden en de spoorstaaf doormidden brak. In Nederland is dat ondenkbaar.

Zijn er nog steeds dingen die veel beter kunnen, maaar dat ligt vooral politiek/hoe wispelturig onze overgeid tegenwoordig is.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Dat het Nederlandse spoorwegnet in veel betere toestand is durf ik ernstige te betwijfelen.

daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Nummer 3 in europa op stiptheid (in 2023) na luxemburg en zwitserland, maar nog steeds klagen we steen en been.
typisch nederlands

lezer
15 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Dan vergelijk je een lijn die in de bouwfase zit met een een voltooide lijn. Een vergelijking die minder mensen in Nederland zullen maken is de vergelijking tussen de HS 1 (de Engelse HSL tussen de Kanaaltunnel en Londen St Pancras) en de HSL Zuid in Nederland die in een vergelijkbare periode zijn gebouwd.

Hanzeboog
16 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Vandaar dat de aanleg van HS 2 helemaal uit de hand loopt? Voorlopig zal de HSL Londen – Birmingham aangelegd worden.

Hoe zal een concurrent van Eurostar een terminal moeten bouwen als Eurostar al een terminal heeft op London St. Pancras International, Stratford International, Ebbsfleet International en Ashford International?

Tenzij de concurrenten van Eurostar alleen London St. Pancras bedienen. Neem aan dat grenscontroles vanwege rit door Eurotunnel verplicht is.

Ton
17 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Heel st Pancras doet 33m passagiers per jaar dat is maar een deel internationaal , 8m , de rest is lokaal met vaal pieken in de ochtend en avond spits, dus daartussen zou het zeker geen probleem kunnen zijn, het probleem is dus niet het station op zich maar de ruimte voor security ed

Frank
17 dagen geleden

Kunnen ze ook concurrentie komen bieden op Amsterdam-Brussel-Lille-Parijs? Dan zijn we niet langer veroordeeld tot de monopolistisch hoge prijzen van Eurostar.

Drs.P
16 dagen geleden
Antwoord aan  Frank

Er schijnen plannen te zijn voor een EC Brussel-Parijs eventueel uit te voeren door Ouigo Classique. Of het allemaal doorgaat is een tweede.

Erno-Berk
15 dagen geleden
Antwoord aan  Frank

Tussen Rotterdam en Brussel rijdt er ieder uur een Eurocity, tussen Antwerpen en Lille ieder uur een Intercity en vanuit Lille ieder uur een TGV naar Paris. Dus er zijn zat mogelijk om Paris te bereiken zonder gebruik te maken van Thalys/Eurostar.

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Goh, Antwerpen heeft dan lokaal internationaal treinvervoer.

Dries Molenaar
15 dagen geleden

Hoeveel treinen per uur kunnen er eigenlijk door de tunnel? De tijd in de tunnel is ongeveer 20 minuten. Men zou de treinen toch gewoon in Frankrijk kunnen stallen en een uurtje later pas in UK beginnen, door het tijdverschil is dat eigenlijk dezelfde tijd. ‘s avonds kom je wel een uurtje te kort.

Iain Dobson
15 dagen geleden

The problem is that Temple Mills is very, very high security. Think more of a high security prison than a train depot. There is not a lot of land around it to expand. If Virgin wants to expand why not build their own high security depot at somewhere like Wembley. Most of the spare railway land in London has been sold and built on so there are not the places to build depots on. The other stations are all at capacity so you cannot put your trains there.
The Customs is a different issue. The problem at Ashford and Ebbsfleet is the need to have these stations fully manned with Border people [both UK and French] and all the bag scan machines etc. It is like the problem with the Eurostar facilities at Rotterdam, it is not meant to do what it is being asked to do. Ebbsfleet has a lot of potential as it is right next to the M25 but has not been sold very well. The trains are full leaving St Pancras any way.
When St Pancras was being totally rebuilt we were in the EU and most likely have been moving into the Schengen Area within a short time. As for Brexit, who would be stupid enough to leave the most successful trading bloc on the planet?