fbpx

Ex-NS-topman Huges opnieuw in problemen

Ondanks zijn gedwongen voortijdige vertrek bij de Nederlandse Spoorwegen stapelen de problemen voor ex-topman Timo Huges zich op. Het spoorbedrijf wil nu de variabele beloning terug die hij kreeg over prestaties over 2014 en vervoerder Veolia stelt (oud-)directieleden van de NS aansprakelijk voor de miljoenenschade na de problemen rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

De inmiddels vijftigjarige Huges begon in oktober 2013 officieel bij het spoorbedrijf. Hij heeft een achtergrond in vervoer en logistiek. Hij kwam destijds over van bloemenveiling FloraHolland, waar hij directievoorzitter was.

De geboren Leeuwarder studeerde bedrijfskunde in Groningen. Na werkstages bij onder meer Unilever ging hij in 1992 aan de slag bij logistiek dienstverlener Frans Maas. Via verschillende, vooral commerciële functies, klom hij daar op tot vicepresident. In 2006 werd Huges bestuursvoorzitter van Bloemenveiling Aalsmeer. Het samenvoegen van dit bedrijf met FloraHolland werd zijn eerste grote opdracht. In 2012 werd de directeur benoemd tot commissaris van Havenbedrijf Rotterdam.

Huges werd in bij de NS aangesteld als de opvolger van topman Bert Meerstadt, in het nauw gebracht door de problemen met de snelle trein Fyra. De raad van commissarissen van NS zei bij zijn komst "een uitstekende en ervaren opvolger" te hebben gevonden. "We zien ernaar uit om NS onder zijn leiding voor reizigers nog verder te verbeteren." Na het gerommel met de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer zegde de raad van commissarissen het vertrouwen in Huges op en vertrok hij bij de Nederlandse Spoorwegen.

(c) ANP