fbpx

Extra ICE moet verlies City Night Line compenseren

De City Night Line Amsterdam – Zürich / München komt vanaf december te vervallen. In plaats daarvan komt er een enkele ICE-rit bij. Voor nachttreinreizigers komt er geen alternatief. Dat blijkt uit een brief die NS naar consumentenorganisaties heeft gestuurd.

NS heeft in het geheim aan consumentenorganisaties advies gevraagd over de internationale dienstregeling 2017. De organisaties mochten hun advies in eerste instantie niet publiceren. Dat gebeurde eerder dit jaar ook al met de Benelux-trein. Inmiddels heeft NS een besluit genomen en zijn de stukken alsnog vrijgegeven. Uit die stukken – die inmiddels al weer even openbaar zijn – blijkt dat er een aantal wijzigingen wordt doorgevoerd in de internationale dienstregeling.

Deutsche Bahn heeft besloten alle City Night Line-verbindingen op te heffen, dus ook de nachttreinen van en naar Nederland. Een optie was nog wel om in plaats daarvan een nachtintercity Amsterdam – Basel te laten rijden met zitrijtuigen, maar reizigersorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer (LOCOV) vonden dat geen goede oplossing. "De vraag is hoe toekomstvast een dergelijke treindienst is, als deze niet tegen een lowbudgetprijs wordt aangeboden", schrijven de consumentenorganisaties.

NS en DB kiezen er nu voor om in de vroege ochtend een extra ICE Keulen – Amsterdam te laten rijden. Die vervangt de City Night Line. In de avond komt er geen extra trein Amsterdam – Keulen, zoals reizigersorganisaties graag wilden. Volgens NS is de marktvraag daarvoor te klein. De marktvraag is volgens NS juist groot in de ochtend, en daarom gaat de ICE Amsterdam – Basel in 2017 met twee treinstellen rijden. Daarnaast komt er in de winterperiode in beide richtingen een ICE bij. Het gaat om een rit die in de zomermaanden al wordt uitgevoerd.

De Thalys Amsterdam – Lille in de ochtend krijgt daarnaast een tweede treinstel. Dat tweede treinstel gaat naar Parijs, waardoor het aantal hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Parijs groeit. In de tegenrichting komt er geen treinverbinding bij, omdat daar een bestaande trein in lengte wordt verdubbeld.

De Benelux-trein blijft in 2017 een vergelijkbare reistijd houden als in 2016. In 2018 wordt deze alsnog versneld door de stop Den Haag te schrappen. In 2017 gaat verder de stoptrein Roosendaal – Antwerpen ieder half uur rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.