Extra toezicht tijdens tests hoogfrequent spoor

Spoortbeheerder ProRail heeft extra maatregelen aangekondigd om de proefdagen met het zogeheten spoorboekloos rijden goed te laten verlopen. Vanaf 6 september voeren de Nederlandse Spoorwegen en ProRail  testen uit waarbij zes keer per uur een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Er wordt veertien woensdagen proefgedraaid. Vanaf december wordt het hoogfrequent spoor vervolgens definitief ingevoerd.

Bij hoogfrequent spoor is het belangrijk dat treinen op tijd rijden. Als een trein vertraagd is, is de kans groter dat dit langer doorwerkt omdat er nog sneller een volgende trein achter de vertraagde trein komt. Vertragingen op het spoor zijn vaak het gevolg van spoorlopers, zelfmoorden, sein- of wisselstoringen of een defecte trein. Om juist die oorzaken aan te pakken heeft ProRail een reeks maatregelen genomen om de proefdagen soepel te laten verlopen.

Zo wordt er extra gesurveilleerd langs het spoor. Bij een aantal spoorwegovergangen zullen verkeersregelaars actief zijn en worden er camera’s geplaatst. Om spoorlopen te voorkomen zijn nieuwe hekken geplaatst en zijn natuurlijke barrières als slootjes aangelegd.

Reizigersorganisaties hebben recent negatief geadviseerd op de tests. Ze vinden dat dit teveel van reizigers vraagt, omdat steeds één keer per weer de dienstregeling op de schop gaat. Tenminste, op de corridor Amsterdam – Eindhoven. Tijdens de proef rijden er in de spitsuren overigens ook elke tien minuten een Sprinter tussen Utrecht en Houten.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 4 augustus 2017 11:15

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug