Home

Fietsenstalling bij treinstation te vaak vol

Treinreizigers hebben soms grote moeite een plek te vinden voor hun fiets. Een op de vijf fietsende treinreizigers lukt het niet een stallingsplekje te vinden bij het station. Het ontbreken van voldoende bewaakte rekken is voor ruim een derde van de niet-fietsende treinreizigers de reden waarom ze niet op de fiets gaan.

Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in stallingen bijvoorbeeld in Rotterdam en Utrecht. “De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet,” zegt Wim Bot van de Fietsersbond.

“De vernieuwde stationsstallingen krijgen een positieve beoordeling door de gebruikers. Maar bij veel stations moet nog veel gebeuren. Er zijn veel mensen die niet met de fiets komen omdat ze bang zijn dat de fiets wordt gestolen of beschadigd raakt. Er moeten meer en ruimere rekken komen, waarin treinreizigers snel, gemakkelijk en veilig hun fiets kunnen parkeren. Investeren heeft de allerhoogste prioriteit.”

Het gebrek aan stallingen bij bus-, tram-, en metrohaltes is reizigers ook een doorn in het oog. Het nieuwe kabinet heeft eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsmaatregelen. Het vorig kabinet heeft samen met provincies ook 80 miljoen uitgetrokken voor nieuwe fietsenstallingen. De stallingen op de grootste knelpunten moeten voor 2020 een stuk meer fietsen kunnen herbergen.

De NS erkent dat er een tekort is. “We werken hier met verschillende partijen hard aan. Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten.” Daarin is afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken.

In Utrecht wordt de stalling, die nu al 6.000 plekken heeft, de komende maanden uitgebreid met nog eens 1.500 plaatsen.

(c) ANP

This post was last modified on 5 november 2017 14:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug