Foto: Ronnie Venhorst
Abellio is in Duitsland in zwaar weer terecht gekomen. Tot het einde van het jaar staat NS voor de verliezen van Abellio Duitsland garant, maar daarna zou er mogelijk zelfs een faillissement dreigen.
Dat meldt de krant Handelsblatt. Ook andere Duitse regionale spoorbedrijven zouden voor hun voortbestaan vrezen. “Terwijl Deutsche Bahn met een miljardensteun van de overheid is gered” schrijft Handelsblatt.
De oorzaak van de financiële moeilijkheden zouden niet direct veroorzaakt worden door de coronapandemie, maar door de wijze hoe in Duitsland het regionale treinvervoer wordt gefinancierd. Dit raakt niet alleen Abellio, maar ook andere regionale spoorwegmaatschappijen. In de krant spreekt de branchevereniging van Duitse regionale spoorwegmaatschappijen zijn zorgen uit over het huidige systeem.
Tegenover Treinreiziger.nl wijst een woordvoerder dat NS al bij de halfjaarcijfers heeft gewezen op de zeer moeilijke markt waarin Abellio Duitsland opereert. NS stelt dat er een aanvullende compensatie door de overheid nodig is om de exploitatie sluitend te krijgen.
De aanvullende compensatie is nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” stelt NS. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”
Tegenover de Duitse krant zegt Abellio dat er geen sprake is van een dreigend faillissement, maar het bedrijf ontkent de moeilijke financiële situatie niet.
This post was last modified on 23 september 2020 19:55
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…
De Jongerendagkaart van NS komt niet terug. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar…
Treinkaartjes, en de meeste NS-abonnementen, worden vanaf 1 januari gemiddeld 6,5 procent duurder. Eerder dreigde…
Treinreizigers moeten veel sneller door Europa gaan reizen. De Europese Commissie heeft woensdag een actieplan…