Ouigo gaat naar Spanje en gaat concurreren met de AVE (en Avlo)

De Franse spoorwegen (SNCF) zullen vanaf 15 maart 2021 budgettrein Ouigo introduceren tussen Madrid en Barcelona. Het is de bedoeling dat de trein later vanuit Madrid naar meer Spaanse steden gaat rijden. Ter promotie zullen de komende dagen (vanaf 24 september 18:00 uur) 10.000 vouchers van één euro beschikbaar komen, waarmee een enkeltje Madrid – Barcelona afgelegd kan worden.

50% goedkoper

Ouigo wordt daarmee een serieuze concurrent voor de AVE, de hogesnelheidstrein van de Spaanse spoorwegen (RENFE). RENFE heeft met haar hogesnelheidstrein momenteel nog het monopolie van snelle treinen in Spanje. De Fransen beginnen met vijf treinen per dag tussen Barcelona en Madrid. Later zal de SNCF ook de concurrentie met de AVE aangaan tussen Madrid – Sevilla en Madrid – Valencia. Maar onduidelijk is wanneer op deze lijnen zullen gaan starten.

In totaal zal de SNCF 14 dubbeldekkers naar Spanje sturen om de concurrentie met de RENFE aan te gaan. Elk treinstel biedt plaats aan 509 reizigers. De Fransen mikken op ticketprijzen van gemiddeld 50% onder de huidige AVE tarieven. Hèlenè Valenzuela, directeur van SNCF Spanje, zegt tegenover Spaanse media dat het doel is het aantal treinreizigers te laten groeien. “Laat mensen die nu met de auto of bus reizen, dat straks doen met de trein”.

Barrijtuig

De Franse spoorwegen lanceerde zeven jaar geleden de budgettrein Ouigo. Aanvankelijk stopte de trein alleen aan de randen van de stad, om zo sneller op de hogesnelheidslijn te komen. De trein kent uitsluitend tweede klas en geen catering. Daardoor zijn er relatief veel zitplaatsen per treinstel beschikbaar. Inmiddels zijn er ook Ouigo treinen van en naar het centrum van Parijs.

Tegenover Spaanse media zegt Valenzuela echter dat de treinstellen die SNCF naar Spanje stuurt wel een barrijtuig hebben. Dat is geen toeval. De RENFE heeft ook een eigen budgettrein gepland, Avlo, deze treinen zullen geen barrijtuig hebben. Ouigo wil dus lagere tarieven combineren met meer service.

30.000 zitplaatsen

De Ouigo treinen gaan tussen Barcelona en Madrid stoppen in Zaragoza en Tarragona. De topvrouw van SNCF Spanje is tevreden over de toegekende dienstregeling. Als Ouigo ook gaat rijden op de andere beoogde lijnen zullen er in totaal dagelijks 30.000 zitplaatsen beschikbaar komen. “We willen snelle mobiliteit in Spanje ontwikkelen zodra Adif (de Spaanse spoorbeheerder, red.) zijn capaciteit met 60% heeft uitgebreid”, zegt Valenzuela.

Concurrentie

De concurrentie komt niet als een verrassing: de Spaanse infrabeheerder heeft eerder aangekondigd ruimte te zullen gaan maken voor nieuwe aanbieders. Om de concurrentie een stapje voor te zijn had de RENFE haar eigen budgettrein Avlo aangekondigd (aanvankelijk aangeduid als Eva). Avlo had in april dit jaar gelanceerd moeten worden, maar door corona is de trein voor onbepaalde tijd uitgesteld.

De RENFE en SNCF zullen elkaar vaker als concurrent gaan tegen komen. Want waar de Fransen de Spaanse markt betreden, zijn de Spanjaarden juist van plan ook in Frankrijk te gaan rijden. En ze zijn niet de enige. Ook Thello, een dochteronderneming van de Italiaanse spoorwegen, wil de concurrentie aangaan met SNCF. Thello had eigenlijk aangekondigd afgelopen zomer een hogesnelheidstrein Parijs – Lyon – Milaan te introduceren. Maar die dienst lijkt tot nader order uitgesteld. En sterker nog, de enige bestaande Thello trein naar Parijs (Parijs – Milaan – Venetië), rijdt door corona al maanden niet.

Internationale treinreizen

This post was last modified on 10 december 2020 10:55

Share

Recent Posts

Eurostar dreigt met vertrek uit Nederland

Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline…

12 uur terug

Campagne voor NL-ticket (naar Duits voorbeeld)

Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor…

2 dagen terug

Prinsjesdag: kaartjes minder duur, bezuiniging op ov

Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…

2 dagen terug

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

3 dagen terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

3 dagen terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

6 dagen terug