‘Financieel zwaar weer voor NS-dochter Abellio in Duitsland’
23 sep 2020 18:33
Abellio is in Duitsland in zwaar weer terecht gekomen. Tot het einde van het jaar staat NS voor de verliezen van Abellio Duitsland garant, maar daarna zou er mogelijk zelfs een faillissement dreigen.
Duitse systeem
Dat meldt de krant Handelsblatt. Ook andere Duitse regionale spoorbedrijven zouden voor hun voortbestaan vrezen. “Terwijl Deutsche Bahn met een miljardensteun van de overheid is gered” schrijft Handelsblatt.
De oorzaak van de financiële moeilijkheden zouden niet direct veroorzaakt worden door de coronapandemie, maar door de wijze hoe in Duitsland het regionale treinvervoer wordt gefinancierd. Dit raakt niet alleen Abellio, maar ook andere regionale spoorwegmaatschappijen. In de krant spreekt de branchevereniging van Duitse regionale spoorwegmaatschappijen zijn zorgen uit over het huidige systeem.
Reactie NS en Abellio
Tegenover Treinreiziger.nl wijst een woordvoerder dat NS al bij de halfjaarcijfers heeft gewezen op de zeer moeilijke markt waarin Abellio Duitsland opereert. NS stelt dat er een aanvullende compensatie door de overheid nodig is om de exploitatie sluitend te krijgen.
De aanvullende compensatie is nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” stelt NS. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”
Tegenover de Duitse krant zegt Abellio dat er geen sprake is van een dreigend faillissement, maar het bedrijf ontkent de moeilijke financiële situatie niet.
Logisch, dit is de schaduwkant van een private onderneming. Die kan failliet gaan.
Hopelijk is er voor de medewerkers een sociaal vangnet.
Waarom draait alles weer alleen om het personeel?
Misschien kunnen ze machinisten werven in Nederland om de tekorten op te vangen.
Nee, dat werkt niet.
De arbeidsomstandigheden in Duitsland zijn niet zo goed als in Nederland en er wordt meer van de mensen verlangd.
abellio heeft anders wel voor tijdelijk NS machinisten laten rijden bij Abellio Rail Baden Württemberg. Daar had men ook een personeelstekort en dat hebben ze met NS machinisten opgelost.
Inderdaad, maar deze mensen bleven in dienst van NS en waren niet allemaal even enthousiast over de werkomstandigheden daar.
Ik was 1 van de machinisten die naar Duitsland is gegaan. Ik werkte in Magdeburg. Helaas eerder teruggegaan omdat het niet zo was zoals men ons had beloofd. Kan er een boek over schrijven.
De lonen bij het spoor liggen een stuk lager dan in Nederland, dus in Nederland werven heeft weinig zin zolang het Nederlandse personeel gewoon wordt doorbetaald.
Als veel geprivatiseerde regionale spoorbedrijven er slecht voor staan kan dit een flinke knauw geven voor de dienstverlening van dit deel van het spoorvervoer.
Immers deze problemen zijn niet alleen bij Abellio-NS
Wat mij bij Duitsland opvalt in aanbestedingen is dat eigenlijk alleen de DB zaken mag regelen. De hele structuur is via DB georganiseerd en zij kunnen zichzelf dus vooropstellen bij de indeling van de treinpaden.
Ook wordt er verschil gemaakt door de overheid tussen de nationale Fernverkehr “DB” en de regionale vervoerder.
En denkt u dat dit in Nederland anders is?
Ah,in Duitsland worden werkzaamheden dus wel meegenomen in de punctualiteit (en terecht).
Verder wel fascinerend dat het zo slecht gaat financieel gezien.
Hoezo is dit terecht? DB heeft veel infraprojecten op dit moment op de regionale trajecten en daar worden de regionalen nu op afgestraft, terwijl zij er niet voor kiezen.
Kan dit gevolgen hebben voor de regionale trein Arnhem, Emmerik, Düsseldorf?
In het geval van een faillissement bepaalt de curator samen met de belanghebbenden of een doorstart mogelijk is.
Ik snap het Duitse beleid ook niet helemaal. Een voorbeeld: in 2019 is de lijn Bad Bentheim – Neuenhaus voor het personenvervoer gestart. Daar rijdt de “Bentheimer Eisenbahn”. Een nu lees ik dat er in 2021 al weer een aanbesteding plaatsvindt….
Welke zekerheid heeft een maatschappij dan nog?
Dit was van te voren zo afgesproken als tijdelijke regeling. De reden is dat men de lijn gezamenlijk met andere lijnen wil aanbesteden zodra de concessie van die lijnen afloopt.
Ik werk bij Abellio Rail NRW,
de lonen zijn echt niet verkeerd als machinist begin je met €3075 bruto zonder Toeslagen de werkweek is gewoon 38 uur per week.
Er is een dienstrooster per jaar zodat je zelf kunt plannen
de betalingen bij Abellio zijn altijd op de 25 van iedere maand.
als NL machinist mag je niet in Duitsland rijden daar is een andere regelgeving er dient eerst een Duitse opleiding te volgen .
Het is inderdaad moeilijk om personeel te vinden veel jonge mensen willen geen onregelmatige dienste werken.
Het andere probleem is DB infra waar Alle EVU op rijdende DB heeft jaren lang geen onderhoud gepleegd daar heb je nu last van.
Kijk bv station Emmerich is van DB lijkt wel een spook station.
Ook zijn de verkeersorganisaties zoals VRR is een catastrofe .
Mensen die interesse hebben om bij Abellio Rail NRW te werken zijn van harte welkom. neem gerust een kijkje op onze site,
http://WWW.abellio.de
Es muy parecido al modelo de Stadtler 🇨🇭 Filrt.tiene algo de similar?
Abellio zit op dit moment in een schützschirm verfahren dit loopt eind September af, de afgelopen drie maand heeft het arbeidsbureau de lonen betaald na september moet Abellio het weer zelf gaan doen de vraag is of dat nog gaat lukken.Na september komt het Haupt Verfahren er wordt nu gekeken of doorstart mogelijk is.??
ze gaan in een heel afgeslankte vorm verder of een andere onderneming.
we zitten nu al bijna half september en het personeel weet nu nog niets, het is enorm stil vanuit de directie.
Communicatie is sowieso een groot probleem bij Abellio.
we zien wel.
Goedemorgen,
Eindelijk is helaas de kogel door de kerk , dinsdag 30-11 is er een bijeenkomst geweest van de BR van Abellio en Vrr, is definitief besloten dat Abellio NRW vanaf 31 januari op houdt te bestaan.
Dit is de beslissing van Vrr Hr Ronald lünser baas Vrr voorheen Baas bij Abellio. Er wordt nu gezocht naar een nieuwe evu die deze lijnen over kunnen nemen en personeel.8 december zal dat waarschijnlijk bekend worden wie het gaat worden .
Ik denk dat dit een strijd is tussen Hr Lünser en Abellio.
Dit is te triest voor woorden Vrr is de Duitse Mafia