Financiering elektrificatie Maaslijn toch niet rond

De financiering van de elektrificatie van de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) blijkt toch nog niet rond. Dwarsligger is de provincie Gelderland, die maar de helft van het gevraagde budget ter beschikking wil stellen, meldt Dagblad De Gelderlander. Mogelijk komt de provincie alsnog over de brug.

Al enkele jaren zijn er capaciteitsproblemen op de Maaslijn, waardoor soms niet alle reizigers met de trein mee kunnen. Om de problemen te verhelpen, moet er hier en daar dubbel spoor komen en moet de spoorlijn geëlektrificeerd worden. Voor het plan is 99 miljoen euro nodig, daarvan wil Mansveld 30 miljoen euro bijdragen.

De provincie Noord-Brabant en Limburg hebben afgesproken samen 54 miljoen bij te dragen. De overige 15,8 miljoen euro zou voor rekening komen voor de provincie Gelderland. De provincie blijkt voorlopig echter de helft van het bedrag te willen vrijmaken omdat er ook andere spoorlijnen in Gelderland zijn waarin ook geïnvesteerd moet worden. Gevolg is dat nu 92 miljoen van de benodigde 99 miljoen klaarligt.

Volgens de Gelderlander dacht de provincie Limburg dat de bijdrage van 15,8 miljoen euro een hamerstuk zou zijn. "Het grote knelpunt was immers het traject tussen Cuijk en Nijmegen, en de bereikbaarheid van Nijmegen was voor Gelderland van groot belang. Dacht Limburg." 

Volgens de krant wordt de Maaslijn niet aangepakt als de provincie blijft dwarsliggen. Voor 1 april wordt dat volgens de krant duidelijk.

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug