Elektrificatie Maaslijn opnieuw duurder, wanneer zal de lijn klaar zijn?

De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten van Limburg tekende zich vrijdag een meerderheid af voor een voorstel daartoe. Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.

7 jaar vertraging

De provincie wil de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen moderniseren. De trein rijdt op diesel en over enkel spoor. Het project om de treinverbinding aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Al in 2020 had de elektrificatie af moeten zijn.

Door verschillende oorzaken loopt de vertraging van de realisatie op. Vanwege onder meer de schaarste aan spoormaterieel door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar de aanbesteding uitgesteld. Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland.

In 2016 was het nog de planning dat het project vier jaar later, in 2020, gereed zou komen. Maar sinds 2019 wordt ernaar gestreefd om de elektrificatie afgerond te hebben in 2023, uiterlijk 2024. Maar ook die planning bleek onhaalbaar, nu is de streefdatum dus nog eens drie jaar uitgesteld. Opvallend is dat oorspronkelijk het project in vier jaar gerealiseerd moest worden, en dat nu onduidelijk is of elf jaar voldoende is.

Optie 1: wachten op het rijk

Eerder eisten Provinciale Staten al dat de Maaslijn een Rijksproject wordt en dat het Rijk dus ook alle extra kosten rond de Maaslijn gaat betalen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, geeft Gedeputeerde Staten toe, verwijzend naar de val van het kabinet deze zomer.

Aan Provinciale Staten zijn nu twee opties voorgelegd door Gedeputeerde Staten. De provincie kan afwachten tot er een nieuwe deal met het Rijk ligt. Dat zal dan wel leiden tot minimaal een jaar extra vertraging en sowieso extra kosten, bijvoorbeeld omdat er nog langer met dieseltreinen gereden moet worden die steeds verder verouderen.

Optie 2: Limburg maakt extra geld beschikbaar

Een andere optie – en daarvoor lijkt nu een meerderheid te bestaan – maakt Limburg zelf al extra geld vrij, zodat ProRail door kan met de aanbesteding. Het gaat om een bedrag van 1,34 miljoen euro per jaar. Hoe hoog de extra kosten uiteindelijk zullen oplopen, blijft onduidelijk.

De kosten voor het project werden eerder al geraamd op 300 miljoen euro. Oorspronkelijk was dat 164 miljoen. De provincie Limburg meldde eerder dat de oorzaken liggen in hogere bouwkosten en te laag geraamde kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van kabels, leidingen en beveiligingsmaatregelen.

Kritiek

Tijdens de vergadering vrijdag hadden meerdere Statenleden kritiek op het feit dat het de provincie maar niet lukt om de extra kosten door het Rijk te laten betalen. Sowieso klonk er frustratie door over de oplopende kosten van het project en alle vertraging. SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório “is inmiddels de tel kwijt” als het gaat om het aantal keren dat hier al over gesproken is op het gouvernement.

Aleida Berghorst, fractievoorzitter van de PvdA, noemde de Maaslijn “het grootste probleemdossier van deze provincie”. De PVV leek evengoed de enige partij die expliciet tegen het opnieuw trekken van de portemonnee is.

Eind deze maand besluiten Provinciale Staten officieel over de extra bijdragen aan de Maaslijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 15 september 2023 15:13

Share

Recent Posts

Limburg eist meer geld van nieuw kabinet voor internationale treinverbindingen

De provincie Limburg eist meer geld van het aanstaande kabinet om grensoverschrijdend treinverkeer te verbeteren.…

12 uur terug

Voor het eerst helemaal geen treinen naar Amsterdam Centraal vanwege werkzaamheden

Zaterdag 29 juni rijden er geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Het is voor…

17 uur terug

Bezoek de Olympische Spelen met de trein: dit zijn de beste opties

Over een maand, op 26 juli, barsten de Olympische Spelen los in Parijs. Het grootste…

2 dagen terug

Bizarre beelden: hoog water hindert (trein-)verkeer naar Zermatt

Zwitserland kampt met overstromingen door hevige regenval en smeltwater. Vanwege de weersomstandigheden is het treinverkeer…

3 dagen terug

Nightjet naar Wenen in de toekomst mogelijk via Deventer

NS en de Oostenrijkse spoorwegen onderzoeken of de Nightjet naar Wenen vanaf december 2025 kan…

4 dagen terug

Negen van de tien vrouwen voelen zich onveilig op stations

Vrouwen voelen zich onveilig in het ov en op stations en vermijden deze plekken, blijkt…

4 dagen terug