Flixbus: bus Eindhoven – Londen met zonnepanelen

FlixBus heeft een eerste internationale bus tussen Dortmund en Londen, via Nederland en België, uitgerust met zonnepanelen. De opgewekte zonne-energie wordt gebruikt voor de elektronica in de bus. Volgens de vervoerder is de bus beter voor het milieu en wordt de CO2-uitstoot van de reis verminderd.

Zonnepanelen

De bus zelf rijdt gewoon op diesel, maar volgens Flixbus verbruikt de bus nu minder. Het busbedrijf stelt dat de bus gemiddeld 1,7 liter diesel per 100 km bespaart. “We hebben deze bus laten rijden naast een bus zonder zonnecellen. Normaal verbruikt de bus 29,76 liter diesel per 100 kilometer, nu was dit 28,08 liter diesel. Dat komt neer op een besparing van 7%”, legt Flixbus-woordvoerder Linde Olde Hampsink uit. Ze wijst erop dat de besparing in de zomerperiode mogelijk groter is.

De bus met zonnepanelen is een proef. De bus rijdt momenteel twee keer per week heen en weer tussen Dortmund en Londen. In Nederland stopt de bus in Eindhoven, in België gaat de bus via Antwerpen en Brugge. Vanaf april gaat de bus frequenter rijden en tijdens de vakantieperiodes dagelijks.

Zonnecellen op de bus.

Elektrische bussen

Naar zover Flixbus weet is het wereldwijd voor het eerst dat een langeafstandsbus is uitgerust met zonnepanelen, bij streekbussen komt het vaker voor. Nog beter voor het milieu zijn elektrische bussen, maar een proef in Duitsland met elektrische bussen werd juist vorig jaar juist beëindigd. Volgens Duitse media hadden de bussen – die reden tussen Frankfurt en Mannheim – vaak mankementen waardoor de bussen in de praktijk vaak stil stonden. Het bereik van 320 kilometer was ruim voldoende voor de 115 kilometer lange route. Maar volgens de Flixbus-woordvoerder is juist het bereik de reden geweest dat het busbedrijf in Duitsland niet is verder gegaan met de elektrische bus. Toch erkent het bedrijf dat ook technische mankementen een rol hebben gespeeld. “De fabrikant kon geen adequate lokale ondersteuning garanderen, wat leidde tot ongeplande busannuleringen als gevolg van incidentele technische defecten”, vertelt Linde Olde Hampsink.

In Frankrijk rijdt er nog wel een elektrische bus van Flixbus rond. Die rijdt tussen Parijs en Amiens. Die proef is wel succesvol. “Dat komt dankzij de steun van lokale fabrikanten”, legt de vervoerder uit. Het busbedrijf zou het liefst meer elektrische bussen inzetten, mits de actieradius groter wordt. “Als de bussen een bereik zouden hebben van 500 kilometer, zou dat ideaal zijn. Dan zouden de bussen ingezet kunnen worden tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel. In China zijn ze wel bezig bussen te ontwikkelen met een groter bereik”.

2.000 bussen

Waar elektrische bussen last hebben van een beperkt bereik, hebben waterstofbussen dat niet. Flixbus heeft momenteel echter nog geen waterstofbussen. Olde Hampsink: “Maar we zijn daar wel over in gesprek”. In totaal rijden er 2.000 groengekleurde bussen in het busnetwerk van Flixbus in Europa. Maar bijna alle bussen zijn dus nog niet zero emission. Wel heeft het bedrijf de ambitie klimaatneutraliteit na te streven. “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze reizigers. Uit een enquête blijkt dat in Nederland 11% van de reizigers voor Flixbus kiezen mede vanwege de duurzaamheid.”

This post was last modified on 7 februari 2020 10:51

Share
Tags: Flixbus

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug