fbpx

FNV nagelt uitbater Betuwelijn aan schandpaal

13 mrt 2012 17:16

Keyrail, de  uitbater van de Betuweroute – ook wel Betuwelijn genoemd –  neemt het niet zo nauw met de veiligheid op het spoor. Dat stelt vakbond FNV Spoor in een brandbrief aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Het personeel dat werkzaam is bij rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht is ongerust.

Schultz wil de concessie voor de Betuweroute en het goederenvervoer voor heel Nederland vanaf september volgend jaar aan Keyrail gunnen. FNV Spoor vindt dat geen goed plan. Volgens de vakbond bestaan bij het spoorpersoneel veel bezwaren tegen Keyrail. Het bedrijf zou onvoldoende personeel in dienst hebben, geen goede werkgever zijn en cijfers over de veiligheid manipuleren. Dat het onveilig zou zijn, concludeert FNV aan de hand van drie incidenten.

FNV Spoor verzoekt Schultz om de concessie voor de komende tien jaar niet aan Keyrail te gunnen maar aan Prorail. "Zo wordt er dan voor gezorgd dat veiligheid op het spoor gegarandeerd blijft aangezien Prorail de middelen, de mensen en de professionaliteit heeft om alles in goede banen te leiden", meldt de vakbond.

Keyrail schrijft in een verklaring dat de veiligheid via de Betuweroute niet in het geding is geweest.  Volgens de uitbater zijn er inmiddels maatregelen genomen. Ook zegt Keyrail actief te werven om het personeelstekort op te heffen. Dat speelt vooral voor de verkeersleidingspost.

Keyrail schrijft verder in de reactie dat het beeld van FNV Spoor "onvolledig, eenzijdig en ten dele feitelijk onjuist" is. Keyrail vervolgt: "De medewerkers in dienst van Keyrail (bijna 50 personen) zijn door FNV niet gehoord en hebben geen inbreng kunnen leveren. Zij hebben FNV, zowel telefonisch als per brief, op deze onzorgvuldigheid gewezen". Keyrail verdenkt FNV ervan bewust tegen beter weten in de uitbater in negatief nieuws gebracht te hebben.

(Novum/Treinreiziger)