Na de succesvolle introductie van Ouigo in 2013, de budget TGV van de Franse spoorwegen (SNCF), willen de Fransen nu ook een budget-intercity introduceren. Vanaf het voorjaar van 2022 moet de trein van Parijs naar Lyon en Nantes gaan rijden.
Dat schrijft de Franse krant Les Echos. De treinen zullen geen barrijtuig hebben en maar één klasse. Tussen Parijs en Lyon moet de trein twee keer per dag gaan rijden, met een reistijd tussen de 4 uur en 45 minuten en 5 uur en 15 minuten. De TGV doet er slechts 2 uur over. Naar Nantes zullen de treinen tot drie keer per dag gaan rijden, de snelste in 3 uur en 30 minuten, de langzaamste tot 45 minuten trager.
Tickets voor de trein moeten tussen de 10 en 30 euro gaan kosten. De bedoeling is dat 65% van de tickets voor nog geen 20 euro verkocht zal worden. “We gaan het makkelijker en goedkoper maken”, vat Christope Fanichet, directeur van SNCF Voyageurs, het samen. De verkoop zal 45 dagen voor vertrek starten. Bij de TGV start de verkoop vaak al 90 dagen voor vertrek.
Met de budget intercity kan de SNCF de concurrentie aangaan met de goedkope intercitybussen. Eerder was SNCF onder de naam iDBUS en Ouibus ook in die markt actief, maar inmiddels zijn de goedkope bussen overgenomen door BlaBlaCar. De SNCF is met de budget-intercity ook voorbereid op eventuele concurrentie. Eerder wilde Flixtrain in Frankrijk gaan rijden, maar die trok zich terug vanwege de hoge gebruikersvergoeding die vervoerders in Frankrijk moeten betalen.
Dat SNCF kiest voor de routes Parijs – Lyon en Parijs – Nantes lijkt niet toevallig. Er mag niet meer gevlogen worden op bestemmingen die in minder dan 2 uur en 30 minuten per trein bereikbaar zijn. Daardoor zijn er geen vluchten meer van de luchthaven Orly naar Lyon en Nantes. De kleurstelling wordt het omgekeerde van de Ouigo. De Ouigo is blauw met een roze cirkel met de naam erop. De budget-intercity’s zullen juist roze als primaire kleur hebben. Voor de nieuwe treindienst zullen oude Corail-rijtuigen worden omgebouwd.
De Ouigo TGV‘s zijn inmiddels niet meer weg te denken. De trein haalde afgelopen zomer een bezetting van 90%. Inmiddels heeft de SNCF twaalf nieuwe treinstellen besteld, zodat de capaciteit in de toekomst kan worden uitgebreid.
This post was last modified on 24 september 2021 10:46
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…