fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Ouigo gaat naar Spanje en gaat concurreren met de AVE (en Avlo)

De Franse spoorwegen (SNCF) zullen vanaf 15 maart 2021 budgettrein Ouigo introduceren tussen Madrid en Barcelona. Het is de bedoeling dat de trein later vanuit Madrid naar meer Spaanse steden gaat rijden. Ter promotie zullen de komende dagen (vanaf 24 september 18:00 uur) 10.000 vouchers van één euro beschikbaar komen, waarmee een enkeltje Madrid – Barcelona afgelegd kan worden.

50% goedkoper

Ouigo wordt daarmee een serieuze concurrent voor de AVE, de hogesnelheidstrein van de Spaanse spoorwegen (RENFE). RENFE heeft met haar hogesnelheidstrein momenteel nog het monopolie van snelle treinen in Spanje. De Fransen beginnen met vijf treinen per dag tussen Barcelona en Madrid. Later zal de SNCF ook de concurrentie met de AVE aangaan tussen Madrid – Sevilla en Madrid – Valencia. Maar onduidelijk is wanneer op deze lijnen zullen gaan starten.

In totaal zal de SNCF 14 dubbeldekkers naar Spanje sturen om de concurrentie met de RENFE aan te gaan. Elk treinstel biedt plaats aan 509 reizigers. De Fransen mikken op ticketprijzen van gemiddeld 50% onder de huidige AVE tarieven. Hèlenè Valenzuela, directeur van SNCF Spanje, zegt tegenover Spaanse media dat het doel is het aantal treinreizigers te laten groeien. “Laat mensen die nu met de auto of bus reizen, dat straks doen met de trein”.

Barrijtuig

De Franse spoorwegen lanceerde zeven jaar geleden de budgettrein Ouigo. Aanvankelijk stopte de trein alleen aan de randen van de stad, om zo sneller op de hogesnelheidslijn te komen. De trein kent uitsluitend tweede klas en geen catering. Daardoor zijn er relatief veel zitplaatsen per treinstel beschikbaar. Inmiddels zijn er ook Ouigo treinen van en naar het centrum van Parijs.

Tegenover Spaanse media zegt Valenzuela echter dat de treinstellen die SNCF naar Spanje stuurt wel een barrijtuig hebben. Dat is geen toeval. De RENFE heeft ook een eigen budgettrein gepland, Avlo, deze treinen zullen geen barrijtuig hebben. Ouigo wil dus lagere tarieven combineren met meer service.

30.000 zitplaatsen

De Ouigo treinen gaan tussen Barcelona en Madrid stoppen in Zaragoza en Tarragona. De topvrouw van SNCF Spanje is tevreden over de toegekende dienstregeling. Als Ouigo ook gaat rijden op de andere beoogde lijnen zullen er in totaal dagelijks 30.000 zitplaatsen beschikbaar komen. “We willen snelle mobiliteit in Spanje ontwikkelen zodra Adif (de Spaanse spoorbeheerder, red.) zijn capaciteit met 60% heeft uitgebreid”, zegt Valenzuela.

Concurrentie

De concurrentie komt niet als een verrassing: de Spaanse infrabeheerder heeft eerder aangekondigd ruimte te zullen gaan maken voor nieuwe aanbieders. Om de concurrentie een stapje voor te zijn had de RENFE haar eigen budgettrein Avlo aangekondigd (aanvankelijk aangeduid als Eva). Avlo had in april dit jaar gelanceerd moeten worden, maar door corona is de trein voor onbepaalde tijd uitgesteld.

De RENFE en SNCF zullen elkaar vaker als concurrent gaan tegen komen. Want waar de Fransen de Spaanse markt betreden, zijn de Spanjaarden juist van plan ook in Frankrijk te gaan rijden. En ze zijn niet de enige. Ook Thello, een dochteronderneming van de Italiaanse spoorwegen, wil de concurrentie aangaan met SNCF. Thello had eigenlijk aangekondigd afgelopen zomer een hogesnelheidstrein Parijs – Lyon – Milaan te introduceren. Maar die dienst lijkt tot nader order uitgesteld. En sterker nog, de enige bestaande Thello trein naar Parijs (Parijs – Milaan – Venetië), rijdt door corona al maanden niet.

Nieuw! Internationale Treinupdates

Meldt je aan voor onze nieuwsbrief omtrent internationaal reizen. Ontvang internationale treinacties, mooie reisverslagen en bijvoorbeeld treinnieuws vanuit Zwitserland. Na inschrijven dient u de aanmelding te bevestigen via de link die u per e-mail ontvangt.

Selecteer lijst(en):

Internationale treinreizen

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
r
4 jaren geleden

Komt er in Spanje ook een “check-in” van een halfuur?

Anoniem
4 jaren geleden

Dienis er bij de AVE nu ook al.

dries molenaar
4 jaren geleden

Vreemd, je hoeft als buitenlandsbedrijf niet te proberen in Frnakrijk wat te ondernemen.
Als ze dan toch bezig zijn kunnen ze ook wel een treintje naar Lyon laten rijden.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Zie je dat liberalisering van de Europese HSL goed kan zijn voor de treinreizigers. Want niet alle Spaanse treinreizigers zullen de duurdere tickets van de AVE S 103/102 willen betalen.

Dan is er mooi dat er net als in de luchtvaart een goedkopere budget hogesnelheidstrein is. En in Spanje zijn er dan zelfs 2 met Quigo/Avlo.

Zal ook mogelijk zijn dat de Quigo in Nederland gaat rijden. Maar dan vanaf Breda naar een andere bestemming in Frankrijk. Green Speed met SNCF als grootste aandeelhouder laat hun Thalys & Eurostar hun treinen niet concurreren met een budget hogesnelheidstrein.

erno-berk
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Concurrentie op HSL-lijnen werkt alleen als het gehele HSL-spoor vrij ligt van overige lijnen. In het dunbevolkte Spanje hebben Hogesnelheidstreinen vrijwel geen last van regionale treinen. Als je vanuit Breda als commercieel bedrijf treinen naar Frankrijk wilt rijden heb je tussen Antwerpen-Noord en Brussel-Zuid ook last van de vele regionale treinen. Zolang er tussen Antwerpen en Brussel geen apart spoor is voor snelle treinen naar Frankrijk zie ik de Ouigo vanuit Nederland niet zitten.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  erno-berk

De lijnen hoeven niet vrij te liggen, er hoeft ‘alleen maar’ sprake te zijn van een geschikte manier van capaciteitsverdeling. (Sterker nog: op vrijliggende spoorsystemen, zoals metronetwerken en spoorlijnen met afwijkende techniek, is doorgaans juist helemaal geen concurrentie.)
Echter, Nederland is natuurlijk niet commercieel aantrekkelijk voor een hogesnelheidstreinproduct, omdat er nauwelijks hogesnelheidslijnen in en naar ons land liggen. Dat betekent boemelen, ook als de N(MB)S niet in de weg rijdt.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  erno-berk

Er ligt net nieuw spoor en wanneer dit nu niet zou voldoen wordt het lang wachten.

NB Ouigo rijdt ook niet overal op snelspoor.

Martin2
4 jaren geleden

Persoonlijk vind ik het totaal niet eerlijk dat een budgetmaatschappij enkele treinen per dag mag laten rijden en daarmee de krenten uit de pap haalt.

Concurrentie is prima maar dan wel de hele dag rijden ook op uren dat de bezetting lager is. Want dat is deels ook de reden dat die andere tickets duurder zijn.

Je ziet het in meer landen dat de nationale maatschappij een veel grotere inspanningsverplichting heeft en dat budget maatschappijen lopen te pronken met goedkope tickets maar veel minder treinen laten rijden en alleen op de voor hen interessante uren. Logisch dat je dan veel goedkoper aan kunt bieden……

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Martin2

Het is aan de verantwoordelijke overheid om de krentenpaden te verkopen en de opbrengst daarvan te gebruiken om ritten voor de pappaden in te kopen. Dat kunnen dan best verschillende vervoerders zijn, gewoon afhankelijk van wie de beste offerte uitbrengt.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Je haalt hier wat dingen door elkaar. Dit is een open access model en geen concessie. Geen offertes dus.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Als je ook treinvervoer wilt hebben op de niet-winstgevende tijdstippen en plaatsen, is 100% open access natuurlijk sowieso niet mogelijk. De onrendabele, maar wel gewenste ritten, zul je moeten aanbesteden, al dan niet als onderdeel van een pakket waar ook rendabele ritten inzitten.

Joost2
4 jaren geleden

De vraag is of het op dit schaalniveau noodzakelijk is om uit maatschappelijk oogpunt treinen op onrendabele tijden te laten rijden. Ik vind dat meer iets voor lokaal en regionaal niveau of landelijk niveau voor de kleinere landen.

Ariën
4 jaren geleden

Het linkje ‘niet als verrassing’ komt bij een heel ander artikel uit.

Ttttt
4 jaren geleden

Ik heb een tijdje geleden zelf de fout gemaakt om een reis in deze OuiGo te maken. Het is een verschrikking qua comfort. Je voelt je opgrpropt als een sardientje, de stoel is verschrikkelijk, het is net alsof je in een voorstadsboemel zit, maar dan 3+ uur lang op de meeste trajecten. Wel stervensdruk. Maar buiten iets betere sanitaire voorzieningen en iets meer zicht op de bagage is een flixbus gewoon comfortabeler en beter als product. Het spijt me om het te zeggen. En dat is toch waar ze mee concurreren, want de treinen van Renfe zijn nou ook niet echt duur te noemen, goedkoper dan vliegtuigen en geweldig comfort. Sevilla-Madrid of Barcelona-Madrid is al maar een euro of 40.

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ttttt

@Tttt
Het gaat natuurlijk om low-budget treinen met uitgekleed comfort. Voor die bodemprijzen moet je geen riante Pullman-stoelen met veel beenruimte verwachten.
Voordeel ten opzichte van de Flixbus is de snelheid, waarmee je van Barcelona naar Madrid reist. Verder kun je op de Spaanse trajecten even naar de bar lopen. Overigens is het sanitair aanzienlijk comfortabeler die in de Flixbus.

vissers
4 jaren geleden

En waar blijven nu al die zo verontwaardigde reacties van diegenen die zo moesten fulmineren tegen de veels te goedkoper 5 eur ticketjes van die supercheap airlines? Overigens weet ik nog goed (en heb ze gebruikt) dat het enkele jaren terug al voor 1 eur of 1 ct kon. Of toen destijds die FLIXbus voor 99 ct de heilige trein ging beconcurreren?
Dat krenten uit de pap halen is juist prima voor zowel bedrijf-de ouwe logge staatsburokratieën en de reizende:
de reiziger kan lekker goedkoop nieuwe coronahaarden bezoeken
Het bedrijf hoeft geen dure extra vloot aan te houden die toch enkel in spitstijden rijdt-de helft van die dure TGVś maakt 3-4x per jaar een slagje naar wintersport of plage d´été.

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  vissers

@Vissers
Dat is appels met peren vergelijken. In de praktijk in Frankrijk liggen de tarieven voor de Ouigo doorgaans op de helft van de gewone TGV, tweede klasse.
Dat is echt van een andere orde dan de absurde stuntprijzen van lowcost-vliegers. 1 euro is echt ver beneden de kostprijs. Dat moet bij andere reizigers weer terug verdiend worden en bezuinigen op personeel en veiligheid. Verdere schimmige deals met vliegveldjes.
Overigens ging het maar om een paar tickets die voor die prijs uitgegeven werden. In de regel waren deze tickets al uitverkocht, als belangstellenden wilden boeken.
De stuntvliegers hebben van alles in huis om het geld uit de zakken van hun passagiers te kloppen.
Mijnheer Jansen boekt twee tickets: voor hem en mevrouw Jansen. Bij inchecken blijkt dat het op ticket van mevrouw Jansen haar meisjesnaam had moeten staan. Moet een nieuwe boeking gemaakt worden. Kassa voor de stuntvlieger.
Mijnheer van Dijk nam zijn koffertje bij gewone airlines altijd zonder problemen mee als handbagage. Net een cm te groot voor de stuntvlieger. Extra betalen voor inchecken bagage.
Bij inchecken blijkt dat mijnheer en mevrouw Mulder niet naast elkaar zitten. Kan geregeld worden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden.

Ouigo wil op 15 maart gaan rijden in Spanje. Te hopen is dat Corona dan onder de knie is.