Foto: (c) NS
De komende jaren stijgt het gebruik van de trein het hardst van alle vervoermiddelen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Kennisinstituut voor het Mobiliteitsgebruik (KIM). In 2023 werd zeventig procent van de afstanden in Nederland per auto afgelegd en 13 procent met het openbaar vervoer.
Het KIM, dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseert, presenteerde maandag de Kerncijfers Mobiliteit 2024. Daarin werd gekeken naar de laatste tien jaar maar ook vooruitgeblikt naar 2029. Volgens de cijfers werd in Nederland in 2023 meer gereisd dan in 2022, per dag gemiddeld 30 kilometer of in tijd 70 minuten. Dat ligt nog altijd onder het niveau van voor corona in 2019. Alleen te voet reizen we meer dan voor corona. Nederlanders van zes jaar en ouder liepen in 2023 gemiddeld 405 kilometer per persoon, 33 procent meer dan in 2019.
In 2023 werd er per inwoner van vier jaar en ouder gemiddeld 950 kilometer per trein afgelegd en 270 kilometer per bus, tram of metro. Dat was weliswaar 16 procent meer dan in 2022, maar met de trein werd er 18 procent minder gereisd dan in 2019 en met bus, tram en metro 17 procent minder dan in 2019.
In totaal legden reizigers in 2023 in totaal 16,4 miljard kilometer af per trein, waarvan 15,5 miljard kilometer met de NS. Met bus, tram en metro werd 4,7 miljard kilometer gereisd waarvan het meeste met de bus. In totaal reden de treinen in 2023 in totaal 140 miljoen kilometer en dat was 3,5 procent minder dan in 2022. Omdat reizigers wel meer kilometers met de trein reisden, concludeert het KIM dat het materieel op het spoor beter benut is.
Uit de voorspellingen van het KIM blijkt dat Nederlanders de komende jaren meer gaan reizen. Daarbij blijkt de trein de grootste groeier. In 2029 verwacht KIM de grootste groei in de trein, met een toename van 22 procent ten opzichte van 2023. Het autoverkeer groeit met 9 procent, het vervoer met bus, tram en metro groeit met 14 procent en het fietsgebruik neemt met 11 procent toe. Het gebruik van de elektrische fiets zal met nog eens 40 procent gaan toenemen, voorspelt het KIM.
De groei van het treinverkeer hangt volgens het KIM wel af van de dienstregeling. Blijft de dienstregeling op het niveau van 2018 dan is er een minieme groei van het aantal treinreizigers. Voor een groei met 22 procent zal de dienstregeling moeten verbeteren ten opzichte van 2018. Het KIM verwacht voor dit jaar (4,5 procent) en 2025 (3 procent) al een groei van het treingebruik.
En gaan we dan minder vliegen? Nee, het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens stijgt naar 86 miljoen en dat is 21 procent meer dan in 2023. Niet alleen mensen gaan meer reizen, ook het vervoer van goederen groeit. En ook hier stijgt het vervoer per spoor het hardst, met 10 procent.
Op de weg en in de trein liep de reistijd op door vertragingen. In 2023 liep het reistijdverlies op de wegen op met een kwart. Maar in totaal lag de vertraging op de weg lager dan in 2019. In de trein liep de gemiddelde vertraging op het hoofdrailnet in 2023 iets op naar twee minuten per treinreiziger per reis. De vertraging ging voor het tweede jaar op rij omhoog en kwam op het niveau van de jaren 2016 en 2017. De totale vertraging op het hoofdrailnet lag 18 procent hoger dan in 2022.
Met de verwachte groei van het verkeer zal volgens het KIM ook het tijdverlies op de weg oplopen. Het KIM verwacht dat het tijdverlies met 16 procent toeneemt. Er wordt geen voorspelling gedaan voor vertragingen in het openbaar vervoer.
Het KIM verwacht dat de prijzen in het openbaar vervoer zullen stijgen en dat het inflatiegat voor het einde van het decennium is gedicht. Het inflatiegat is ontstaan doordat de prijzen van het openbaar vervoer minder hard zijn gestegen dan de inflatie, daarmee is het ov minder duur geworden dan andere zaken maar die achterstand zal dus worden ingelopen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 20 november 2024 12:22
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…